
www.odfoundation.eu 
 

 

 
 
 
 

Каzachstan żąda od administratorów sieci społecznościowych ujawnienia 
danych osobowych niezależnych dziennikarzy, blogerów i oponentów 

politycznych. W odpowiedzi na wszelką krytykę władze stawiają niewygodnym 
dziennikarzom zarzuty karne „rozpowszechniania nieprawdziwych informacji”. 

Śledztwa dziennikarskie, a także posty i komentarze aktywistów w sieciach 
społecznościowych kończą się dla ich autorów wieloletnimi wyrokami 

pozbawienia wolności. 
 

 
 
 
 
 
 

 

Raport opublikowano: 22.01.2016 r. 



www.odfoundation.eu 

 

 2 

Fundacja Otwarty Dialog powstała w Polsce w 2009 roku z inicjatywy Lyudmyly Kozlovskiej, pełniącej obecnie 
funkcję Prezydenta Fundacji. Do celów statutowych Fundacji należą obrona praw człowieka, demokracji i 
praworządności na obszarze postradzieckim. Szczególną uwagę Fundacja skupia na największych krajach regionu: 
Kazachstanie, Rosji i Ukrainie. 

Fundacja realizuje swoje cele poprzez organizację misji obserwacyjnych, w tym obserwacji wyborów 
i monitorowanie stanu przestrzegania praw człowieka w obszarze postradzieckim. Na ich podstawie powstają 
raporty i sprawozdania dystrybuowane następnie wśród instytucji UE, OBWE i innych organizacji 
międzynarodowych, resortów spraw zagranicznych i parlamentów krajów UE, ośrodków analitycznych i mediów.  

Obok działalności obserwacyjnej i analitycznej, Fundacja prowadzi aktywne działania we współpracy 
z parlamentarzystami zaangażowanymi w sprawy zagraniczne, prawa człowieka i relacje z krajami postradzieckimi 
w celu wsparcia procesów demokratyzacji i liberalizacji ich polityki wewnętrznej. Do istotnych obszarów 
działalności Fundacji należą także programy wsparcia więźniów i uchodźców politycznych.  

Fundacja posiada stałe przedstawicielstwa w Warszawie, Kijowie i Brukseli. 

 

Copyright: Fundacja Otwarty Dialog, styczeń 2016 r. 

 

00-580 Warszawa 

Al. Szucha 11а, lokal 21 

Tel. +48 22 307 11 22 

E-mail: odfoundation@odfoundation.eu 

http://odfoundation.eu/ 

 

W celu uzyskania bardziej szczegółowych informacji, prosimy o kontakt: 

Kierownik projektu: 

Lyudmyla Kozlovska         lyudmylakozlovska@odfoundation.eu 

Autorzy: 

Igor Savchenko                  igor.savchenko@odfoundation.eu 

Kateryna Savchenko         katerina.savchenko@odfoundation.eu  

Redakcja: 

Lyudmyla Kozlovska 

Tłumaczenie: Barbara Odrobińska-Dudek 

Szata graficzna: Igor Savchenko                   

 

Zdjęcia na okładce (od lewej do prawej): Gyulzyal Baydalinova, Yulia Kozlova, Yaroslav Golyshkin, Amangeldy 
Batyrbekov, Elena Semenova, Ermek Narymbayev, Serikzhan Mambetalin  

Zródła fotografii na okładce:  rus.azattyq.org, informburo.kz, youtube.com, respublika-kz.info, nakanune.kz 

Żródła fotografii, wykorzystanych w tekście: respublika-kz.info, nakanune.kz, rus.azattyq.org, dixinews.kz, 
facebook.com/ong.pr?fref=ts, kapital.kz, adilsoz.kz, zhasalash.kz, radiotochka.kz, top-news.kz, youtube.com 

 

 

Przedruk zamieszczonych materiałów w całości lub części możliwy jest wyłącznie za zgodą redakcji. 

mailto:odfoundation@odfoundation.eu
http://odfoundation.eu/
mailto:lyudmylakozlovska@odfoundation.eu
mailto:igor.savchenko@odfoundation.eu
mailto:katerina.savchenko@odfoundation.eu


www.odfoundation.eu 

 

 3 

 

Spis treści: 

 

1. WSTĘP……………………………………………………………………………………………………………………………………….. 4 

2. NADUŻYWAJĄC PROCEDURY SĄDOWEJ USA, KAZACHSTAN ŻĄDA UJAWNIENIA DANYCH 
OSOBOWYCH DZIENNIKARZY „RESPUBLIKI”…………………………………………………………………………..………. 

   
6 

3. BYŁYCH DZIENNIKARZY „RESPUBLIKI” OSKARŻONO O „ROZPOWSZECHNIANIE 
NIEPRAWDZIWYCH INFORMACJI” I “POSIADANIE NARKOTYKÓW”………………………………………………… 

    
9 

4. ŚCIGANIE KARNE I WYROKI POZBAWIENIA WOLNOŚCI ZA ŚLEDZTWA 
DZIENNIKARSKIE……………………………………………………………………………………………………………………………. 

  
10 

5. HORRENDALNE GRZYWNY DLA DZIENNIKARZY I ZAMKNIĘCIA KOLEJNYCH MASS MEDIÓW……….. 12 

6. ŚCIGANIE KARNE I WYROKI POZBAWIENIA WOLNOŚCI ZA PUBLIKACJE W SIECIACH 
SPOŁECZNOŚCIOWYCH........................................................................................................................ 

  
12 

7. ŚRODKI PRAWNE SŁUŻĄCE OGRANICZENIU SWOBODY INFORMACJI………..................................... 16 

8. WNIOSKI I REKOMENDACJE…………………………………………………………………………………………………….... 17 



www.odfoundation.eu 

 

 4 

1. WSTĘP 

W związku z kryzysem gospodarczym, spowodowanym spadkiem cen ropy, prezydent Nazarbayev 
wielokrotnie kierował swoje groźby do wszystkich, „którzy będą przeszkadzać w walce z kryzysem i siać 
niezgodę“: „Jeśli pojawią się prowokatorzy, na taki wypadek organy ścigania otrzymały już odpowiedni 
rozkaz. (...) Tacy ludzie będą powstrzymywani, oświadczam to wszystkim autorytatywnie. Proszę się nie 
obrażać. Robimy to świadomie dla dobrobytu naszych obywateli“. [1] Nazarbayev ostrzegł, że „nie będzie 
przebaczenia!“. [2] 

Organy ścigania, które zamknęły już wszystkie wpływowe niezależne media, zawsze postępują ściśle 
według poleceń prezydenta. Teraz władze skoncentrowały się na ściganiu karnym niezależnych 
dziennikarzy i blogerów i dążą do ujawnienia ich danych osobowych z sieci społecznych. 
Eliminacja dziennikarzy i szeroko zakrojona czystka przestrzeni informacyjnej (w tym represyjna kontroli 
sieci społecznościowych) są spowodowane następującymi czynnikami: 

 Na portalu kazaword.wordpress.com nieznane osoby umieściły linki do skradzionej korespondencji 
urzędników kazachstańskich. Powołując się na opublikowaną korespondencję, europejskie i 
kazachstańskie media przeprowadziły śledztwa dziennikarskie. Społeczność dowiedziała się o 
przypadkach korupcji i nadużycia władzy wśród najwyższych urzędników Kazachstanu. Światło dzienne 
ujrzała ogromna, z punktu widzenia zakresu i kosztów, kampania prześladowania oponentów 
politycznych, zarówno w Kazachstanie, jak i w UE oraz USA. Szeroki rozgłos tych faktów doprowadził 
do znacznych strat w zakresie reputacji, polityki i finansów dla kierownictwa kazachstańskiego, w tym 
również dla premiera Karima Masimova.  

 Każda krytyka ze strony dziennikarzy, blogerów, a nawet zwykłych użytkowników sieci 
społecznościowych jest postrzegane przez Kazachstan jako zagrożenie dla planowanego przekazania 
władzy następcy Nazarbayeva. Na tle gwałtownego pogorszenia sytuacji gospodarczej i dewaluacji 
waluty państwowej władze boją się protestów społecznych i tłumią wszelkie przejawy niezadowolenia 
w mediach i na portalach społecznościowych. 

Aktywistów i blogerów skazują na wieloletnie wyroki pozbawienia wolności (do 8 lat pozbawienia 
wolności) za posty i komentarze w serwisach społecznościowych. Wyroki pozbawienia wolności są 
wydawane nawet za udostępnienie postu z fragmentem książki beletrystycznej, co cofa Kazachstan 
jeszcze głębiej w czasy sowieckie, gdy wszystkie wypowiedzi i literatura były poddawane cenzurze. 
Władze zagroziły również, że będą pociągać obywateli Kazachstanu do odpowiedzialności karnej za 
„ekstremistyczne“ komentarze, umieszczone przez innych użytkowników na ich kontach na portalach 
społecznościowych. 

Ścigani są nawet zwykli użytkownicy sieci społecznościowych, którzy mają niewielu subskrybentów. 
Nawet użytkownicy, którzy są lojalni w stosunku do władzy, trafiają za kratki z powodu umieszczonego 
na Facebooku nieostrożnego komentarza. 

Fala prześladowań ma na celu pozbawienie społeczeństwa alternatywnych źródeł informacji i 
zaszczepienie strachu przez wszelkimi publicznymi debatami politycznymi. Pokazowe procesy sądowe 
przeciwko dziennikarzom mają nadać komunikat: więzienie grozi każdemu, kto prowadzi śledztwa 
dziennikarskie, walczy z korupcją lub dochodzi swoich praw. Skazując działaczy na wyroki w zawieszeniu, 
władze trzymają ich „w ryzach“ i paraliżują ich działalność obywatelską. 

Kazachstański Komitet Statystyczny poinformował Freedom House, że od stycznia do listopada 2015 r. w 
Kazachstanie wszczęto 88 postępowań karnych pod zarzutem „wzniecania nienawiści społecznej, 
narodowościowej, klanowej, rasowej, klasowej lub religijnej“ (Art. 174 KK RK), a także 67 postępowań 
karnych za „rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji“ (Art. 274 KK RK). 

W raporcie Fundacji Otwarty Dialog przedstawiono liczne przypadki ścigania działaczy i dziennikarzy za 
publikacje w sieciach społecznościowych i mediach. Przeanalizowano m.in. 10 przypadków ścigania 

http://newskaz.ru/economy/20150820/9473182.html
http://www.ktk.kz/ru/news/video/2015/09/17/62951


www.odfoundation.eu 

 

 5 

karnego za zamieszczenie i udostępnienie postów w sieciach społecznościowych: 8 osób zostało 
skazanych na kary pozbawienia wolności lub otrzymało wyroki w zawieszeniu za „podżeganie do 
nienawiści narodowościowej“, a 2 osoby trafiły za kratki na kilka lat za „podżeganie do terroryzmu lub 
separatyzmu“. 

Niniejszy raport naświetla sprawy 3 dziennikarzy i 1 obrończyni praw człowieka, których oskarżono o 
„rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji“. Zwraca również uwagę na przypadki, w których 
przeprowadzenie śledztwa dziennikarskiego skończyło się dla 2 dziennikarzy pozbawieniem wolności na 
okres 1,5 roku i 8 lat. W raporcie przytoczone są 3 ostatnie przypadki, typowe dla Kazachstanu, kiedy 
niewygodnych dziennikarzy niszczy się poprzez skazanie ich na karę grzywny w horrendalnej kwocie (ok. 
100.000 euro) za „zniesławienie“. 

Ponadto, władze nadal szukają sposobów na uciszenie niewygodnych dziennikarzy z portalu 
opozycyjnego „Respublika“, który wielokrotnie publikował artykuły na podstawie ujawnionej 
korespondencji urzędników państwowych. „Respublika“ była jednym z 24 mediów niepublicznych, które 
w 2012 roku zostały zakazane w Kazachstanie na podstawie wyroku przeciwko więźniowi politycznemu 
Vladimirowi Kozlovowi. [3] Później kilku byłych dziennikarzy ‚Respubliki“ połączyło się i utworzyło nowy 
serwis internetowy „Nakanune.kz“. Dziennikarze „Nakanune.kz“ utrzymują kontakty z redaktorem 
portalu „Respublika“ Iriną Petrushovą, mieszkającą na terenie UE. 

W 2015 r. władze rozpoczęły wojnę z „Respubliką“ na dwóch frontach: w USA i Kazachstanie. W Stanach 
Zjednoczonych, nadużywając procedury procesu cywilnego, Kazachstan żąda zablokowania witryny i 
strony „Respubliki“ na Facebooku, jak również ujawnienia danych osobowych dziennikarzy. W 
Kazachstanie byłym dziennikarzom „Respubliki“ przedstawiono zarzuty „rozpowszechniania 
nieprawdziwych informacji“. Według doniesień, dwiema kampaniami prześladowań prawdopodobnie 
kierują premier Kazachstanu Karym Masymov i zastępca szefa Administracji Prezydenta Marat 
Beketayev. [4], [5] 

http://en.odfoundation.eu/a/988,court-hearings-in-the-case-against-the-following-mass-media-outlets-the-newspapers-vzglyad-respublika-as-one-mass-media-outlet-the-stan-tv-internet-portal-the-k-tv-channel-as-well-as-the-unregistered-party-alga
https://www.facebook.com/ir.petrushova/posts/540664609447496
https://www.facebook.com/mur.ketebayev/posts/951164521626554


www.odfoundation.eu 

 

 6 

2. NADUŻYWAJĄC PROCEDURY SĄDOWEJ USA, KAZACHSTAN ŻĄDA UJAWNIENIA DANYCH 
OSOBOWYCH DZIENNIKARZY „RESPUBLIKI”  

W sierpniu 2014 r. na portalu internetowym 
kazaword.wordpress.com (zwanym dalej „kazaword”) 
nieznane osoby zaczęły umieszczać linki do shakowanej 
korespondencji najwyższych urzędników Kazachstanu (same 
dokumenty korespondencji znajdują się na dysku 
internetowym Mega.com). Na chwilę obecną znajduje się tam 
ok. 100.000 dokumentów (69 gigabajtów danych). Na 
opublikowaną korespondencję powoływało się wiele mediów 
europejskich: Le Temps, Mediapart, Financial Times, Le 

Nouvel Observateur, RFI, Atlantico, NZZ, Yahoo France, L'Espresso, La Provence, El Pais, jak również 
ukraińskie media Trust.ua i „Obozrevatel”. Kazachstański uchodźca polityczny Muratbek Ketebayev 
również opublikował niektóre materiały korespondencji. 

Kazachstański portal informacyjny „Respublika” opublikował serię artykułów, w których 
przeanalizował umieszczoną na „kazaword” korespondencję. „Respublika” zwróciła uwagę na 
dokumenty, które pokazują ogrom korupcji wśród przedstawicieli władz Kazachstanu (np. o wywiezieniu 
z Francji przez Karima Masimova trzech listów Napoleona Bonaparte, które kosztowały kazachstańskiego 
premiera 97.500 euro). [6] 

Na portalu internetowym „Respubliki” przeanalizowano również korespondencję, która potwierdza, że 
przedstawiciele Kazachstanu przygotowywali dokumenty dla śledczych ukraińskich i rosyjskich w sprawie 
polityka opozycyjnego Mukhtara Ablyazova. Koordynacja śledztwa w sprawie Ablyazova odbywała się 
na poziomie najwyższych urzędników Rosji i Ukrainy. Jednocześnie w Rosji zapewniono nawet „kontrolę 
nad procesami sądowymi”. [7] Powołując się na dokumenty korespondencji, Wysoki Sąd w Londynie 
odmówił Ukrainie ekstradowania współpracownika Ablyazova, Igora Kononko. 

„Respublika” została zarejestrowana w Rosji, a stronę internetową obsługiwała amerykańska firma 
hostingowa Black Lotus Communications (zwana dalej „Black Lotus”). Strona internetowa „Respubliki” 
poddawana jest ciągłym atakom DDoS, a dostęp do niej w Kazachstanie jest możliwy wyłącznie poprzez 
programy, które omijają blokadę. Dlatego dziennikarze powielają treści swoich artykułów na koncie 
„Respubliki” na Facebooku. 

А) Kazachstan poszukuje hakerów i składa pozew w sądzie cywilnym w Nowym Jorku 

W dniu 12.03.2015 r. Kazachstan złożył w sądzie dla Południowego Okręgu Nowego Jorku pozew cywilny 
przeciwko nieznanym sprawcom, określonym w skardze jako ci, którzy nielegalnie włamali się na pocztę 
elektroniczną rządu oraz inne konta. Pozew został złożony zgodnie z amerykańską ustawą o oszustwach i 
nadużyciach komputerowych (CFAA), która pozwala osobom na złożenie pozwu do sądu za szkody 
spowodowane nieuprawnionym dostępem do systemu informatycznego. 

W pozwie stwierdzono, że w dniu 15.01.2016 r. rząd Kazachstanu dowiedział się o wykradzeniu 
korespondencji i poufnych dokumentów z poczty elektronicznej Gmail Marata Beketayeva (do grudnia 
2015 r. pełnił on funkcję Sekretarza Wykonawczego w Ministerstwie Sprawiedliwości, a obecnie jest 
zastępcą szefa Administracji Prezydenta), Andreya Kravchenko (Zastępcy Prokuratora Generalnego) i 
innych kazachstańskich urzędników państwowych. Kazachstan wszczął postępowanie cywilne, aby 
znaleźć hakerów, którzy brali udział w kradzieży. Marat Beketayev złożył oświadczenie, w którym wyraził 
swoje przekonanie, iż miało miejsce włamanie na jego konto poczty elektronicznej. 

W dniu 13.03.2015 r. sędzia Eduardo Ramos wydał zabezpieczające zarządzenie tymczasowe 
(Temporary Restraining Order), po czym w dniu 20.03.2015 r. wydano nakaz powstrzymania się od 
działań w postaci wstępnego zakazu sądowego (Preliminary Injunction Order). Decyzja sądu zakazywała 

http://www.respublika-kaz.info/news/politics/41065/
http://en.odfoundation.eu/a/6869,report-analysis-of-documents-in-the-case-of-ablyazov


www.odfoundation.eu 

 

 7 

nieustalonym oskarżonym (hakerom) i ich przedstawicielom rozpowszechniania skradzionej 
korespondencji i zobowiązywała hakerów do przekazania Kazachstanowi materiałów, które zawierają 
informacje ze shakowanych e-maili. Sędzia orzekł, że adwokaci Kazachstanu, firma Curtis, Mallet-
Prevost, Colt i Mosle LLP (zwana dalej – „Adwokaci Kazachstanu”), powinni poinformować o tej decyzji 
na tych stronach Facebook, na których opublikowano część skradzionej korespondencji. Było to 
konieczne, ponieważ zakaz sądowy nie może być stosowany wobec tych, którzy nie otrzymali 
powiadomienia o nim; Sędzia Ramos zatwierdził umieszczenie informacji na stronach portalu Facebook 
jako sposób przekazania takiego powiadomienia. 

Adwokaci Kazachstanu stworzyli stronę na Facebooku, na której opublikowali pozew, zabezpieczające 
zarządzenie tymczasowe i wstępny zakaz sądowy. [8] W marcu i kwietniu 2015 r. z tej właśnie strony 
internetowej adwokaci Kazachstanu zamieszczali pod publikacjami „Respubliki” na Facebooku 
komentarze o konieczności zaprzestania rozpowszechniania rzekomo skradzionej korespondencji. 
Ponieważ ten sam komentarz został zamieszczony pod wieloma publikacjami, administratorzy strony 
„Respublika” na Facebooku usuwali te komentarze jako spam. 

B) Kazachstan stara się zablokować stronę internetową „Respublika”, jednak sąd Nowego Jorku 
zezwala dziennikarzom na publikowanie korespondencji 

W maju i czerwcu 2015 r. Kazachstan wielokrotnie zwracał się do firmy hostingowej Black Lotus z 
żądaniem usunięcia ze strony internetowej „Respubliki” 47 artykułów, w których znajdują się kopie 
skradzionej korespondencji. Firma hostingowa, z kolei, zażądała od administratorów „Respubliki” 
usunięcia artykułów, grożąc zamknięciem całej witryny, jeśli nie spełnią żądania. Obawiając się 
zamknięcia witryny, „Respublika” usunęła artykuły zgodnie z żądaniem. W dniu 09.06.2015 r. adwokaci 
Kazachstanu zażądali całkowitego zablokowania witryny, argumentując, że „Respublika” początkowo 
usunęła, lecz później ponownie opublikowała wiele artykułów. 

Jednocześnie adwokaci „Respubliki” zwrócili się do sądu dla Południowego Okręgu Nowego Jorku z 
wyjaśnieniem, iż, zgodnie z Konstytucją Stanów Zjednoczonych, wstępny zakaz sądowy nie może być 
zastosowany w stosunku do „Respubliki”. Interesy „Respubliki” reprezentują adwokaci Electronic 
Frontier Foundation i Davis Wright Tremaine LLP. Adwokaci „Respubliki” oświadczyli, że Kazachstan 
nadużywa decyzji sądu amerykańskiego w celu wprowadzenia cenzury i ograniczenia wolności słowa. 
W sądzie przedstawiono następujące argumenty: 

 Sędzia Ramos w swojej decyzji, która dotyczy nieznanych hakerów, w ogóle nie wspomina o 
„Respublice” ani innych mediach. Kazachstan nie udowodnił, że „Respublika” była zamieszana w 
kradzież korespondencji. Pierwsza Poprawka do Konstytucji USA pozwala na publikowanie informacji 
będących przedmiotem powszechnego zainteresowania, nawet jeśli ktoś zdobył je nielegalnie (pod 
warunkiem, że osoba, która opublikowała informacje, nie brała udziału w nielegalnych działaniach). 

 Początkowo dokumenty zostały opublikowane (i nadal są dostępne) na „kazaword”. „Respublika”, 
podobnie jak inne media, publikowała dokumenty, które już wcześniej zostały upublicznione. Fakt, że 
Kazachstan nie żąda od innych mediów usunięcia korespondencji, wskazuje na to, iż celem władz jest 
właśnie usunięcie strony internetowej „Respubliki”. 

 Niektóre z artykułów „Respubliki”, których usunięcia domaga się Kazachstan, zostały napisane nie na 
podstawie materiałów z „kazaword”, lecz w oparciu o informacje z innych źródeł. Jednakże 
„Respublika”, jak i inne media, na podstawie Reporters’ Privilege "ma prawo do nieujawniania swoich 
źródeł informacji. 

W dniu 27.10.2015 r. sędzia Eduardo Ramos zgodził się z tymi argumentami i wyraźnie wskazał, że 
zakaz rozpowszechniania skradzionej korespondencji nie ma zastosowania do „Respubliki”. Według 
sędziego, zakaz może być zastosowany w stosunku do „Respubliki” tylko w przypadku, jeżeli Kazachstan 
będzie w stanie udowodnić, że „Respublika” brała aktywny udział w rzekomej kradzieży dokumentów. 

https://www.facebook.com/KazakhstanvDoes


www.odfoundation.eu 

 

 8 

W chwili obecnej „Respublika” nadal publikuje artykuły na podstawie dokumentów korespondencji, 
które już wcześniej zostały podane do wiadomości publicznej. 

В) Kazachstan żąda ujawnienia danych osobowych dziennikarzy 

Aby udowodnić, że „Respublika” brała czynny udział w rzekomej kradzieży, Kazachstan wznowił swoje 
dotychczasowe wysiłki w celu uzyskania danych osobowych administratorów i autorów artykułów 
strony „Respubliki” na Facebooku. Pierwsze próby podjęto już w marcu i maju 2015 r., lecz Facebook 
odmówił ujawnienia tych informacji. Ta pierwsza prośba została odrzucona, gdy „Respublika” złożyła 
wniosek u sędziego Ramosa. Jednak Kazachstan złożył jeszcze jedną prośbę w zmienionej formie po tym, 
jak sąd Nowego Jorku zezwolił przedstawicielowi władz kazachstańskich na podjęcie prób zbadania 
ewentualnego związku „Respubliki” z hakerami.  

W dniu 12.11.2015 r. prawnicy Kazachstanu wydali nakaz stawiennictwa, żądając od Facebooka podania 
nazwisk, e-maili, adresów IP, adresów MAC administratorów strony „Respubliki” na Facebooku i 
Muratbeka Ketebayeva, oraz autorów, którzy analizowali skradzioną korespondencję. Zarówno 
Facebook, jak i „Respublika” sprzeciwili się nakazowi, a Facebook odmówił podania zarejestrowanych 
danych. Następnie Kazachstan złożył wniosek o zmuszenie Facebooka do podania zarejestrowanych 
danych. „Respublika” i Facebook złożyli apelację przeciwko temu wnioskowi. Rozprawa w sprawie 
wniosku odbędzie się w dniu 03.03.2016 r. 

Warto zauważyć, że Kazachstan w ostatnich żądaniach w stosunku do Facebooka wspomina 
opozycjonistę Muratbeka Ketebayeva. Jak twierdzą prawnicy Kazachstanu, opublikowane przez 
Ketebayeva fragmenty korespondencji nie znajdowały się na stronie internetowej „kazaword”, co 
oznacza, że uzyskał je w jakiś inny sposób. Petrushova zauważa, że niektóre z materiałów korespondencji 
zostały przekazane bezpośrednio do dyspozycji Ketebayeva, ale te same materiały mogły być 
umieszczone również na „kazaword”. [9] 

Muratbek Ketebayev, kazachstański polityk opozycyjny, jeden z założycieli ruchu opozycyjnego 
„Demokratyczny Wybór Kazachstanu” (DWK), uzyskał azyl polityczny w Polsce. W Kazachstanie 
Ketebayev jest oskarżony m.in. o „podżeganie do nienawiści społecznej” i „zbrodnię przeciwko pokojowi 
i bezpieczeństwu ludzkości”. Politycy opozycyjni Muratbek Ketebayev i Mukhtar Abyazov są wieloletnimi 
współpracownikami jeszcze z czasów DWK. Ketebayev wielokrotnie podkreślał polityczny charakter 
zarzutów przeciwko Ablyazovowi.  

Sędzia Ramos wydał prawnikom zezwolenie na uzyskanie od Polski zeznań Ketebayeva, które złożył w 
charakterze świadka. Jednak należy zauważyć, że Polska udzieliła Ketebayevowi ochrony przed władzami 
kazachstańskimi. 

Prawnicy Kazachstanu twierdzą, że Ablyazov finansuje „Respublikę”, a „członkowie otoczenia Ablyazova” 
mogli „zorganizować” i „sfinansować” atak hakerski. „Respublika” zdecydowanie nie zgadza się z tymi 
zarzutami i twierdzi, że prawnicy kazachstańscy swoimi bezpodstawnymi i niesprawdzonymi 
oskarżeniami stara się zdyskredytować dziennikarzy i Muratbeka Ketebayeva. Obecnie taktyka 
Kazachstanu może polegać na tym, aby twierdzić, że Petrushova, dziennikarze „Respubliki” i 
Ketebayev rzekomo „mają związek” z hakerami. Jeśli na tej podstawie Kazachstanowi uda się 
doprowadzić do ujawnienia ich danych osobowych, to, według Petrushovej, doprowadzi to do 
tragicznych konsekwencji, ponieważ służby specjalne nasilą prześladowanie opozycji kazachstańskiej w 
Europie i USA. 

 

 

 

https://digital.report/sud-v-ssha-razreshil-opalnomu-kazahstanskomu-saytu-publikovat-vzlomannuyu-perepisku-chinovnikov/


www.odfoundation.eu 

 

 9 

3. BYŁYCH DZIENNIKARZY „RESPUBLIKI” OSKARŻONO O „ROZPOWSZECHNIANIE NIEPRAWDZIWYCH 
INFORMACJI” I “POSIADANIE NARKOTYKÓW”  

 Gyuzyal Baidalinova i Yulia Kozlova – dziennikarki portalu 
„Nakanune.kz” i byłe dziennikarki „Respubliki”. Są ścigane 
karnie z art. 274, ustęp 3 KK RK („rozpowszechnianie 
nieprawdziwych informacji”). Yulii Kozlovej postawiono 
dodatkowo zarzut „posiadania narkotyków” (art. 296, ustęp 2 
KK RK). Baidalinovej i Kozlovej grozi kara pozbawienia 
wolności od 3 do 7 lat. Dodatkowo, Kozlova może zostać 
aresztowana na okres 60 dni za „posiadanie narkotyków”. 

 Sprawę karną wszczęto w dniu 03.12.2015 r.. Według 
śledczego Alekseya Chapurina, w okresie od 29.04.2014 r. do 
05.12.2014 r. na stronach internetowych „Respubliki” i 
„Nakanune.kz” „Grupa osób, działając w zmowie (...) 
rozpowszechniała nieprawdziwe informacje, tworząc 
zagrożenie dla porządku publicznego i powodując poważne 
szkody Kazkommertsbanku SA na kwotę 144,235,090 tenge" 
(około 393,800 euro). Śledczy oświadczyli, że „ustalono 
zleceniodawcę tych publikacji". 

Wcześniej, w dniu 19.06.2015 r. sąd kazachstański w ramach 
sprawy cywilnej zobowiązał Gyuzyal Baidalinovą do zapłaty na 
rzecz „Kazkommertsbanku” kwoty 20 mln tenge (około 61 tys. 

euro) w charakterze „odszkodowania za szkody wyrządzone reputacji firmy”. Sąd nakazał usunąć z 
portalu internetowego „Nakanune.kz” artykuł, który donosi o nieprawidłowościach w finansowaniu 
projektów Banku. Należy podkreślić, że dziennikarze przedstawili w artykule jedynie przypuszczenia i 
zasugerowali organom ścigania sprawdzenie przedstawionych informacji. [10] 

Jak się okazało, po nałożeniu horrendalnej grzywny w postępowaniu cywilnym władze nie zaprzestały 
działań i wszczęły również postępowanie karne. Należy nadmienić, iż w postępowaniu karnym kwota 
„szkody wyrządzonej reputacji firmy” wzrosła 6-krotnie. W postępowaniu karnym stwierdzono, że „w 
publikacjach tych artykułów mogli mieć współudział” dziennikarze „Respubliki” i „Nakanune.kz”, m.in. 
Gyuzyal Baidalinova, Yulia Kozlova, Rafael Balgin i Makhambet Auezov. 

W dniu 18.12.2015 r. policja przeprowadziła przeszukania w mieszkaniach tych dziennikarzy i redakcji 
portalu „Nakanune.kz”. Policja rzekomo „znalazła” w mieszkaniu dziennikarki Yulii Kozlovej narkotyki; 
jednocześnie przeszukanie odbyło się pod nieobecność Kozlovej i jej prawnika. Dziennikarka 
oświadczyła, że narkotyki zostały podrzucone przez policję. W dniu 18.12.2015 r. na komisariacie 
Kozlovą zmuszono do oddania moczu do badania, a 10 minut później podano, że w jej moczu rzekomo 
„wykryto” ślady narkotyków. Jednak następnego dnia niezależne badanie wykazało, że w organizmie 
Kozlovej nie ma śladów narkotyków. Obecnie Kozlovej grozi aresztowanie.  

Gyuzyal Baidalinova została aresztowana na 2 miesiące przez Almaliński Sąd Rejonowy w dniu 
26.12.2015 r.  

Rafael Balgin również został aresztowany na 2 miesiące. Jednak w dniu 11.01.2015 r. został on 
nieoczekiwanie zwolniony z aresztu i następnego dnia, 12.01.2016, r. wziął udział w konferencji 
prasowej. Wraz z Balginem na konferencji prasowej występowała jeszcze jedna osoba zaangażowana w 
sprawę karną - Маkhambet Auezov. 

Balgin i Auezov złożyli „obciążające siebie zeznania”, zgodnie z którym dziennikarze „Respubliki” i 
„Nakanune.kz” „za gotówkę” rzekomo rozpowszechniali „oszczercze” artykuły o „Kazkommertsbanku”. 

http://www.adilsoz.kz/news/show/id/1809


www.odfoundation.eu 

 

 10 

Jednocześnie Balgin podał imię zleceniodawcy: niejaki biznesmen Tahir Kaldybayev, który „płacił za 
każdy artykuł 5-10 tys. dolarów". Według Balgina, „Petrushova również wiedziała ode mnie o 
charakterze transakcji i dlatego również pełniła swoją rolę w tym łańcuchu, publikowała artykuły”. [11] 

Należy zauważyć, że „nakłonienie” do „złożenia zeznań” jest powszechną praktyką dla kazachstańskich 
organów śledczych. Według Petrushovej, dziennikarce Baidalinovej również proponowano, by 
„przyznała się do wszystkiego” w zamian za wolność, lecz ona odmówiła. 

Petrushova zauważa, że „przyznanie się” zarówno Balgina, jak i Auezova potwierdziło fakt, że celem 
władz kazachstańskich jest zdyskredytowanie „Respubliki” i zdobycie przymusem „niezbędnych 
dowodów” przeciwko jego redaktorowi. Petrushova uważa, że w ten sposób Kazachstan chce wydać na 
nią międzynarodowy nakaz aresztowania, a tym samym pozbawić ją swobody przemieszczania się na 
terenie UE, a przez to - możliwości obrony kazachstańskich uchodźców politycznych w Europie, a także 
demaskowania korupcji i łamania praw człowieka przez władze Kazachstanu. Ponadto powiedziała, że 
otoczenie Nazarbayeva może wykorzystać to postępowanie karne, aby zmusić Rosję do cofnięcia licencji 
„Respublice”. 

Ściganie karne byłych współpracowników Petrushovej może być odpowiedzią władz do opublikowanie 
przez „Respublikę” materiałów „kazaword”. Ponadto, w dniu 16.12.2015 r. „Respublika” opublikowała 
korespondencję wraz z informacją o tym, że „Kazkommertsbank’ po zakupie Banku BTA płaci prawnikom 
zagranicznym za tworzenie negatywnego wizerunku Ablyazova. [12] Według Petrushovej, to właśnie ta 
publikacja mogła stać się impulsem do aktywizacji postępowania karnego, w którym bank jest tylko 
narzędziem w rękach władz.  

 

4. ŚCIGANIE KARNE I WYROKI POZBAWIENIA WOLNOŚCI ZA ŚLEDZTWA DZIENNIKARSKIE 

Yaroslav Golyshkin – dziennikarz pawłodarskiej gazety 
‘Versiya”. W dniu 30.10.2015 r. sąd po rozprawie, 
przeprowadzonej za zamkniętymi drzwiami i w trybie 
przyśpieszonym skazał dziennikarza na 8 lat pozbawienia 
wolności wraz z konfiskatą mienia za „wymuszenie” pieniędzy 
od akima obwodu pawłodarskiego. Dziennikarza skazano na 
podstawie artykułów o „wymuszeniu” (art. 194, ustęp 4 KK 
FR) i „nakłonienie nieletniego do popełnienia przestępstwa” 
(art. 132, ustęp 4 KK FR). 

Golyshkin prowadził śledztwo dziennikarskie w sprawie gwałtu w Pawłodarze. Dziennikarz nagrał 
zeznania dwóch pokrzywdzonych kobiet, zgodnie z którymi w gwałcie brał udział syn akima obwodu 
pawłodarskiego. Dotrzeć do ofiar dziennikarzowi pomógł przedsiębiorca Nurzhan Suleymenov. [13] 

Według doniesień mediów, syn akima został przeniesiony do kategorii świadków, a pokrzywdzone 
dziewczyny zmuszono do wycofania zeznań w zamian za 5,000 dolarów. W efekcie sprawa została 
umorzona „ze względu na pojednanie stron”. Wkrótce pojawiła się informacja o tym, że nieznane osoby 
próbują wyłudzić od akima obwodu pawłodarskiego 500,000 dolarów, grożąc opublikowaniem zeznań 
kobiet. Dochodzenie przejął Komitet Bezpieczeństwa Narodowego. 

Według informacji „Adil Soz”, przedsiębiorcę Nurzhana Suleymenova „złapano na gorącym uczynku 
podczas przekazywania pieniędzy”. [14] Kolejnym podejrzanym został były detektyw Farkhat Aliyasov. 
Dziennikarz Golyshkin poinformował, że Suleymenov i Aliyasov złożyli fałszywe zeznania i przedstawili 
go jako „organizatora wymuszenia". Ponieważ Suleymenov i Aliyasov „wyrazili skruchę” i „pomagali w 
wykryciu przestępstwa”, sąd skazał pierwszego na 7 lat pozbawienia wolności, a drugiego na 3,5 roku 
pozbawienia wolności. 

http://rus.azattyq.org/content/kazakhstan-balgin-pressa-nakanune-kkb/27483591.html
http://www.respublika-kaz.info/news/politics/45076/
http://www.adilsoz.kz/news/show/id/1880
http://www.adilsoz.kz/monitoring/show/id/108


www.odfoundation.eu 

 

 11 

„Reporterzy bez granic” oświadczyli, że dziennikarz Golyshkin był ofiarą fałszowania oskarżeń w ramach 
sprawy politycznej. [15]  

Amangeldy Batyrbekov – dziennikarz i działacz z obwodu 
południowo-kazachstańskiego, przewodniczący 
stowarzyszenia obywatelskiego „Saryagash–Adilet”, członek 
Związku Dziennikarzy. W dniu 29.10.2015 r. sąd skazał 
dziennikarza na 1,5 roku pozbawienia wolności i nakazał 
zapłatę odszkodowania za straty moralne w wysokości 50,000 
tenge (około 130 euro) za zniesławienie (art. 130 KK RK). 

Zawiadomienie w sprawie Amangeldy Batyrbekovej złożył 
prokurator Nurlan Saparov. W dniu 10.04.2015 r. dziennikarz opublikował w gazecie „Adilet” artykuł o 
rzekomo sfabrykowanej sprawie przeciwko dwóch młodym mężczyznom, oskarżając prokuratora. 
Redaktor gazety twierdzi, że artykuł został oparty na dowodach z dokumentów. [16] 

Elena Semenova – obrończyni praw człowieka, która 
regularnie nagłaśnia przypadki tortur w więzieniach obwodu 
pawłodarskiego. Jest ona podejrzana o „rozpowszechnianie 
nieprawdziwych informacji” za pośrednictwem sieci 
społecznościowych (Art. 274, ustęp 3, punkt 2 KK RK). 

W dniu 09.10.2015 r. systemu penitencjarnego obwodu 
pawłodarskiego Ersain Nurtazin oświadczył: „Z artykułów i 
wywiadów E.A. Semenovej, opublikowanych w sieciach 
społecznościowych, wynika, że pracownicy zakładów karnych 
systemu penitencjarnego obwodu pawłodarskiego rzekomo 
biją, torturują, znęcają się, gwałcą, poniżają osadzonych, 

zmuszają ich do czyszczenia butów pracowników administracji i prania im ubrań, zmuszają do 
przeprowadzania remontów w blokach na własny koszt, nielegalnie stosują środki specjalne”. Według 
wersji śledczych, artykuły Semenovej stwarzają „niebezpieczeństwo zakłócenia porządku publicznego 
wśród osadzonych”. 

Elena Semenova poinformowała na Facebooku o tym, że prokuratura systematycznie ignoruje skargi 
więźniów odnośnie torturowania. [17] Według działacza obywatelskiego Ruslana Ozdoyeva, celem 
ścigania karnego może być cofnięcie członkostwa Semenovej w Obywatelskiej Komisji Obserwacyjnej 
oraz Krajowym Mechanizmie Prewencyjnym, przez co straciłaby możliwość składania wizyt w koloniach 
karnych. [18] 

 Andrey Tsukanov – dziennikarz portalu telewizyjnego 16/12, 
działacz. Przeciwko niemu wszczęto postępowanie karne pod 
zarzutem rozpowszechniania nieprawdziwych informacji na 
Facebooku (art. 274, ustęp 2, punkt 3 KK RK). W dniu 
17.04.2015 r. Tsukanov napisał na Facebooku, że działaczka 
obywatelska Kaganat Takeyeva jest „niezależną działaczką 
Banku Narodowego i akimatu miasta Almaty”. Dwa dni 
później, Tsukanov został wezwany na przesłuchanie do 
śledczego. Nie wiadomo, na jakim etapie jest obecnie 
postępowanie karne. [19], [20] 

 

 

 

http://en.rsf.org/kazakhstan-provincial-newspaper-editor-14-09-2015,48347.html
http://rus.azattyq.org/content/saryagash-aktivist-obvinenie-v-klevete/27348512.html
https://www.facebook.com/groups/253078934810578/permalink/911473618971103
http://rus.azattyq.org/content/pravozashitnik-elena-semenova-pavlodar-pavlodarskaya-oblast/27343073.html
http://www.adilsoz.kz/news/show/id/1791
https://www.facebook.com/acukanov/posts/998232220210062?comment_id=998429823523635&ref=notif&notif_t=like&__mref=message_bubble


www.odfoundation.eu 

 

 12 

5. HORRENDALNE GRZYWNY DLA DZIENNIKARZY I ZAMKNIĘCIA KOLEJNYCH MASS MEDIÓW  

Gazeta „Zhas Alash” – kazachskojęzyczna gazeta opozycyjna. 
W dniu 13.11.2015 r. Almaliński Sąd Miejski Nr 2 miasta 
Almaty orzekł, że redaktor gazety Risbek Sarsenbay, 
dziennikarka Meruert Turlybekova, czytelnik Kaden Mukanuly 
i dwie inne osoby muszą zapłacić 40 mln tenge (około 
101,000 euro) w ramach „odszkodowania za straty moralne“ 
kierownikowi centrum medycyny tybetańskiej Zhasanowi 

Zekeyuly. 
Według wnioskodawcy Zekeyuly, opublikowany w maju 2015 r. artykuł „Profesor sądzi się ze swoją 
rodziną“ narusza jego honor i godność. Fundacja Obrony Dziennikarzy „Adil Soz“ zauważa, że artykuł jest 
oparty na dokumentach urzędowych, w tym również na decyzjach sądu, a w postępowaniu nie 
udowodniono nieprawdziwości opublikowanych informacji. [21] 

Czasopismo „ADAM“ – pismo, które pojawiło się po 
zamknięciu w lutym 2015 r. czasopisma „ADAMbol“, 
oskarżonego o „szerzenie propagandy i agitowanie do wojny“.  

W dniu 22.10.2015 r. Medeuski Sąd Rejonowy miasta Almaty 
przychylił się do pozwu prokuratury okręgowej i zakazał 
wydawania czasopisma „ADAM“ oraz zamknął jego stronę 
internetową na Facebooku. Początkowo, w dniu 27.08.2015r. 
Sąd wstrzymał wydawanie czasopisma na okres 3 miesięcy. 

Dziennikarze opublikowali materiały na stronie Facebook, po czym prokurator zażądał całkowitego 
zamknięcia czasopisma. 

Powodem zamknięcia były drobne uchybienia administracyjne: czasopismo publikowało materiały w 
języku rosyjskim, podczas gdy w momencie rejestracji jako języki robocze zgłoszono i kazachski, i 
rosyjski. Fundacja „Adil Soz“ podkreśla, że przepisy nie określają, że gazety i czasopisma muszą ukazywać 
się we wszystkich wybranych przez nie językach jednocześnie. [22] 

Wcześniej, w dniu 09.08.2015 r.Bostandykski Sąd Rejonowy miasta Almaty nakazał redaktorowi 
naczelnemu czasopisma „ADAM“ Ayanowi Sharipbayevowi zapłatę kwoty 50 mln tenge (około 126,300 
euro) w charakterze „odszkodowania za straty moralne“ na rzecz zastępcy przewodniczącego Komitetu 
Bezpieczeństwa Narodowego Kabdulkarima Abdikazimova. W dniu 14.08.2015 r. „ADAM“ opublikował 
artykuł zatytułowany „Ostatnie prace generała służb specjalnych przed przejściem do rezerwy“. Jak 
donosi „Adil Soz“, „informacje podane przez źródła czasopisma okazały się nieprawdziwe, w związku 
z czym redakcja wystosowała przeprosiny i opublikowała sprostowanie“. [23] Jednak przedstawiciel 
służb specjalnych zażądał dodatkowo odszkodowania. 
  

6. ŚCIGANIE KARNE I WYROKI POZBAWIENIA WOLNOŚCI ZA PUBLIKACJE W SIECIACH 
SPOŁECZNOŚCIOWYCH  

Sprawa Ermeka Narymbayeva i Serikzhana Mambetalina 

Ermek Narymbayev – działacz ałmatyński. W 2010 r. 
publicznie oświadczył: „Nazarbayev, won!”, za co został 
skazany na 4 lata pozbawienia wolności. W dniu 25.02.2012 r. 
został zwolniony na mocy amnestii. W 2015 r. był 
aresztowany za udział w niesankcjonowanych akcjach 
protestacyjnych. 

Serikhzan Mambetalin – działacz ałmatyński. Wcześniej był 

http://www.adilsoz.kz/news/show/id/1899
http://www.adilsoz.kz/news/show/id/1859
http://www.adilsoz.kz/news/show/id/1854


www.odfoundation.eu 

 

 13 

członkiem partii ekologicznej „Rukhaniyat”.  

W dniu 22.01.2016 r. Narymbayev został skazany na 3 lata pozbawienia wolności, a Mambetalin – na 2 
lata pozbawienia wolności za „podżeganie do nienawiści na tle narodowościowym” na Facebooku, 
„działając w zmowie”. (art. 174, ustęp 2 KK RK).  

W dniu 10.10.2015 r. policja wszczęła postępowanie karne na podstawie zgłoszenia telefonicznego od 
nieznanej osoby, która poinformowała o „nielegalnych“ publikacjach na Facebooku. [24] Od dnia 
15.10.2015 r. Narymbaev i Mambetalin znajdują się w areszcie. 

Śledczy „ustalili“, że „w dniu 08.10.2015 r. E.E. Narymbayev, działając w zmowie z S.E. Mambetalinem, 
znajdując się w mieście Ałmaty wraz z grupą osób, w sieciach teleinformatycznych rozpowszechnili 
materiały z książki M.A. Telibekova „Wiatr z ulicy", mające na celu podżeganie do nienawiści 
narodowościowej, zniewagę honoru narodowego i godności narodu kazachstańskiego". 

W zamieszczonym na Facebooku fragmencie książki beletrystycznej przytoczone są chaotyczne myśli 
bohatera literackiego, Kazacha, który opowiada o swoim stanie histerycznej rozpaczy: „Naród 
kazachstański nigdy nie będzie samodzielny. Zawsze będzie czyimś przydatkiem, wyrostkiem 
robaczkowym, napletkiem na cudzym członku... Brodząc w gęstej brei nawozu, będziemy chwalić się 
tożsamością narodową i suwerennością w otoczeniu pasożytów, w nieprzejrzanych ciemnościach 
niewiedzy i uprzedzeń. Och, Kazachowie, Kazachowie! ...". [25] (niepełny fragment książki – [przyp. 
red.]). 

Mambetalin skrytykował książkę Telibekova i w nocy 7 na 8 października 2015 r. opublikował na 
Facebooku ten fragment, który, jak stwierdził, sprawia, że „zbiera się na wymioty“. Rankiem tego 
samego dnia post Mambetalina udostępnił Narymbayev, który, z kolei, pozytywnie ocenił dzieło: „Murat 
Telibekov w dużej mierze jest bliski prawdy“. „Udowodniono, że Narymbayev wszedł na profil 
Mambetalina na Facebooku, gdzie ten opublikował swój post“, – właśnie na tym, zdaniem śledczego 
Alekseya Chapurina, polega „zmowa“ pomiędzy działaczami (jednocześnie oficer śledczy przyznał, że 
„nie był w stanie udowodnić“ w pełni faktu zmowy".) [26] 

Muratowi Telibekovowi, prowokacyjnemu aktywiście i szefowi organizacji „Związek Muzułmanów 
Kazachstanu“, przedstawiono zarzuty „podżegania do nienawiści na tle narodowościowym“, lecz w 
październiku 2015 r. śledztwo przeciwko niemu zostało zawieszone. Telinekov oświadczył, że 
zamieszczonego na Facebooku fragmentu nie było w książce. Jak twierdzi, książka „Wiatr z ulicy“ została 
napisana w 1993 roku, jednak „z przyczyn technicznych“, cały nakład został zniszczony. Autor 
powiedział, że posiada jedyny, wydrukowany w 1993 roku, egzemplarz książki. 

Narymbayev i Mambetalin twierdzą, że fragment książki został zaczerpnięty z serwisu lyakhov.kz 
(potwierdziła to ekspertyza Komitetu Bezpieczeństwa Narodowego). Właściciel strony internetowej 
Aleksandr Lyakhov, który występuje w tej sprawie w charakterze świadka, oświadczył, że książka została 
usunięta ze strony już w 2002 roku. Według szefowej fundacji obrony praw człowieka „Dziennikarze w 
potrzebie“ Rozlany Taukinej, książka „Wiatr z ulicy“ nigdy nie została uznana sądownie za nielegalną, a 
to oznacza, że można ją cytować. 

W dniu 18.12.2015 r. Almaliński Sąd Rejonowy miasta Almaty rozpoczął rozpatrywanie sprawy. W dniu 
08.01.2016 r. działaczy trzymano przykutych kajdankami do strażników nawet w budce dla 
pozwanych. Aktywiści cierpią na wysokie ciśnienie krwi. Narymbayeva trzykrotnie, tj. w dniach 
28.12.2015 r., 06.01.2016 r. i 15.01.2016 r. przewożono z sądu do szpitala, gdzie za pomocą lekarstw 
obniżano mu ciśnienie krwi, a na wniosek sędziego Maral Dzharilgasovej ponownie doprowadzano go na 
rozprawę. [27], [28] 

Obrońca praw człowieka Yevgeniy Zhovtis zauważył, że sędzia nie zapewnia równości stron, bezzasadnie 
odrzuca wnioski adwokatów, a nawet grozi im. W dniu 06.01.2016 r. stronnicy oskarżonych głośno 
wyrazili niezadowolenie z działań sędziego, w wyniku czego dziennikarzom i obserwatorom (w tym 

http://www.bureau.kz/novosti/sobstvennaya_informaciya/na_smenu_dekabryam_prikhodyat_yanvari_takie_je_repressivnye
http://bureau.kz/files/bureau/Docs/2016/01_Jan_16/Ermek_zakl.doc
http://www.bureau.kz/novosti/sobstvennaya_informaciya/ponedelnik_nachinaetsya_v_pyatnicu
http://rus.azattyq.org/content/narymbayev-mambetalin-sud/27417297.html
http://rus.azattyq.org/content/news/27489075.html


www.odfoundation.eu 

 

 14 

przedstawicielom konsulatu USA) zakazano przebywania na sali rozpraw. Wyznaczono dla nich oddzielny 
pokój z monitorem, na którym, z pewnymi zakłóceniami, transmitowany był przebieg rozprawy. 
 

Bolatbek Blyalov – szef „Instytutu Demokracji i Praw 
Człowieka“, działacz ekologiczny, obrońca praw mieszkańców 
Astany, którzy nie zgadzają się z niską rekompensatą 
finansową za wyburzenie ich domów. 

W dniu 21.01.2016 r. Blyalov został skazany na 3 lata 
pozbawienia wolności pod zarzutem „podżegania do 
nienawiści społecznej i narodowościowej“ w mass mediach i 
sieciach społecznościowych (art. 174, ustęp 1 KK RK). 

Śledczy zwrócili uwagę na posty na Facebooku i wywiad na 
YouTube, w którym Blyalov ostro skrytykował politykę Rosji wobec Ukrainy, używając terminu „rosyjski 
faszyzm“. Blyalov umieścił tę informację „celowo, mając zamiary znamion podżegania do wrogości lub 
nienawiści społecznej i narodowościowej“, - takie nielogiczne sformułowanie zostało użyte przez 
śledczych. [29] 

W dniu 30.10.2015 r. podczas przeszukania mieszkania Blyalova, policjanci pokazywali mu jego posty na 
Facebooku i pytali: „Czy to twoje? Ty to napisałeś?“. „Ja odpowiadałem, że jestem autorem i jestem 
gotów odpowiedzieć za swoje słowa“ - powiedział działacz. [30] Blyalov został zatrzymany w dniu 
09.11.2015 r. i aresztowany dwa dni później. Odmówiono mu możliwości zwolnienia za kaucją, mimo że 
ma troje małoletnich dzieci, z których jedno jest niepełnosprawne. 

Na pierwszej rozprawie, która miała miejsce w dniu 13.01.2016 r. w Saryarkińskim Sądzie Rejonowym Nr 
2 miasta Astany, byli obecni przedstawiciele ambasad Niemiec, Stanów Zjednoczonych i Holandii. W 
dniu 15.01.2016 r. dziennikarki „Radio Azattyk“ nie wpuszczono do sądu. Według adwokatów, sędzia 
Nazgul Bapakova pośpiesznie zapoznała się z aktami sprawy i odmówiła przeprowadzenia ponownej 
ekspertyzy publikacji i wywiadu Blyalova. [31], [32] 

Ermek Taychibekov - bloger i przedsiębiorca z obwodu 
zhambylskiego. W dniu 11.12.2015 r.Kordajski Sąd Rejonowy 
skazał Taychibekova na 4 lata pozbawienia wolności pod 
zarzutem „podżegania do nienawiści narodowościowej“ w 
publikacjach na Facebooku (art. 174, ustęp 1 KK RK). Komitet 
Bezpieczeństwa Narodowego wszczął postępowanie karne w 
dniu 30.06.2015 r. na wniosek blogerki Botagoz Isayevej i 
kilku innych użytkowników Facebooka. 

W publikacjach na Facebooku Taychibekov opowiadał się za 
połączeniem Rosji i Kazachstanu w jedno państwo pod 

rządami Nazarbayeva, a także za zjednoczeniem gospodarczym i politycznym Unii Europejskiej i Unii 
Euroazjatyckiej. 

Na początku lipca 2015 r. Taychibekova wysłano na przymusowe badanie do Zhambylskiego 
Regionalnego Szpitala Psychiatrycznego, gdzie zdiagnozowano u niego „objawy zespołu paranoidalnego 
z ideami reformatorskimi i przekonaniem o wielkości“, jak również „objawy zaburzeń myślenia w formie 
drobiazgowości, skłonności do mędrkowania“. Później, podczas badania psychiatrycznego w Almaty, 
uznano go za „zdolnego do odpowiadania za swoje czyny“. [33], [34] W dniu 19.09.2015 r. Taychibekov 
został aresztowany. Poczas procesu sądowego dziennikarzom zakazano nagrywania dźwięku i obrazu, a 
także robienia zdjęć. 

http://www.bureau.kz/novosti/sobstvennaya_informaciya/namerenie_priznakov_vozbujdeniya
https://www.facebook.com/ratel.kz/photos/a.219683364870643.1073741827.219681541537492/477901365715507/?type=3
http://rus.azattyq.org/content/bolatbek-blyalov-sud-v-astane/27485675.html
http://www.respublika-kaz.info/news/politics/45470/
http://informburo.kz/novosti/ermek-taychibekov-podozrevaetsya-v-razzhiganii-nacionalnoy-rozni-10276.html
http://rus.azattyq.org/content/ermek-taichibekov-v-tsentre-psikhiatrii/27190351.html


www.odfoundation.eu 

 

 15 

Saken Baykenov – aktywista ekologiczny z Astany. W dniu 
13.04.2015 r. Saryarkiński Sąd Rejonowy Nr 2 skazał go na 2 
lata pozbawienia wolności pod zarzutem „podżegania do 
nienawiści na tle narodowościowym“ na Facebooku (art. 174, 
ustęp 1 KK RK). Od dnia 09.03.2015 r. przebywał w areszcie. 
Baykenov oświadczył, że jest autorem swoich publikacji, 
jednak nie wiadomo, za którą z nich został skazany. Według 
niektórych źródeł, mógł zgodzić się na „współpracę ze 

śledczymi“. [35], [36] 

Tatiana Shevtsova-Valova – mieszkanka Almaty. W dniu 
31.03.2015 r. Alatauski Sąd Rejonowy skazał ją na cztery lata 
pozbawienia wolności pod zarzutem „podżegania do 
nienawiści na tle narodowościowym“ na Facebooku (art. 174 
KK RK). Postępowanie karne wszczęto na wniosek 11 
użytkowników Facebooka. Według aktu oskarżenia, w 
publikacjach Shevtsova-Valova znieważała obywateli ze 
względu na narodowość i rzekomo twierdziła, że niektóre 

regiony Kazachstanu mogą dobrowolnie wejść w skład Rosji. Sama Shevtsova-Valova twierdzi, że ktoś 
utworzył fałszywe konto i rozpowszechniał publikacje w jej imieniu. [37], [38] 

Mukhtar Suleymenov - mieszkaniec obwodu zachodnio-kazachstańskiego. W 
lipcu 2015 roku został skazany na 3 lata pozbawienia wolności pod zarzutem 
„podżegania do nienawiści na tle narodowościowym“ na Facebooku (art. 174 KK 
RK). Według śledczych, Suleymenov pod pseudonimem „Mukhtar Aizhan“ 
wypowiadał opinie o narodowości rosyjskiej i o zniszczeniu Rosji. [39] 

 

Alkhanashvili (imię nieznane) – mieszkaniec Pietropawlowska (obwód północno-
kazachstański). W lipcu 2015 roku został skazany na 3 lata pozbawienia wolności 
pod zarzutem podżegania do nienawiści na tle narodowościowym w sieciach 
społecznościowych (art. 174 KK RK). Według śledczych, Alkhanashvili publikował 
materiały, obrażające uczucia narodowe innych grup etnicznych. [40]  

Igor Sychev - mieszkaniec miasta Ridder obwodu wschodnio-
kazachstańskiego, jeden z administratorów strony 
internetowej „Vkontakte“ - „Podsłuchane w Ridderze“. W 
dniu 18.11.2015 r. sąd skazał go na 5 lat pozbawienia 
wolności pod zarzutem „publicznego wzywania do naruszenia 
integralności Kazachstanu“ w sieci społecznościowej 
„Vkontakte“ (Art. 180, ustęp 2 KK RK). W dniu 30.09.2015 
roku został aresatowany. 

Śledczy oskarżyli Sycheva o to, że będąc administratorem, 
zezwolił na opublikowanie na stronie internetowej 

„Podsłuchane w Ridderze“ ankiety na temat perspektyw wejścia regionu w skład Rosji. W głosowaniu 
wzięło udział 506 osób, z których większość wypowiedziała się za przyłączeniem. Prokurator uznał, że 
taka publikacja może pobudzać nastroje separatystyczne w regionie. Odnosząc się do precedensu 
ukraińskiego, prokurator nazwał „wojnę domową w Ukrainie“, „straszliwym przykładem separatyzmu“, 
który „powinno stanowić ostrzeżenie dla wszystkich“. [41] 

Igor Sychev nie jest autorem ankiety, nie wziął w niej udziału i usunął ją natychmiast po otrzymaniu 
zastrzeżenia. Powiedział, że przypadkowo opublikował tę ankietę, na którą pomysł podsunął mu 

http://www.bureau.kz/novosti/sobstvennaya_informaciya/article_8025
http://rus.azattyq.org/archive/news-azattyq/20150413/360/360.html?id=26953332
http://radiotochka.kz/9259-v-almaty-oglasili-prigovor-tatyane-shevcovoy-valovoy.html
http://www.adilsoz.kz/news/show/id/1714
http://informburo.kz/novosti/za-razzhiganie-mezhnacionalnoy-rozni-na-tri-goda-nakazan-zhitel-zko-8507.html
http://rus.azattyq.org/archive/news-azattyq/20150731/360/360.html?id=27163468
https://www.youtube.com/watch?v=wf_QK1URZLY&list=PLZFLREX_QhZNRCyag2v52BlHjA3SoVSJT


www.odfoundation.eu 

 

 16 

nieznany użytkownik. [42] Fundacja obrony wolności wypowiedzi „Adil Soz“ zaprzecza istnieniu znamion 
propagowania działań separatystycznych w czynach Sycheva. 

Bulat Satkangulov - prawnik z miasta Rudnyi obwodu 
kostanajskiego. Został skazany na 6 lat pozbawienia wolności 
pod zarzutem szerzenia propagandy i nawoływania do 
terroryzmu przy użyciu sieci społecznościowych (art. 256, 
ustęp 2 KK RK). 

Według aktu oskarżenia, Satkangulov przechowywał u siebie 
w domu, a od stycznia do lutego 2014 r. rozpowszechniał w 
sieciach społecznościowych (na stronach internetowych 
„Odnoklassniki“, „Vkontakte“, „Mail.ru“) materiały związane 
z działalnością Państwa Islamskiego. Wysłał również swoim 

znajomych na WhatsApp nagrania audio z wypowiedziami, które rzekomo „usprawiedliwiają działalność 
terrorystyczną“. 

Adwokat zauważyła, że wszystkie informacje, które posiadał Satkangulov, były ogólnie dostępne w 
Internecie, a nawet nadawane w telewizji, gdy Państwo Islamskie nie było jeszcze zakazane w 
Kazachstanie. Adwokat podkreśla, że w rozmowach z przyjaciółmi na tematy religijne Satkangulov 
podkreślał potrzebę pojednania. [43], [44] 

 

7. ŚRODKI PRAWNE SŁUŻĄCE OGRANICZENIU SWOBODY INFORMACJI  

Jak informuje Komitet Telekomunikacji, obywatele Kazachstanu mogą zostać pociągnięci do 
odpowiedzialności karnej za „ekstremistyczne“ komentarze innych użytkowników na swoich kontach 
na portalach społecznościowych. Takie działania podpadają pod art. 183 KK RK „wydanie zgody na 
opublikowanie w środkach masowego przekazu materiałów ekstremistycznych“ (zagrożone karą 
grzywny w wysokości około 3,000 euro lub pozbawienia wolności na okres do 90 dni). [45] 
Ustawodawstwo Kazachstanu przyrównuje sieci społecznościowe do „mediów zagranicznych“. 

W dniu 02.04.2014 r. parlament zezwolił prokuratorowi generalnemu na zawieszanie działania zasobów 
internetowych bez sądu, jeśli są one wykorzystywane w „celach przestępczych“. W dniu 24.11.2015 r. 
Nazarbayev podpisał ustawę, zgodnie z którą infrastruktura „czasopisma internetowego“ powinna 
znajdować się wyłącznie na terenie Kazachstanu. [46] 

W dniu 01.01.2016 r. do ustawy „O telekomunikacji“ wprowadzono pojęcie „certyfikat bezpieczeństwa 
krajowego“, który obywatele Kazachstanu muszą uzyskać od krajowego operatora „Kazakhtelecom“. 
Eksperci uważają, że środek ten pozwoli władzom blokować informacje, przechwytywać prośby 
z zagranicznych stron internetowych i odkodowywać zaszyfrowane strony w Internecie. [47] 

W dniu 07.09.2014 r. Kazachstan na drodze sądowej zakazał stosowania anonimizerów - zasobów 
internetowych, które umożliwiają wchodzenie na zablokowane strony internetowe. W ostatnich latach 
wiele stron internetowych, z różnych powodów, jest blokowanych na terenie Kazachstanu. Przez kilka 
miesięcy, z nieznanych powodów, nie było dostępu do stron internetowych Ratel.kz i Zonakz.net. [48] 
Blokowane są również poszczególne artykuły. Niektóre wiadomości stron internetowych „Radio 
Azattyk“, „Uralskaya Nedelya“, Forbes.kz, Eurasianet.org, Today.kz, Lenta.ru, Vlast.kz, Clashdaily.com, 
Kloop.kg, Daily Mail, Kommersant.ru i inne były niedostępne na terenie Kazachstanu. [49] 

Według „Adil Soz“, w 2015 roku nieuzasadnionemu zatrzymaniu poddano 8 dziennikarzy. [50] Na 
przykład, w dniu 29.07.2015 r. został zatrzymany, a następnie zwolniony reporter „Radio Azattyk“, 
Ruslan Botayuly, który nagrywał film o akcji protestacyjnej repatriantów w pobliżu budynku 

http://www.bureau.kz/novosti/sobstvennaya_informaciya/naznachen_separatistom
http://www.ng.kz/modules/newspaper/article.php?numberid=489&storyid=22013
http://informburo.kz/novosti/za-propagandu-idey-igil-v-socsetyah-na-6-let-osuzhdyon-yurist-iz-rudnogo.html?utm_source=facebook&utm_medium=link&utm_campaign=official
http://tengrinews.kz/kazakhstan_news/kazahstantsev-mogut-arestovat-chujie-kommentarii-ih-282818/
http://www.adilsoz.kz/monitoring/show/id/108
http://mobile.nytimes.com/blogs/bits/2015/12/03/kazakhstan-moves-to-tighten-control-of-internet-traffic/?referer
http://www.respublika-kz.info/news/politics/45199/
http://www.eurasianet.org/node/71976
http://www.adilsoz.kz/politcor/show/id/168


www.odfoundation.eu 

 

 17 

Administracji Prezydenta. Podczas zatrzymania policjanci złamali statyw i odebrali dziennikarzowi 
telefon komórkowy. [51] 

 

8. WNIOSKI I REKOMENDACJE 

Po zniszczeniu opozycji i największych prywatnych niezależnych mass mediów, władze Kazachstanu 
rozpoczęły prześladowania mniej wpływowych działaczy i blogerów, dla których sieci społecznościowe 
stanowią praktycznie jedyną możliwość zwrócenia uwagi na aktualne problemy i przedstawienia 
alternatywnych informacji. Chociaż ci aktywiści i blogerzy nie mają dużej publiczności, władze mimo 
wszystko widzą w nich zagrożenie i starają się ich odizolować. Zwracając uwagę na pojawienie się 
nowych więźniów politycznych w Kazachstanie, Fundacja Otwarty Dialog wzywa także do pamiętania o 
więźniach sumienia, którzy już od kilku lat poddawani są presji i torturom w więzieniach Kazachstanu: 
Vladimir Kozlov, Aron Atabek i Vadim Kuramshin. 

Przed przyjęciem nowego prawa karnego obrońcy praw człowieka mieli poważne obawy, które w pełni 
potwierdziły się. Obowiązujący od 2015 roku nowy kodeks karny zaostrzył kary za „zniesławienie“ i 
„podżeganie do nienawiści na tle narodowościowym, społecznym i religijnym“. Pomimo, że już istnieje 
kara za „zniesławienie“, władze wprowadziły nowy artykuł kodeksu karnego – „rozpowszechnianie 
nieprawdziwych informacji“, który jest używany jako dodatkowe narzędzie represji wobec dysydentów. 
Kazachstan systematycznie odrzuca rekomendacje ONZ i UE w sprawie zniesienia tych artykułów 
karnych. 

W celu ścigania niewygodnych dziennikarzy, Kazachstan wykorzystuje nie tylko swoje represyjne 
ustawodawstwo. Społeczność międzynarodowa powinna potępić próby nadużycia procedur sądowych 
USA przez Kazachstan; ich celem jest bowiem ograniczenie wolności słowa. Należy zauważyć, że 
specjalny sprawozdawca ONZ ds. wolności słowa zwrócił uwagę na konieczność podjęcia odpowiednich 
środków w celu ochrony źródeł informacji społecznie ważnych. [52] 

Sieci społecznościowe stały się nowym polem walki służb specjalnych z dysydentami. Potrzeba debaty 
publicznej na poziomie Parlamentu Europejskiego, PACE, OBWE i ONZ odnośnie opracowania 
skutecznych mechanizmów ochrony danych osobowych dziennikarzy, działaczy, blogerów i polityków 
opozycyjnych jest obecnie wyjątkowo pilna. Nie można pozwolić państwom autorytarnym na walkę 
z dysydentami poprzez ujawnienie ich danych osobowych z sieci społecznościowych. W ten sposób 
służby specjalne próbują dopaść swoich przeciwników politycznych, wyśledzić ich ruchy, kontakty, 
działania, po czym grożą im zabójstwem i utrudniają im prowadzenie działań obywatelskich. Dlatego 
wzywamy do zablokowania realizacji planu Kazachstanu dotyczącego ujawnienia danych osobowych 
dziennikarzy „Respubliki“, działaczy i polityków opozycyjnych. 

Kazachstan systematycznie narusza swoje zobowiązania międzynarodowe, a to nie może pozostać 
bezkarne. Wyeliminowanie dysydentów w Kazachstanie może doprowadzić do utworzenia ognisk 
radykalizacji w regionie, dlatego też UE, OBWE i ONZ powinny prowadzić dialog z władzami Kazachstanu 
w bardziej asertywny sposób. 

Podpisana rozszerzona umowa o współpracy UE i Kazachstanu oczekuje na ratyfikację. Stanowczo 
apelujemy do Parlamentu Europejskiego i parlamentów państw członkowskich UE o zajęcie twardego 
stanowiska i nieratyfikowania umowy, dopóki Kazachstan nie wypełni swoich zobowiązań w zakresie 
ochrony wolności słowa. 

Wzywamy społeczność międzynarodową do wzmocnienia presji politycznej, żądając od Kazachstanu 
zaprzestania ścigania karnego dziennikarzy, blogerów i działaczy, jak również zrewidowania wyroków już 
skazanych więźniów politycznych. Kazachstan powinien wnieść poprawki do prawa i usunąć z kodeksu 
karnego wyraźne artykuły polityczne za „podżeganie do nienawiści na tle narodowościowym, 
społecznym", „zniesławienie” i „rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji”. 

http://rus.azattyq.org/content/news/27158395.html
http://ohchr.org/EN/NewsEvents/Pages/DisplayNews.aspx?NewsID=16635&LangID=E


www.odfoundation.eu 

 

 18 

 

Wszystkie osoby zainteresowane poparciem naszych żądań proszone są o wysłanie apeli do następujących osób i 
instytucji:  

 Wysoka Przedstawiciel Unii Europejskiej do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa Federica Mogherini – 1049 
Brussels, Rue de la Loi / Wetstraat 200, tel.: +32 2 584 11 11; +32 0 2 295 71 69; 

 Przewodniczący Parlamentu Europejskiego Martin Schulz – Rue Wiertz 60, 1047 Bruxelles, Belgique, tel.: +32 0 2 28 
42111, faks: +32(0)2 28 46974; 

 Przewodniczący Komisji Spraw Zagranicznych Parlamentu Europejskiego Elmar Brok – Rue Wiertz 60, 1047 Bruxelles, 
Belgique, tel.: +32 2 28 49013 (Bruksela), +33 3 881 76902 (Strasbourg);  

 Przewodniczący Rady Europejskiej Donald Tusk – Rue de la Loi / Wetstraat 175, 1048 Brussels, tel.: +32 2 28 15650, e-
mail: donald.tusk@european-council.europa.eu,; 

 Przewodniczący Komisji Europejskiej Jean-Claude Juncker – 1049 Brussels, Belgium Rue de la Loi / Wetstraat 200, e-mail: 
president.juncker@ec.europa.eu. 

 Przewodniczący Zgromadzenia Parlamentarnego OBWE Ilkka Kanerva – Tordenskjoldsgade 1, 1055, Copenhagen K, 
Denmark, tel.: +35 8 9 432 3055; +35 8 9 432 3529 e-mail: ilkka.kanerva@parliament.fi; 

 Wysoki Komisarz ONZ ds. Praw Człowieka Zeid Ra'ad Al-Husajn – Palais des Nations, CH-1211 Geneva 10, Switzerland, tel.: 
+41 22 917 9220; 

 Specjalny Sprawozdawca ONZ w sprawie swobodnego, pokojowego zgromadzania się i stowarzyszania Maina Kiai - Palais 
des Nations CH-1211 Geneva 10, Switzerland, faks: + 41 22 917 9006, e-mail: freeassembly@ohchr.org; 

 Specjalny Sprawozdawca ds. promocji i ochrony prawa do wolności opinii i wypowiedzi, David Kaye - Palais des Nations, 
CH-1211 Geneva 10, Switzerland, faks: +41 22 917 9006; e-mail: freedex@ohchr.org;  

 Departament Stanu USA - 2201 C Street NW Room 2236 Washington, D.C. 20520, tel.: (202) 895-3500, e-mail: 
OFMInfo@state.gov;  

 Izba Reprezentantów Stanów Zjednoczonych-Waszyngton - Washington, DC 20515, tel.: (202) 224-3121, 
http://www.house.gov/contact/;  

 Komisja Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie (Komisja Helsińska USA) - Washinton, DC 20515, 3rd and D Streets sw, 
234 Ford House Office Building, tel.: 202-225-1901, info@csce.gov;  

 Sąd Rejonowy w USA (Północny Okręg Nowego Jorku): 500 Pearl Street, Worth Street, New York, 10007-1312, tel.: 212-
805-0136. 

 

 

Lista źródeł: 

1. Novosti-Kazakhstan / Nazarbayev zapowiedział surowe powstrzymywanie działań prowokatorów - 
http://newskaz.ru/economy/20150820/9473182.html#ixzz3xVwBnMw7  

2. Stacja telewizyjna KTK / Nazarbayev ubiera się u krajowych projektantów mody - 
http://www.ktk.kz/ru/news/video/2015/09/17/62951  

3. Open Dialog Foundation / Court hearings in the case against the following mass media outlets: the newspapers ‘Vzglyad’, 
«Respublika» as one mass media outlet, the «stan.tv» internet portal, the «K+» TV channel as well as the unregistered party 
«Alga!» - http://en.odfoundation.eu/a/988,court-hearings-in-the-case-against-the-following-mass-media-outlets-the-
newspapers-vzglyad-respublika-as-one-mass-media-outlet-the-stan-tv-internet-portal-the-k-tv-channel-as-well-as-the-
unregistered-party-alga  

4. Konto Iriny Petrushovej na Facebooku - https://www.facebook.com/ir.petrushova/posts/540664609447496  

5. Konto Muratbeka Ketebayeva na Facebooku - https://www.facebook.com/mur.ketebayev/posts/951164521626554  

6. Respublika / Listy Bonaparte dl a Masimova - http://www.respublika-kaz.info/news/politics/41065/  

7. Open Dialog Foundation / Report: Analysis of documents in the case of Ablyazov - 
http://en.odfoundation.eu/a/6869,report-analysis-of-documents-in-the-case-of-ablyazov  

mailto:donald.tusk@european-council.europa.eu
mailto:president.juncker@ec.europa.eu
mailto:ilkka.kanerva@parliament.fi
mailto:freeassembly@ohchr.org
mailto:freedex@ohchr.org
mailto:OFMInfo@state.gov
http://www.house.gov/contact/
mailto:info@csce.gov
http://newskaz.ru/economy/20150820/9473182.html
http://www.ktk.kz/ru/news/video/2015/09/17/62951
http://en.odfoundation.eu/a/988,court-hearings-in-the-case-against-the-following-mass-media-outlets-the-newspapers-vzglyad-respublika-as-one-mass-media-outlet-the-stan-tv-internet-portal-the-k-tv-channel-as-well-as-the-unregistered-party-alga
http://en.odfoundation.eu/a/988,court-hearings-in-the-case-against-the-following-mass-media-outlets-the-newspapers-vzglyad-respublika-as-one-mass-media-outlet-the-stan-tv-internet-portal-the-k-tv-channel-as-well-as-the-unregistered-party-alga
http://en.odfoundation.eu/a/988,court-hearings-in-the-case-against-the-following-mass-media-outlets-the-newspapers-vzglyad-respublika-as-one-mass-media-outlet-the-stan-tv-internet-portal-the-k-tv-channel-as-well-as-the-unregistered-party-alga
https://www.facebook.com/ir.petrushova/posts/540664609447496
https://www.facebook.com/mur.ketebayev/posts/951164521626554
http://www.respublika-kaz.info/news/politics/41065/
http://en.odfoundation.eu/a/6869,report-analysis-of-documents-in-the-case-of-ablyazov


www.odfoundation.eu 

 

 19 

8. Konto “Republic of Kazakhstan v. Does 1-100 Inclusive” na Facebooku - https://www.facebook.com/KazakhstanvDoes  

9. Digital report / Sąd w USA zezwolił prześladowanej kazachstańskiej stronie internetowej na publikację zhakowanej 
korespondencji urzędników - https://digital.report/sud-v-ssha-razreshil-opalnomu-kazahstanskomu-saytu-publikovat-
vzlomannuyu-perepisku-chinovnikov/  

10. Adil Soz /Sąd nałożył na dziennikarkę Gyazyal Baydalinovą grzywnę w wysokości 20 milionów tenge - 
http://www.adilsoz.kz/news/show/id/1809  

11. Radio Azattyk / „Skrucha” Rafaela Balgina i Makhambeta Auezova - http://rus.azattyq.org/content/kazakhstan-balgin-
pressa-nakanune-kkb/27483591.html  

12. Respublika / Brytyjski front: teraz za wojnę płaci „Kazkommertsbank” - http://www.respublika-
kaz.info/news/politics/45076/  

13. Adil Soz / Dziś zostanie ogłoszony wyrok w sprawie redaktora gazety „Versiya” Yaroslava Golyshkina. Oskarżyciel żąda 12 
lat pozbawienia wolności - http://www.adilsoz.kz/news/show/id/1880  

14. Adil Soz / Naruszenie wolności słowa w Kazachstanie. Listopad 2015 r. - http://www.adilsoz.kz/monitoring/show/id/108  

15. Reporters without borders / Provincial newspaper editor scapegoated in political case - http://en.rsf.org/kazakhstan-
provincial-newspaper-editor-14-09-2015,48347.html  

16. Radio Azattyk/ Skazany za „zniesławienie” aktywista napisał list otwarty - http://rus.azattyq.org/content/saryagash-
aktivist-obvinenie-v-klevete/27348512.html  

17. Konto Eleny Semenovej na Facebooku - 
https://www.facebook.com/groups/253078934810578/permalink/911473618971103  

18. Radio Azattyk / Sprawa „niewygodnego obrońcy praw człowieka” Eleny Semenovej - 
http://rus.azattyq.org/content/pravozashitnik-elena-semenova-pavlodar-pavlodarskaya-oblast/27343073.html  

19. Adil Soz / Dziennikarza Andreya Tsukanova chcą pociągnąć do odpowiedzialności karnej za rozpowszechnianie 
nieprawdziwych informacji- http://www.adilsoz.kz/news/show/id/1791  

20. Konto Andreya Tsukanova na Facebooku - 
https://www.facebook.com/acukanov/posts/998232220210062?comment_id=998429823523635&ref=notif&notif_t=like&_
_mref=message_bubble  

21. Adil Soz / Sąd postanowił nałożyć na gazetę „Zhas Alash” grzywnę w wysokości 40 milionów tenge - 
http://www.adilsoz.kz/news/show/id/1899  

22. Adil Soz / Postanowienie sądu o zamknięciu czasopisma ADAM nabrało mocy prawnej - 
http://www.adilsoz.kz/news/show/id/1859  

23. Adil Soz / Od zamkniętego czasopisma „ADAM” sąd postanowił ściągnąć kwotę 50 mln tenge - 
http://www.adilsoz.kz/news/show/id/1854  

24. KMBPCiRP / Po grudniach przychodzą stycznie. Tak samo represyjne. - 
http://www.bureau.kz/novosti/sobstvennaya_informaciya/na_smenu_dekabryam_prikhodyat_yanvari_takie_je_repressivny
e  

25. KMBPCiRP /Uwięzienie Rozlany Taukinej - http://bureau.kz/files/bureau/Docs/2016/01_Jan_16/Ermek_zakl.doc  

26. KMBPCiRP / Poniedziałek zaczyna się w piątek - 
http://www.bureau.kz/novosti/sobstvennaya_informaciya/ponedelnik_nachinaetsya_v_pyatnicu  

27. Radio Azattyk / Narymbayev: „Nawet szczury mają więcej wolności, niż my” - 
http://rus.azattyq.org/content/narymbayev-mambetalin-sud/27417297.html  

28. Radio Azattyk / Sprawa Mambetalina i Narymbayeva: sędzia oddaliła wnioski - 
http://rus.azattyq.org/content/news/27489075.html  

29. KMBPCiRP / Proces Bolatbeka Blyalova: „Zamiary znamion podżegania” - 
http://www.bureau.kz/novosti/sobstvennaya_informaciya/namerenie_priznakov_vozbujdeniya  

30. Strona Ratel.kz na Facebooku - 
https://www.facebook.com/ratel.kz/photos/a.219683364870643.1073741827.219681541537492/477901365715507/?type=
3  

https://www.facebook.com/KazakhstanvDoes
https://digital.report/sud-v-ssha-razreshil-opalnomu-kazahstanskomu-saytu-publikovat-vzlomannuyu-perepisku-chinovnikov/
https://digital.report/sud-v-ssha-razreshil-opalnomu-kazahstanskomu-saytu-publikovat-vzlomannuyu-perepisku-chinovnikov/
http://www.adilsoz.kz/news/show/id/1809
http://rus.azattyq.org/content/kazakhstan-balgin-pressa-nakanune-kkb/27483591.html
http://rus.azattyq.org/content/kazakhstan-balgin-pressa-nakanune-kkb/27483591.html
http://rus.azattyq.org/content/kazakhstan-balgin-pressa-nakanune-kkb/27483591.html
http://www.respublika-kaz.info/news/politics/45076/
http://www.respublika-kaz.info/news/politics/45076/
http://www.respublika-kaz.info/news/politics/45076/
http://www.adilsoz.kz/news/show/id/1880
http://www.adilsoz.kz/monitoring/show/id/108
http://en.rsf.org/kazakhstan-provincial-newspaper-editor-14-09-2015,48347.html
http://en.rsf.org/kazakhstan-provincial-newspaper-editor-14-09-2015,48347.html
http://rus.azattyq.org/content/saryagash-aktivist-obvinenie-v-klevete/27348512.html
http://rus.azattyq.org/content/saryagash-aktivist-obvinenie-v-klevete/27348512.html
http://rus.azattyq.org/content/saryagash-aktivist-obvinenie-v-klevete/27348512.html
https://www.facebook.com/groups/253078934810578/permalink/911473618971103
http://rus.azattyq.org/content/pravozashitnik-elena-semenova-pavlodar-pavlodarskaya-oblast/27343073.html
http://www.adilsoz.kz/news/show/id/1791
https://www.facebook.com/acukanov/posts/998232220210062?comment_id=998429823523635&ref=notif&notif_t=like&__mref=message_bubble
https://www.facebook.com/acukanov/posts/998232220210062?comment_id=998429823523635&ref=notif&notif_t=like&__mref=message_bubble
http://www.adilsoz.kz/news/show/id/1899
http://www.adilsoz.kz/news/show/id/1859
http://www.adilsoz.kz/news/show/id/1854
http://www.bureau.kz/novosti/sobstvennaya_informaciya/na_smenu_dekabryam_prikhodyat_yanvari_takie_je_repressivnye
http://www.bureau.kz/novosti/sobstvennaya_informaciya/na_smenu_dekabryam_prikhodyat_yanvari_takie_je_repressivnye
http://bureau.kz/files/bureau/Docs/2016/01_Jan_16/Ermek_zakl.doc
http://www.bureau.kz/novosti/sobstvennaya_informaciya/ponedelnik_nachinaetsya_v_pyatnicu
http://rus.azattyq.org/content/narymbayev-mambetalin-sud/27417297.html
http://rus.azattyq.org/content/news/27489075.html
http://www.bureau.kz/novosti/sobstvennaya_informaciya/namerenie_priznakov_vozbujdeniya
https://www.facebook.com/ratel.kz/photos/a.219683364870643.1073741827.219681541537492/477901365715507/?type=3
https://www.facebook.com/ratel.kz/photos/a.219683364870643.1073741827.219681541537492/477901365715507/?type=3


www.odfoundation.eu 

 

 20 

31. Radio Azattyk / Blyalov: „To nie jest sprawa karna, tylko polityczna” - http://rus.azattyq.org/content/bolatbek-blyalov-
sud-v-astane/27485675.html  

32. Respublika / Bolatbek Blyalov: „Moja sprawa ma charakter polityczny!” - http://www.respublika-
kaz.info/news/politics/45470/  

33. Informbiuro / Podejrzanego o podżeganie do nienawiści na tle narodowościowym skierowano do ośrodka 
psychiatrycznego - http://informburo.kz/novosti/ermek-taychibekov-podozrevaetsya-v-razzhiganii-nacionalnoy-rozni-
10276.html  

34. Radio Azattyk / Taychibekov w ośrodku psychiatrycznym zadeklarował swoją lojalność dla władz - 
http://rus.azattyq.org/content/ermek-taichibekov-v-tsentre-psikhiatrii/27190351.html  

35. KMBPCiRP / Działacza obywatelskiego oskarżono o podżeganie do nienawiści na tle narodowościowym - 
http://www.bureau.kz/novosti/sobstvennaya_informaciya/article_8025  

36. Radio Azattyk / Saken Baykenov został skazany na dwa lata ograniczenia wolności - http://rus.azattyq.org/archive/news-
azattyq/20150413/360/360.html?id=26953332  

37. Radiotochka / W Almaty ogłoszono wyrok w sprawie Tatiany Shvetsovej-Valovej - http://radiotochka.kz/9259-v-almaty-
oglasili-prigovor-tatyane-shevcovoy-valovoy.html  

38. Adil Soz / Oskarżona w sprawie o podżeganie do nienawiści na tle narodowościowym Tatiana Shetsova-Valova zaprzecza, 
jakoby była autorką publikacji - http://www.adilsoz.kz/news/show/id/1714  

39. Informbiuro / Za podżeganie do nienawiści na tle narodowościowym na trzy lata został skazany mieszkaniec obwodu 
zachodnio-kazachstańskiego - http://informburo.kz/novosti/za-razzhiganie-mezhnacionalnoy-rozni-na-tri-goda-nakazan-
zhitel-zko-8507.html  

40. Radio Azattyk / Użytkownik sieci społecznościowych w Petropawłowsku został skazany na trzy lata pozbawienia wolności - 
http://rus.azattyq.org/archive/news-azattyq/20150731/360/360.html?id=27163468  

41. Youtube / Mowa końcowa oskarżyciela 1 - 
https://www.youtube.com/watch?v=wf_QK1URZLY&list=PLZFLREX_QhZNRCyag2v52BlHjA3SoVSJT  

42. KMBPCiRP / Wyznaczony na separatystę? - 
http://www.bureau.kz/novosti/sobstvennaya_informaciya/naznachen_separatistom  

43. Nasza Gazeta / „Czy terrorysta mógłby mówić takie rzeczy?” - 
http://www.ng.kz/modules/newspaper/article.php?numberid=489&storyid=22013  

44. Informbiuro / Za propagandę idei Państwa Islamskiego w sieciach społecznościowych na 6 lat skazano prawnika z 
Rudnego - http://informburo.kz/novosti/za-propagandu-idey-igil-v-socsetyah-na-6-let-osuzhdyon-yurist-iz-
rudnogo.html?utm_source=facebook&utm_medium=link&utm_campaign=official  

45. Tengrinews /Obywateli Kazachstanu mogą aresztować za cudze komentarze na ich kontach w sieciach społecznościowych 
- http://tengrinews.kz/kazakhstan_news/kazahstantsev-mogut-arestovat-chujie-kommentarii-ih-282818/  

46. Adil Soz / Łamanie wolności słowa w Kazachstanie. Listopad 2015 roku - http://www.adilsoz.kz/monitoring/show/id/108  

47. The New York Times / Kazakhstan Moves to Tighten Control of Internet Traffic - 
http://mobile.nytimes.com/blogs/bits/2015/12/03/kazakhstan-moves-to-tighten-control-of-internet-traffic/?referer  

48. Respublika / Sto dni blokad i milczenia - http://www.respublika-kz.info/news/politics/45199/  

49. Eurasianet.org / Kazakhstan’s Nervous Censors Block Reports on Ethnic Clash - http://www.eurasianet.org/node/71976  

50. Adil Soz / Statystyka łamania prawa do wolności wypowiedzi w Kazachstanie. Styczeń-październik 2015 roku - 
http://www.adilsoz.kz/politcor/show/id/168  

51. Radio Azattyk / Zatrzymano nagrywającego akcję protestacyjną w Astanie reportera Azattyka - 
http://rus.azattyq.org/content/news/27158395.html  

52. OHCHR / “Silence is too often the only safe option left” – New UN report on sources and whistleblowers - 
http://ohchr.org/EN/NewsEvents/Pages/DisplayNews.aspx?NewsID=16635&LangID=E  

http://rus.azattyq.org/content/bolatbek-blyalov-sud-v-astane/27485675.html
http://rus.azattyq.org/content/bolatbek-blyalov-sud-v-astane/27485675.html
http://www.respublika-kaz.info/news/politics/45470/
http://www.respublika-kaz.info/news/politics/45470/
http://www.respublika-kaz.info/news/politics/45470/
http://informburo.kz/novosti/ermek-taychibekov-podozrevaetsya-v-razzhiganii-nacionalnoy-rozni-10276.html
http://informburo.kz/novosti/ermek-taychibekov-podozrevaetsya-v-razzhiganii-nacionalnoy-rozni-10276.html
http://rus.azattyq.org/content/ermek-taichibekov-v-tsentre-psikhiatrii/27190351.html
http://www.bureau.kz/novosti/sobstvennaya_informaciya/article_8025
http://rus.azattyq.org/archive/news-azattyq/20150413/360/360.html?id=26953332
http://rus.azattyq.org/archive/news-azattyq/20150413/360/360.html?id=26953332
http://rus.azattyq.org/archive/news-azattyq/20150413/360/360.html?id=26953332
http://radiotochka.kz/9259-v-almaty-oglasili-prigovor-tatyane-shevcovoy-valovoy.html
http://radiotochka.kz/9259-v-almaty-oglasili-prigovor-tatyane-shevcovoy-valovoy.html
http://radiotochka.kz/9259-v-almaty-oglasili-prigovor-tatyane-shevcovoy-valovoy.html
http://www.adilsoz.kz/news/show/id/1714
http://informburo.kz/novosti/za-razzhiganie-mezhnacionalnoy-rozni-na-tri-goda-nakazan-zhitel-zko-8507.html
http://informburo.kz/novosti/za-razzhiganie-mezhnacionalnoy-rozni-na-tri-goda-nakazan-zhitel-zko-8507.html
http://rus.azattyq.org/archive/news-azattyq/20150731/360/360.html?id=27163468
https://www.youtube.com/watch?v=wf_QK1URZLY&list=PLZFLREX_QhZNRCyag2v52BlHjA3SoVSJT
http://www.bureau.kz/novosti/sobstvennaya_informaciya/naznachen_separatistom
http://www.ng.kz/modules/newspaper/article.php?numberid=489&storyid=22013
http://informburo.kz/novosti/za-propagandu-idey-igil-v-socsetyah-na-6-let-osuzhdyon-yurist-iz-rudnogo.html?utm_source=facebook&utm_medium=link&utm_campaign=official
http://informburo.kz/novosti/za-propagandu-idey-igil-v-socsetyah-na-6-let-osuzhdyon-yurist-iz-rudnogo.html?utm_source=facebook&utm_medium=link&utm_campaign=official
http://tengrinews.kz/kazakhstan_news/kazahstantsev-mogut-arestovat-chujie-kommentarii-ih-282818/
http://www.adilsoz.kz/monitoring/show/id/108
http://mobile.nytimes.com/blogs/bits/2015/12/03/kazakhstan-moves-to-tighten-control-of-internet-traffic/?referer
http://www.respublika-kz.info/news/politics/45199/
http://www.eurasianet.org/node/71976
http://www.adilsoz.kz/politcor/show/id/168
http://rus.azattyq.org/content/news/27158395.html
http://ohchr.org/EN/NewsEvents/Pages/DisplayNews.aspx?NewsID=16635&LangID=E



