
Fragmenty postanowienia ws. TVP wybrane przez FOD. Wyboldowanie i 

zmiana koloru czcionki zostały wykonane przez FOD (poza boldem na str 1). 

Sygn. akt III C 954/19

POSTANOWIENIE

Dnia 25 września 2019 rok

Sąd Okręgowy w Warszawie, III Wydział Cywilny

w składzie następującym:

Przewodniczący: SSO Mariusz Solka

po rozpoznaniu w dniu 25 września 2019 roku w Warszawie

na posiedzeniu niejawnym

sprawy  z  powództwa  Fundacji  Otwarty  Dialog  z  siedzibą  w  Warszawie,  Bartosza

Kramka, Lyudmyla Kozlowska

przeciwko pozwanej Telewizji Polskiej S.A. w Warszawie

o ochronę dóbr osobistych

w przedmiocie wniosku powodów o udzielenie zabezpieczenia (k. 28-36)

postanawia:

1. udzielić zabezpieczenia roszczenia powodów o ochronę dóbr osobistych poprzez

zobowiązanie pozwanej do zamieszczenia oświadczenia na czas trwania niniejszego

postępowania o następującej treści:

a. „Telewizja Polska S.A. z siedzibą w Warszawie informuje,  że działania

zarzucane  w  niniejszej  publikacji  Lyudmyle  Kozlovskiej,  Bartoszowi

Kramkowi,  Fundacji  Otwarty  Dialog,  stanowią  podstawę  pozwu  o

ochronę dóbr osobistych przeciwko Telewizji  Polskiej S.A. z siedzibą w

Warszawie rozpoznawanego przez Sąd Okręgowy w Warszawie”.

Oświadczenie  powinno zostać sporządzone czcionką Times  New Roman w

kolorze  czarnym  o  rozmiarze  nie  mniejszym  niż  35  pikseli  na  tle  koloru

białego,  w  prostokątnej  ramce  koloru  czarnego  o  szerokości  5  pikseli.

Oświadczenie ma być opublikowane bezpośrednio u góry strony przed treścią

publikacji i znajdować się na stronie internetowej tak długo, jak długo znajduję

się tam materiał, do którego oświadczenie się odnosi  tj.

[lista artykułów, treść oświadczeń po polsku i angielsku]

1

ttps://www.tvp.info/40102742/zaczelo-sie-od-kontroli-skarbowej-s
ttps://www.tvp.info/40102742/zaczelo-sie-od-kontroli-skarbowej-s


Przy  wszytkich  w/w  publikacjach  powodowie  domagali  się  opatrzenia  ich

stosowaną  wzmianką  o  toczącym  się  postępowaniu  w  przedmiocie  ochrony  dóbr

osobistych.

Odnosząc się do poszczególnych publikacji wskazać należy, co następuje:

1) https://www.tvp.info/40102742/zaczelo-sie-od-kontroli-skarbowej-sledztwo-abw-

w-fundacji-otwarty-dialog, (k.261-262). Artykuł został opublikowany w dniu 

23.11.2018 roku na portalu www.tvp.info. Zarówno tytuł jak i dalsza część 

artykułu informuje o śledztwie wszczętym przez ABW wobec Fundacji. Dalej 

wskazano, iż według służb skarbowych, środki wpłacane dla Fundacji przez Silk 

Road, pochodzą ze spółek których właścicielami są firmy z Seszeli, Panamy i 

Belize. Z powołaniem się na KAS, pozwana podała, iż 1,27 mln dolarów i 64 tys 

euro zostało przekazane przez spółki zarejstrowane w rajach podatowych, wśród 

nich są także podmioty znajdujące się w dokumnetacji tzw. afery Panama Papers. 

Dalej wskzano, iż charakter transferowanych środków może wskazywać na ich 

przestępcze pochodzenie. Według szefa KAS mogło dojść do popełnienia 

przestępstwa prania brudnych pieniędzy. Całość artykułu przedstawiona jest w 

tonie sensacyjnym, z powołaniem się na instytucje państwowe (szefa KAS, ABW). 

Pomimo braku dokonania jakichkolwiek ustaleń wikła się jednocześnie Funację w 

tzw. aferę Panama Papers. Całość artykułu koncentruje się na nieprawidłowościach 

w finanowaniu Fundacji z powołaniem się na opinie a nie ustalenia faktyczne KAS, 

które są przedstawione jednocześnie jako fakty już ustalone i potwierdzone. Dalej 

przekazuje się informację o naliczeniu zobowiazań podatkowych w związku z 

wykrytymi nieprawidłowościami w naliczeniu podatku dochodowego. 

Przedstwienie informacji, iż „podczas kontroli okazało się, iż działa ona 

(Fundacja), sprzecznie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych”, jest 

wyjątkowo perfidną manipulacją. Każdy podmiot prowadzący działalność 

gospodarczą czy też działalność związaną z koniecznością stosowania prawa 

podatkowego, doskonale wie, iż błędy w naliczeniach podatku występują i jest to 

rzecz zupełnie naturalna. Niestety takowe zachowania spowodowane są 

niestabilnością systemu podatkowego i jego wyjątkowym skomplikowaniem, 

rozbieżnością interpretacji podatkowych organów skarbowych, trudnościami 

interpretacyjnymi, powyższe jeszcze nie oznacza jak napisała to Pozwana, iż 

„działa ona (Fundacja) sprzecznie z ustawą o podatku dochodowym od osób 

prawnych” (k.262). Takowe sformułowanie jednoznaczanie wskazuje także w

50

http://www.tvp.info/
ttps://www.tvp.info/40102742/zaczelo-sie-od-kontroli-skarbowej-s


kontekście publikacji zawartych w artykule, iż Fundacja nie stosuje się do 

polskiego prawa z uwagi właśnie na niejasne źródła finansowania. I taki właśnie 

zdaniem Sądu był cel tejże publikacji. Takie przedstawienie Fundacji w materiale 

Pozwanej wprost narusza dobra osobiste Fundacji w postaci remony, dobrej sławy. 

Przedstawia Fundację jako „oszusta podatkowego”, podmiot nie stosujący się i to 

wprost do polskiego prawa (w domyśle działający na niekorzyść państwa 

polskiego). 

2)  https://www.tvp.info/38601599/chca-powrotu-kozlowskiej-do-ue-petycja-w-sieci ,

(k.191-194).

Artykuł z dnia 21.08.2018 roku, opublikowany został na portalu www.tvp.info i 

zilustrowany jest zdjęciem powódki. Na początku artykułu wskzano, iż wiele osób 

znanych i publicznych w tym Lech Wałęsa, Elżbieta Bieńkowska, Michał Boni, 

podpisali petycję na stronie change.org w sprawie możliwości powrotu szefowej 

FOD Ludmiły Kozłowskiej na teren Unii. Na drugiej stronie zamieszczono tweet 

Michała Rachonia o treści: „Bartosz Kramek i Ludmiła Kozłowska byli 

niejednokrotnie przyłapani na kłamstwie więc ich oświadczenia są niewiarygodne. 

Chciałbym, aby polskie służby dokładnie przyjrzały się takim fundacjom jak 

„Otwarty Dialog”. Na trzeciej stronie wskazano, iż szefowa FOD została 

wydalona z Polskii UE w zeszłym tygodniu. Gdy przyleciała do Brukseli gdzie 

Fundacja ma biuro, okazało się że nie może przekroczyć granicy – została wpisana 

na listę osób do wydalenia ze strefy Schengen. Dalej wskazano, iż rzecznik 

prasowy ministra koordynatora ds. służb specjalnych Stanisław Żaryn 

poinformował, iż Szef ABW wydał negatywną opinię dotyczącą wniosku 

Kozłowskiej o zezwolenie na pobyt rezydenta długoterminowego w UE. W 

rezultacie została ona objęta zakazem wjazdu do Polski i UE. Jak wyjaśnić miał 

Żaryn, negatywna opinia, związana jest z poważnymi wątpliwościami 

dotyczącymi finansowania kierowanej przez Kozłowską FOD, które mogą mieć 

„dalsze skutki prawne”. W dalszym ciągu jest informacja, iż objęcie Kozłowskiej 

zakazem wjazdu do Polski i UE ona sama i jej mąż uważają za przejaw represji 

polskich władz za działania Kramka w obronie sądów. Odnosząc się do 

komunikatu Żaryna w jej sprawie Kozłowska napisała na Twitterze, że przez lata 

żaden urząd nie miał wątpliwości do finansowania FOD, a wszytkie sprawozdania 

są transparentne i publiczne. Sposób przedstawienia informacji o Fundacji i 

Powódce L.Kozlovskiej wprost narusza ich dobra osobiste. Przedstawia ich jako

51

http://www.tvp.info/
https://www.tvp.info/38601599/chca-powrotu-kozlowskiej-do-ue-petycja-w-sieci


osoby niebezpieczne dla Państwa Polskiego, wrogo do niego nastawione, sugeruje 

niejasną działalność Fundacji. 

3)  https://tvp.info/38626908/otwarty-dialog-finansowany-przez-rosyjskie-firmy- 

kramek-sami-dajemy-pieniadze, (199-200).

Artykuł został opublikowany w dniu 23.08.2018 roku w serwisie www.tvp.info. 

Na początku artykułu zawarta jest informacja przekazana przez Bartosza Kramka, 

iż Petro Kozłowski nie posiada już firm które kooperują z Rosją. Dalej wskzano na 

niejasne źródła finansowania FOD i ich związku z bratem Kozłowskiej – Petro 

Kozłowskim. Dalej przytoczno stanowisko Kramka, iż FOD finansowana jest z 

jego działalności a także zbiórek publicznych i grantów i nie ma pieniędzy z Rosji. 

Bartosz Kramek na pytanie miał wprost zaprzeczyć, iż FOD jest finasowana przez 

firmy znajdujące się w rękach Rosji. W dalszych ciągu znajduje się powtórzenie 

informacji zawartych we wcześniej publikowanych artykułach, iż Kramek napisał 

manifest „Niech państwo stanie: wyłączmy rząd!” , który miał być odbierany jako 

nawoływanie do destabilizacji państwa i stworzenia „polskiego Majdanu”. Dalej 

przytoczona była wypowiedź Kramka, iż nie żałuje tego co napisał, gdyż nie 

chodziło mu o obalenie rządu tylko o jego pokojową zmianę. Dalej Kramek 

podawał, iż nieprawdziwa jest informacja, jakoby jego żona miała rosyjskie 

obywatelstwo. Zdaniem Kramka to Rosjanie gdy przejęli Krym, manipulowali 

przy paszportach co miało mieć związek z doniesieniami o rzekomym wydaniu 

Kozłowskiej paszportu z rosyjskim obywatelstwem. Sposób przedstawienia 

informacji o Powodach, wprost narusza ich dobra osobiste w zakresie czci i dobrej 

sławy.

4) https://wiadomosci.tvp.pl/33320885/kto-pisze-scenariusz-rebelii  , (k.372-374)

Materiał video został opublikowany w Wiadomościach TVP w dniu 22.07.2017

roku o godz. 19.30. całość materiału trwa ok. 5.41. Do akt sprawy Powodowie

złożyli  stenogram materiału (k.374), ze wskzaniem, które frazy naruszają dobra

osobiste powodów, a który jest zgodny z danymi zawartymi w opublikowanym

materiale video. W materiale przedstawia się Bartosza Kramka jako osobę która

jest autorem przewrotu, podkreślając jedncześnie, iż jest od związany z Fundacją.

Materiał  podkreśla, iż Bartosz Kramek jest autorem instrukcji  jak obalić  polski

rząd.  W  materiale  podkreśla  się  na  zaangażowanie  Kramka  w  wywołanie

„chaosu”,  „wywołanie  rebelii”.  Sugeruje  się,  iż  Powód ma moc  sprawczą  aby

52

https://wiadomosci.tvp.pl/33320885/kto-pisze-scenariusz-rebelii
http://www.tvp.info/
https://tvp.info/38626908/otwarty-dialog-finansowany-przez-rosyjskie-firmy-kramek-sami-dajemy-pieniadze
https://tvp.info/38626908/otwarty-dialog-finansowany-przez-rosyjskie-firmy-kramek-sami-dajemy-pieniadze


obalić polski rząd z uwagi na posiadane zasoby. Całość materiału ma wydźwięk 

pejoratywny w szczególności w stosunku do Bartosza Kramka. Materiał w sposób 

maipukacyjny  przedstawia  manifest  opublikowany  przez  Powoda,  sugeruje,  iż 

Powód dąży do siłowego obalenia rządu w Polsce co sugerują bezpośrednio użyte 

w materiale słowa „obalić”, wywołać chaos czy rebelię. Zestawienie materiału z 

manifestem Powoda z którego wynika, iż nawoływał od do działań w ramach 

obywatelskiego nieposłuszeństwa a jednocześnie kładł nacisk na pokojowy 

charakter tych protestów, wskazuje na fakt, iż Pozwana w sposób nieuprawniony 

przdstawiła Powoda jako agresywnego wichrzyciela i buntownika dążącego do 

siłowych rozwiazań. Takie działania Pozwanej naruszają dobra osobiste Powoda w 

postaci czci. 

5) https://wiadomosci.tvp.pl/33425115/otwarty-dialog-pod-okiem-sluzb  ,  (k.  379,

stenogram k. 381-382). 

Materiał  video  został  opublikowany w dniu  31.07.2017 roku o  godz.  19.30  w 

Wiadomościach TVP. Pod materiałem video znajduje się informacja iż MSWiA 

bierze  pod  lupę  Bartosza  Kramka  z  Fundacji  i  odbiera  jej  koncesję  na  obrót 

wyrobami o przeznaczeniu wojskowym i policyjnym przyznaną jeszcze w 2014 

roku  przez  Teresę  Piotrowską.  Całość  materiału  trwa  4.11  minuty.  Materiał 

koncentruje  się  na  rzekomych  nieprawidłowościach  w  finansowaniu  Fundacji. 

Przytaczane  są  wypowiedzi  polityków  (Andruszkiewicz),  którzy  wprost 

przekazują, iż Fundacja jest finansowana przez obcy kapitał i zapewne w imieniu 

obcego państwa także  działa,  a  także czy Fundacja  nie  stanowi zagrożenia  dla 

bezpieczeństwa  publicznego.  Ponownie  poinformowano  o  kilku  darczyńcach 

Fundacji  o  rosyjskobrzmiących  nazwiskach  i  próbuje  się  je  dopasować  do 

informacji  związanych  z  rosyjskimi  firmami  w  szczególności  związanymi  z 

przemysłem  zbrojeniowym.  W  materiale  pojawia  się  sugestia,  iż  firma  z 

Petersburga i z Sewastopla z uwagi na taką samą nazwę muszą być ze sobą w jakiś 

sposób powiązane. Natomiast firma z Petersburga realizuje kontrakty dla stoczni 

rosyjskiej, która jako jedyna jeszcze od czasów Związku Radzieckiego zajmują się 

budową  okrętów  podwodnych.  W  materiale  znajduje  się  konkluzja  iż  jeszcze 

niedawno, Fundacja wzywała do obalenia polskiego rządu. Całość materiału jest w 

odczuciu  przeciętnego  odbiorcy  jednozncznie  negatywna  dla  Powodów. 

Przedstawia Fundację jako podmiot niebezpieczny, powiązany z kapitałem 

rosyjskim a przez to zagrażający bezpieczeństwu wewnętrzemu Polski. W

53

https://wiadomosci.tvp.pl/33425115/otwarty-dialog-pod-okiem-sluzb


materiale wprost jest zawarta także nieścisła a wręcz nieprawdziwa informacja o 

„odebraniu koncesji Fundacji” na obrót wyrobami o przeznaczeniu wojskowym i 

policyjnym co ma sugerować na jakieś nieprawidłowości i nadużycia ze strony 

Fundacji, która wywołała reakcję ze strony organów państwowych w postaci 

odebrania koncesji gdy tymczasem koncesja została cofnięta w związku z de facto 

decyzją Fundacji o rezygnacji z działalności gospodarczej objętej koncesją o czym 

bezpośrednio poinformowała Ministra Spraw Wewnętrznych (dowód decyzja k. 

387-389). Powyższa informacja o „odebraniu koncesji” w połączeniu z 

późniejszymi informacjami odnoszącymi się do powiązania Fundacji z podmiotami 

rosyjskimi związanymi z przemysłem zbrojeniowym (czytaj bezpośrednio z Rosją), 

naruszają dobra osobiste Powodów, w tym renomę i dobrą sławę Fundacji. 

6) https://www.tvp.info/35053443/wpolitycepl-rodzina-i-darczyncy-kramka-i-  

kozlowskiej-z-fod-maja-rosyjskie-paszporty,

Stengoram materiału k. 406-407. Materiał opublikowany jest obecnie na stronie

www.tvn.info i  nadal  jest  tam dostępny.  Przedłożony  stenogram jest  zgodny z

opublikowanym  materiałem  video.  Pierwotnie  opublikowany  został  w  dniu

02.12.2017 rok o godz. 13.15 na antenie TVP Info. Poczas publikowania materiału

video  i  informacji  odczytywanych  przez  prezenterkę  pojawia  się  na  pasku

informacja „Rosyjskie wpływy w Fundacji  Otwarty Dialog”. Materiał  powołuje

się  na  informacje  opublikowane  przez  portal  wpolityce.pl,  który  podał,  iż

najważniejsi darczyńcy Fundacji z lat 2012-2014 mogą swobodnie podróżować po

Rosji gdyż mają rosyjskie paszporty. W miarę czytania kolejnych nazwisk, strona

jest przewijana na kolejne obrazki, które mają sugerować posiadanie przez osoby

wyczytywane  rosyjskich  paszportów.  Wskazuje  się  jedncześnie,  iż  takowe

paszporty mają brat i matka Ludmiły Kozłowskiej, a które to paszporty przyznała

im  rosyjska  administracja  po  aneksji  Krymu  w  2014  roku.  Wskazano

jednocześnie, iż darczyńcy Fundacji posiadający rosyjskie paszporty przekazali na

Fundację  znaczne  środki  finansowe.  Na sam koniec  prezenowany jest  autorski

komentarz Wojciecha Biedronia – autora publikacji wpolityce.pl, który sugeruje iż

w przypadku gdyby darczyńcy byliby wrogami rosyjskimi takowych paszportów

by  nie  otrzymali.  Autor  wprost  sugeruje  powiązania  Fundacji  z  administracją

rosyjską.  Wydźwięk  publikacji  prezentowanej  na  antenie,  jest  jednoznacznie

negatywny dla Fundacji.  Sugeruje się wprost odnosząc się do jej  darczyńców i

54

http://www.tvn.info/
https://www.tvp.info/35053443/wpolitycepl-rodzina-i-darczyncy-kramka-i-kozlowskiej-z-fod-maja-rosyjskie-paszporty
https://www.tvp.info/35053443/wpolitycepl-rodzina-i-darczyncy-kramka-i-kozlowskiej-z-fod-maja-rosyjskie-paszporty


powiązań  personalnych,  iż  z  uwagi  na  posiadanie  paszportów wydanych przez 

Rosję przez darczyńców Fundacji, iż jest to jednocznaczne z faktem iż także sama 

Fundacja  również  takie  powiązania  mieć  musi.  Publikacja  wprost  sugeruje 

prorosyjską działalność Fundacji, wiążąc ją bezpośrednio z jej darczyńcami, co 

wynika także z autorskiego komenatrza Wojciecha Biedronia. Cały materiał video 

przedstawia Fundację w negatywnym świetle i narusza jej dobra osobiste w postaci 

renomy i dobrej sławy.

7)  https://wiadomosci.tvp.pl/35054165/kto-chcial-zdestabilizowac-sytuacje-w-polsce ,

Materiał video został opublikowany w Wiadomościach TVP w dniu 02.12.2017

roku o godz. 19.30 i nadal jest dostępny w sieci. (k.408, stenogram k. 412-413).

Przedłożony stenogram jest zgodny z opublikowanym nagraniem. Pod publikacją

video  znajduje  się  komenatrz  do  materiału,  iż  ludzie  powiązani  rodzinnie  i

biznesowo z  Fundacją  "Otwarty  dialog"  mają  rosyjskie  paszporty  i  swobodnie

podróżują do Rosji  z okupowanego przez kremlowski reżim Krymu. Do takich

informacji  dotarł  portal  "wpolityce.pl".  Sama  fundacja  określa  siebie  jako

przeciwnika  Władimira  Putina  -  ale  jej  rosyjskie  źródła  finansowania,

"Wiadomości"  ujawniały  już  kilka  miesięcy  temu,  gdy  jeden  z  jej  członków

instruował  jak  obalić  polski  rząd.  W materiale  przekazywane  są  informacje  o

wydaniu  paszportów  rosyjskich  osobom  które  były  darczyńcami  Fundacji  z

komentarzem, iż władze rosyjskie takowych paszportów by swoim wrogom nie

wydały.  Cały  materiał  od  samego  początku  koncentruje  się  dyskredytacji

Lyudmyly Kozlovskiej i Bartosza Kramka jako osób „które miały doprowdzić do

ulicznej  rebelii  na  wzór  ukraińskiego  majdanu”  w  Polsce  z  jednoczesnym

zestawieniem informacji o finansowaniu Fundacji przez obywateli rosyjskich.

Powiązanie tych dwóch faktów wprost nasuwać musi przeciętnemu odbiorcy

jednoznaczne skojarzenie iż Kozlovska i Kramek działając przez Fundację

wspieraną przez fundusze rosyjskie, działający w „celu obalenia demokratycznie

wybaranego rządu”, działają z inspiracji czy wręcz na korzyść innego państwa.

Publikacja wprost narusza dobra osobiste Powodów i Fundacji poprzez

przypisywanie im działań niezgodnych z polskim porządkiem prawnym.

8) https://www.tvp.info/38572050/jezeli-gosc-zaczyna-nas-wyrzucac-z-naszego-  

domu-to-mamy-prawo-go-wyprosic,

55

https://www.tvp.info/38572050/jezeli-gosc-zaczyna-nas-wyrzucac-z-naszego-domu-to-mamy-prawo-go-wyprosic
https://www.tvp.info/38572050/jezeli-gosc-zaczyna-nas-wyrzucac-z-naszego-domu-to-mamy-prawo-go-wyprosic
https://wiadomosci.tvp.pl/35054165/kto-chcial-zdestabilizowac-sytuacje-w-polsce


Materiał został opublikowany w na antenie TVP info w dniu 19.08.2018 roku o

godz. 09.42. Całość materiału trwa 04.09 min. Stenogram materiału k. 424-426.

Skrócona treść audycji przedstawiona jest pod opublikowanym materiałem video. 

Jeżeli ktoś przychodzi do nas do domu w gości i zaczyna nam przestawiać meble i

właściwie nas wyrzucać z naszego domu to mamy prawo takiego gościa wyprosić

– skomentował w programie „Woronicza 17” wydalenie Ludmiły Kozłowskiej z

fundacji Otwarty Dialog poseł PiS Marcin Horała. Tadeusz Iwiński (SLD) zarzucił

rządzącym wprowadzanie  standardów rosyjskich  i  tureckich.  –  Jest  zasadnicza

różnica pomiędzy działalnością organizacji pozarządowych, których są tysiące, a

postępowaniem  rządu  –  często  niejasnym  –  i  zamykaniem  ust  organizacjom

pozarządowym – argumentował Iwiński. – Nie mówię o tym casusie – zaznaczył.

– Nie wiadomo o co chodzi w tym przypadku, ale to mi przypomina postępowanie

wobec  organizacji  pozarządowych  Rosji,  w  Turcji.  Nie  dostaliśmy

wystarczającego  uzasadnienia  i  ja  mam  duże  wątpliwości  –  argumentował.  –

Działalność fundacji  Otwarty Dialog nie jest jak działalność tysięcy organizacji

międzynarodowych.  To  jest  bardzo  specyficzna  działalność  –  odpowiedział

Horała.  –  Mamy  dużą  organizację,  ważną  organizację  finansowaną  w  sposób

niejasny, ale wiemy, że z zagranicy. Pani, która nie jest obywatelem naszego kraju

przyjeżdża do Polski i właściwie sto procent swojej działalności skupia na tym,

żeby  dokonać  zmiany  władzy  w  Polsce  metodami  niedemokratycznymi.  Było

nawoływanie  do  burd  ulicznych,  do  Majdanu.  Polska  ma  prawo  się  bronić  –

podkreślił.  Z  obydwoma  politykami  zgodził  się  Piotr  Guział  z  Warszawskiej

Wspólnoty Samorządowej.  Wskazał,  że liczył,  na oficjalne oświadczenie władz

państwa,  tymczasem – wskazał  –  doniesienia  o finansowaniu  fundacji  Otwarty

Dialog z Kazachstanu pochodzą od blogera. Sytuację tą określił jako niewłaściwą.

– Rzeczywiście nie może być tak, że obywatel innego państwa w Polsce nawołuje

do  obalenia  rządu  metodami  niedemokratycznymi  –  przyznał  rację  posłowi

Horale. – Jest wolność wypowiedzi, każdy obywatel ma prawo się z rządem nie

zgadzać i demonstrować na ulicach. To jest jego konstytucyjne prawo. Natomiast

mamy  prawo  oczekiwać  od  obywateli  innych  państw,  że  będą  się  u  nas

zachowywali przyzwoicie. Działalność pani Kozłowskiej budziła zastrzeżenia, ale

nie  tędy  droga,  żeby  wydalać  –  W  ocenie  Piotra  Apela  (Kukiz’15)  fundacja

Otwarty Dialog „budziła wątpliwości już wcześniej”. – Jest wiele przesłanek – dla

mnie  przekonywujących  –  które  świadczą  o  tym,  że  zrobiono  dobry  ruch

56



(wydalając Kozłowską – przyp. red.). Tylko państwo polskie nie może 

funkcjonować bez jasnego wytłumaczenia oficjalnego, popartego dokumentami, 

autorytetem państwa. Oczekuję jasnego raportu dlaczego pani Kozłowska została 

wydalona – powiedział. Poseł Adam Andruszkiewicz (Wolni i Solidarni) zwrócił 

uwagę na podejrzane finansowanie fundacji Otwarty Dialog i unikanie odpowiedzi 

na pytania o tę kwestię przez męża Kozłowskiej Bartosza Kramka. Pochwalił przy 

tym służby, które wydaliły Kozłowską. – To jest działanie prewencyjne, obronne 

państwa polskiego, które ma zapobiec większej tragedii. Pamiętamy doskonale jak 

pan Kramek publikował odezwę, w której padał wyraz Majdan. To była walka o 

niepodległość Ukrainy. Tam przelewano krew, w Polsce nikt nie musi przelewać 

krwi – zaznaczył.

Cała dyskucja moderowana przez redaktora Rachonia koncetrowała się wokół 

niejasności związanych z działalnością Fundacji a także dosadnymi kometarzami 

politycznymi odnośnie dążenia Fundacji do zmiany władzy w Polsce metodami 

niedemokratycznymi oraz bezpśrednim finansowaniem Fundacji funduszami z 

zagranicy. Całość materiału Pozwanej, wprost narusza dobra osobiste Powodów w 

zakresie czci i dobrej sławy.

9) https://www.tvp.info/38572056/andruszkiewicz-o-wydaleniu-kozlowskie-to-  

dzialanie-prewencyjne, (k.427, stenogram k. 430-431).

Materiał video został opublikowany w dniu 19 sierpnia 2018 roku  o godz. 09.43.

Materiał jest cały czas dostępny w serwisie internetowym. Przedłożony stenogram

jest  zgodny  z  materiałem  video.  Materiał  ograniczony  jest  praktcznie  do

wypowiedzi posła Adama Andruszkiewicza, który powtarza informacje związane

z  Fundacją,  działaniami  Bartosza  Kramka  nakierowanymi  na  obalenie  rządu.

Polityk  przekazuje  także  informacje  dotyczące  watplwiości  związanych  z

finansowaniem Fundacji z zagranicy oraz celów Fundacji. Poprzez nawiązanie do

Węgier i Sorosa, sugeruje iż Fundacja prowadzi działalność niezgodną z polska

racją stanu działająć wprost na jego niekorzyść.

10) https://vod.tvp.pl/video/studio-polska,25082018,38382515  ,  (k.468,  stenogram

k.470-474);

Materiał został opublikowany w dniu 25.08.2018 roku na antenie TVP Info. W

materiałe  powtarzane  są  informacje  związane  z  powodami  wydalenia

L.Kozlovskiej z terenu UE, a która to opinia ABW związana jest z wątpliwościami

57

https://vod.tvp.pl/video/studio-polska,25082018,38382515
https://www.tvp.info/38572056/andruszkiewicz-o-wydaleniu-kozlowskie-to-dzialanie-prewencyjne
https://www.tvp.info/38572056/andruszkiewicz-o-wydaleniu-kozlowskie-to-dzialanie-prewencyjne


dotyczącymi finansowania Fundacji Otwarty Dialog. W treści materiału wskazano, 

iż oprócz Powodów, na Fundację wpłacali pieniądze, brat Powódki a także wiele 

darczyńców o rosyjskobrzmiących nazwiskach. Jednocześnie w publikacji stara się 

przyporządkować nazwiska darczyńców ze sprawowanymi przez nich funkcjami 

aby w ten  sposób wykazać  powiązania  darczyńców z  Rosją.  W dalszej  części 

publikowana jest  rozmowa z członkiem Stowarzyszenia  Wspólnota  Kazachska, 

która podaje informacje, iż głównym sponsorem Fundacji był kazachski oligarcha 

Muhtar  Ablazov,  który  za  zgodą  Rosji  wytransferował  prawie  3  mld  dolarów. 

Zdaniem  gościa  programu  finansowanie  Fundacji  pochodziło  głównie  od  tego 

oligarchy. W dalszej części programu, podawane są informacje o posiadaniu przez 

L.Kozlovską  obywatelstwa  rosyjskiego,  które  dostała  na  Krymie  a  także  że 

przeciwko  Powódce  toczy  się  postępowanie  o  zdradę  stanu  na  Ukrainie.  Za 

mediami  mołdawskimi  podawana  jest  informacja,  że  L.Kozlovska  została 

wynajęta przez Rosję aby siać ferment na terenie UE. Kolejny gość wypowiada się 

iż  trudno  sobie  wyobrazić  aby  jakiś  oligarcha  rosyjski  albo  przedsiębiorca 

współpracujący  z  przemysłem  obronnym  (Rosji),  mógłby  przeznaczyć  choćby 

rubla  czy  dolara  na  organizację  antyrosyjską,  bowiem  w  Rosji  wszystko  jest 

kontrolowane. Dalej podawana jest informacja, iż antyrosyjskość i walka o prawa 

człowieka  jest  tylko  przykrywką  dla  Fundacji.  Kolejny  gość  zaproszony  do 

programu wskazał,  iż  w przypadku najmniejszych wątpliwości  co do intencji  i 

finansowania  tego  typu  organizacji,  decyzja  o  deportacji  powinna  być  podjęta 

zdecydowanie  wcześniej.  Kolejny  gość  programu  wskazuje,  iż  powód  Bartosz 

Kramek wzywał w swoim manifeście „aby w Polsce robić majdan” (k.473). 

Zwrócić  należy uwagę, iż całość dyskucji na temat Fundacji a także Powodów w 

nią zaangażowanych jest absolutnie jednostronna. Dobór gości do programu jest 

dokonany pod z góry założoną tezę. Wśród dyskutantów nie ma żadnego 

przedstawiciela Fundacji, organizacji pozarządowej sympatyzującej czy też 

zajmującej się obroną praw człowieka. Nie zaproszono żadnego z politków 

opozycyjnych (wśród rozmówców są jedynie politycy PIS, Kukiz 15). Cała 

dyskusja jest moderowana w sposób deprecjonujący i naruszający dobra osobiste 

Powodów. Prowadzący i goście pozwalają sobie na daleko idące oceny faktów nie 

mające nic wspólnego z rzeczywistością. Po raz kolejny podawane są informacje o 

postępowaniu karnym prowadzonym przeciwko L.Kozlovskiej na Ukrainie. 

Podawane są dane dotyczące finansowania Fundacji i to w taki sposób jakby były

58



to informacje sprawdzone i zgodne z prawdą. Także odnośnie Powoda Bartosza 

Kramka, w sposób nieuprawniony przedstawia się jego manifest z 2017 roku 

wskazując, iż Powód „wzywał do tego aby robić majdan w Polsce” – co przez 

przeciętnego odbiorcę jest rozumiane jako wzywanie przez Bartosza Kramka do 

sprzeciwiania się władzy z użyciem przemocy. Całość materiału w zakresie 

dotyczącym Powodów narusza ich dobra osobiste w postaci czci i dobrej sławy. 

Dla organizacji pozarządowej jaką jest Fundacja, która z założenia nie jest 

związana z żadną władzą polityczną a także Powodów, którzy związani są z 

Fundacją, oskarżenia o nielegalne finansowanie, w szczególności ze strony Rosji, a 

wręcz oskarżenia o działalność prorosyjską godzą w renomę Fundacji, prawo do 

dobrego postrzegania jej przez odbiorców i delegitymizują w zakresie podstawego 

zakresu działania Fundacji a więc walki o prawa człowieka. 

11) https://www.tvp.info/38630392/wspolpracowniczka-trzaskowskiego-byla-w-  

zespole-politycznym-fundacji-otwarty-dialog, (k,206-207).

Artykuł został opublikowany w dniu 23.08.2018 roku w serwisie  www.tvp.info. 

Na wstępnie zilustrowany jest dużym zdjęciem z podpisem „Aleksandra Gajewska 

nie  odstępuje  Rafała  Trzaskowskiego  na  krok”.  W dalszym ciągu  wskzano,  iż 

Aleksandra  Gajewska,  była  szefem  zespołu  politycznego  FOD,  zaś 

przewodnicząca Fundacji została wydalona z Polski i UE na podstawie poważnych 

wątpliwości ABW dotyczących finansowania FOD. W dalszym ciągu powtórzono 

informację  o  wydaleniu  Ludmiły  Kozłowskiej  z  przytoczeniem  informacji 

rzecznika  prasowego  ministra  koordynatora  ds.  służb  specjalnych  odnośnie 

negatywnej opinii dot. Kozłowskiej. Powtórzono, iż negatywna opinia związana 

jest z wątpliwościami w zakresie finansowania FOD. Dalej przytoczno za portalem 

polskieradio.pl informację, iż Petro Kozłowski brat Ludmiły, jest ściśle powiązany 

z rosyjskim przemysłem zbrojeniowym i to on miał ofiarować na potrzeby FOD 

1.616.384 złotych w okresie 2013-2015, co stanowi 70% całego dochodu FOD. 

Sposób przedstawienia informacji sprawia, iż przeciętny odbiorca materiału  jest 

przekonany o istnieniu rzeczywistych, ważnych powodów dot. wydalenia 

L.Kozlovskiej a nadto że Fundacja działa na rzecz obcych interesów (jest 

finansowana przez rosyjski przemysły obronny). Materiał narusza dobra osobiste 

Fundacji i L.Kozlovskiej w postaci czci i dobrej sławy. 

59

http://www.tvp.info/
https://www.tvp.info/38630392/wspolpracowniczka-trzaskowskiego-byla-w-zespole-politycznym-fundacji-otwarty-dialog
https://www.tvp.info/38630392/wspolpracowniczka-trzaskowskiego-byla-w-zespole-politycznym-fundacji-otwarty-dialog


12) https://www.tvp.info/38971323/ludmila-kozlowska-opowie-w-bundestagu-o-  

lamaniu-praworzadnosci-w-polsce-i-na-wegrzech, (k.213-214).

Artykuł ukazał się w dniu 12.09.2018 roku w serwisie www.tvp.info. Artukuł 

opatrzony jest dużym zdjęciem powódki z podpisem „Ludmiła Kozłowska została 

w sierpniu deportowana z Uni Europejskiej”. W artykule wskazano, iż zaledwie 

miesiąc był ważny wpis do Systemu Informacyjnego Schengen, który 

uniemożliwiał Ludmile Kozłowskiej powrót do UE. Dalej wskazano, iż zakaz 

wjazdu był związany z negatywną opinią ABW. Wskazano, iż jak przekazała sama 

Kozłowska dostała oficjalne zaproszenie na wysłuchanie w niemieckim 

parlamencie i specjalną krótkoterminową wizę do Niemiec. Dalej wskzano, iż 

portal dowiedział się, iż  podstawą wydania wizy był „interes narodowy Niemiec”, 

zaś Rosjanka (Ludmiła Kozłowska), weźmie udział w wysłuchaniu w Bundestagu 

w zakresie praworządności w Polsce i na Węgrzech. Sposób przedstawienia 

informacji o Powódce, podkreślaniu jej wyjątkowego niebezpieczeństwa z 

powołaniem się na organy państwowe (ABW), narusza dobra osobiste Powódki w 

postaci czci. 

13) https://www.tvp.info/38989343/wystapienie-ludmily-kozlowskiej-w-  

bundestagu-zdecydowana-reakcja-polskich-wladz, (k.220-221).

Artykuł  ukazał  się  w dniu  13.09.2018 roku w serwisie  www.tvp.info.  Artykuł

zilustrowany jest dużym zdjęciem powódki wraz z podpisem, iż „MSZ napisało w

komunikacie, iż Polska podtrzymuje swoje stanowisko ws. Ludmiły Kozłowskiej”.

Artykuł zaczyna się od informacji o spotkaniu podsekretarza MSZ z ambasadorem

Niemiec,  na  którym  przekazano  informację,  iż  wydanie  wizy  Ludmile

Kozłowskiej było nieuzasadnione. Dalej przytoczno komunikat MSZ, iż decyzja o

wpisaniu  Pani  Kozłowskiej  do  SIS  została  podjęta  na  podstawie  informacji

uzyskanych  przez  ABW.  Dalej  wskzano,  iż  Szef  ABW  przekazał  oficerom

łącznikowym  niemieckich  służb  specjalnych  i  policyjnych,  szczegółowe

informacje  na  podstawie  których  została  podjęta  decyzja  o  wpisaniu  Ludmiły

Kozłowskiej do SIS. Pismo z informacjami w tej sprawie Szef ABW skieruje do

służb partnerskich wszystkich krajów strefy Schengen.  W dalszym ciągu artykułu

przytoczno stanowisko rzecznika ministra koordynatora służb specjalnych, że Szef

ABW wydał negatywną opinię dotyczącą złożonego przez mieszkającą od 10 lat w

Polsce,  Ludmiłę  Kozłowską  wniosku  o  zezwolenie  na  pobyt  rezydenta

60

http://www.tvp.info/
https://www.tvp.info/38989343/wystapienie-ludmily-kozlowskiej-w-bundestagu-zdecydowana-reakcja-polskich-wladz
https://www.tvp.info/38989343/wystapienie-ludmily-kozlowskiej-w-bundestagu-zdecydowana-reakcja-polskich-wladz
http://www.tvp.info/
https://www.tvp.info/38971323/ludmila-kozlowska-opowie-w-bundestagu-o-lamaniu-praworzadnosci-w-polsce-i-na-wegrzech
https://www.tvp.info/38971323/ludmila-kozlowska-opowie-w-bundestagu-o-lamaniu-praworzadnosci-w-polsce-i-na-wegrzech


długoterminowego  w  UE.  Odmowę  uzasadniono  m.in.  „poważnymi 

wątpliwościami”  dotyczącymi  finansowania  kierowanej  przez  nią  FOD,  które 

mogą mieć dalsze skutki prawne. Wskzano także, iż Ludmila Kozłowska pochodzi 

z Sewastopola. W marcu 2014 roku mieszkańcy w referendum opowiedzieli się za 

przyłączeniem miasta do Federacji Rosyjskiej. Po aneksji Krymu przez Rosję, 

jesienią 2014 roku, Ludmiła Kozłowska otrzymała rosyjski paszport. Całość 

materiału narusza dobra osobiste Fundnacji i L.Kozlowskiej w postaci renomy i 

czci. Powodów przedstawia się jako podmioty niebezpieczne, w stosunku do 

których prowadzone są działania służb specjalnych, sugeruje się dalsze bliżej nie 

określone działania co ma podkreślać wyjątkowe niebezpieczeństwo i powagę 

zarzutów stawianych Powodom. 

14) https://www.tvp.info/39018096/sprawa-wysluchania-kozlowskiej-  

niezakonczona-czym-kierowali-sie-niemcy, (k.227-228).

Artykuł  ukazał  się  w dniu  15.09.2018 roku w serwisie  www.tvp.info.  Artykuł 

rozpoczyna się od informacji, iż Ludmiła Kozłowska uczestniczyła w wysłuchaniu 

w  sprawie  praworządności  w  Bundestagu.  Dalej  zawarta  jest  informacja  o 

wydaleniu  Ludmiły  Kozłowskiej,  prezesa  FOD  z  terytorium  UE  do  Kijowa, 

wskutek  alertu,  jakie  polskie  władze  zamieściły  w  SIS.  Dalej  przytoczno 

wypowiedz Pawła Muchy , iż „sprawa pani Kozłowskiej była przedmiotem dość 

jednoznacznego stanowiska ABW”. Ocenił, iż sprawa może budzić wątpliwości ze 

wzg na ten jawny komunikat ABW. Podkreślono w nim, że kwestie finansowania 

czy też określonych kontaktów były podstawą wydania negatywnej rekomendacji 

co  do  pobytu  na  terenie  państw  członkowskich  UE  pani  Kozłowskiej.  Dalej 

przytoczno stanowisko MSZ, iż decyzja o wpisaniu Kozłowskiej do systemu SIS 

była  podyktowana  materiałem  zebranym  przez  ABW,  który  nie  pozostawia 

wątpliwości co do nieprzejrzystości źródeł finansujących FOD. MSZ zaznaczył, iż 

polskie służby otrzymały również istotne informacje od służb partnerskich. Całość 

materiału narusza dobra osobiste Fundnacji i L.Kozlowskiej w postaci renomy i 

czci. Powodów przedstawia się jako podmioty niebezpieczne, w stosunku do 

których prowadzone są działania służb specjalnych, sugeruje się dalsze bliżej nie 

określone działania co ma podkreślać wyjątkowe niebezpieczeństwo i powagę 

zarzutów stawianych Powodom.

61

http://www.tvp.info/
https://www.tvp.info/39018096/sprawa-wysluchania-kozlowskiej-niezakonczona-czym-kierowali-sie-niemcy
https://www.tvp.info/39018096/sprawa-wysluchania-kozlowskiej-niezakonczona-czym-kierowali-sie-niemcy


15) https://www.tvp.info/39178291/belgia-wydala-wize-kozlowskiej-polskie-msz-  

decyzja-godzi-w-bezpieczenstwo-strefy-schengen, (k.233-234).

Artykuł został opublikowany w dniu 25.09.2018 roku na portalu www.tvp.info. Na 

początku znajduje się informacja przekazana za MSZ, iż decyzja władz Belgii o 

wydaniu wizy wjazdowej Ludmile Kozlowskiej, godzi w bezpieczeństwo strefy. 

Po raz kolejny podkreślono, iż decyzja o deportacji Kozłowskiej została podjęta  w 

oparciu o wniosek ABW na podstawie uzyskanych przez agencję informacji na 

temat działalności Ludmiły Kozłowskiej i jej powiązań oraz w oparciu o wniosku 

płynące z analizy niejasnych źródeł finansowania prowadzonej przez panią 

Kozłowską Fundacji. W dalszym ciągu przekazano informację za portalem Onet, 

iż belgijska wiza dla Kozłowskiej została wydana na znacznie dłuższy czas niż 

niemiecka, co oznacza, iż służby tego kraju nie uznały informacji od polskich służb 

na temat Ukrainki za istotne. Materiał narusza dobra osobiste Fundnacji i 

L.Kozlowskiej w postaci renomy i czci. Powodów przedstawia się jako podmioty 

niebezpieczne i prowadzące nie dokońca legalną działalność. 

16) https://www.tvp.info/39174590/verhofstadt-wzywa-timmermansa-do-zajecia-  

sie-sprawa-kozlowskiej, (k.240-242).

Artykuł  został  opublikowany  w dniu  25.09.2018  roku  na  portalu  tvp.info.  Na

początku  artykułu  wskzano,  iż  szef  liberałów  w  PE  Guy  Verhofstadt  wzywa

Fransa Timmermansa do zajęcia się sprawą Ludmiły Kozłowskiej, w związku z

wpisaniem  Kozłowskiej  do  Sytemu  Informacyjnego  Schengen  „bez  podawania

konkretnych  powodów”  i  wskzano,  iż  decyzja  ta  może  być  motywowana

politycznie. W dalszej części artykułu przytoczona jest wypowiedź europosła PIS

Ryszarda Legutko, który komentując sprawę, wskazuje, iż polityk robi co się da

żeby walczyć z polskim rządem. Wykorzytuje przy tym nawet sprawę związaną z

Fundacją,  wobec  której  podejrzenia  są  poważne,  wiążące  się  z  kwestiami

bezpieczeństwa. To, że Kozłowska znalazła się na liście osób które nie powinny

być  wpuszczane  do  UE,  jest  jak  najbardziej  uzasadnione.  Dalej  powonie

przytoczono informację, iż Kozłowska została deportowana z terytorium UE przez

alert jakie władze polskie zamieściły w SIS. Ponownie przytoczono stanowisko

MZS odnośnie zasadności wpisania Kozłowskiej w SIS na podsatwie materiałów

zebranych  przez  ABW  oraz  istostnych  informacji  otrzymanych  od  służb

partnerskich. Materiał narusza dobra osobiste Fundnacji i L.Kozlowskiej w postaci

62

https://www.tvp.info/39174590/verhofstadt-wzywa-timmermansa-do-zajecia-sie-sprawa-kozlowskiej
https://www.tvp.info/39174590/verhofstadt-wzywa-timmermansa-do-zajecia-sie-sprawa-kozlowskiej
http://www.tvp.info/
https://www.tvp.info/39178291/belgia-wydala-wize-kozlowskiej-polskie-msz-decyzja-godzi-w-bezpieczenstwo-strefy-schengen
https://www.tvp.info/39178291/belgia-wydala-wize-kozlowskiej-polskie-msz-decyzja-godzi-w-bezpieczenstwo-strefy-schengen


renomy  i  czci.  Powodów  przedstawia  się  jako  podmioty  niebezpieczne  i

prowadzące nie dokońca legalną działalność. 

17) https://www.tvp.info/39228556/decyzja-niemieckich-i-belgijskich-wladz-ws-  

kozlowskiej-swiadczy-o-braku-solidarnosci,  (k.475-476,  stenogram  k.  483-484

zgodny z dostępnym nagraniem);

Materiał  został  opublikowany w dniu 28.09.2018 roku na antenie  TVP Info w

Programie „Minęła 8” o godz. 18.40. Na stronie www.tvp.info dostępne jest video

publikacji  wraz  z  materiałem  prasowym  odnoszącym  się  do  przedmiotowej

publikacji. 

– Nie może być tak, że ktoś, kto prowadzi w Polsce działalność wymierzoną w

interes  narodowy naszego  państwa,  będzie  miał  osłonę  i  będzie  autorytetem –

stwierdził  w  programie  „Minęła  8”  Jarosław  Zieliński.  Wiceminister  spraw

wewnętrznych ocenił, że decyzje niemieckich i belgijskich władz o wydaniu wizy

Ludmile  Kozłowskiej  – osobie wpisanej  na listę  osób niepożądanych w strefie

Schengen  –  świadczą  o  braku  solidarności  państw  europejskich.  W  środę

deportowana na wniosek polskich władz z  terenu UE prezes  Fundacji  Otwarty

Dialog Ludmiła Kozłowska zorganizowała konferencję prasową PE w Brukseli.

Stwierdziła, że Polska nadużyła wobec niej Systemu Informacyjnego Schengen.  

Kozłowska mogła przyjechać do Brukseli, bo władze Belgii wydały jej wizę. Do

tej sytuacji odniósł się na antenie TVP Info Jarosław Zieliński, wiceminister spraw

wewnętrznych  i  administracji.–  Szkoda.  Tu  widzimy  brak  solidarności  państw

europejskich.  Chodzi  tu  oczywiście  o  brak  solidarności  z  Polską;  najpierw  ze

strony  Niemiec,  a  teraz  Belgii;  osoba  wpisana  do  rejestru,  który  powinien

obowiązywać wszystkie kraje w sposób solidarny, nie powinna być wpuszczona

na teren żadnego z krajów strefy Schengen – powiedział Zieliński. Dwa tygodnie

temu wizę wjazdową Kozłowskiej  wydały również Niemcy.  Podczas pobytu w

Berlinie  wzięła  ona  udział  w  wysłuchaniu  w  niemieckim  parlamencie

zatytułowanym  „Prawa  człowieka  w  niebezpieczeństwie  –  demontaż

praworządności w Polsce i na Węgrzech”.

– Mają możliwość dać wizę krajową i tak się stało. To jest smutna sytuacja. Mam

nadzieję że nie będą się takie przypadki powtarzały, bo wtedy pytania, czy istnieje

strefa  Schengen,  stawałyby  się  coraz  bardziej  zasadne  –  skomentował

wiceminister SWiA. Kozłowska w Brukseli krytykowała polski rząd, wyrażając

opinię, że decyzja polskich władz „może nawet naruszać traktaty europejskie”.  

63

http://www.tvp.info/
https://www.tvp.info/39228556/decyzja-niemieckich-i-belgijskich-wladz-ws-kozlowskiej-swiadczy-o-braku-solidarnosci
https://www.tvp.info/39228556/decyzja-niemieckich-i-belgijskich-wladz-ws-kozlowskiej-swiadczy-o-braku-solidarnosci


– Kozłowska  sama  ma  problemy  z  polskim  prawem;  nie  chcę  mówić  o

szczegółach, bo toczą się różne postępowania w tej sprawie. Myślę, że naprawdę 

postąpiliśmy jako państwo w sposób właściwy, usuwając tę osobę z terytorium 

RP. Są ludzie, którzy Polsce po prostu szkodzą, więc mamy możliwość prawną 

reagowania na to – ocenił Jarosław Zieliński. – Dlatego pani Kozłowska została z 

Polski wydalona. Jeżeli zapraszają ją inne kraje i tam ma możliwość opowiadania 

tych swoich bzdur, to na to niestety na tym etapie naszych relacji prawa 

narodowego nie ma skutecznej rady; natomiast Polska reaguje tak, jak należy –

zakończył wiceszef MSWiA. Kozłowska została deportowana z terytorium UE do 

Kijowa 14 sierpnia przez alert, jaki polskie władze zamieściły w Systemie 

Informacyjnym Schengen. Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego przekazała w 

sierpniu, że ze względu na „poważne wątpliwości” co do finansowania kierowanej 

przez nią Fundacji Otwarty Dialog wydało negatywną opinię w jej sprawie. 

Skutkowało to objęciem jej zakazem wjazdu do Polski i UE. 

Całość zarówno materiału video jak i publikacji prasowej jest jednoznacznie 

negatywna dla Fundacji i L.Kozlvskiej. Zarówno Fundacja jak i Powódka 

przedstawiane są jako podmioty „mające problemy z prawem”, w stosunku do 

których „toczą się postępowania o których nie można mówić”, „że są ludzie którzy 

szkodzą Polsce” (w domyśle odności się to wprost do L.Kozlovskiej), że „jest 

zagrożenie związane z taką działalnością” (co odnosi się wprost do działalności 

Fundacji i L.Kozlovskiej), „nie może być tak że ktoś kto prowadzi w Polsce 

działalność wymierzoną w interes narodowy naszego państwa, można mieć tu też 

skojarzenia z wojną hybrydową”. Takowe określenia skierowane wobec Powodów 

wprost naruszają ich dobra osobiste w postaci czci i dobrej sławy. 

18) https://www.tvp.info/39373632/ludmila-kozlowska-w-strasburgu-andrzej-  

duda-jest-marionetka-pisu, (k.248-249).

Artykuł został opublikowany w dniu 08.10.2018 roku na portalu  www.tvp.info.

Artykuł  jest  zilustrowany  zdjęciem  z  podpisem,  iż  Francja  jest  czwartym

europejskim  krajem,  który  wydał  wizę  wydalonej  z  UE Kozłowskiej.  Artykuł

relacjonuje wystąpienie Kozłowskiej w Radzie Europy na zaproszenie posłów PE i

przedstawia pokrótce wystąpienie Kozłowskiej.  Na koniec artykułu zacytowano

także  stanowisko  Stałego  Przedstawiciela  RP  przy  Radzie  Europy,  który  miał

powiedzieć,  iż  władze  polskie  podtrzymują  swoje  stanowisko  w  sprawie

umieszczenia  ukraińskiej  obywatelki  Ludmiły  Kozłowskiej  w systemie  SIS.  Ta

64

http://www.tvp.info/
https://www.tvp.info/39373632/ludmila-kozlowska-w-strasburgu-andrzej-duda-jest-marionetka-pisu
https://www.tvp.info/39373632/ludmila-kozlowska-w-strasburgu-andrzej-duda-jest-marionetka-pisu


decyzja została podjęta w oparciu o ocenę ABW i biorąc pod uwagę działalność 

pani Kozłowskiej, a także źródła finansowania Fundacji,  Pani Kozłowska i Pan 

Kramek publikują antyrządowe treści i prowadzą działalność przeciw polskiemu 

rządowi. Materiał narusza dobra osobiste Fundnacji i L.Kozlowskiej w postaci 

renomy i czci. Powodów przedstawia się jako podmioty niebezpieczne i 

prowadzące nie dokońca legalną działalność a do tego działalność przeciwko 

państwu polskiemu. 

19) https://www.tvp.info/39415181/sbu-wszczela-dochodzenie-przeciwko-ludmile-  

kozlowskiej, (k.255-256).

Artykuł został opublikowany w dniu 10.10.2018 roku na portalu  www.tvp.info. 

Artykuł ilustruje duże zdjęcie powódki z podpisem, iż po aneksji  Krymu przez 

Rosję,  Ludmiła  Kozłowska  otrzymała  rosyjski  paszport.  Na  początku  artykułu 

dużą czcionką wskazano, iż za próbę naruszenia integralności Ukrainy i zdradę 

stanu, SBU wszczęła postępowanie przeciwko Ludmile Kozłowskiej. Przy czym 

informacja  ta  zapisana  jest  w  formie  przypuszczającej  „ma  sprawdzać”,  gdy 

tymczasem sam tytuł artykułu wprost wskazuje, iż takowe postępowanie zostało 

już  wszczęte  „SBU  wszczęła  dochodzenie”.  W  dalszym  ciągu  ponownie 

odniesiono się do powodów dotyczących wydalenia Kozłwoskiej z terytorium UE 

i że stało się to na podstawie negatywnej opinii ABW. Po raz kolejny wskazno, iż 

odmowa była uzasadniona poważnymi wątpliwościami dotyczącymi finansowania 

kierowanej przez Kozłowska Fundacji, które mogą mieć „dalsze skutki prawne”. 

Po raz kolejny podkeśłono, iż powódka pochodzi z Sewatopola i po zajęciu Krymu 

przez Rosję został jej wydany rosyjski paszport. Całość materiału narusza dobra 

osobiste Fundnacji i L.Kozlowskiej w postaci renomy i czci. Powodów przedstawia 

się jako podmioty niebezpieczne, w stosunku do których prowadzone są działania 

służb specjalnych, sugeruje się dalsze bliżej nie określone działania co ma 

podkreślać wyjątkowe niebezpieczeństwo i powagę zarzutów stawianych 

Powodom.

20) https://www.tvp.info/40305274/kozlowska-na-zdjeciu-z-amasadorem-rp-w-  

belgii-nieuczciwa-manipulacja-wizerunkiem-dyplomaty, (k.268-269).

Artykuł został opublikowany w dniu 06.12.2018 roku na portalu  www.tvp.info.

Artykuł  zilustrowany jest  zdjęciem powodów z ambasadorem RP w Belgii.  W

dalszej części wskzano, iż ambasadro RP odciął się od szefowej Fundacji, która

65

http://www.tvp.info/
https://www.tvp.info/40305274/kozlowska-na-zdjeciu-z-amasadorem-rp-w-belgii-nieuczciwa-manipulacja-wizerunkiem-dyplomaty
https://www.tvp.info/40305274/kozlowska-na-zdjeciu-z-amasadorem-rp-w-belgii-nieuczciwa-manipulacja-wizerunkiem-dyplomaty
http://www.tvp.info/
https://www.tvp.info/39415181/sbu-wszczela-dochodzenie-przeciwko-ludmile-kozlowskiej
https://www.tvp.info/39415181/sbu-wszczela-dochodzenie-przeciwko-ludmile-kozlowskiej


pochwaliła  się  zdjęciem  z  nim  z  przyjęcia  polonijnego.  Zdaniem  amasadora

Kozłowska nie była zaproszona na przyjęcie lecz weszła jako osoba towarzysząca.

W dalszej  części  pomimo,  iż  artykuł  dotyczył  relacji  z  przyjęcia  polonijnego,

podkreślono,  iż  Kozłowska  to  Ukrainka,  której  odmówiono  wjazdu  do  strefy

Schengen. Dalej wskzano, iż ambasador RP zwrócił się do organizatora przyjęcia

o wyjaśnienie  jak  doszło  do  tego,  iż  w  imprezie  brali  udział  działacze

skompromitowanej  organizacji  pozarządowej,  którzy  wykorzystali  okazję  do

nieuczciwej  manipulacji  wizerunkiem.   Poniżej  komentarza  zamieszczono  post

Powódki  z  mediów społecznościowych  zilustrowany  zdjęciem z  ambasadorem.

Artykuł  zakończony jest  informacją o deportacji  Kozłowskiej z terytorium UE.

Ponownie  przywołano  informacje  ABW  o  „poważnych  wątpliwościach”

dotyczących finansowania Fundacji. Wskazać należy, iż od czasu wydania decyzji

o wydaleniu  Powódki z  terenu UE (14 sierpnia),  Pozwana konsekwentnie  przy

każdej  informacji  związanej  z  Powodami,  przekazuję  informację  o  wyjątkowo 

groźnych powodach wydania decyzji deportacyjnej (decyzja ABW) a także 

podkreśla niejasne finansowanie Fundacji. Materiał narusza dobra osobiste 

Fundnacji i L.Kozlowskiej w postaci renomy i czci. Powodów przedstawia się jako 

podmioty niebezpieczne, skompromitowane w stosunku do których prowadzone są 

działania służb specjalnych, 

21) https://www.tvp.info/41130470/kozlowska-dziala-w-calej-europie-verhofstadt-  

kozlowska-przesladowana-w-moldawii, (k.284-286).

Artykuł został opublikowany w dniu 01.02.2019 roku w portalu www.tvp.info. Na

początku  zawarta  jest  informacja,  iż  przywódca  ALDE  nazwał  wydalenie

Kozłowskiej  przez  władze  polskie,  nielegalnym  i  pozbawionym  wiarygodnych

dowodów. Dalej zawarto informację, o wezwaniu Kozłowskiej przez prokuraturę

mołdawską  w  sprawie  prania  brudnych  pieniędzy,  szpiegostwa  i  nielegalnego

finansowania partii. Wskazano, iż sprawę przeciwko niej wszczęto na podstawie

raportu  utworzonej  w październiku  2018 roku parlamentarnej  komisji  śledczej,

której  celem  było  zbadanie  możliwych  ingerencji  Kozłowskiej  i  Fundacji  w

wewnętrzne sprawy Mołdawii oraz finansowania przez nie partii politycznych. Na

drugiej stronie artykułu zawarty jest link do kolejnego artykułu „SBU wszczęła

dochodzenie  przeciwko  Ludmile  Kozłowskiej”.  Na  trzeciej  stronie  artykułu  w

sposób jednoznacznie przesądzający wskazano, iż „środki finansowe organizacji

pochodziły  m,in  z  rosyjskich  instytucji  wojskowych,  pieniędzy  z  rajów

66

http://www.tvp.info/
https://www.tvp.info/41130470/kozlowska-dziala-w-calej-europie-verhofstadt-kozlowska-przesladowana-w-moldawii
https://www.tvp.info/41130470/kozlowska-dziala-w-calej-europie-verhofstadt-kozlowska-przesladowana-w-moldawii


podatkowych z rosyjskiej pralni brudnych pieniędzy, ze schematów prania 

pieniędzy i z kradzieży z mołdawskich banków. W dalszej części artykułu 

powiązano Powódkę z Wiaczesławem Platonem, który został skazany za pranie 

brudnych pieniędzy i oszustwa. Za ustaleniami Komisji Mołdawskiej, 

przedstawiono, iż Fundacja działała na szkodę krajów występujących przeciwko 

geopolitycznym interesom Federacji Rosyjskiej. Wskazano, także iż raport komisji 

powstał na podstawie informacji od anonimowych blogerów a także mediów 

kontrolowanych przez władze, co w ocenie Sądu powinno poddawać pod 

wątpliwość jego rzetelność i wiarygodność. W końcówce artykułu ponownie 

przekazano informację o deportacji Powódki z terytorium UE, wątpliwości ABW a 

także wątpliwości w zakresie finansowania Fundacji. Ponownie powtórzono 

informację o podejrzewaniu jej przez SBU o zdradę stanu i nawoływanie do 

zmiany granic państwa. Artykuł i zawarte w nim treści z powołaniem się na 

wątpliwej jakości źródło (polityczny raport komisji oparty na niewiarygodnych 

źródłach), po raz kolejny przekazuje informację o nieuczciwości Powódki 

Kozlowskiej, rzekomych jej powiazaniach z oszustem bankowym a jednocześnie 

informuje o niejsnościach i poważnych wątpliwościach związanych z kierowaną 

przez nią Fundacją. Zestawienie negatywnych informacji przekazanych o Powódce 

jednocześnie wskazuje na niejasne i nietransparentne finansowanie kierowanej 

przez nią Fundacji. Przeciętny czytelnik odnosi wrażenie – taki jest zamiar arytułu

– aby przez wywołanie wątpliwości co do osoby Powódki Kozlovskiej, wytworzyć

wrażenie, iż także kierowana przez nią Fundacja działa w taki sam sposób. W treści 

artykułu także wprost wskazano na powiązania Fundacji z Rosją i jej aktywne 

działania mające szkodzić państwom występującym przeciwko interesom Rosji. 

Materiał narusza dobra osobiste Fundnacji i L.Kozlowskiej w postaci renomy i 

czci. 

22) https://www.tvp.info/38580264/abw-ludmila-kozlowska-zostala-objeta-  

zakazem-wjazdu-do-polski-i-ue,  (k.433-434,  stenogram  materiału  video

poprzedzającego publikację k. 441-443, który jest ciągle dostępny na stronie pod

wskazanym linkiem, jest zgodny z zapisem video). 

Artykuł  został  opublikwany  w  dniu  20.08.2018  roku  na  stronie  portalu

www.tvp.info.   Z artykułu wynika,  iż Szef ABW wydał negatywną opinię dot.

wniosku  Ludmiły  Kozłowskiej  o  zezwolenie  na  pobyt  rezydenta

długoterminowego  w UE;  w rezultacie  została  ona  objęta  zakazem wjazdu  na

67

http://www.tvp.info/
https://www.tvp.info/38580264/abw-ludmila-kozlowska-zostala-objeta-zakazem-wjazdu-do-polski-i-ue
https://www.tvp.info/38580264/abw-ludmila-kozlowska-zostala-objeta-zakazem-wjazdu-do-polski-i-ue


terytorium Polski oraz UE – poinformował w poniedziałek rzecznik prasowy 

ministra koordynatora służb specjalnych Stanisław Żaryn. Jak wyjaśnił Żaryn, 

negatywna opinia – przygotowana przez Departament Kontrwywiadu ABW –

związana jest m.in. z „poważnymi wątpliwościami” dotyczącymi finansowania 

kierowanej przez Kozłowską Fundacji Otwarty Dialog, które „mogą mieć dalsze 

skutki prawne”.„Z uwagi na ograniczenia ustawowe, a także trwającą kontrolę 

skarbową, obecnie szczegółowe informacje w tej sprawie nie mogą zostać 

przekazane opinii publicznej” – dodał rzecznik prasowy ministra koordynatora 

służb specjalnych. Dalej wskazano, iż Ludmiła Kozłowska przyleciała 13 sierpnia 

do Brukseli, gdzie fundacja Otwarty Dialog ma swoje biuro. Na lotnisku po 

sprawdzeniu paszportu okazało się, że nie może przekroczyć granicy – została 

wpisana na listę osób do wydalenia ze strefy Schengen.

Jak podał Onet.pl., okazało się, że MSWiA wpisało Kozłowską do Systemu 

Informacyjnego Schengen (SIS), który pozwala na sprawdzanie osób 

przekraczających granicę strefy. Kozłowska została oznaczona najwyższym 

alertem. W odróżnieniu od niższych alertów, nakazujących urzędnikom 

potraktowanie objętych nimi osób ze szczególną uwagą, ten nakazuje deportację 

nie tylko z terytorium kraju, który zgłosił osobę do systemu SIS, ale z terenu Unii 

Europejskiej i innych państw strefy Schengen. Po zatrzymaniu Kozłowskiej na 

lotnisku, belgijskie MSW miało zapytać polskie ministerstwo czy podtrzymuje 

swoje stanowisko wobec Kozłowskiej. Polska – jak informował portal Onet.pl –

potwierdziła, a kobietę we wtorek wydalono samolotem na Ukrainę. Kozłowska 

wcześniej wystąpiła w Polsce o zezwolenie na pobyt rezydenta długoterminowego 

Unii Europejskiej, ponieważ od ponad 10 lat mieszka i pracuje w kraju, a mąż jest 

Polakiem. W połowie lipca dowiedziała się, że część akt w jej sprawie jest tajna i 

teraz wiąże to z decyzją o deportacji.

Materiał video zamieszczony przed publikacją prasową komentuje powody 

wydalania L.Kozlovskiej z terytorium UE, wskazując iż z nieoficjalnych 

informacji wynika iż powodem były względy bezpieczeństwa państwa. W 

materiale występują także eksperci, którzy przekonują iż skoro służby specjalne 

taką decyzję podjęły to widocznie miały do tego powody. W dalszym ciągu 

nawiązano do źródeł finansowania Fundacji i powiązań brata Kozłowskiej z 

rosyjskim przemysłem zbrojeniowym a także rosyjskich paszportów które ma 

rzekomo posiadać rodzina Kozlovskiej i darczyńcy Fundacji. Materiał video i

68



materiał prasowy ma wydźwięk jednoznacznie pejoratywny dla powódki i 

Fundacji. Powódkę przedstawia jako osobę niebezpieczną dla porządku prawnego 

Polski a jednocześnie nie przekazuje się racjonalnych powodów, które uzsadniają 

wydaną decyzję o wydaleniu Kozlovskiej z terytorium UE z powołaniem się na 

„poważne wątpliwości” uzasadnione i wyrażone przez ABW. Wprost i 

jednozncznie sugeruje się, iż Powódka jest uwikłana w jakiś niejasny i nielegalny 

proceder co dotyczy również prowadzonej przez nią Fundacji. 

23) https://vod.tvp.pl/video/minela-dwudziesta,26092018,38864790  ,  (k.455,

stenogram k.458-465).

Materiał został opublikowany w dniu 26.09.2018 roku na antenie TVP Info w 

programie, „Minęła dwudziesta”, program prowdzony był przez redaktora Michała 

Rachonia. 

W  programie prowdzący podaje informację o niejasnym finansowaniu Fundacji z 

powołaniem się na „raporty internautów”, „raport M.Reja z bloga „rosyjska piąta 

kolumna w Polsce”, przyjmując dane publikowane przez osoby prywatne jako 

fakty ustalone. Zaproszony gość (Szymon Szynkowski vel Sęk) powtarza, iż 

L.Kozlovską wpisano do systemu SIS z uwagi na wiedzę, która jest w posiadaniu 

służb specjalnych a do tego systemu nie wpisuje się osób co do których poważne 

wątpliwości nie występują. Gość programu wskazuje, iż Polska jest narażona na 

agresywną politykę Federacji Rosyjskiej. Prowadzący program poprzez zadane 

pytanie łączy bezpośrednio Fundację z Rosją („Jak rozumiem tę działalność 

Fundacji czy jej szefowej, interpretuje Pan w kontekście działań agresywnych 

względem Polski Federacji Rosyjskiej?”). Rozmówca po raz kolejny podkreśla 

wątpliwości w sprawie finansowania Fundacji i wskazuje że te wątpliwości są dalej 

idące i wiedza ta jest w posiadaniu służb specjalnych. 

Treści prezentowane w publikacji video naruszają dobra osobiste Fundacji jak i 

L.Kozlovskiej. Powodów przedstawia się jako podmioty niebezpieczne dla 

Państwa Polskiego, działające na jego szkodę, otwarcie prorosyjskie. Po raz 

kolejny przekazywane są informacje o szczególnym zagrożeniu jak sprawia 

L.Kozlovska dla bezpieczeństwa Państwa z powołaniem się na opinię służb 

specjalnych i sugerując iż argumenty te są bardzo poważne. Jednocześnie po raz 

kolejny żadne argumenty dot rzeczywistych powodów wydalenia L.Kozlovskiej z 

terytorium UE nie są prezentowane, zaś widz pozostaje w przeświadczeniu o

69

https://vod.tvp.pl/video/minela-dwudziesta,26092018,38864790


wybitnym zagrożeniu jakim stwarza Powódka skoro służby specjalne mówią „o 

poważnych wątpliwościach” a jednocześnie nie przekazują żadnych 

merytorycznych powodów takowego wydalenia. Prowadzący przekazuje 

informacje dot. niejasnego finansowania Fundacji i powiązania Fundacji z 

rosyjskim przemysłem zbrojeniowym z powołaniem się na „raporty internautów”, 

blogera Facebookowego, przekazując w/w informacje jako fakty a nie domysły i 

przypuszczenia. Nadto w ocenie Sądu do tego typu źródła wiedzy jak „raporty 

internautów”, „raporty blogerów” należy podchodzić z dużą ostrożnością. 

24) https://www.tvp.info/40835634/przedwyborczy-strach-europejskiego-  

mainstreamu-opinia, (k.275-278).

Artykuł został opublikowany w dniu 13.01.2019 roku na portalu  www.tvp.info. 

Artykuł dotyczy w większości analizy systemów politycznych ukształtowanych w 

Europie a także analizy związanej z wyborami do Europarlamentu. W ostatnim 

akapicie wskazano, iż „przyjaciół Putina lepiej szukać wśród polityków na złość 

Polsce promujących Ludmiłę Kozłowską, która ze względu na podejrzane związki 

z Rosją, została wydalona z naszego kraju”. Poza w/w fragmentem żaden inny 

fragment publikacji nie odnosi się do Powodów. Podkreślić należy, iż ponownie 

wskazano na bliżej nie zidentyfikowane powiązania Powódki Kozlovskiej z Rosją 

a także na fakt, iż jej niewłaściwe (wywrotwe, wrogie) działanie względem Polski 

doprowadziło do jej wydalenia. Pozwana ponownie przedstawia Powódkę jako 

wroga Polski, i takie jej przedstawienie ma tylko utwierdzać negatywny obraz 

Powódki w oczach czytelników.

25) https://www.tvp.info/38994904/zapraszajac-kozlowska-niemcy-graja-polsce-

na-nosie,   (k.444-445, stenogram k. 452-454).

Materiał został opublikowany w dniu 14.09.2018 roku na portalu  www.tvp.info.

Materiał prasowy poprzedzony jest materiałem video, którego stenogram zawarty

jest na k. 452-454, który jest zgodny z materiałem. 

Trzeba zapobiegać działaniom, które szkodzą interesom Polski i  takie działania

podjęto  względem Ludmiły  Kozłowskiej  –  stwierdził  w programie  „Minęła  8”

poseł  Jarosław  Porwich  (Wolni  i  Solidarni).  Wyraził  on  opinię,  że  „Niemcy

podejmując  decyzję  o  zaproszeniu  tej  pani  grają  na  nosie  Polsce”.  Paweł

Kobyliński z Nowoczesnej zaapelował o „dogłębne zbadanie tej sprawy”, gdyż –

podkreślił  – „chodzi o interes Polski”.  W ocenie Andrzeja Czerwińskiego (PO)

70

http://www.tvp.info/
https://www.tvp.info/38994904/zapraszajac-kozlowska-niemcy-graja-polsce-na-nosie
https://www.tvp.info/38994904/zapraszajac-kozlowska-niemcy-graja-polsce-na-nosie
http://www.tvp.info/
https://www.tvp.info/40835634/przedwyborczy-strach-europejskiego-mainstreamu-opinia
https://www.tvp.info/40835634/przedwyborczy-strach-europejskiego-mainstreamu-opinia


wydanie  Kozłowskiej  zakazu  wjazdu  na  teren  UE  nie  powinno  nastąpić.–  W

komunikacie  MSZ  nie  stwierdzono  dowodów,  że  Fundacja  Otwarty  Dialog

popełniła  konkretne  błędy,  mówiło  się  tylko  o  wątpliwościach  –  przekonywał,

zapewniając,  że  nie  bagatelizuje  sprawy.  –  Ale  każdy  medal  ma  dwie  strony.

Żyjemy w państwie prawa i we wspólnocie prawa, więc jeżeli są udowodnione

naruszenia prawa, wtedy wyciąga się konsekwencje – argumentował. Wyraził przy

tym  zdziwienie,  że  polskie  służby  nie  przedstawiły  konkretnych  dowodów

przeciwko rosyjskiej  aktywistce.  Małgorzata  Gosiewska (PiS) przekonywała,  że

tego typu sprawy „w żadnym kraju” nie są podawane do publicznej wiadomości.–

Na  tym  polega  praca  służb,  że  nie  wszystkie  informacje  można  podać  opinii

publicznej  –  zwróciła  uwagę.  –  Zastrzeżenia  do  Fundacji  Otwarty  Dialog  w

zakresie finansowania były jeszcze za rządów PO. Służby miały tę organizację na

celowniku już dawno – podkreśliła.  Paweł  Kobyliński  przyznał,  że sprawa jest

poważna – Jeśli oparło się to o najwyższych dostojników państwowych, to coś jest

na rzeczy. Natomiast ja bym tutaj nie ferował wyroków, zbyt nerwowe komentarze

mogą zaszkodzić sprawie. Jeśli to będzie rozgrywane politycznie, przysłużymy się

tym,  którzy  Polsce  nie  życzą  najlepiej  –  ocenił.–  Tę  kwestię  należy  dogłębnie

sprawdzić,  bo  chodzi  przecież  o  bezpieczeństwo  państwa  polskiego.  Mam

nadzieję, że służby rzetelnie to sprawdzą – dodał. Wyraził również nadzieję, że

sprawą zajmą  się  także  członkowie  sejmowej  Komisji  ds.  Służb Specjalnych.–

Trzeba zapobiegać działaniom, które szkodzą interesom Polski i  takie działania

Polska  podjęła  względem  Kozłowskiej  –  zaznaczył  Jarosław  Porwich,  który

dowodził,  że  „oczywistą  oczywistością”  są  związki  szefowej  fundacji  z

„rosyjskimi oligarchami,  George’em Sorosem. – Działania  polskich władz były

adekwatne widocznie do tego, co Kozłowska robiła, a w mojej ocenie i na pewno

w  ocenie  służb  –  o  czym  świadczą  notatki  ABW  czy  decyzje,  które  zostały

względem niej  podjęte  – szkodziła  w interesie  państwa.  –  Niemcy podejmując

decyzję o zaproszeniu tej pani grają na nosie Polsce i wykorzystują okazję, żeby

walić w rząd polski i węgierski, gdyż te dwa rządy im w Unii

Zdaniem Jerzego Jachnika z ugrupowania Kukiz’15 Niemcy powinni uszanować

objęcie Kozłowskiej zakazem wjazdu na teren Unii.– W tym sensie przyjmowanie

w Bundestagu, w obecności także innych organizacji, m.in. węgierskich i polskich,

jest graniem Polsce na nosie. To nie jest pierwszy przypadek – przekonywał. – W

ogóle kraje Unii zaczynają szukać pretekstów. Nie tak dawno sąd w Irlandii nie

71



chciał wydać Polsce przestępcy, bo jest podejrzenie „braku praworządności” w 

Polsce – przypomniał.

Całość materiału video oraz materiału prasowego znajdującego się pod nim, 

koncetruje się na przyczynach odmowy L. Kozlovskiej wjazdu na teren UE i 

podkreślaniu, iż musiały takie przyczyny istnieć skoro służby wydały taką decyzję. 

Jeden z rozmówców wprost wskazuje, iż Polska podjęła działania zapobiegające 

szkodzeniu interesowi Polski, jednocześnie podkreśla iż nie znane są wszytkie 

szczegóły dotyczące Powódki (Kozlovskiej) ale jednocześnie „oczywistą 

oczywistością są je związki z oligarchami rosyjskimi, czy Georgem Sorosem” 

(k453). W dalszych ciągu jest ocena, iż skoro została wydana decyzja o deportacji, 

to na pewno działania polskich służb były adekwatne do tego co zrobiła. 

Przedmiotowa dyskusja narusza dobra osobiste powódki, przedstawia ją jako osobę 

działającą na szkodę Polski pomimo tego, iż tak naprawdę rozmówcy nie 

dysponują praktycznie żadnymi faktami, zaś swoje oceny ferują na podsatwie 

bardzo ogólnego oświadczenia ABW. Powódka L.Kozlovska przedstawiana jest 

jako osoba niezbezpieczna, powiązana z oligarchami rosyjskimi co w potocznym 

rozumieniu kojarzone jest że jest powiązana z Rosją a zatem działajającą na jej 

rzecz. Takowe przedstawienie powódki narusza jej dobra osobiste.

26) https://www.tvp.info/33560157/fundacja-otwarty-dialog-na-kontrmanifestacji-  

w-warszawie, (k.170-176)

Artykuł  został  opublikowany  w  dniu  10.08.2017  roku  na  stronie  tvp.info.  Na

początku artykułu, za Polskim Radiem podaje się informację, iż Bartosz Kramek

Przewodniczący Fundacji Otwarty Dialog, wraz z żoną Ludmiłą Kozłowską, która

jest  Prezesem  Fundacji,  uczestniczyli  w  kontrmanifestacji  miesięcznicy

smoleńskiej.  Dalej  wskazano,  iż  Kramek  „zasłynął”  wpisami  w  mediach

społecznościowych nawołującymi do „wyłączenia” Rządu RP. Dalej przytaczano

publikację, jakiej miał dokonać na portalu społecznościowym Facebook Bartosz

Kramek  w dniu  21  lipca  2017  roku,  „Niech  państwo  stanie:  wyłączmy  polski

rząd”. Zdaniem autora Kramek opublikował instrukcję, z której wynika co zrobić,

aby obalić polski rząd. W arytule wskazano, iż sprawą zainteresowało się MSZ ,

które na wniosek Koordynatora służb specjalnych Mariusz Kamińskiego, zwróciło

się do władz Fundacji o przesłanie wszelkich uchwał zarządu Fundacji przyjętych

w latach 2013-. Na pierwszej stronie dodatkowo w mniejszym oknie znajduje się

link do artykułu „Nawoływali do łamania prawa? Fundacja Otwarty Dialog ma się

72

https://www.tvp.info/33560157/fundacja-otwarty-dialog-na-kontrmanifestacji-w-warszawie
https://www.tvp.info/33560157/fundacja-otwarty-dialog-na-kontrmanifestacji-w-warszawie


wytłumaczyć”. Na drugiej stronie artykułu znajduje się zdjęcie powoda wraz z 

żoną prawdopodobnie pochodzące z konta @PR24_pl na Twitterze, z podpisem 

„Nawołujący do obalenia rządu Bartosz Kramek z żoną Lyudmyla Kozlovską 

(F.Otwarty Dialog) na manifestacji Obywateli RP. Pod w/w zdjęciem znajduje się 

informacja, iż FOD w 2014 roku uzyskała od MSWiA koncesję na handel bronią 

defensywną, zaś pozytwyną decyzję w tej sprawie wydał ówczesny szef SKW 

Piotr Pytel, który usłyszał zarzuty współpracy z rosyjską FSB.

Materiał narusza dobra osobiste Powodów w postaci renomy i czci. Powodów 

przedstawia się jako podmioty niebezpieczne, w stosunku do których prowadzone 

są działania służb specjalnych, sugeruje się dalsze bliżej nie określone działania co 

ma podkreślać wyjątkowe niebezpieczeństwo i powagę zarzutów stawianych 

Powodom.

27) https://www.tvp.info/33565401/kramek-wspieram-obywateli-rp-i-czuje-sie-z-  

tego-dumny (k.177-178).

Artukuł został opublikowany w dniu 11.08.2017 roku na stronie www.tvp.info. 

Artukuł zilustrowany jest zdjęciem na którym powód Bartosz Kramek wraz z żoną 

Lyudmyla Kozłowska rozmawia z reporterem TVP Info.

Na samym początku większymi literami niż pozostała część arytułu jest 

informacja, iż Bartosz Kramek jest przewodniczącym Rady Fundacji Otwarty 

Dialog, która nawoływała do obalenia rządu w Polsce. W dalszej części wskazano, 

iż FOD opublikowała 16 punktów pod hasłem „Niech państwo stanie: wyłączmy 

rząd”. … co oznacza nawoływanie do „polskiego majdanu” (fundacja pomagała 

uczestnikom ukraińskiego buntu). Pod treścią artykułu znajduje się link do 

artykułu https://www.tvp.info/33560157/fundacja-otwarty-dialog-na-

kontrmanifestacji-w-warszawie. Materiał narusza dobra osobiste Powodów w 

postaci renomy i czci. Przekazywane informacje są zmanipulowane, bowiem 

osobiste przekonania i manifest Bartosza Kramka utożsamia się z poglądami samej 

Fundacji. Sposób przekazania informacji sugeruje, iż Powód dąży do siłowego 

obalenia władzy w Polsce.

28) https://wiadomosci.tvp.pl/33413345/sponsorzy-fundacji-otwarty-dialog  ,

(k.375, stenogram k. 377-378).

Materiał  video  został  opublikowany w dniu  30.07.2017 roku o  godz.  19.30  w

Wiadomościach TVP. Na stronie internetowej z zamieszczonym materiałem video

73

https://wiadomosci.tvp.pl/33413345/sponsorzy-fundacji-otwarty-dialog
https://www.tvp.info/33560157/fundacja-otwarty-dialog-na-kontrmanifestacji-w-warszawie
https://www.tvp.info/33560157/fundacja-otwarty-dialog-na-kontrmanifestacji-w-warszawie
http://www.tvp.info/
https://www.tvp.info/33565401/kramek-wspieram-obywateli-rp-i-czuje-sie-z-tego-dumny
https://www.tvp.info/33565401/kramek-wspieram-obywateli-rp-i-czuje-sie-z-tego-dumny


znajduje  się  andotacja,  iż  na  liście  hojnych  sponsorów  Fundacji  znajdują  się 

biznesmeni  prowadzący  interesy  w  Rosji.  Podkreślono  także,  iż  szef  Rady 

Fundacji chciał zorganizować uliczny majdan w Warszawie. Materiał jest ciągle 

dostępny  na  w/w  stronie.  Cały  materiał  video  koncentruje  się  na  źródłach 

finansowania Fundacji i jej powiązaniach w tym zakresie z Rosją. Wskazuje się na 

konkretne nazwiska i konkretne kwoty, które miały zostać przekazane Fundacji a 

także ich powiązania z rosyjskimi podmiotami gospodarczymi. Całość materiału 

lansuje wprost tezę, iż Fundacja jest finansowana przez źródła rosyjskie i w takim 

charakterze też działa w Polsce. Analogicznie oceniona jest także działalność 

Bartosza Kramka. Wystąpienia tzw. ekspertów wzmacniają wymowę materiału 

odośnie antypolskiego charakteru działalności Fundacji i jej władz. Materiał 

narusza dobra osobiste Powodów w postaci renomy i czci. Powodów przedstawia 

się jako podmioty niebezpieczne, w stosunku do których prowadzone są działania 

służb specjalnych, sugeruje się dalsze bliżej nie określone działania co ma 

podkreślać wyjątkowe niebezpieczeństwo i powagę zarzutów stawianych 

Powodom. 

29) https://www.tvp.info/33448513/koncesja-na-bron-dla-otwartego-dialogu-  

opiniowal-ja-byly-szef-skw-ktory-ma-zarzuty-ws-nielegalnej-wspolpracy-z...,

(k.383-389).  Artykuł  został  opublikowany  w  dniu  02.08.2017  roku  na  stronie

portalu www.tvn.info. Artykuł odnosi się do koncesji na broń dla Fundacji, którą

opiniował były szef SKW, który ma zarzuty ws. nielegalnej współpracy z FSB. Już

sam tytuł wskazuje, iż koncesja została wydana tylko i wyłącznie dlatego, iż w jej

wydaniu uczestniczył szef SKW, który miał mieć jakieś powiązania z rosyjskimi

służbami  specjalnymi.  Dalsza  część  artykułu  podaje,  iż  Fundacja  otrzymała

koncesję na handel bronią defensywną. Wniosek pozytywnie opiniować miał szef

SKW  Piotr  Pytel,  któremu  postawiono  zarzuty  karne,  co  ma  sugerować  nie

transparentność  i  wątpliwą  jakość  wystawionej  opinii  poprzez  swoiste

„wartościowanie”  podmiotu  opiniującego  wniosek  Fundacji.  Dalej  w  treści

artykułu  dołączony  jest  skan postanowienia  z  dnia  03.11.2014 roku podpisany

przez  Szefa  SKW.  Opinia  jest  lakoniczna  i  standardowa,  iż  nie  ujawniono

przesłanek  mogących  stanowić  przeszkodę  do  wydania  pozytywnej  decyzji.

Następnie  dołączno  skan  koncesji  z  dnia  15.12.2014  roku.  W  dalszej  części

artykułu  wskazano  jakie  wyroby  o  przeznaczeniu  wojskowym  i  policyjnym

obejmowała  koncesja  (m.in.  płyty  opancerzone,  hełmy,  ochraniacze  twarzy  i

74

http://www.tvn.info/
https://www.tvp.info/33448513/koncesja-na-bron-dla-otwartego-dialogu-opiniowal-ja-byly-szef-skw-ktory-ma-zarzuty-ws-nielegalnej-wspolpracy-z
https://www.tvp.info/33448513/koncesja-na-bron-dla-otwartego-dialogu-opiniowal-ja-byly-szef-skw-ktory-ma-zarzuty-ws-nielegalnej-wspolpracy-z


kończyn,  pancerze  osobiste,  kamizelki  kuloodporne,  urządzenia 

filtrowentylacyjne).  Dalej  wskazano,  iż umowa zawarta pomiędzy SKW a FSB 

została  zawarta  z  pominięciem  premiera,  który  nadzorował  służby  specjalne  i 

dawała  rosyjskim  służbom  możliwość  inflirtacji  polskiego  kontrwywiadu 

wojskowego. Dalej wskazano, iż w dniu 12.06.2017 roku, Minister SWiA wydał 

decyzję o cofnięciu Fundacji na handel bronią. Poniżej zamieszczno skan całej 

decyzji z dnia 12.06.2017 roku. Abstarhując od faktu, iż każdy uważny czytelnik 

poza komentarzem autorskim zawartym w publikacji bez trudu może zapoznać się 

z dołączoną decyzją z dnia 12.06.2017 roku i zorientować się w rzeczywistych 

powodach cofnięcia koncesji ( nie wykonywanie działalności objętej koncesją oraz 

brak osoby uprawnionej do kierowania działalnością gospodarczą określoną w 

koncesji o czym zresztą sama Fundacja zawiadomiła MSWiA.), to jednak Pozwana 

przedstawiła fakty jednostronnie i z wydźwiękiem pejoratywnych dla powodowej 

Fundacji. Od początku w publikacji wydaje się sugerować, iż koncesja została 

wydana w niejasnych okolicznościach czego dobitnym dowodem ma być jej 

opiniowanie wniosku przez Szefa SKW, który w okresie późniejszym został 

oskarżony o nielegalną współpracę z FSB. Dyskredytowanie następuje w sposób 

pośredni poprzez powiązanie z osobą skompromitową, oskarżoną, przez co każdy 

podmiot który ma do czynienia z taką osobą już przez sam fakt takiego kontaktu 

jest podejrzany. Pozwana w sposób nieuczciwy przekazuje także informację o 

„cofnięciu” koncesji na handel bronią, co jednocześnie jest nieprecyzyjne i 

niezgodne z prawdą. Zwrócić należy uwagę, iż koncesja z dnia 15.12.2014 roku 

dotyczy „obrotu wyrobami o przeznaczeniu wojskowym i policyjnym zgodnie z 

przytoczonym szczegłówo załącznikiem do Rozporządzenia Rady Ministrów, 

jednocześnie pozwana sama wskazuje, iż objęta koncesją odnosi się wprost do 

broni defensyfnej. W informacji zaś o cofnięciu koncesji przekazana jest 

informacja o cofnięciu koncesji na handel bronią co każdy przeciętny czytelnik 

zrozumie jako broń ofensywną (karabiny, czołgi, broń strzelecka), co w 

powiązaniu z informacjami o wątpliwościach w zakresie wydania koncesji w 

związku z jej opiniowaniem przez osobę oskarżoną o współpracę z FSB, 

przedstawia Fundację jako podmiot niebezpieczny, mający jakieś bliżej 

niesprecyzowane powiązania z Rosją a w związku z dodatkowo posiadaną koncesją 

na handel bronią – niebezpieczny także w rozumieniu powszechnym.

75



Całość materiału narusza dobra osobiste Fundacji w postaci renomy i dobrej sławy. 

30) https://www.tvp.info/35444945/fundacja-otwarty-dialog-zada-zamkniecia-  

rosyjskiej-v-kolumny-w-polsce-i-pol-mln-zl, (k.184-185).

Artukuł został opublikowany w dniu 02.01.2018 roku na stronie www.tvp.info. Na 

początku  arytułu  wskazano,  iż  FOD  doamaga  się  zamknięcia  profilu  na  FB 

„Rosyjska  V  kolumna  w  Polsce”  i  zapłaty  550  tys  złotych  zadośćuczynienia. 

Wskazano, iż serwis ten wielokrotnie informował o podejrzanej działalności 

fundacji i wskazywał na nielegalne działania Rosji nie tylko w Polsce. Materiał 

narusza dobra osobiste Fundnacji w postaci dobrej sławy i renowy przedstawiając 

ją jako organizację działającą niezgodnie z prawem. 

31) https://polandin.com/39427322/poland-deportee-could-face-charges-of-high-  

treason-in-ukraine-reports, (k.364-366, tłumaczenie k. 368-369).

Artykuł  został  opublikowany  w  dniu  11.10.2018  roku  na  portalu

www.polandin.com pod tytułem „Deportowana z Polski może zostać oskarżona o

zdradę na Ukrainie: Doniesienia”. Z powołaniem się na publikację na ukraińskiej

stronie wskzano, iż L.Kozlovska wpisana na czarną listę obszaru Schengen przez

polskie służby bezpieczeństwa, może teraz usłyszeć poważne oskarżenia w swoim

ojczystym  kraju,  w  tym  o  oszustwa  i  zdradę,  w  związku  z  podejrzeniem

popełnienia czynów przestępczych takich jak zdrada, nawoływanie do rozruchów i

oszustwa  na  dużą  skalę.  Z  powołaniem  się  na  ukraińską  stronę  wskazano,  iż

śledczy z SBU weszli w posiadania nagranych rozmów telefonicznych pomiędzy

nią  a  polskim  mężem  Bartoszem  Kramkiem  a  także  dowodów  podejrzanych

przelewów bankowych. Wskazano na podejrzane związki Powódki z kazachskim

biznesmenem  Aablyazowem,  który  jest  darczyńcą  Fundacji  a  jednocześnie

oskarżony jest  o defraudację  około 6 mln dolarów w czasie  gdy był Prezesem

Banku.  W  dalszej  części  zasugerowano  także,  iż  Powódka  mogła  utrzymyać

intymne relacje z bankierem. Z powołaniem się na inną ukraińską stronę, podano

ponownie,  iż  sugeruje  się  iż  L.Kozlovska  jest  „uśpioną  agentką”  rosyjską.

Wskazano ponownie, iż pochodząca z Sewastopola Kozlovska po aneksji Krymu

współpracowała  z  rosyjskimi  służbami  bezpieczeństwa  i  otrzymała  rosyjski

paszport. Podniesiono, iż jeden z członków jej rodziny który przekazywał środki

finansowe na Fundację miał mieć rzekomo powiązania z rosyjskim przemysłem

76

http://www.polandin.com/
https://polandin.com/39427322/poland-deportee-could-face-charges-of-high-treason-in-ukraine-reports
https://polandin.com/39427322/poland-deportee-could-face-charges-of-high-treason-in-ukraine-reports
http://www.tvp.info/
https://www.tvp.info/35444945/fundacja-otwarty-dialog-zada-zamkniecia-rosyjskiej-v-kolumny-w-polsce-i-pol-mln-zl
https://www.tvp.info/35444945/fundacja-otwarty-dialog-zada-zamkniecia-rosyjskiej-v-kolumny-w-polsce-i-pol-mln-zl


zbrojeniowym. Wskazano także, iż ukraińskie organy ściagnia mają także badać 

możliwość udziału tej działaczki w różnych przestępstwach w tym finansowaniu 

działalności  terrorystycznej.  Na  końcu  artykułu  ponownie  wskzano  na 

zaangażowanie Fundacji i Powodów w krajowe protesty przeciwko rządowi PIS. 

Cały artykuł odnoszący się w większości do Powódki L.Kozlovskiej, oparty jest w 

większości na dowolnie wybranych cytatach za innymi mediami. Informacje 

bezpośrednio infamujące powódkę (ma usłyszeć poważne zarzuty, jest podejrzana

o popełnienie czynów przestępczych takich jak zdrada, ma silne powiązania z

biznesmenem oskarżonym o wielomilionowe defraudacje, sugeruje się iż 

działaczka mogła być w intymnych relacjach ze skompromitowanym bankierem, 

sugeruje się iż L.Kozlovska może być uśpionym agentem, współpracował z 

rosyjskimi służbami bezpieczeństwa), podawane są w formie niesprawdzonych 

cytatów za innymi mediami, w formie przypuszczającej, sugerującej (sugeruje się, 

mogła być, rzekomo powiązana, możliwość udziału). Całość artykułu ma 

wydźwięk wybitnie infamujący i wręcz obraźliwy przede wszytkim dla powódki 

L.Kozlovskiej, której przypisuje się oprócz szpiegostwa, nadużycia finansowe 

poprzez połącznie ze skompromitowanym bankierem, sugeruje zdradę małżeńską z 

tymże bankierem co może dodatkowo uwiarygadniać podawaną informację, iż 

tenkże bankier jest jednocześnie darczyńcą Fundacji, a wręcz łączy się Powódkę z 

innymi przestępstwami w tym także z finansowaniem działalności terrorystycznej. 

Pozwana podaje po raz kolejny informacje związane z niejasnym finansowaniem 

Fundacji i sugeruje jakieś powiazania z rosyjskim przemysłem zbrojeniowym. 

Publikowane informację wprost naruszają dobra osobiste Powodów. 

32) https://polandin.com/38582999/reasons-for-deporting-ukrainian-activist-form-  

poland-revealed, (k. 307-310, tłumaczenie k. 312-313).

Artykuł  został  opublikowany  w  dniu  20.08.2018  roku  na  portalu

www.polandin.com. Pod zdjęciem powodów wskazano (większymi  literami  niż

pozostała część tekstu), iż jak wynika z informacji ABW, Lyudmyla Kozlovska

została deportowana z UE w związku z poważnymi wątpliwościami dotyczącymi

finansowania kierowanej przez nią Fundacji. Wskazano, iż odmownie rozpatrzono

wniosek Kozlovskiej  o  przyznanie  jej  prawa długoterminowego  pobytu  w UE.

Dalej wskazano, iż Kozlovska jest szefową Fundacji,  która została opisana jako

polska  grupa  antyrządowa,  która  miała  wzywać  do  obalenia  konserwatywnego

rządu  w  Warszawie.  Poniżej  opublikowano  komunikat  rzecznika  ministra

77

http://www.polandin.com/
https://polandin.com/38582999/reasons-for-deporting-ukrainian-activist-form-poland-revealed
https://polandin.com/38582999/reasons-for-deporting-ukrainian-activist-form-poland-revealed


Koordynatora  Służb  Specjalnych,  odnośnie  odmowy  zezwolenia  na  pobyt 

długoterminowy i jej przyczyn. Decyzja odmowna motywowana była przez ABW 

poważnymi wątpliwościami co do finansowania prowadzonej prze L.Kozlovską 

Fundacji,  co  może  rodzić  dalsze  skutki  prawne.  Wskazano  jednocześnie,  iż  z 

uwagi  na  ograniczenia  ustawowe  jak  i  trwającą  kontrolę  skarbową  nie  będą 

podawane żadne inne informacje. Jako komentarze do tego poniżej zamieszczono 

opinię  zamieszczoną  na  mołdawskiej  stronie  internetowej,  iż  L.Kozlovska 

pomogła  Rosji  w  prowadzonej  przez  nią  wojnie  hybrydowej  przeciwko 

Zachodowi,  że pracowała dla „rosyjskich służb”.  Wskazano,  iż Fundacja znana 

jest  z  agresywnego  lobbingu  przeciwko  głównym  wrogom  Rosji  tj  Polsce  i 

Ukrainie. Za portalem wpolityce.pl przekazano, iż to Fundacja przygotowała 16 

punktowy plan obalenia polskiego rządu, a nadto powołując się ponownie na fun 

page z Facebooka wskazała na niejasne źródła finansowania Fundacji, które mogą 

mieć związek z rosyjskim biznesem. Artukuł w sposób tendencyjny stara się 

zaprezentować Powódkę L.Kozlovską jako polskiego wroga, co do którego 

konieczne jest podjęcie zdecydowanych działań. Działania te przedstawiane są na 

tyle niebezpieczne, iż nie są udostępnione żadne szczegółowe powody będące 

powodowem odmowy przyznania prawa pobytu przez ABW. Jednocześnie 

Pozwana w sposób nieuprawniony używając prawa cytatu, przekazuje wątpliwe 

informacje z innych źródeł odnośnie rzekomej antypolskiej działalności Fundacji. 

Pozwana w sposób nieuprawniony manipuluje faktami i przedstawia, iż manifest 

oblikowany 21.07.2017 roku przez Bartosza Kramka – utożsamia z działaniami 

samej Fundacji „Fundacja latem ubiegłego roku przygotowała 16 punktowy plan 

obalenia polskiego rządu”. Powoływanie się w tym przypadku na inny portal 

(wpolityce) i przekazywanie nieprawdziwej obiektywnie informacji nie może być 

uznane ze prawidłowe i rzetelne, bowiem Pozwana doskonale zdawała sobie 

sprawę kto i w jakim charakterze opublikował przedmiotowy wpis, bo było to 

przedmiotem licznych artykułów Pozwanej a także powtarzane wielokrotnie w 

wielu innych publikacjach bezpośrednio lub pośrednio związanych z Fundacją czy 

też L.Kozlovską. Powyższe świadczy o tym, iż bezpośrednim celem 

przedmiotowego artykułu było negatywne przedstawienie Powodów w opinii 

publicznej. Poprzez wskazywanie informacji o rzekomej działalności wywrotowej 

Fundacji, działania na korzyść Rosji, niejasne źródła finnasowania powiazane z 

rosyjskim biznesem, po „plany obalenia polskiego rządu”. Całość arytukłu ma

78



przedstawić Powodów w negatywnym świetle zaś nawiązanie do działań ABW i 

„dalszych konsekwencji prawnych” wprost zmierza do zdyskredytowania 

Powodów poprzez wskzanie, iż dalsze bardziej zdecydowane kroki prawne są 

wyłącznie kwestią czasu. 

33) https://polandin.com/38610307/opposition-leaders-want-expelled-ngo-head-  

back-in-eu, (k.316-319, tłumaczenie k. 321-322).

Artykuł  został  opublikowany  w  dniu  22.08.2018  roku  w  portalu 

www.polandin.com.  Tytuł  artykułu  i  jego  treść  nawiązuję  do  apelu  liderów 

politycznych, działaczy i uczonych w sprawie wydalenia L.Kozlovskiej z terenu 

UE. Wskazano, iż zdaniem autorów i sygnatariuszy petycji, wydalenie aktywistki 

pozarządowej  związane  jest  z  nadużyciem  układu  z  Schengen  przez  Polskę  i 

prześladowaniem  politycznym.  Pomimo,  iż  artykuł  dotyczy  petycji  w  obronie 

Kozlovskiej, ponownie przytoczono informację, iż decyzję o deportacji podjęto na 

podstawie  decyzji  ABW  w  związku  z  poważnymi  wątpliwościami  co  do 

finansowania  prowadzonej  przez  L.Kozlovską Fundacji,  co może rodzić  dalsze 

skutki  prawne,  jednocześnie  odmawiając  ujawnienia  opinii  publicznej  dalszych 

szczegółów dotyczących dochodzenia. W dalszym ciągu wskazano, iż Fundacja i 

B.Kramek  zaangażowali  się  w  politykę  wewnętrzną  w  Polsce  poprzez 

nawoływanie  do  „wyłączenia  rządu”  i  akcji  obywatelskiego  nieposłuszeństwa. 

Wskazano, iż L.Kozłovska w sposób jednoznaczny angażuje się w antyrządowe 

protesty  i  domaga  się  uznaznia  faktu  wydalenia  jej  z  UE  za  prześladowanie 

polityczne,  gdy  tymczasem  prawdziwym  problemem  są  -  utrzymujące  się 

wątpliwości co do źródeł finansowania Fundacji. Pozwana z powołaniem się na 

„niezależnego publicystę śledczego” podała, iż główni darczyńcy Fundacji mieli 

powiazania z rosyjskim przemysłem zbrojeniowym, w tym wpisanymi na czarną 

listę po aneksji Krymu przez Rosję. Powołując się na znany prorządowy portal, 

wskazali, iż celem Fundacji mogło być obalenie polskiego rządu i że mogła ona 

służyć obcym interesom. Ponownie nawiązano do manifestu „wyłączenia rządu”z 

komentarzem, iż mogło to zmierzać do rozwiązania jak w przypadku ukraińskiego 

Majdanu w 2013 roku, gdy wskutek starć z siłami rządowymi zgnięły setki osób. 

Sposób prezentacji informacji o Powodach, przekazywanie niesprawdzonych 

informacji na wątpliwej jakości prawie cytatu, posługiwanie się półprawdami i 

łączenie pozornie nie związanych osób z Fundacją - jak w przypadku Michała 

Broniatowskiego, gdy przy przedstawieniu jego poglądów na walkę z obecną

79

http://www.polandin.com/
https://polandin.com/38610307/opposition-leaders-want-expelled-ngo-head-back-in-eu
https://polandin.com/38610307/opposition-leaders-want-expelled-ngo-head-back-in-eu


władzą, zestawiono je z manifestem „wyłączenia rządu” – co doprowadziło do 

podsumowania i wrażenia, iż de facto to Fundacja i M.Kramek zachęca i podżega 

do rozwiazań siłowych nakierowanych przeciwko Państwu Polskiemu. Materiał 

narusza dobra osobiste Powodów w postaci renomy i czci. 

34) https://polandin.com/38991953/germany-invites-deported-ukrainian-activist-  

to-discuss-poland, (k.325-328, tłumaczenie k. 331-333).

Artykuł ukazał się w dniu 13.09.2018 roku na portalu www.polandin.com. Artykuł 

dotyczy  wizyty  L.Kozlovskiej  w  Bundestagu,  z  informacją,  iż  miesiąc  temu 

Powódka została deportowana z UE na prośbę władz polskich. W dalszej części 

artykułu wskazano, iż L.Kozlovska otrzymała zakaz wjazdu do strefy Schengen na 

podstawie  wpisu  dokonanego  przez  ABW,  która  powoływała  się  na  poważne 

wątpliwości  dotyczące  finansowania  Fundacji.  Dalej  wskzano,  iż  początkowo 

Fundacja  zasłynęłą  aktywnym wsparciem ukraińskich  prostestów w 2013-2014 

roku,  zaś  w  okresie  późniejszym  Fundacja  i  B.Kramek  zaangażowali  się  w 

politykę  wewnętrzną.  Powód  opublikował  swój  przewodnik  po  protestach 

wzywających do „wyłączenia rządu”. Dalej wskazano, iż pojawiły się doniesienia 

że  Fundacja  może  otrzymywać  bezpośrednie  wsparcie  finansowe od obywateli 

rosyjskich z których część miała powiązania z rosyjskim przemysłem 

zbrojeniowym.  Całość artykułu przedstawia Powodów w złym świetle, jako osoby 

nielojalne względem Polski, zaangażowane w działania nielegalne, a przez sugestie 

odnośnie finansowania Fundacji przez podmioty rosyjskie wskazuje na 

bezpośrednie działanie na korzyść Rosji. Taki zdaniem Sądu ma wydźwięk ta 

publikacja. 

35) https://polandin.com/39189708/deported-ngo-activist-receives-belgian-visa  ,

(k.337-340, tłumaczenie k. 342-343).

Artykuł  ukazał  się  w  dniu  26.09.2018  roku  w  serwisie  www.polandin.com. 

Artykuł dotyczy wątpliwości polskiego MSZ w związku z przyznaniem belgijskiej 

wizy L.Kozlovskiej pomimo tego, iż władze polskie zakazały jej wjazdu do strefy 

Schengen. W dalszym ciągu wskazano, iż Powódka jest szefową Fundacji, która 

mocno zaangażowała się w opozycję wobec rządu PIS. Władze polskie oskarżyły 

Fundację Kozłowskiej o „wątpliwe finansowanie”. Rząd nie przedstawił jednak 

żadnych dodatkowych szczegółów na temat swoich twierdzeń, jakoby Fundacja 

była finansowana przez biznesy powiązane z Kremlem. Pozwana wprost

80

http://www.polandin.com/
https://polandin.com/39189708/deported-ngo-activist-receives-belgian-visa
http://www.polandin.com/
https://polandin.com/38991953/germany-invites-deported-ukrainian-activist-to-discuss-poland
https://polandin.com/38991953/germany-invites-deported-ukrainian-activist-to-discuss-poland


przyznaje, iż pomimo wątpliwości do finansowania Fundacji, nie są znane żadne 

szczegóły z tym związane w szczególności przedstawione przez instytucje 

państwowe. Pomimo tego, iż takową informację Pozwany posiada bowiem wprost 

się na nią powołuje, podaje dalsze informacje dotyczące „rzekomego 

nieprawidłowego finansowania” uściślając iż chodzi o finansowanie przez 

podmioty rosyjskie a co za tym idzie wprost sugeruje , iż za finansowaniem 

rosyjskim musi iść także zaangażowanie Fundacji po stronie darczyńców (czytaj 

rosyjskiej). Takowe przedstawienie Fundacji ukazuje ją jako podmiot antypolski, 

wywrotowy a w powiązaniu z mającą problemy z pobytem na terytorium UE –

L.Kozlovską – uznaną za osobę niepożądaną przez polski rząd – wrażenie 

czytelnika jest jednoznacznie negatywne. 

36) https://polandin.com/39235810/govt-official-slams-germany-belgium-for-  

inviting-deported-activist, (k.346-349, tłumaczenie k. 349-350).

Artykuł został opublikowany w dniu 28.09.2018 roku w portalu 

www.polandin.com. Artykuł dotyczy krytki ze strony ministra polskiego rządu 

skierowanego pod adresem władz niemieckich i belgijskich w związku z 

wydaniem wiz deportowanej L.Kozlovskiej. Minister Zieliński wskazał, iż 

wszczęto przeciwko Powódce jakieś postępowanie, jednakże żadne szczegóły nie 

są podawane do wiadomości publicznej. W dalszym ciągu wskazano, iż 

L.Kozlowska jest szefową Fundacji znanej ze wspierania antyrządowych 

protestów w Polsce, zaś jej mąż B.Kramek jest znany z propozycji zmierzających 

do utrudniania funkcjonowania polskiego państwa. Ponownie przytoczono 

powody umieszczenia L.Kozlovskiej na liście SIS z uwagi na wątliwości ABW. 

Wskazano na pojawiające się powiązania Fundacji z rosyjskim przemysłem 

zbrojeniowym. Z powołaniem się na ukraińską stronę internetową przywołano, iż 

„zasugerowano na niej że L.Kozlovska, może być uśpioną agentką rosyjską, której 

głównym zadaniem jest zwiększanie napięć w regionie”. W przedmiotowym 

artykule Pozwana podaje niesprawdzone informacje za bliżej nieznanym portalem 

ukaraińskim i zamieszczoną tam sugestię o rzekomej agenturze Powódki. 

Przedmiotowa informacja w powiązaniu z insynuacjami zawartymi we 

wcześniejszej części artykułu wskazującej na „możliwe powiązania Fundacji z 

rosyjskim przemysłem zbrojenowym”, ma przekonać przeciętnego czytelnika i 

wywołać wrażenie, iż nie tylko Powódka może być obcym agentem ale zapewne 

nim jest, na co wskazywać ma informacja o niejasnych źródłach finansowania

81

http://www.polandin.com/
https://polandin.com/39235810/govt-official-slams-germany-belgium-for-inviting-deported-activist
https://polandin.com/39235810/govt-official-slams-germany-belgium-for-inviting-deported-activist


Fundacji przez rosyjski przemysł zbrojeniowy, który jest bezpośrednio związany i 

kontrolowany przez rząd rosyjski. 

37) https://polandin/com/39359862/polands-deputy-fm-protests-blacklisted-ngo-  

activists-uk-visit, (k.353-356, tłumaczenie k. 358-360).

Artykuł  został  opublikowany  w  dniu  07.10.2018  roku  na  portalu 

www.polandin.com.  pod  tytułem  „Polski  wiceminister  spraw  zagranicznych 

protestuje  przeciwko  wizycie  w  Wielkiej  Brytanii  aktywistki  organizacji 

pozarządowej wpisanej na czarną listę”. Bezpośrednio pod tytułem wskazano, iż 

L.Kozlovska jest podejrzana przez władze polskie o uzyskiwanie finansowania z 

nieujawnionych  źródeł  rosyjskich.  Dalej  wskazano  przyczyny  deportacji 

Kozlovskiej z powołaniem się na decyzję ABW i wskazując na wątpliwe źródła 

finansowania  Fundacji.  Ponownie  powtórzono  informację,  iż  L.Kozlowska  jest 

szefową Fundacji znanej ze wspierania antyrządowych protestów w Polsce, zaś jej 

mąż  B.Kramek  jest  znany  z  propozycji  zmierzających  do  utrudniania 

funkcjonowania  polskiego  państwa.  Wskazano  na  pojawiające  się  powiązania 

Fundacji z rosyjskim przemysłem zbrojeniowym. Z powołaniem się na ukraińską 

stronę internetową przywołano, iż „zasugerowano na niej że L.Kozlovska, może 

być uśpioną agentką rosyjską, której głównym zadaniem jest zwiększanie napięć w 

regionie”. Wydźwięk artykułu w odbiorze przeciętnego czytelnika jest taki sam jak 

wskazny przy ocenie artykułu z pkt.37, w szczególności, iż Pozwana publikuje 

dokładanie te same informacje praktycznie nawet nie zmienione stylistycznie. 

38) https://polandin.com/38526912/ngo-head-deported-reasons-unknown  ,  (k.292-

298, tłumaczenie k. 300-302).

Artykuł ukazał się w dniu 15.08.2018 roku na portalu www.polandin.com. Artkuł

przedstawia kulisy deportacji  Powódki z UE, i  informacji  iż Kozlovska została

wydalona bowiem polski rząd wprowadził jej nazwisko na czarną listę systemu

SIS. Wskazano, iż po sprawdzeniu paszportu była zszokowana, gdy dowiedziała

się „że polski rząd oznaczył ją jako przestępczynię”.  Dalej przekazano informację

Bartosza Kramka,  iż  deportacja  Kozlovskiej  to zemsta  rządu polskiego za jego

działalność.  Dalej  wskazano,  iż  działalność  Bartosza  Kramka  można  uznać  za

pozostającą w konflikcie z polskim rządem. Wskazano, iż Kramek opublikował

manifest w którym wsywał do „wyłączenia” polskiego rządu, inicjując kampanię

nieposłuszeństwa wobec rządzącego PIS. Od 21.07.2017 roku tj kiedy manifest

82

http://www.polandin.com/
https://polandin.com/38526912/ngo-head-deported-reasons-unknown
http://www.polandin.com/
https://polandin/com/39359862/polands-deputy-fm-protests-blacklisted-ngo-activists-uk-visit
https://polandin/com/39359862/polands-deputy-fm-protests-blacklisted-ngo-activists-uk-visit


został opublikowany, Fundacja znajduje się w stanie permanentnego konfliktu z 

rządem polskim, stając się celem szczegółowych kontroli celnych i finansowych. 

MSZ podjęło działania  mające  na celu zawieszenie  zarządu Fundacji,  jednakże 

wniosek  został  rozpoznany  przez  Sąd  odmownie.  W  systemie  SIS  Kozlovska 

została oznaczona ostrzeżeniem najwyższego poziomu, które zobowiazuje każde 

państwo członkowskie do deportowania jej nie tylko ze swojego terytorium ale 

także  terytorium  UE.  Na  zapytanie  Belgijskiego  MSW,  Polska  potwierdziała 

utrzymanie statusu dla Kozlovskiej. W dalszej części wskzano, iż wokół Fundacji 

istnieją kontrowersje dotyczące niejasnych źródeł finansowania o których  donosił 

autor  facebookowej  strony  internetowej  –  Rosyjska  V  kolumna  w  Polsce  –

sugerująć, że nieznane źródła finansowania Fundacji mogą być powiązane z 

rosyjskim biznesem. Po raz kolejny w artykule przedstawiono Powódkę 

L.Kozlovską jako osobę niezwykle groźną w stosunku do której wydano 

ostrzeżenie najwyższego poziomu zobowiązujące do wydalenia z terytorium UE. 

Jednocześnie powołując się na niesprawdzone źródła (strona facebookowa), 

przywołuje się informację o rzekomym finasowaniu Fundacji przez rosyjski biznes 

co wskazywać ma na wywrotową i przykrywkową działalność Fundacji. 

W dniu 21 lipca 2017 roku, Bartosz Kramek opublikował z prywatnego profilu na 

Facebooku, swój manifest „Niech państwo stanie: wyłączmy rząd!” (k.569-572), w którym 

przedstawiał proponowane przez siebie sposoby sprzeciwu wobec postępującego jego 

zdaniem zamachu na rządy prawa w Polsce. Proponowane przez Powoda sposoby oparte były 

na idei obywatelskiego nieposłuszeństwa, z podkreśleniem pokojowego charakteru protestów. 

Powód w sposób jednoznaczny - pomimo porównań do ukraińskiego Majdanu – podkreślał 

pokojowy charakter protestów „jednocześnie czerwona linia dla nas musi być wyraźna: to 

agresja, przemoc, krew” (k.569v). Pomimo, iż manifest opublikowany był na profilu 

prywatnym Powoda Bartosza Kramka, podpisał swój manifest jako Przewodniczacy Rady 

Fundacji Otwarty Dialog (k.572). Pod manifestem jest jednocześnie, krótka notka odnosząca 

się do zadań statutowych FOD (k.572) 

Należy wskzać, iż manifest został opublikowany na prywatnym profilu Bartosza 

Kramka, pomimo iż został podpisany przez Bartosza Kramka jako Przewodniczącego Rady 

Fundacji Otwarty Dialog a także opatrzony został krótką notką biograficzną odnoszącą się do 

Fundacji, potencjalny przeciętny czytelnik nie ma jednoznacznego

83



skojarzenia, iż jest to stanowisko także samej Fundacji. Jednocześnie nie sposób uznać, iż tzw, 

manifest jest czystą instrukcją czy też wezwaniem do obalenia systemu władzy 

demokratycznej w Polsce. Powód w sposób wyraźny bowiem wskazuje, iż nie zgadza się z 

siłami politycznymi obecnie kierującymi Polską i proponuje różnego rodzaju działania oparte 

na idei obywatelskiego nieposłuszeństwa, które w jego ocenie mogą doprowadzić do 

demokratycznej zmiany władzy. Jednocześnie Powód kilkukrotnie podkreśla pokojowy 

charakter protestów i uniknięcie za wszelką cenę eskalacji, agresji, przemocy. 

Obywatelskie nieposłuszeństwo (ang. civil disobedience) – to celowe działanie łamiące 

konkretne przepisy prawne w imię przekonania, że owe regulacje rażąco naruszają wartości 

istotne dla stosującego nieposłuszeństwo obywatelskie (połączone ze świadomością 

możliwości poniesienia konsekwencji prawnych). Bezpośrednim celem działania jest zmiana 

lub podtrzymanie pewnych zachowań społecznych; osobiste konsekwencje są istotnym 

elementem działania i niosą ze sobą ważne przesłanie. Obywatelskie nieposłuszeństwo może 

się wiązać z uprzednio zapowiedzianą publicznie aktywnością jednostki lub grupy ludzi. 

Wyrażany jest wówczas sprzeciw wobec istniejącej polityki państwa czy też metod 

używanych przez rządzące władze. Celem obywatelskiego nieposłuszeństwa jest wpływ na 

prowadzoną politykę, prawo czy odejście od określonych form działania, które przez 

protestujących są uważane za niedopuszczalne. Wiąże się z łamaniem prawa (np. wtedy, kiedy 

grupa zorganizuje manifestację, na którą władze nie wydały zgody), ale nigdy nie ucieka się 

do przemocy. Do sposobów okazywania obywatelskiego nieposłuszeństwa zalicza się: 

manifestacje, organizowanie i udział w pochodach, pisanie petycji, blokady (np. dróg), 

sabotaże, również te ekologiczne, czyli tzw. ekotaże, a także inne zachowania, które będą w 

stanie utrudnić prawidłowe funkcjonowanie danej instytucji, organu czy nawet drogi 

publicznej.

Bez względu zatem na ocenę takowego zachowania, nie sposób jednak podzielić 

twierdzeń Pozwanej w materiałach prasowych, jakoby Powodowie dążyli do obalenia 

demokratycznie wybranego polskiego rządu. „Obalenie” w powszechnym rozumieniu 

używane w stosunku do przejęcia władzy oznacza przejęcie władzy w drodze siłowego 

przejęcia, z użyciem przemocy, zaś „obalenie” władzy przy zastosowaniu idei obywatelskiego 

nieposłuszeństwa wyklucza zaś jakikolwiek użycie przemocy a finalnie przejęcie władzy 

winno odbyć się w procesie demokratycznym. Zakłada w niektórych przypadkach działania 

niezgodne z prawem, czego konsekwencją jest także zgoda na poniesienie odpowiedzialności 

za te działania (działania niezgodne z prawem). 

84

https://pl.wikipedia.org/wiki/J%C4%99zyk_angielski


Nie oceniając zatem czy działania takie były i są uzasadnione, nie sposób jednak nie 

zauważyć, iż działania Powoda, (utożsamiane przez Pozwaną z działaniami także Fundacji) 

mieściły się w konstytucyjnym prawie wolności głoszenia własnych poglądów (art.54 

Konstytucji - Każdemu zapewnia się wolność wyrażania swoich poglądów oraz pozyskiwania 

i rozpowszechniania informacji). 

W taki właśnie sposób zostały także potraktowane działania Fundacji przez Sąd 

Rejonowy dla m.st Warszawy, który postanowieniem z dnia 17.07.2018 roku (k.575-578), 

oddalił wniosek Ministra Spraw Zagranicznych wskutek skargi na orzeczenie referendarza, 

której przedmiotem było zawieszenie Zarządu Fundacji Otwaty Dialog i wyznaczenie 

zarządcy przymusowego. W przedmiotowym postanowieniu, Sąd jednoznacznie wskazał, iż 

działania Bartosza Kramka nie mogą być uznane za działania samego Zarządu Fundacji i nie 

sposób utożsamiać jego działań z działaniami Fundacji. Sąd podkreślił, to że mimo tego że na 

prywatnym profilu Bartosza Kramka wskazana jest informacja o jego funkcji w Fundacji, w 

żaden sposób nie może  świadczyć o tym, iż publikowane przez niego na tym profilu posty są 

stanowiskiem samej Fundacji. Sąd wskazał także, iż gdyby nawet przyjąć, że samo 

opublikowanie na oficjalnym profilu Fundacji, treści opracowania Bartosza Kramka, jest 

równoznaczne z działaniem Zarządu Fundacji, to i tak brak byłoby jednoznacznych podstaw 

aby takie działania uznać za istotne naruszenie przepisów prawa. Za takie naruszenie prawa 

(uzasadniające zawieszenie zarządu), nie może być uznane prezentowanie pomysłów odnośnie 

form obywatelskich prostestów przeciwko przedstawicielom partii aktualnie rządzącej. 

Zakwestionowane bowiem tezy wyrażone w krytycznej publikacji (Bartosza Kramka), 

mieszczą się bowiem w zagwarantowanej konstytucyjnie wolności słowa (art.54 Konstytucji). 

Sąd podkreślił nadto, iż sama Fundacja w swoim wpisie na Facebooku  z dnia 23.07.2017 roku 

wyraźnie wskazała, iż wszelkie działania jakie mogą być podejmowane winny być „stanowcze 

lecz bez przemocy, agresja nie jest drogą”

W sytuacji zatem, gdy Powodowie korzystali z wolności głoszenia swoich poglądów 

zgodnie ze swoim konstytucyjnym prawem, jako naruszające dobra osobiste Powodów należy 

uznać, przedstawienie Powodów jako wichrzycieli, osoby działające na szkodę Państwa 

Polskiego tylko i wyłącznie dlatego, iż poglądy przez nich prezentowane i głoszone nie są 

zbieżne z poglądami reprezentowanymi jak się wydaje przez Pozwaną. 

Oczywiście prawo do informacji i rola jako pełni Pozwana (media publiczne) 

uzasadniają poinformowanie opinii publicznej o ewentualnych działaniach Powodów, 

jednakże negatywne oceny, porównania czy też wręcz manipulacje przedstawiające Powodów 

w zdecydowanie niekorzystnym świetle, nie mieszczą się w prawie prasy (mediów) do

85



przekazywania rzetelnej informacji czy też prawie do uzasadnionej krytyki.  Prawo do krytyki 

kończy się bowiem tam gdzie naruszane są dobra osobiste innego podmiotu. 

W tym miejscu Sąd nie będzie dokonywał analizy materiałów prasowych pod kątem

tego czy istniały powody do uzasadnionej krytyki ze strony mediów a także czy działania te

były  dokonane  w  interesie  publicznym  bowiem  na  etapie  rozpoznania  wniosku  o

zabezpieczenie,  Sąd odnosi  się  tylko  i  wyłącznie  do  samych  materiałów prasowych przy

istniejącym domniemaniu bezprawności naruszenia dóbr osobistych. 

W niniejszej  sprawie  powodowie  (osoby  fizyczne)  powoływali  się  na  następujące

dobra  osobiste,  które  ich  zdaniem  zostały  naruszone  wskutek  spornych  publikacji:  cześć

(godność i dobre imię), natomiast powód (osoba prawna)- dobre imię (pozew k.134-142).

Zgodnie  więc  z  treścią  art.  23 k.c.  dobra osobiste  człowieka,  jak  w szczególności

zdrowie, wolność, cześć, swoboda sumienia, nazwisko lub pseudonim, wizerunek, tajemnica

korespondencji,  nietykalność  mieszkania,  twórczość  naukowa,  artystyczna,  wynalazcza  i

racjonalizatorska,  pozostają  pod  ochroną  prawa  cywilnego  niezależnie  od  ochrony

przewidzianej w innych przepisach. 

Pod  pojęciem  dobrego  imienia  (czci  w  znaczeniu  zewnętrznym)  rozumie  się

oczekiwanie  szacunku  ze  strony  innych  ludzi.  Naruszenie  dobrego  imienia  polega  na

pomówieniu o takie postępowanie lub właściwości, które mogą poniżyć tę osobę w opinii

publicznej  lub narazić  na utratę  zaufania potrzebnego dla danego stanowiska, zawodu lub

rodzaju działalności. Może tu chodzić zarówno o rozpowszechnianie wiadomości określonej

treści,  która  stanowi  zarzut  pod  adresem  jednostki,  jak  i  wyrażanie  ujemnej  oceny  jej

działalności. Cześć, dobre imię i dobra sława człowieka są pojęciami obejmującymi wszystkie

dziedziny życia osobistego, zawodowego i społecznego. Naruszenie czci może więc nastąpić

zarówno przez pomówienie o ujemne postępowanie w życiu osobistym i rodzinnym, jak i

przez zarzucenie niewłaściwego postępowania w życiu zawodowym naruszające dobre imię

danej osoby i mogące narazić ją na utratę zaufania potrzebnego do wykonywania zawodu lub

innej działalności (tak: wyrok Sądu Najwyższego z dnia 09 października 2002 r., sygn. akt IV

CKN 1402/00). 

W  orzecznictwie  i  nauce  prawa  zgodnie  przyjmuje  się,  że  osobom  prawnym

przysługują takie dobra osobiste jak dobre imię (dobra sława, reputacja,  autorytet),  nazwa

(firma) lub tajemnica korespondencji (por. wyroki Sądu Najwyższego: z dnia 7 marca 2003 r.,

I CKN 100/01, z dnia 14 maja 2009 r.,I CSK 440/08, ). Dobre imię osoby prawnej naruszają

takie  zarzuty,  które  -  obiektywnie  oceniając  -  przypisują  jej  niewłaściwe  postępowanie

86



mogące spowodować utratę zaufania do niej, potrzebnego do realizacji zamierzonych przez

nią  celów w ramach  prowadzonej  działalności  (por.  wyrok Sądu Najwyższego z  dnia  27

marca 2013 r., I CSK 518/12, OSNC-ZD 2014, nr 1, poz. 13). W orzecznictwie i nauce prawa

za tego rodzaju naruszenia uważa się formułowanie nieprawdziwych zarzutów dotyczących

przykładowo niskiej jakości wytwarzanych produktów lub świadczonych usług, nierzetelnego

wypełniania przez daną osobę prawną zobowiązań publicznoprawnych i prywatnoprawnych

(nie  uiszczanie  podatków,  składek  na  ubezpieczenie  społeczne,  nie  spłacanie  kredytów

bankowych  lub  innych  długów),  niewłaściwego  traktowania  pracowników  (mobbing,

zaleganie z wypłacaniem wynagrodzeń), niewłaściwego podejścia do klientów (niekulturalne

traktowanie  klientów,  nierzetelne  załatwianie  skarg  i  reklamacji)  -  por.  wyroki  Sądu

Najwyższego: z dnia 10 maja 2007 r., III CSK 73/07, oraz z dnia 28 września 2008 roku, II

CSK 126/08 (powołane  za:  wyrok Sądu Najwyższego z dnia  11 sierpnia  2016 r.,  I  CSK

419/15, Sip Legalis).

W ocenie Sądu reputacja przedsiębiorcy (osoby prawnej) jest więc odpowiednikiem

dobra osobistego w postaci dobrego imienia czy czci osoby fizycznej. 

Uprawdopodobnienie roszczenia w przedmiotowej sprawie wymagało więc wykazania 

okoliczności uzasadniających udzielenie ochrony na podstawie art. 24 k.c. W ocenie Sądu na 

obecnym etapie wystarczające są dowody przedstawione przez powodów w postaci publikacji 

prasowych zawierających informacje na temat powodów. 

Analizując nawet pobieżnie przedmiotowe artytuły (zważywszy bowiem na objętość 

pozwu, ilość żądań, ilość publikacji prasowych a przede wszytkich chaos chronologiczny w 

przedstawieniu okoliczności faktycznych przez pełnomonika powodów), Sąd nie jest w stanie 

przeprowadzić pogłębionej analizy publikacji w rozsądnym terminie z zachowaniem 

jednocześnie wymogów z art.737 kpc (ustawowy termin tygodniowy (sic!). Nadto 

zabezpieczenie służy właśnie niejako uproszczonej analizie zasadności powództwa i siłą 

rzeczy opierać się musi na dowodach przedstawionych przez powodów. W przypadku 

naruszenia zaś dóbr osobistych i domniemania bezprawności naruszenia, analiza przy wniosku 

o zabezpieczenie winna się w szczególności odnosić do publikacji prasowych w których

treściach powodowie upatrują takowego naruszenia. 

Analizując wskazne wyżej publikacje prasowe, nie sposób nie zgodzić się powodami 

odnośnie tendencyjnego, jednostronnego, nieżyczyliwego, insynuacyjnego przedstawienia 

informacji odnoszących się do powodów. W szczególności jest to rażąco widoczne w stosunku 

do pozwanej Lyudmily Kozlovskiej w stosunku do której w każdej możliwej

87



publikacji – relacjonującej nawet inne wydarzenia z udziałem powódki – podkreśla się wręcz 

do znudzenia te same informacje dotyczące, wydalenia powódki z terenu UE, powodów 

wydania takowej decyzji, powołania się na negatywną opinie ABW i bliżej nie określone 

„informacje państw partnerskich”. Wielokrotne podkreślanie, w/w informacji sprawia 

wrażenie, iż Lyudmyla Kozlovska jest osobą niebezpieczną dla państwa Polskiego. 

Powoływanie się na służby państwowe (ABW, MSZ, szefa KAS), ma wywołać jednocześnie u 

przeciętnego odbiorcy czy czytelnika przekonanie o wyjątkowym obiektywizmie i 

profesjonalizmie przekazywanych informacji. Jako powód negatywnej opinii ABW, 

wskazywane są także niejasne źródła finansowania Fundacji wraz z zakamuflowanymi 

„groźbami” dalszych działań tzn. „dalszych konsekwencji” jakie mają grozić Fundacji. 

Takowe przedstawienie Fundacji sprawia wrażenie, iż Fundacja prowadzi działalność 

niezgodną z prawem, wręcz wywrotową w związku z czym także wszytkie osoby z nią 

współpracujące i zwiazne również mogą mieć związek z takimi działaniami. 

Pozwana w swoich publikacjach podkreśla, iż Powódka Lyudmyla Kozlovska 

podejrzewana jest o zdradę stanu i nawoływanie do zmiany granic Ukrainy. Podnosi rownież, 

iż wobec Lyudmyly Kozlovskiej toczy się już postępowanie karne w związku z oznakami 

popełnienia przez nią przestępstwa. Lyudmyla Kozlovska, zdaniem Pozwanej, jest oskarżana

m.in. o „próbę naruszenia integralności Ukrainy, zdradę stanu", „świadome działanie w celu

zmiany granic terytorialnych Ukrainy", „zdradę państwa", „nadużycia finansowe wielkich 

rozmiarów”. Odnośnie tychże zarzutów wskazać należy na wyjątkowa manipulację w treści 

samego artykułu. Na początku artykułu dużą czcionką wskazano, iż za próbę naruszenia 

integralności Ukrainy i zdradę stanu, SBU wszczęła postępowanie przeciwko Ludmile 

Kozłowskiej. W treści artykułu natomiast informacja ta zapisana jest w formie 

przypuszczającej „ma sprawdzać”, gdy tymczasem sam tytuł artykułu wprost wskazuje, iż 

takowe postępowanie zostało już wszczęte „SBU wszczęła dochodzenie”. (k.255-256). Dla 

przeciętnego czytelnika, ważne jest tzw. pierwsze wrażenie i krzyczący tytuł a nie dalej 

przekazywane informacje, które są nie konkretne ani pewne. Zgodnie z informacją przekazaną 

przez Prokuraturę Generalną Ukrainy i Służbę Bezpieczeństwa Ukrainy przeciwko Powódce 

takowe postępowania się nie toczyły i nie toczą  - vide pismo k. 620-621, 622-623) a zatem 

informacje przekazane przez Pozwaną nie są także zgodne z prawdą. 

Pozwana wskazuje, że Powódka Lyudmyla Kozlovska otrzymała rosyjskie 

obywatelstwo co więcej, na anglojęzycznym serwerze administrowanym przez Pozwaną 

wskazane zostały doniesienia jakoby Powódka nr 4 była rosyjską agentką „śpiochem".

88



Pozwana konsekwentnie buduje wizerunek Powodów oparty na podejrzanej 

współpracy z różnymi podmiotami. Pozwana kładzie także nacisk na podmioty powiązane 

pośrednio lub bezpośrednio z Rosją, Kremlem, w które w tylko jej wiadomym zakresie mają 

wspołpracować z Fundacją i opłacać jej działania. Pozwana szeroko komentuje rzekome 

powiązania Fundacji z rosyjskimi podmiotami, zaczynając od rzekomej działalności Powodów 

na rzecz Kremla, a kończąc na ich „podejrzanym" finansowaniu przez podmioty powiązane z 

władzami rosyjskimi, czy też oligarchami. Pozwana, wiąże także finansowanie Powodów z 

rosyjskim przemysłem zbrojeniowym.

Pozwana insynuuje, że Fundacja działała na wizerunkową szkodę krajów, które 

podejmowały działania sprzeczne z geopolitycznym interesem Rosji. Pozwana w taki sposób 

przedstawia informacje, aby Powodowie niekorzystnie wypadli w świetle formułowanych 

przez Pozwaną twierdzeń. 

Podkreślić należy, iż większość publikacji nie zawiera komentarza powodów do 

publikowanych w nich treści a jeżeli już takowy komentarz jest zamieszczony jest on w taki 

sposób przedstawniony aby wręcz potwierdzał stawiane w publikacji tezy. Zamieszczone 

wypowiedzi powodów są zdawkowe i wydają się czasami wręcz wyrwane z kontekstu. 

Materiały Pozwanej cechuje wrogi styl i używanie pejoratywnego słownictwa wobec 

Powodów. Pozwana formułuje najcięższe zarzuty wobec Powodów, bez zachowania 

jakiegokolwiek dystansu. Powodowie są określani jako osoby niebezpieczne, a Fundacja jest 

uznawana przez wprost przez Pozwaną za działającą w interesie Rosji. Kontekst wypowiedzi 

Pozwanej sprowadza się do tego, że Powodowie są bardzo negatywnie postrzegani przez 

odbiorców publikacji. Pozwana używa na tyle przekonującego języka i formy wypowiedzi, że 

przeciętny odbiorca publikacji, czytając te artykuły, myśli, że to, co zostało napisane, zostało 

wcześniej potwierdzone i jest prawdą.

Sformułowania używane przez Pozwaną w odniesieniu do Powodów mają charakter 

obraźliwy i pejoratywny. Działania Pozwanej są nakierowane na podważenie autorytetu i 

ośmieszenie Powodów w przestrzeni publicznej, jak również umniejszenie ich zasług na rzecz 

obrony praworządności i praw człowieka. Stanowczy ton wpisów Pozwanej ma na celu 

stworzyć wrażenie, że wszelkie informacje przez nią publikowane są prawdziwe i 

zweryfikowane.

Co do bezprawności naruszenia, art. 24 k.c. formułuje możliwe do obalenia 

domniemanie, że każde naruszenie dóbr osobistych jest bezprawne. Wobec tego, to na 

pozwanego spada ciężar wykazania, że jego zachowanie nie było bezprawne. Zważyszy

89



zatem, iż zdaniem Sądu, naruszenie dóbr osobistych zostało przez Powodów 

uprawdopodobnione, domniemuje się iż naruszenie to ma charakter bezprawny. 

Przechodząc do drugiej z przesłanek warunkujących możliwość udzielenia 

zabezpieczenia, tj. interesu prawnego, należy wskazać, że interes ten istnieje wówczas, gdy 

brak zabezpieczenia uniemożliwi lub poważnie utrudni wykonanie zapadłego w sprawie 

orzeczenia lub w inny sposób uniemożliwi lub poważnie utrudni osiągnięcie celu 

postępowania w sprawie. 

Na gruncie przepisów zawartych w art. 730 i nast. k.p.c., celem udzielenia 

zabezpieczenia jest zwiększenie skuteczności postępowania cywilnego poprzez zapewnienie, 

że pomimo upływu czasu koniecznego dla rozstrzygnięcia sprawy możliwym będzie 

osiągnięcie zamierzonych przez stronę celów tego postępowania. 

Sąd dokonał analizy twierdzeń powodów oraz przedłożonej przez nich dokumentacji, 

dochodząc do wniosku, iż faktycznie w sprawie powodowie legitymują się interesem 

prawnym w żądaniu zabezpieczenia. Faktem jest, że poprzez dostępność kwestionowanych 

materiałów w Internecie, grono ich odbiorców może się nadal powiększać, zdaniem Sądu 

jednak sama hipotetyczna obawa, że tak będzie nie byłaby wystarczającą. Należy jednak 

wskazać, że powodowie przedstawili wydruki m.in. z portali internetowych, w którym 

pojawiały się skrajnie negatywne komentarze dotyczące powodów wskutek tych publikacji.

(vide k.674-675v, 679-680, 682-682v, 686-688, 689-690,692-693, 695-696v, 705, 700- 

705,  708v-710, 714-19), przy przyjęciu informacji prezentowanych przez Pozwaną w 

materiałach prasowych za zgodne z prawdą i rzeczywistością. Obawa powodów, że ich 

zdaniem nieprawdziwe informacje mogą być nadal szeroko dostępne w Internecie, przybrała 

wymiar realnej, nie zaś hipotetycznej. Pozostawienie na tym etapie spornych publikacji bez 

żadnego komentarza, zdaniem Sądu w dalszym ciągu prowadziłoby do faktycznego 

poszerzania się grona odbiorców informacji, których prawdziwość nie została jeszcze 

wykazana.        Sąd uznał więc, że także przesłanka interesu prawnego w udzieleniu 

zabezpieczenia, zaktualizowała się.

Tym niemniej, poza powyższymi rozważaniami wskazać należy, że udzielenie 

zabezpieczenia w sprawach przeciwko środkom społecznego przekazu ma nadzwyczajny 

charakter zabezpieczenia powództwa w stosunku do innych rodzajów zabezpieczeń. 

W interesie publicznym leży, aby w środkach masowego przekazu publikowane były 

treści krytyczne wobec negatywnych zjawisk zachodzących w życiu społecznym. Zgodnie z 

art. 1 prawa prasowego, prasa korzysta z wolności wypowiedzi i urzeczywistnia prawo

90



obywateli do rzetelnego informowania, jawności życia publicznego oraz kontroli i krytyki 

społecznej zaś cenzura prewencyjna środków społecznego przekazu jest zakazana. Zakaz 

publikacji powinien mieć charakter wyjątkowy i służyć ochronie ważonego dobra oraz 

powinien być orzekany w sposób, który nie będzie prowadzić do pozbawienia źródła 

informacji społeczeństwa, w tych przypadkach, kiedy informacja ta stwarza uzasadnione 

zainteresowanie. Zwrócić należy uwagę, iż Powodowie sami zasygnalizowali rysującą się 

coraz wyraźniej linię orzeczniczą sądów powszechnych, które z uwagi na szczególną rolę 

prasy i interes publiczny odchodzą od nakazywania usuwania arytkułów prasowych na rzecz 

zasygnalizowania czytelnikowi, iż opublikowany materiał prasowy jest kwestionowany i w 

stosunku do niego toczyło się lub toczy postępowanie w przedmiocie ochrony dóbr 

osobistych. Takowa wzmianka pozwala z jednej strony na utrzymanie publikacji prasowej w 

jej dostępności a z drugiej strony wymaga od czytelnika bardziej krytycznego podejścia do 

prezentowanych w publikacji treści. 

Z uwagi na niepieniężny charakter roszczenia o ochronę dóbr osobistych 

zabezpieczenie wniosku powinno nastąpić według zasady określonej w art. 755 k.p.c. 

Powołany przepis wprowadził otwarty katalog możliwych sposobów zabezpieczeń roszczeń 

niepieniężnych. Zabezpieczenie roszczenia niepieniężnego może nastąpić w każdy sposób, 

jaki stosownie do okoliczności będzie odpowiedni, tj. w sposób, jaki z jednej strony zapewni 

uprawnionemu należytą ochronę prawną, a z drugiej nie obciąży obowiązanego ponad 

potrzebę (art. 730  1 § 3 k.p.c.). Odpowiedni sposób zabezpieczenia to taki, który z jednej 

strony zapewni należytą ochronę uprawnionego, z drugiej strony nie obciąży obowiązanego 

ponad potrzebę oraz będzie pozostawał w związku z przyszłą realizacją roszczenia o tyle, o ile 

ma zapewnić zaspokojenie dochodzonego żądania (orzeczenie Sądu Najwyższego z dnia 28 

listopada 1961 r., sygn. akt II CZ 167/61, OSNCP 1963, nr 6, poz. 119).

Zgodnie z ugruntowanym stanowiskiem judykatury i doktryny, przekaz za 

pośrednictwem Internetu, jeżeli spełnia wymogi określone w treści art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy z 

dnia 26 stycznia 1984 r. – Prawo prasowe jest prasą (vide postanowienie Sądu Najwyższego z 

dnia 15 grudnia 2010 r., sygn. akt III KK 250/10, OSP 2011/10/101). Z kolei zadaniem prasy 

jest informowanie opinii publicznej o zdarzeniach, które mają aktualnie miejsce. Prasa nie ma 

obowiązku ponownego opisywania wcześniej poruszanych zagadnień w aktualnym ujęciu, z 

drugiej zaś strony nieaktualne artykuły, stanowią cenne źródło informacji o stanie 

rzeczywistości w danym czasie.

Biorąc pod uwagę poczynione w sprawie ustalenia, a więc naruszenie dóbr osobistych 

Powodów w inkryminowanych materiałach prasowych, ale także brak wykazania, że

91



dziennikarze zachowali szczególną staranność i rzetelność przy zbieraniu i wykorzystaniu 

materiału prasowego (w przypadku niektórych informacji Powodowie już na etapie złożenia 

pozwu uprawdopodobnili iż prezentowane w materiałach prasowych i video informacje nie 

były prawdziwe, albo przedstawione w sposób zmanipulowany), Sąd wyważył interes 

powodów, ale także zakres, w jakim miałaby zostać obciążona pozwana, uznając, iż 

adekwatnym sposobem zabezpieczenia, będzie uczynienie stosownej wzmianki o toczącym się 

postępowaniu sądowym. Z jednej strony bowiem wskazana w treści artykułów informacja

o toczącym się procesie zabezpieczy interes powodów – potencjalny czytelnik z większą

ostrożnością będzie zapoznawał się z zawartymi w publikacjach informacjami i będzie miał 

świadomość, że mogą one nie być prawdziwe i są przez powodów kwestionowane, z drugiej 

strony zaś działanie to nie obciąży pozwanej ponad miarę. Niezbędne jest więc w ocenie Sądu 

przekazanie obiektywnego, niezabarwionego emocjonalnie komunikatu, który poinformuje 

opinię publiczną, że takie postępowanie toczy. Jest to jedyny środek, który umożliwia 

zapobiegnięcie utrwalaniu w opinii publicznej nieprawdziwych informacji publikowanych na 

temat Powodów przez Pozwaną.

Jedocześnie,  żądane  oświadczenie  ma  treść  całkowicie  neutralną,  nie  przesądza  o

naruszeniu lub braku naruszenia dóbr osobistych w inkryminowanych publikacjach. Nie jest

ono także zbyt daleko idące.  Ponadto,  opatrzenie materiałów żądanym oświadczeniem nie

wiąże się z nadmiernymi trudnościami dla Pozwanej.  Jest to prosta technicznie czynność,

która wpisuje się w czynnosci wykonywane przez Pozwaną w ramach działań prowadzonych

w ramach poszczególnych serwisów internetowych.

Jednocześnie  w  pozostałym  zakresie,  wniosek  o  zabezpieczenie  został  oddalony.

Dotyczyło to w szczególności drobnych zmian w treści oświadczeń do zamieszczenia których

została zobowiązana pozwana, a odnoszących się do podmiotu zobowiązanego do złożenia

oświadczenia. W ocenie Sądu, niewłaściwe jest złożenie oświadczenia przez Zarząd Telewizji

Polskiej  S.A.,  skoro  pozwaną  w  sprawie  jest  Telewizja  Polska  S.A.  zaś  Zarząd  jest

uprawniony tylko  i  wyłącznie  do reprezentacji  pozwanej  jako osoby prawnej.  W żadnym

wypadku  to  Zarząd  pozwanej  –  mimo,  iż  jest  jej  organem uprawnionym do  działania  w

imieniu pozwanej – nie jest podmiotem pozwanym a zatem także zobowiązanym do złożenia

oświadczenia o określonej treści. Zmiany zatem wprowadzone przez Sąd odnosiły się tylko i

wyłącznie  do  wykreślenia  słowa  „Zarząd”  z  oświadczenia  a  także  dodatnie  w  wersji

angielskiej  oświadczenia,  formy  prawnej  pozwanej  (S.A.).  Jednocześnie  z  uwagi  na

wątpliwości co prawidłowości zapisu formy prawnej pozwanej w języku obcym, Sąd uznał, iż

winna być wskazana forma prawna pozwanej zgodna z prawem polskim. 

92



W związku z powyższym, orzeczono jak w sentencji postanowienia.---

/-/ SSO Mariusz Solka

93



Zarządzenie:

1. odpis postanowienia doręczyć:

a. pełn. Powodów wraz ze wzmianką o wykonalności;

b. Pozwanej wraz z pouczeniem o zażaleniu.

2. Skierować do doręczenia pozwu.

/-/ SSO Mariusz Solka

94




