
 Fundacja Otwarty Dialog 

Al. J. Ch. Szucha 11a/21 

00-580 Warszawa 

T: +48 22 307 11 22 

 

 

 
 

facebook.com/OpenDialogFoundation | odfoundation@odfoundation.eu | www.odfoundation.eu 

 

KAZACHSTAN CENZURUJE NIEZALEŻNY PORTAL „RESPUBLIKA”. THE ELECTRONIC FRONTIER 
FOUNDATION STAJE W JEGO OBRONIE 

  

Kazachstański reżim usiłuje powstrzymać publikację artykułów dotyczących prześladowania 
opozycjonisty Mukhtara Ablyazova oraz kampanii propagandy wszczętej przeciwko niezależnym 
mediom i obrońcom praw człowieka. Skazą – na starannie pielęgnowanym przez Astanę na Zachodzie 
wizerunku „oazy demokracji”, są dowody na fabrykowanie spraw karnych i finansowych w Rosji, na 
Ukrainie oraz w Kazachstanie. Ujawnione dokumenty obnażyły schemat systematycznego łamania 
prawa i prześladowań stosowanych celem dyskredytacji kluczowych dla opozycji postaci.  

O kazachstańskim lobby, które usiłuje przekupywać (nawet w państwach UE) urzędników, sędziów oraz 
prokuratorów i wpływać na ich decyzje pisały oprócz Respubliki także zagraniczne media, takie jak 
Mediapart czy Der Spiegel. Jednak Astana bierze odwet na krajowych kazachstańskich dziennikarzy, 
blokując publikacje niezależnego portalu respublika-kaz.info. 

Wszystko zaczęło się, gdy dziennikarze Respubliki odkryli, że ich publikacje zniknęły, a serwer 
postawiony w USA został zablokowany. Do tej pory usunięto 47 artykułów. Wtedy wsparcie portalowi 
zdecydowała się okazać amerykańska organizacja pozarządowa walcząca o wolności obywatelskie w 
przestrzeni cyfrowej, The Electronic Frontier Foundation (EFF), która na swoim koncie ma takie głośne 
sprawy, jak obrona Dimitrija Skliarowa. Teraz EFF będzie reprezentować Respublikę. 

W opublikowanym 25.06.2015 oświadczeniu fundacja zauważa, że grupa medialna jest jednym z 
wrogów kazachstańskiej władzy, prześladowana i zastraszana za prowadzone dziennikarstwo śledcze, 
które obnaża kulisy funkcjonowania Akordy. Od lat władze usiłują zamknąć Respublikę, dlatego EFF 
zwróciła się do amerykańskiego wymiaru sprawiedliwości, by ten nie pozwolił na wykorzystywanie przez 
Kazachstan niedawno wydanego orzeczenia amerykańskiego sądu do cenzurowania kazachstańskich 
mediów. 

Sprawa zaczęła się w marcu 2015 roku kiedy to Kazachstan pozwał dziesiątki osób w sądzie okręgowym 
w Nowym Jorku pod zarzutem rzekomego włamania do komputerów rządowych i kradzieży tysięcy 
wiadomości wysłanych z kont Gmail. Reakcją sądu było zakazanie tym osobom rozpowszechniania, 
używania lub oglądania materiału.  

Artykuły opublikowane na podstawie zdobytych materiałów dostarczyły dowodów na fabrykowanie 
sprawy głównego oponenta kazachstańskiego reżimu Mukhtara Ablyazova w Rosji i na Ukrainie. Kraje te, 
na zlecenie Kazachstanu, domagają się ekstradycji dysydenta z Francji. Fundacja Otwarty Dialog 
informowała także o opieszałym działaniu nowych władz ukraińskiej prokuratury, które nie tylko 
opóźniają dochodzenia w sprawie przestępstw popełnionych za Janukowycza, ale też brały udział w 
aferze korupcyjnej związanej ze ściganiem Ablyazova. Na wniosek Fundacji Peczerski Sąd Rejonowy w 
Kijowie postanowił złożyć zawiadomienie przeciwko jednemu ze śledczych prokuratury kijowskiej, który 
zignorował działania korupcyjne, do których mogło dojść w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych Ukrainy 
w ramach sprawy kazachstańskiego opozycjonisty. Obok artykułów rzucających światło na zakulisowe 
działania Astany w celu manipulowania procesem ekstradycyjnym Ablyazova, pozostałe publikacje 
ukazywały jakie metody Kazachstan stosuje by zdyskredytować opozycję i niezależne media.  

Respublika, w ślad za wieloma innymi serwisami informacyjnymi na całym świecie, opublikowała 
informacje w oparciu o te e-maile. Następnie wynajęci przez Kazachstan prawnicy domagali się od 



 

 

 
 

facebook.com/OpenDialogFoundation | odfoundation@odfoundation.eu | www.odfoundation.eu 

 

dostawców usług hostingowych Respubliki usunięcia tych artykułów. Jak zauważa EFF, Kazachstan 
posunął się jeszcze dalej twierdząc, że orzeczenie sądu jest równoznaczne z nakazem wyłączenia całej 
strony. Kazachstański rząd chce też na drodze sądowej uzyskać od Facebooka i dostawców usług 
hostingowych Respubliki dane osobowe, które pozwolą zidentyfikować autorów i czytelników artykułów 
publikowanych na portalu. 

„Kazachstan zwrócił się do amerykańskiego sądu – gdzie Pierwsza Poprawka chroni publikacje 
materiałów, nawet jeśli źródło pozyskało te materiały nielegalnie – lekceważąc nasze prawo. (…)” – 
ocenił Jamie Lee Williams z EFF – „Dziennikarze Respubliki po prostu zrobili to, co do nich należy: 
relacjonowali informacje i wydarzenia, które mają wpływ na życie ludzi. Nie można pozwolić 
Kazachstanowi, by cenzurował ich wypowiedzi w ten sposób”. 

Ostatnie działania wpisują się w trwającą od dekady kampanię wymierzoną przez kazachstańskie władze 
w Respublikę. Wypędzona z Kazachstanu grupa medialna była już wcześniej obiektem ataków DDoS, a 
jej założyciele byli nękani i zastraszani. 

Dopiero co New York Times rozpisywał się o organizacji Zimowych Igrzysk Olimpijskich w 2022 roku, o 
które ubiegają się Chiny i Kazachstan. Dziennik zwracał uwagę na to, że kwestia respektowania wolności 
słowa i praw człowieka mogą mieć wpływ na decyzję o wyborze miejsca przez Międzynarodowy Komitet 
Olimpijski. Z kolei organizacja Reporterzy bez Granic od lat przyznają Astanie mierne noty w swoim 
rankingu wolności mediów. W 2014 roku Kazachstan wylądował na 161. miejscu na 180, wyprzedził go 
m.in. Azerbejdżan, Pakistan, Rosja, a nawet Białoruś. Dodatkowo prześladowania mediów nasilają się 
często w okresie kampanii wyborczych. Przed wyborami prezydenckimi w kwietniu 2011 roku 
(Nazarbayev uzyskał w nich 95,5% głosów), okresowo zablokowano dużą liczbę stron internetowych, 
m.in. Radia Wolna Europa, BBC i niezależnej telewizji K+. Rząd chciał też, by Google używał wyłącznie 
serwerów umiejscowionych w Kazachstanie, co zwiększyłoby możliwość kontroli nad treściami 
przepływającymi w krajowej sieci. Jednak Google odmówił i zlikwidował swoją lokalną stronę, wycofując 
się z Kazachstanu. Szczególne represje dotykały największe niezależne media: portal video Stan TV, kanał 
satelitarny K+, agencję informacyjną Namystan oraz dzienniki „Respublika” i „Vzglyad”. Tylko one, 
łamiąc nałożoną przez rząd blokadę informacyjną, przekazywały wiadomości o strajku w Zhanaozen. Pod 
ich adresem wysuwano także oskarżenia o „ekstremizm” i „terroryzm informacyjny”. 

 

Zobacz oświadczenia The Electronic Frontier Foundation:  

https://www.eff.org/document/letter-judge-ramos 

https://www.eff.org/press/releases/kazakhstan-misusing-court-order-censor-online-newspaper 

https://rsf.org/index2014/en-index2014.php 

 

Zobacz publikacje Mediapart o kazachstańskim lobby działającym w Europie: 

http://www.mukhtarablyazov.org/a/1892,mediapart-kazachstansko-francusko-transakcja-wiazana-
miliardowe-przetargi-i-oskarzany-o-korupcje-oligarcha-w-tle 

http://www.mukhtarablyazov.org/a/1864,jak-kazachstan-rekrutuje-lobbystow-we-francji-mediapart-
zdradza-kulisy-sprawy-ablyazova 


