
1  

Passages from the court order in the TVP case, selected by the Open Dialogue 

Foundation The bolding and colouring (except for the bolding on page 1) in the 

following text have been added by the Open Dialogue Foundation. 

Case File No.: III C 954/19 

COURT ORDER 

 

 

Issued on 25 September 2019 

The Regional Court in Warsaw, 3rd Division (Civil Division), 

sitting with the following composition: 

Presiding Judge: Mariusz Solka (Regional Court Judge), 

having heard, in an in‐camera session, in the city 

of Warsaw, on 25 September 2019, 

a  claim  filed by Fundacja Otwarty Dialog  [Open Dialogue Foundation] with  its 

registered office in Warsaw, by Bartosz Kramek and Lyudmyla Kozlovska, 

against Telewizja Polska S.A. in Warsaw, 

for protection of personal rights, 

has, to the extent of the claimant's request for an interim order to secure the 

claim (pages 28‐36), 

ordered 

1. that the claim filed by the claimants for the protection of personal rights 

be  secured  by  requiring  the  defendant  to  publish  the  following 

statement  during  the  proceedings  regarding  the  claim,  worded  as 

follows: 

a. "This  statement  is  made  by  Telewizja  Polska  S.A.  with  its 

registered office in Warsaw, explaining that the allegations made 

in  this  published  material  against  Lyudmyla  Kozlovska,  Bartosz 

Kramek  and  the  Open  Dialogue  Foundation  are  the  basis  of  a 

court case with a claim for protection of personal rights, against 

Telewizja  Polska  S.A.  which  is  pending  before  the  Warsaw 

Regional Court.” The statement must be prepared using the Times 



2  

New Roman font, in black, in a size not smaller than 35 pixels, on a 

white background, in a rectangular black frame of 5 pixels in width. 

The  statement must  be  displayed  directly  at  the  top  of  the  page 

above the text of the article and remain on the website for as long 

as the article referred to in the statement is displayed on the same 

website, i.e. the following: 

 

[a list of articles, the text of the statements, in Polish and English] 

 

The claimants have requested this court  to order  that each of  the above 

published  materials  be  accompanied  by  a  statement  indicating  that 

proceedings for the protection of the claimants' personal rights have been 

issued. 

Referring to the above materials, this court has found as follows: 

1) https://www.tvp.info/40102742/zaczelo‐sie‐od‐kontroli‐skarbowej‐

sledztwo‐abw‐ w‐fundacji‐otwarty‐dialog, (pages 261‐262). This article 

was  published  on  the www.tvp.info website  on  23  November  2018. 

Both  the  headline  and  the  main  text  of  the  article  refer  to  an 

investigation  initiated  by  the  Internal  Security  Agency  against  the 

Foundation.  The  article  says  that  according  to  tax  authorities,  the 

funds paid by Silk Road to the Foundation originated from companies 

owned by companies registered in the Seychelles, Panama and Belize. 

Citing  the Polish National Revenue Administration  [KAS] as  a  source, 

the defendant  says  in  the  article  that  1.27 million US dollars  and 64 

thousand  euros  were  transferred  by  companies  registered  in  tax 

havens,  including  companies  named  in  the  Panama  Papers 

documents. It is also said in the article that the nature of the funds so 

transferred may  indicate  that  they  originated  from  criminal  sources. 

According to the head of the Polish National Revenue Administration, 

a money  laundering offence may have been committed. The style of 

the  entire  article  is  sensational,  and  state  authorities  are  cited  (the 

head  of  the  Polish  National  Revenue  Administration,  the  Internal 

Security  Agency).  The  Foundation  is  reported  to  be  involved  in  the 

Panama Papers  affair,  although no  facts  to  confirm  this  have  been 



3  

established.  The  focus  of  the  entire  article  is  some  irregularities 

regarding  the  financing  of  the  Foundation.  The  article  refers  to 

opinions  formulated  by  the  Polish  National  Revenue  Administration, 

rather than any factual findings, and these opinions are presented as 

established and confirmed facts. The article  informs readers of some 

amounts  of  tax  assessed  in  connection  with  certain  irregularities 

relating to income tax assessment. 

 

The  statement  in  the  article  that  "an  inspection  has  found  that  the 

Foundation  operates  against  the  provisions  of  the  Corporation  Tax 

Act"  is  an  extremely  outrages  act  of  manipulation.  Any  person 

engaged in any business or other activity where compliance with tax 

law  is  necessary  knows  very  well  that  tax  assessment  errors  do 

happen and that such errors are normal. Unfortunately, they happen 

because  [Polish]  tax  laws  are  unstable  and  difficult  to  interpret  and 

the  tax  system  is  exceptionally  complicated,  with  different  tax 

authorities  interpreting  the  same  regulations  differently.  This, 

however, does not mean, contrary to what the defendant said in the 

article  that  "the  Foundation  operates  against  the  provisions  of  the 

Corporation  Tax  Act"  (page  262).  This  statement  shows  clearly,  also 

within  the  context  of  the  statements  made  in  the  article,  that  the 

Foundation  fails  to  comply  with  Polish  law  because  of  its  unclear 

sources of finance. That was the purpose of the statements, according 

this  court. Such a presentation of  the Foundation  in  the article  is an 

explicit  infringement  of  the  Foundation's  personal  rights,  namely  its 

reputation or good name. The Foundation  is presented  in  the article 

as  a  "tax  cheat"  that  is  breaking  Polish  law  and  explicitly,  which 

implies that it is acting to the detriment of Poland. 

2) https://www.tvp.info/38601599/chca‐powrotu‐kozlowskiej‐do‐ue‐

petycja‐w‐sieci,  (pages  191‐194).The  article  of  21  August  2018  was 

published  on  the  www.tvp.info    website  and  illustrated  with  a 

photograph of the claimant. The article says, at the beginning, that many 

famous  people  and  public  figures,  including  Lech  Wałęsa,  Elżbieta 

Bieńkowska  and  Michał  Boni,  signed  a  petition  on  the  change.org 



4  

website in support of the return of Lyudmyla Kozlovska, president of the 

Open  Dialogue  Foundation,  to  the  EU.  The  second  page  shows  the 

following  tweet  posted  by  Michał  Rachoń:  "Bartosz  Kramek  and 

Lyudmyla Kozlovska have been caught lying on several occasions, so their 

statements are unreliable. I would like Polish secret services to scrutinise 

foundations  such  as  the  Open Dialogue  Foundation.  The  third  page  of 

the  article  said  that  the  head  of  the  Open  Dialogue  Foundation  was 

deported from Poland (the EU)  in the previous week. When she flew in 

to Brussels, where  the Foundation has an office,  it  turned out  that  she 

was not allowed to cross the border, as her name was entered in a list of 

people to be deported from the Schengen area. The article continues by 

saying  that  the  spokesperson  for  the  Coordinating Minister  for  Secret 

Services,  Stanisław  Żaryn,  said  that  the  head  of  the  Internal  Security 

Agency had refused to approve Lyudmyla Kozlovska's application for the 

long‐term  EU  resident  status.  As  a  result,  Lyudmyla  Kozlovska  was 

banned  from  entering  Poland  and  the  EU.  Stanisław  Żaryn  reportedly 

explained  that  his  refusal  to  approve  the  application  was  based  on, 

among other things, serious doubts concerning the financial side of the 

Open  Dialogue  Foundation,  led  by  Lyudmyla  Kozlovska,  which  doubts 

may  have  legal  implications.  The  articles  says  later  that  the  ban  on 

Lyudmyla Kozlovska's entry to Poland and the EU is seen by herself and 

her husband as a manifestation of repression by the Polish authorities in 

response to Kramek's action to defend the courts. Referring to Stanisław 

Żaryn's explanation, Lyudmyla Kozlovska posted a Tweet saying that no 

Polish  government  had questioned  the  financing of  the Open Dialogue 

Foundation  for many  years  and  the  all  of  the  Foundation's  reports  are 

transparent  and  publicly  available.  Such  a  presentation  of  the 

information  about  the  Foundation  and  Lyudmyla  Kozlovska'  is  an 

explicit infringement of their personal rights. Both Lyudmyla Kozlovska 

and the Foundation are presented as a threat to Poland, demonstrating 

a hostile attitude  to  the Polish State, and  the article  implies a  lack of 

transparency of the Foundation's activities. 

3) https://tvp.info/38626908/otwarty‐dialog‐finansowany‐przez‐

rosyjskie‐firmy‐ kramek‐sami‐dajemy‐pieniadze, (199‐200). 



5  

This  article  was  published  on  the  www.tvp.info  website  on  23  August 

2018. At  the beginning,  the article  refers  to Bartosz Kramek's  statement 

that Petr Kozlovsky is no longer the owner of any company doing business 

with Russia.  Later,  the  article mentions  some unclear  sources of  finance 

for  the  Open  Dialogue  Foundation  and  the  connection  between  these 

sources  and  Lyudmyla  Kozlovska's  brother,  Petr  Kozlovsky.  The  article 

continues  by  citing  Kramek's  statement  that  the  Open  Dialogue 

Foundation  is financed with  income from his business as well as through 

public  fundraising,  grants,  and  that  the  Foundation  has  no  income  from 

Russia.  Bartosz  Kramek  is  reported  in  the  article  to  have  denied,  when 

asked  a  question,  that  the  Open  Dialogue  Foundation  is  financed  by 

owned  by  Russian  people.  Later,  the  article  repeats  certain  statements 

contained  in  the  defendant's  previous  articles,  referring  to  Kramek's 

manifesto with the words: "Niech państwo stanie: wyłączmy rząd!” [May 

the state come to a standstill: let's deactivate the government], which was 

reportedly  interpreted  as  inciting  people  to  destabilise  the  State  and  to 

organise a "Polish Euromaidan". The article  continues by citing Kramek's 

statement that he does not regret what he wrote because what he meant 

was  not  to  overthrow  the  government,  but  rather  to  change  it  in  a 

peaceful way. Kramek is reported to have said that  it  is not true that his 

wife  has  a  Russian  passport.  He  explains  that  when  the  Russians  took 

control  of  Crimea,  they  began  manipulating  passport  data,  which 

reportedly  explains  the  allegation  that  Lyudmyla  Kozlovska was  issued  a 

Russian  passport.  Such  a  presentation  of  the  information  about  the 

claimants  is  an  explicit  infringement  of  their  personal  rights,  namely 

honour [Polish: cześć] and good name. 

4) https://wiadomosci.tvp.pl/33320885/kto‐pisze‐scenariusz‐rebelii,  (pages 

372‐374).  This  video  was  broadcast  on  the  TVP  television  channel's 

"Wiadomości" news bulletin at 7:30 PM on 22 July 2017. The total length 

of the video is about 5 min and 41 sec. The case file includes a transcript 

of  the  video  (page  374),  submitted  by  the  claimants.  In  the  transcript, 

which  reflects  the  content  of  the  video,  the  claimants  have marked  the 

phrases that infringe their personal rights. In this video, Bartosz Kramek is 

presented as an originator of a coup, while stressing that he is linked with 



6  

the Foundation. The article emphasises that Bartosz Kramek is the author 

of  a  guide  to  overthrowing  the  Polish  government.    It  also  emphasises 

Kramek's  involvement  in  what  is  referred  to  as  "causing  a  chaos"  or 

"causing a rebellion". It is implied in the article that the claimant has the 

power  to  overthrow  the  Polish  government  by  using  his  resources.  The 

style  of  the  entire  article  is  pejorative,  particularly  when  it  refers  to 

Bartosz Kramek. The manifesto published by the claimant is presented in a 

manipulative manner,  implying  that  the  claimant  is  trying  to  overthrow 

the Polish government by force, and this implication is based on the use of 

language  such  as  "overthrow",  "cause  a  chaos"  or  "cause  a  rebellion". 

When the text of the article is compared with the text of the claimant's 

manifesto showing that the claimant called for action as part of the idea 

of  civil  disobedience  and,  at  the  same  time,  emphasised  the  peaceful 

nature  of  the  action  (i.e.  protests),  it  can  be  concluded  that  the 

defendant  illegitimately  presented  the  claimant  as  an  aggressive 

troublemaker and a rebel trying to resolve problems by force. The above 

actions on  the  part  of  the  defendant  infringed  the  claimant's  personal 

rights, namely his honour [Polish: cześć]. 

5) https://wiadomosci.tvp.pl/33425115/otwarty‐dialog‐pod‐okiem‐sluzb, 

(page  379,  plus  a  transcript  of  the  video  on  pages  381‐382).  This  video 

was  broadcast  on  the  TVP  television  channel's  "Wiadomości"  news 

bulletin at 7:30 PM on 30 July 2017. The video material is followed by the 

statement that the Ministry of  the  Interior and Administration has been 

keeping  close  tabs  on  Bartosz  Kramek  of  the  Foundation  and  has 

cancelled its licence to trade in products for police and military use, which 

was  granted  to  the  Foundation by  Teresa Piotrowska  in  2014.  The  total 

length  of  the  video  is  4  min  and  11  sec.  The  video  focuses  on  some 

alleged irregularities regarding the financing of the Foundation. It includes 

statements  by  politicians  (Andruszkiewicz)  who  say  clearly  that  the 

Foundation is financed with foreign money and that it certainly operates 

on behalf of a foreign country, and who wonder whether the Foundation 

is  a  threat  to  public  security.  This  video,  too,  refers  to  people  with 

Russian‐sounding names who have donated  to  the Foundation and  tries 

to  fit  these  names  into  references  to  some  Russian  companies, 



7  

particularly  companies  linked  the munitions  industry.  The  video  implies 

that  a  company  based  in  Saint  Petersburg  and  another  one  based  in 

Sevastopol must be  linked with each other because they have the same 

name.  It  is  reported  that  the  Saint  Petersburg‘s  company  has  contracts 

with  a  Russian  shipyard  that  is  the  only  Russian  shipyard  to  have  been 

building submarines since the time of the Soviet Union. The video draws 

the conclusion that it was not a long time that the Foundation called for 

overthrowing  the  Polish  government.  The  average  viewer  of  the  video 

would  have  the  impression  that  the  entire  video  is  a  clearly  negative 

presentation  of  the  claimants.  The  Foundation  is  presented  as  a 

dangerous  organisation  linked  with  Russian  money  and,  as  a  result, 

posing  a  threat  to  Poland's  internal  security.  The  video  contains  an 

imprecise,  or  even  false,  statement  referring  to  "cancellation  of  the 

Foundation's  licence"  to  trade  in  products  for military  and  police  use, 

and  this,  according  to  the  video,  indicates  certain  irregularities  and 

malpractices  on  the  part  of  the  Foundation  which  have  caused  the 

authorities  to  cancel  the  licence, although  the  truth  is  that  the  licence 

was  cancelled  following  the  Foundation's  decision  to  discontinue  the 

business  activities  covered  by  the  licence,  of  which  the  Foundation 

notified  the Minister  of  the  Interior  (exhibit:  notice  of  decision,  pages 

387‐389).  The  statement  on  the  "cancellation  of  the  Foundation's 

licence", combined with earlier statements referring to the Foundation's 

links with Russian companies operating in the munitions industry (which, 

in fact, should be interpreted to mean 'directly with Russia'), infringed the 

claimants'  personal  rights,  including  the  Foundation's  reputation  and 

good name. 

6) https://www.tvp.info/35053443/wpolitycepl‐rodzina‐i‐darczyncy‐

kramka‐i‐ kozlowskiej‐z‐fod‐maja‐rosyjskie‐paszporty, 

See pages 406‐407 for a transcript of the video. This video is still available 

to watch on the  www.tvn.info website. The transcript included in the file 

of the case reflects the content of the video. The video was first broadcast 

by the TV Info channel at 1:15 PM on 2 December 2017. While the video 

was being broadcast and a TV presenter was reading some  information, 

the  news  ticker  said:  "Russian  influence  at  the  Open  Dialogue 



8  

Foundation". The material  refers  to  the wpolityce.pl portal's  report  that 

the main donors of the Foundation in 2012‐2014 are free to travel around 

Russia because they have Russian passports. As the presenter reads more 

names, new images are displayed on the page,  implying that the people 

mentioned by the presenter are holders of Russian passports. It is noted 

that  Lyudmyla  Kozlovska's  brother  and  mother  are  holders  of  Russian 

passports and that these passports were issued by the Russian authorities 

after the annexation of Crimea in 2014. It is also noted in the video that 

the  Foundation's  donors  with  Russian  passports  have  transferred  large 

amounts of money to the Foundation. The video ends with a comment by 

Wojciech Biedroń, the author of the article published on the wpolityce.pl 

website,  implying  that  if  the  donors were  Russian  enemies,  they would 

never have been given Russian passports. The author clearly implies that 

the Foundation has some links with the Russian authorities. The style of 

the video as broadcast  is  clearly negative  for  the Foundation. The video 

refers  to  its  donors  and  personal  links,  implying  that  because  the 

Foundation's  donors  are  holders of  Russian passports,  it  is  obvious  that 

the Foundation  itself must have such links too. The video clearly  implies 

that the Foundation is pro‐Russian organisation, linking it directly with its 

donors, which can be concluded from the comment by Wojciech Biedroń. 

The  entire  video  presents  the  Foundation  in  a  negative  light  and 

infringes its personal rights, i.e. its reputation and good name. 

7) https://wiadomosci.tvp.pl/35054165/kto‐chcial‐zdestabilizowac‐sytuacje‐

w‐polsce,This  video  was  broadcast  on  the  TVP  television  channel's 

"Wiadomości" news bulletin at 7:30 PM on 2 December 2017 and is still 

available to watch on the Internet (page 408; for a transcript of the video, 

see pages 412‐413). The transcript included in the file of the case reflects 

the  content  of  the  video.  The  video  is  followed  by  the  comment  that 

some  people  having  family  and  business  links  with  the  Open  Dialogue 

Foundation have Russian passports and are free to travel to Russian from 

Crimea,  which  is  occupied  by  the  Kremlin  regime.  This  information  is 

reported  to  have  been  obtained  by  the  wpolityce.pl  portal.  [The  video 

says that] the foundation presents itself as an opponent of Vladimir Putin, 

but  its  Russian  sources  of  finance  were  revealed  on  the  "Wiadomości" 



9  

news programme a few months ago, when a member of the Foundation 

provided instructions about how to overthrow the Polish government.  It 

is  reported  in  the  video  that  Russian  passports  have  been  given  to 

individuals who have donated money to the Foundation. This is followed 

by  the  comment  that  the  Russian  authorities  would  never  have  issued 

Russian  passports  to  the  country's  enemies.  The  focus  of  the  entire 

material is, from the very beginning, to discredit Lyudmila Kozlovska and 

Bartosz Kramek as people "who were planning to cause a street riot such 

as Ukraine's Euromaidan"  in Poland. This  is presented together with the 

statement  that  the  Foundation  is  financed  by  Russian  people.  When 

these two facts are put  together,  the average viewer will undoubtedly 

think  that  Kozlovska  and  Kramek  are  acting  through  a  foundation 

supported with Russian money  in order  to overthrow a democratically 

elected  government"  and  that  their  activities  are  inspired  by  another 

state  or  even  serve  the  interests  of  another  state.  The  video  is  an 

explicit  infringement  of  the  personal  rights  of  both  the  claimants  and 

the Foundation by accusing them of actions against Polish law. 

8) https://www.tvp.info/38572050/jezeli‐gosc‐zaczyna‐nas‐wyrzucac‐z‐

naszego‐ domu‐to‐mamy‐prawo‐go‐wyprosic, 

This video was broadcast on the TVP Info television channel at 09:42 AM 

on 19 August 2018. The total length of the video is 4 min and 9 sec. For a 

transcript  of  the  video,  see  pages  424‐426.  A  summary  of  the  video  is 

presented below the video window. "If someone comes to your home as a 

guest  and  starts  to move  your  furniture  and,  in  fact,  tries  to make  you 

leave your place, you have the right to show him or her the door", Law & 

Justice  Party  MP  Marcin  Horała  commented  on  the  deportation  of 

Lyudmila Kozlovska of  the Open Dialogue Foundation on the "Woronicza 

17"  programme.  Tadeusz  Iwiński  (Democratic  Left  Alliance)  accused  the 

government of implementing some Russian and Turkish standards. "There 

is  a  fundamental  difference  between  the  activities  of  nongovernmental 

organisations, which  are  counted  in  thousands,  and  the  activities  of  the 

government, which are often unclear, and the silencing of NGOs", Iwiński 

argued. "I'm not talking about this case," he stressed. 

 



10  

"It's  not  clear  what  the  problem  is  in  this  case,  but  it  reminds  of  the 

treatment of Russia's nongovernmental organisations in Turkey. We have 

not been given sufficient reasons and I am in serious doubt", he argued. 

"The activity of the Open Dialogue Foundation is not like the activities of 

thousands  of  international  organisations.  Its  activity  is  highly  unique," 

replied Horała. "We have a large organisation, an important organisation, 

with  unclear  financing,  but  we  know  that  the  financing  comes  from 

abroad. A lady who is not a Polish national comes to Poland and focuses 

virtually  one  hundred  percent  of  its  efforts  on  using  undemocratic 

methods to change the government  in Poland. There was  this calling  for 

street  riots,  for  another  Euromaidan.  Poland  has  the  right  to  defend 

itself,"  he  stressed.  Piotr  Guział,  of  the  Warsaw  Local  Government 

Community,  agreed  with  both  politicians.    He  said  he  had  expected  an 

official  statement  from  the  authorities,  but,  he  added,  the  information 

about  a  Kazakhstan‐based  source  of  the  Open  Dialogue  Foundation's 

income came from a blogger. He described the situation as inappropriate. 

“It is indeed unacceptable for a person being a foreign national to come to 

Poland  and  call  for  action  to  overthrow  the  government  using 

undemocratic  methods,"  he  agreed  with  MP  Horała.  "We  have  the 

freedom  of  speech,  and  any  citizen  has  the  right  to  disagree  with  the 

government and to demonstrate in the streets. It is a constitutional right. 

However, we  have  the  right  to  expect  the  people  of  other  countries  to 

behave  properly  in  our  country.”  There were  some  questions  regarding 

Lyudmyla  Kozlovska's  activities,  but  deportation  is  not  the  right  way". 

Piotr Apel (Kukiz'15 Party) says that "there had been questions regarding 

the Open Dialogue Foundation before". "There are many reasons which I 

find convincing and which  indicate that a good move was made [editor's 

note: by deporting Kozlovska]”.  

 

"Except  that  the  Polish  State  cannot  function  without  a  clear,  official 

statement  supported  by  documents  and  the  authority  of  the  State.  I 

expect a clear report that will say why Kozlovska was deported," he said. 

MP Adam Andruszkiewicz  (of  the Wolni  i  Solidarni Party) mentioned  the 

suspicious  financing  of  the  Open  Dialogue  Foundation  and  that  Bartosz 



11  

Kramek,  Lyudmyla  Kozlovska's  husband,  avoided  answering  questions 

about  it.  He  also  praised  the  secret  service  agencies  that  deported 

Lyudmyla Kozlovska. It is a preventive measure to defend the Polish State, 

a  way  to  prevent  a  greater  tragedy.  We  can  remember  very  well  Mr 

Kramek's publication of his appeal, where he used the word Euromaidan. 

Euromaidan  was  a  fight  for  the  independence  of  Ukraine.  Blood  was 

spilled there. There is no need to spill blood in Poland," he stressed. 

 

The  discussion,  moderated  by  Mr  Rachoń,  a  journalist,  was  focused 

around  some  irregularities  related  to  the  Foundation's  activities  and  to 

blunt comments by politicians about the Foundation's attempt to change 

the government in Poland using undemocratic methods, as well as to the 

direct  use  of  foreign  money  to  finance  the  Foundation.  The  entire 

material  published  by  the  defendant  is  an  explicit  infringement  of  the 

claimants'  personal  rights,  namely  honour  [Polish:  cześć]  and  good 

name. 

9) https://www.tvp.info/38572056/andruszkiewicz‐o‐wydaleniu‐kozlowskie‐

to‐  dzialanie‐prewencyjne,  (page  427;  for  a  transcript  of  the  video,  see 

pages 430‐431). This video was broadcast at 9:43 AM on 19 August 2018. It 

is still available to watch on the Internet. The transcript included in the file 

of the case reflects the content of the video. This video is virtually limited 

only to a statement presented by MP Adam Andruszkiewicz, who repeats 

certain  information  relating  to  the  Foundation  and  Bartosz  Kramek's 

activities aimed at overthrowing the government. The MP also talks about 

doubts concerning the financing of the Foundation by foreign sources, and 

the  objectives  of  the  Foundation.  His  reference  to  Hungary  and  George 

Soros implies that the Foundation is engaged in activities against Poland's 

raison d’état and acting directly against the interests of Poland. 

10) https://vod.tvp.pl/video/studio‐polska,25082018,38382515,  (page  468; 

for a transcript of te video, see pages 470‐474). This video was broadcast 

on the TVP Info television channel on 25 August 2018. This video repeats 

certain information relating to the reasons for the deportation of Lyudmyla 

Kozlovska from the EU and that the  Internal Security Agency's opinion on 

the  matter  is  based  on  some  doubts  about  the  financing  of  the  Open 



12  

Dialogue Foundation. It is said in this material that the Foundation received 

money  not  only  from  the  claimants,  but  also  from  Lyudmyla  Kozlovska's 

brother  and  from  many  donors  with  Russian‐sounding  names.  Also,  an 

attempt  is  made  to  link  the  names  of  the  donors  with  the  functions  or 

positions they hold as evidence of the donors' connections with Russia. An 

interview with a member of the Wspolnota Kazachska Association follows, 

where  the  person  says  that  the  main  sponsor  of  the  Foundation  was 

Muhtar  Ablazov,  a  Kazakh  oligarch,  who  transferred  nearly  3  billion  US 

dollars with Russia's approval. According  to  the member,  the Foundation 

was  financed  mostly  by  that  oligarch.  The  interview  is  followed  by  the 

statement that Lyudmyla Kozlovska has a Russian passport and that it was 

given to her in Crimea, and that an investigation is pending against her in 

connection with high treason in Ukraine. The video cites Moldovan media 

reports saying that Lyudmyla Kozlovska has been hired by Russian to cause 

unrest  in the EU. This  is followed by another person's statement that  it  is 

difficult  to  imagine  that  a  Russian  oligarch  or  entrepreneur  engaged  in 

Russia's  defence  industry  might  be  interested  in  spending  even  a  single 

rouble or US dollar to support an anti‐Russian organisation, as everything is 

Russia  is  controlled.  It  is  then  said  that  the  Foundation's  anti‐Russian 

attitude  and  its  fight  for  human  rights  is  only  a  cover‐up  for  the 

Foundation. Another person speaking on the programme says that if there 

were even the slightest doubts about the  intentions and financing side of 

"such organisations", the deportation decision should definitely have been 

taken earlier. Another guest on the programme says that Bartosz Kramek 

used his manifesto  to  call  for  "organising  a  Euromaidan  in Poland"  (page 

473).  It  is  important  to  note  that  the  entire  discussion  about  the 

Foundation  and  the  claimants'  involvement  in  the  Foundation  is  totally 

one‐sided. The choice of guests to speak on the programme is such as to 

support a predetermined conclusion. None of the people speaking on the 

programme is a representative of the Foundation or a nongovernmental 

organisation  that  supports  the  defence  of  human  rights  or  works  to 

defend  human  rights.  No  opposition  politician was  invited  to  speak  on 

the  programme  either  (only  Law  &  Justice  Party  and  Kukiz'15 

representatives  are  among  the  speakers).  The  entire  discussion  is 



13  

moderated  in  a  way  that  belittles  the  claimants  and  infringes  their 

personal  rights.  The  host  and  the  guests  draw  far‐reaching  conclusions 

from the facts, but their conclusions are far from the truth. Once again, a 

reference is made to a criminal investigation against Lyudmyla Kozlovska 

in Ukraine. Information about the financing of the Foundation is provided 

in such a way as to create the impression that the information has been 

verified  and  is  true.  In  addition,  Bartosz  Kramek's manifesto  of  2017  is 

referred  to  and  inaccurately  presented by  indicating  that  he  "called  for 

organising  a  Euromaidan  in  Poland",  which  the  average  viewer  will 

interpret  as  Bartosz  Kramek  calling  for  action  against  the  government 

with  violence.  The  entire material  insofar  as  it  relates  to  the  claimants 

infringes their personal rights, i.e. honour [Polish: cześć] and good name. 

For  a  nongovernmental  organisation  such  as  the  Foundation, which,  by 

its  very  nature,  is  not  affiliated  with  any  political  stripe,  and  for  the 

claimants, who are connected with the Foundation, allegations of  illegal 

financing, particularly from Russian sources, or even allegations of some 

pro‐Russian activities, are an attack on the Foundation's  reputation and 

its  right  to  be  perceived  positively  by  the  public,  and  delegitimise  the 

Foundation  to  the  extent  of  its  main  purpose,  i.e.  working  to  defend 

human rights. 

11) https://www.tvp.info/38630392/wspolpracowniczka‐

trzaskowskiego‐byla‐w‐ zespole‐politycznym‐fundacji‐otwarty‐dialog, 

(pages 206‐207). 

This article was published on the www.tvp.infowebsite on 23 August 2018. 

It  is  illustrated with  a  large  photograph  captioned  "Aleksandra  Gajewska 

dogging  Rafał  Trzaskowski".  It  is  said  in  the  article  that  Aleksandra 

Gajewska was  the head of  the Open Dialogue Foundation's political  team 

and the president of  the Foundation has been deported  from Poland and 

the  EU  following  the  Internal  Security  Agency's  serious  doubts  about  the 

financing of the Foundation. Later, the article repeats the information that 

Lyudmyla Kozlovska has been deported [from Poland and the EU] and cites 

the  spokesperson  for  the  Coordinating  Minister  for  Secret  Services, 

referring  to  the  Internal  Security  Agency's  negative  opinion  regarding 

Lyudmyla Kozlovska. The article repeats that this negative opinion is based 



14  

on some doubts about the financing of the Open Dialogue Foundation. This 

is  followed by  a  reference  to  the  polskieradio.pl  portal's  report  that  Petr 

Kozlovsky,  Lyudmyla  Kozlovska's  brother,  has  close  links  with  Russia's 

munitions  industry  and  that  it  is  him  that  donated  PLN  1,616,384  to  the 

Open  Dialogue  Foundation  in  2013‐2015,  an  amount  that  accounted  for 

70% of  the Foundation's  income. The  information  is presented  in  such a 

way  that  the average  reader  is made  to believe  that  the deportation of 

Lyudmyla Kozlovska was based on some real and strong evidence and the 

Foundation  is acting for the benefit of some "foreign  interests" (i.e.  it  is 

financed  by  Russia's  munitions  industry).  This  material  infringes  the 

Foundation's and Lyudmyla Kozlovska's personal rights,  i.e. their honour 

[Polish: cześć] and good name. 

 

12) https://www.tvp.info/38971323/ludmila‐kozlowska‐opowie‐w‐

bundestagu‐o‐ lamaniu‐praworzadnosci‐w‐polsce‐i‐na‐wegrzech, (pages 

213‐214). 

This article was published on the www.tvp.infowebsite on 12 September 

2018. It  is  illustrated with a  large photograph of Lyudmyla Kozlovska and 

captioned "Lyudmyla Kozlovska was deported from the EU in August". The 

article  says  that  the entry ban  in  the  Schengen  Information System  that 

prevented  Lyudmyla  Kozlovska  from  entering  the  EU  was  valid  for  one 

month  only.  It  is  then  said  that  the  ban  was  a  result  of  the  Internal 

Security  Agency's  negative  opinion  regarding  Lyudmyla  Kozlovska.  The 

article mentions, citing Lyudmyla Kozlovska, that she was official invited to 

a public hearing at  the German parliament and granted a  special,  short‐

term visa to enter Germany. The article continues by saying that the basis 

for the granting of the visa was "Germany's national interest" and that the 

Russian  national  (Lyudmyla  Kozlovska)  will  be  taking  part  in  a  public 

hearing  at Bundestag on  the  rule  of  law  in  Poland  and Hungary. Such  a 

presentation  of  information  about  Lyudmyla  Kozlovska,  stressing  that 

she  is  particularly  dangerous  and  referring,  in  this  regard,  to  the 

authority  of  government  agencies  (the  Internal  Security  Agency),  is  an 

infringement  of  Lyudmyla  Kozlovska's  personal  rights,  i.e.  her  honour 

[Polish: cześć]. 



15  

13) https://www.tvp.info/38989343/wystapienie‐ludmily‐

kozlowskiej‐w‐  bundestagu‐zdecydowana‐reakcja‐polskich‐

wladz, (pages 220‐221). 

This article was published on the www.tvp.infowebsite on 13 September 

2018. It  is  illustrated with a large photograph of Lyudmyla Kozlovska and 

captioned  "Foreign  Ministry  says  in  a  public  statement  that  Poland 

confirms  its  stance  on  Lyudmyla  Kozlovska".  The  article  begins  with  a 

reference  to  a meeting of  a  Polish  Foreign Ministry undersecretary with 

the German ambassador [to Poland] where it was said that the granting of 

a  visa  to  Lyudmyla Kozlovska  [by Germany] was an  illegitimate decision. 

This  is  followed by  the Foreign Ministry's  statement  that  the decision  to 

enter  Lyudmyla Kozlovska  in  the SIS was based on  information  from the 

Internal  Security  Agency.  It  is  then  said  that  the  head  of  the  Internal 

Security  Agency  provided  liasion  officers  of  the  German  secret  services 

and  the  German  police  with  detailed  information  based  on  which  the 

decision was  taken  to enter Lyudmyla Kozlovska  in  the SIS. A  letter with 

information in this regard is to be sent by the head of the Internal Security 

Agency to its partner secret services in all of the Schengen area member 

states. The article then refers to a statement by the spokesperson for the 

Coordinating  Minister  for  Secret  Services  saying  that  the  head  of  the 

Internal  Security  Agency  has  issued  a  negative  opinion  [i.e.  refused  to 

approve] regarding an application by Lyudmyla Kozlovska, who has been 

living  in  Poland  for  10  years,  for  the  long‐term  EU  resident  status.  It  is 

reported that his refusal to approve the application was based on, among 

other  things,  serious  doubts  concerning  the  financial  side  of  the  Open 

Dialogue Foundation, led by Lyudmyla Kozlovska, which may have further 

legal consequences.  It  is also mentioned that Lyudmyla Kozlovska comes 

from the city of Sevastopol.  In a March 2014 referendum,  the people of 

the city voted in favour of making the city part of the Russian Federation. 

After the annexation of Crimea by Russia, Lyudmyla Kozlovska was given a 

Russian passport in the autumn of 2014. The entire material infringes the 

Foundation's  and  Lyudmyla  Kozlovska's  personal  rights,  i.e.  their 

reputation and honour [Polish: cześć]. The article presents the claimants 

as dangerous persons being  the  subjects of  some activities undertaken 



16  

by secret service agencies, implying some unspecified activities to stress 

the  claimants  are  particularly  dangerous  and  the  allegations  against 

them are serious. 

14) https://www.tvp.info/39018096/sprawa‐wysluchania‐kozlowskiej‐ 

niezakonczona‐czym‐kierowali‐sie‐niemcy,  (pages  227‐228).  This  article 

was published on  the www.tvp.infowebsite on 15 September 2018. The 

article  says,  at  the  beginning,  that  Lyudmyla  Kozlovska  took  part  in  a 

public hearing at Bundestag on  the  rule of  law.  It  is  then  reported  that 

Lyudmyla  Kozlovska,  president  of  the  Open  Dialogue  Foundation,  was 

deported from the EU to Kiev as a result of an alert entered by Poland in 

the SIS. This  is  followed by a  reference to a statement by Paweł Mucha 

saying  that  "the  Internal  Security  Agency  was  fairly  clear  about  the 

Lyudmyla Kozlovska matter". He adds that the matter may cause doubts 

because  of  this  public  statement  by  the  Internal  Security  Agency.  It  is 

stressed in this statement that the negative opinion regarding Lyudmyla 

Kozlovska's  residence  in  the  EU  was  based  on  issues  regarding  the 

financing  [of  the Open Dialogue Foundation] as well as certain contacts. 

The  article  continues  by  citing  the  Polish  Foreign  Ministry's  statement 

that  the decision  to enter  Lyudmyla Kozlovska  in  the SIS was based  the 

Internal Security Agency's materials [in this matter] which leave no doubt 

about  the  lack  of  transparency  of  the  Open  Dialogue  Foundation's 

sources of income. The Foreign Ministry's statement stresses the fact that 

the  Polish  secret  service  agencies  have  also  received  important 

information  from  their  partner  agencies.  The  entire  material  infringes 

the  Foundation's  and  Lyudmyla  Kozlovska's  personal  rights,  i.e.  their 

reputation and honour [Polish: cześć]. The article presents the claimants 

as dangerous persons being the subjects of some activities undertaken 

by secret service agencies, implying some unspecified activities to stress 

the  claimants  are  particularly  dangerous  and  the  allegations  against 

them are serious. 

15) https://www.tvp.info/39178291/belgia‐wydala‐wize‐kozlowskiej‐

polskie‐msz‐ decyzja‐godzi‐w‐bezpieczenstwo‐strefy‐schengen, (pages 

233‐234). 

This article was published on the www.tvp.infowebsite on 25 September 



17  

2018. The article begins with a statement from the Polish Foreign Ministry 

saying  that  Belgium's  decision  to  grant  a  visa  to  Lyudmyla  Kozlovska  to 

enter  the country  is a  threat  to  the security of  the  [Schengen] area. The 

article  repeats  the  information  that  the  decision  to  deport  Lyudmyla 

Kozlovska was based on the Internal Security Agency's request supported 

by its information about the activities undertaken by Lyudmyla Kozlovska 

and about her  connections,  as well  as on  the basis of  an analysis of  the 

source of financing the Foundation managed by Lyudmyla Kozlovska. The 

article  continues  by  citing  the  onet.pl  portal  that  the  validity  period  of 

Lyudmyla Kozlovska's visa to enter Belgium is longer than her visa to enter 

Germany,  which  means  that  Belgium  did  not  consider  the  information 

from Poland's secret service agencies about the Ukrainian national  to be 

significant.  This  material  infringes  the  Foundation's  and  Lyudmyla 

Kozlovska's  personal  rights,  i.e.  their  reputation  and  honour  [Polish: 

cześć]. The article presents  the claimants as dangerous and  involved  in 

somehow unlawful activities. 

16) https://www.tvp.info/39174590/verhofstadt‐wzywa‐timmermansa‐

do‐zajecia‐  sie‐sprawa‐kozlowskiej,  (pages  240‐242).  This  article  was 

published on the tvp.info portal on 25 September 2018. The article says, 

at  the  beginning,  that  Guy  Verhofstadt,  the  leader  of  ALDE  at  the 

European Parliament has appealed to Frans Timmermans to deal with the 

Lyudmyla  Kozlovska  case,  following  her  entry  in  the  Schengen 

Information System "without providing concrete reasons" and adds  that 

this  decision may have been politically motivated.  The  article  continues 

by  citing  Ryszard  Legutko,  an MPE of  the  Law &  Justice  Party, who has 

commented on the matter by saying that the politician is doing all he can 

do  to oppose  the Polish government. He even makes use of  the matter 

concerning the Foundation, where suspicions are very serious and relate 

to security issues. The decision to enter Lyudmyla Kozlovska in the list of 

individuals  banned  from  entering  the  EU was well  founded.  The  article 

continues by saying that Lyudmyla Kozlovska was deported from the EU 

as a result of an alert entered by Poland in the SIS. The article repeats the 

Foreign  Ministry's  statement  that  the  decision  to  enter  Lyudmyla 

Kozlovska  in  the  SIS  was  based  on  materials  gathered  by  the  Internal 



18  

Security  Agency  and  important  information  provided  by  its  partner 

agencies.  This  material  infringes  the  Foundation's  and  Lyudmyla 

Kozlovska's  personal  rights,  i.e.  their  reputation  and  honour  [Polish: 

cześć].  The  article  presents  the  claimants  as  dangerous  and  involved  in 

somehow unlawful activities. 

17) https://www.tvp.info/39228556/decyzja‐niemieckich‐i‐belgijskich‐

wladz‐ws‐ kozlowskiej‐swiadczy‐o‐braku‐solidarnosci,  (pages 475‐476;  for 

a  transcript  of  the  video,  see  pages  483‐484;  the  transcript  reflects  the 

content of the video). This video was broadcast on the TVP Info television 

channel's "Minęła 8" programme, at 6:40 PM on 28 September 2018. The 

www.tvp.info  website  contained  the  video  and  a  text  referring  to  the 

video. 

 

“It  is  unacceptable  for  a  person  engaged,  in  Poland,  in  activities  to  the 

detriment of our national interests to be protected and to be an authority 

figure," Jarosław Zieliński said on the "Minęła 8" programme. The deputy 

minister of the interior said that the decisions by Germany and Belgium to 

grant visas to Lyudmyla Kozlovska, a person whose name  is entered  in a 

list of undesired foreign nationals in the Schengen area, indicates a lack of 

solidarity between European states. On Wednesday, Lyudmyla Kozlovska, 

president of the Open Dialogue Foundation, who was deported from the 

EU, held a press conference at  the European Parliament  in Brussels. She 

said  that  Poland  had  misused  the  Schengen  Information  System  in  her 

case. Kozlovska was able  to arrive  in Brussels  after  she was given a  visa 

from  Belgium.  The  situation  was  commented  on  by  Jarosław  Zieliński, 

Deputy  Minister  of  the  Interior  and  Administration,  on  the  TVP  Info 

channel's  programme:  "It's  a  pity.  What  we  can  see  here  is  a  lack  of 

solidarity  between  European  countries.  It  is,  of  course,  about  first 

Germany's and then Belgium's lack of solidarity with Poland; a person with 

an  entry  in  the  SIS,  and  this  entry  should  be  respected  by  all  countries 

jointly,  should  not  been  allowed  to  enter  any  of  the  Schengen  area 

countries," Zieliński said. Two weeks ago, Lyudmyla Kozlovska was granted 

a visa to enter Germany. While in Berlin, Lyudmyla Kozlovska participated 

in a public hearing at  the German parliament,  themed "Human Rights  in 



19  

Danger: the Dismantling of the Rule of Law in Poland and Hungary". 

 

“They [Germany] have the right to grant a visa to anyone and they did so. 

It's  a  sad  situation.  I  hope we  don't  see more  such  cases  in  the  future, 

because  if  this  happens  happen,  questions  such  as  'Does  the  Schengen 

area  really  exist?"  will  be  increasingly  valid,"  the  deputy  minister 

commented.  In  Brussels,  Lyudmyla  Kozlovska  criticised  the  Polish 

government, saying that the decision by the Polish authorities "may even 

be in violation of European treaties". 

 

“Kozlovska herself  is  in trouble with the law. I don't want to disclose any 

details,  because  there  are  different  investigations  under  way  in  this 

matter. I think that we, as a state, have done the right thing by removing 

this person from the territory of Poland. There are people who are simply 

causing  harm  to  Poland,  so we  have  the  legal means  to  respond  to  it," 

Jarosław Zieliński  commented.  "This  is why Mrs Kozlovska was deported 

from  Poland.  If  she  is  invited  by  other  countries  and  she  has  an 

opportunity  to  talk  nonsense  there,  then  there  is  nothing  that  can  be 

done effectively given the present status of our domestic law; but Poland 

responds  in  the  right  way,"  the  Deputy  Minister  of  the  Interior  and 

Administration  concluded.  On  14  August,  Lyudmyla  Kozlovska  was 

deported from Poland to Kiev on the basis of an alert entered by Poland in 

the  Schengen  Information  System.  The  Internal  Security  Agency  said  in 

August that the reason for  its negative opinion  in this matter was that  it 

had  "serious  doubts"  about  the  financing  side  of  the  Open  Dialogue 

Foundation managed by Lyudmyla Kozlovska. As a result, she was banned 

from entering Poland and the EU. 

 

The style of both the entire video and the text  is clearly negative for the 

Foundation and Lyudmyla Kozlovska. Both the Foundation and Lyudmyla 

Kozlovska are presented as persons "in trouble with the  law",  that there 

are  some  "investigations  under  way  about  them  which  can't  be  talked 

about", that "there are people causing harm to Poland" (which is a direct 

reference to Lyudmyla Kozlovska),  that "there  is a  threat related to such 



20  

activities:  (which  is  a  direct  reference  to  the  Foundation  and  Lyudmyla 

Kozlovska),  that  "it  is  unacceptable  for  a  person  engaged,  in  Poland,  in 

activities to the detriment of our national interests; this may remind us of 

hybrid warefare". The  use  of  such  expressions  directly  referring  to  the 

claimants is an infringement of their personal rights, i.e. honour [Polish: 

cześć] and good name. 

18) https://www.tvp.info/39373632/ludmila‐kozlowska‐w‐

strasburgu‐andrzej‐ duda‐jest‐marionetka‐pisu, (pages 248‐249). 

This  article  was  published  on  the  www.tvp.infowebsite  on  8  October 

2018.  This  article  is  illustrated with  a photograph  and a  caption  reading 

that  France  is  the  fourth  European  country  to  have  granted  a  visa  to 

Lyudmyla Kozlovska, who has been deported from the EU. This article is a 

reference to Lyudmyla Kozlovska's speech at the Council of Europe, where 

she was  invited by some MPEs, and gives a brief account of  the speech. 

The  article  ends  with  a  reference  to  a  statement  by  the  Permanent 

Representative of Poland to the Council of Europe, who was supposed to 

say that the Polish authorities had confirmed their stance on the entry of 

the Ukrainian national,  Lyudmyla Kozlovska,  in  the SIS. The decision was 

based  on  the  Internal  Security  Agency's  assessment  and  taking  into  the 

account  Lyudmyla  Kozlovska's  activities  as  well  as  the  Foundation's 

sources of  income; Mrs Kozlovska  and Mr Kramek have been publishing 

anti‐government content and are engaged  in activities against the Polish 

government.  This  material  infringes  the  Foundation's  and  Lyudmyla 

Kozlovska's  personal  rights,  i.e.  their  reputation  and  honour  [Polish: 

cześć]. The article presents  the claimants as dangerous and  involved  in 

somehow  unlawful  activities  and,  in  addition,  activities  against  the 

Polish State. 

19) https://www.tvp.info/39415181/sbu‐wszczela‐dochodzenie‐

przeciwko‐ludmile‐  kozlowskiej,  (pages  255‐256).  This  article  was 

published  on  the  www.tvp.infowebsite  on  10  October  2018.  It  is 

illustrated with a large photograph of Lyudmyla Kozlovska with a caption 

reading  that  she  was  given  a  Russian  passport  after  the  annexation  of 

Crimea by Russia. The article begins with a  text  in  large  letters  that  the 

Ukraine Security Service has  launched an  investigation against Lyudmyla 



21  

Kozlovska concerning an attempt  to disturb the  integrity of Ukraine and 

the crime of high treason. The language of the text is not explicit, which is 

indicated by the phrase "is reportedly verifying", although the headline of 

the  article  explicitly  says  that  such  an  investigation  has  already  been 

initiated  ("the Ukraine  Security  Service  has  launched  an  investigation"). 

This article,  too,  refers  to the reasons  for deporting Lyudmyla Kozlovska 

from  the  EU  and  it  says  that  the  decision  was  based  on  the  Internal 

Security  Agency's  negative  opinion.  It  is  reported,  once  again,  that  the 

Internal  Security  Agency's  refusal  to  approve  Lyudmyla  Kozlovska's 

application was based on serious doubts concerning the financial side of 

the Open Dialogue Foundation, managed by  Lyudmyla Kozlovska, which 

doubts may have "further  legal  implications".    It  is  stressed, once again, 

that  the  claimant  comes  from  Sevastopol  and  that  she  was  given  a 

Russian  passport  after  the  annexation  of  Crimea  by  Russia.  The  entire 

material  infringes the Foundation's and Lyudmyla Kozlovska's personal 

rights,  i.e.  their  reputation  and  honour  [Polish:  cześć].  The  article 

presents the claimants as dangerous persons being the subjects of some 

activities  undertaken  by  secret  service  agencies,  implying  some 

unspecified activities to stress the claimants are particularly dangerous 

and the allegations against them are serious. 

20) https://www.tvp.info/40305274/kozlowska‐na‐zdjeciu‐z‐amasadorem‐

rp‐w‐ belgii‐nieuczciwa‐manipulacja‐wizerunkiem‐dyplomaty, (pages 268‐

269).  This  article  was  published  on  the  www.tvp.infowebsite  on                           

6  December  2018.  This  article  is  illustrated  with  a  photograph  of  the 

claimants  accompanied  by  the  Polish  ambassador  to  Belgium.  It  is 

explained that the ambassador has distanced himself from the president 

of  the Foundation after  she published a photograph of  herself with  the 

ambassador  taken  at  a  reception  for  Polish  nationals  living  outside 

Poland.  According  to  the  ambassador,  Lyudmyla  Kozlovska  was  never 

invited to the reception, but she was there as someone's partner. Later, 

although the article is an account of a reception for Polish nationals living 

outside Poland, it is stressed that Kozlovska is a Ukrainian national who is 

banned from entering the Schengen area. It is then said in the article that 

the  Polish  ambassador  asked  the  organiser  of  the  reception  to  explain 



22  

why  the  event  was  attended  by  activists  from  a  disgraced 

nongovernmental  organisation  who  have  taken  an  advantage  of  the 

reception to manipulate its  image dishonestly. The comment is followed 

by Lyudmyla Kozlovska's social media post, illustrated with a photograph 

of herself with the ambassador. The article ends with information on the 

deportation  of  Lyudmyla  Kozlovska  from  the  EU.  Another  reference  is 

made  to  the  Internal  Security  Agency's  statement  on  "serious  doubts" 

concerning  the  financing of  the Foundation.  It  is  important  to note  that 

since the decision to deport her from the EU (14 August), the defendant 

has,  with  any  statement  or  report  about  the  claimants,  consistently 

published a statement about the exceptionally dangerous reasons for the 

deportation  decision  (the  Internal  Security  Agency's  decision)  and 

emphasised  some  unclear  financing  of  the  Foundation.  This  material 

infringes the Foundation's and Lyudmyla Kozlovska's personal rights, i.e. 

their  reputation  and  honour  [Polish:  cześć].  The  article  presents  the 

claimants as as dangerous and disgraced persons being the subjects of 

some activities undertaken by secret service agencies. 

21) https://www.tvp.info/41130470/kozlowska‐dziala‐w‐calej‐europie‐

verhofstadt‐ kozlowska‐przesladowana‐w‐moldawii, (pages 284‐286). 

This  article  was  published  on  the  www.tvp.infowebsite  on  1  February 

2019. The article says, at the beginning, that the leader of ALDE referred 

to  Poland's  decision  to  deport  Lyudmyla  Kozlovska  as  unlawful  and  not 

supported  by  reliable  evidence.  It  is  then  said  that  Lyudmyla  Kozlovska 

has  been  requested  to  appear  before  Moldova's  public  prosecutors  in 

connection with money  laundering,  espionage  and  illegal  financing  of  a 

political  party.  The  article  says  that  the  investigation  was  launched 

following a report by a parliamentary committee set up in October 2018 

to  verify  whether  Lyudmyla  Kozlovska  and  the  Foundation  may  have 

interfered  with  the  internal  affairs  of  Moldova  and  to  look  into  the 

financing  of  political  parties  by  them.  The  second  page  of  the  article 

contains  a  hyperlink  to  an  article  headlined  "Ukraine  Security  Service 

launches investigation against Lyudmyla Kozlovska". The third page of the 

article  clearly  and  conclusively  says  that  the  "organisation's  funds  came 

from, among other sources, Russian military institutions, sources located 



23  

in tax havens, Russian money laundering organisations, money laundering 

schemes  and  thefts  from  Moldovan  banks.  The  article  continues  by 

linking  Lyudmyla Kozlovska with Veaceslav Platon, who was  convicted 

of  money  laundering  and  fraud.  Citing  the Moldovan  Committee,  the 

article  says  that  the  Foundation  acted  to  the  detriment  of  countries 

opposing  the geopolitical  interests of  the Russian Federation.  It  is  said 

that the Moldovan Committee's report was based on information from 

anonymous bloggers and media controlled by the authorities, which the 

Court  should  interpret  as  a  reason  for  questioning  the  accuracy  and 

reliability  of  the  report.  The  article  ends  with  a  reference  to  the 

deportation  of  Lyudmyla  Kozlovska  from  the  EU,  the  Internal  Security 

Agency's doubts and doubts about the financing of the Foundation. This 

article,  too,  repeats  the  information  that  Lyudmyla  Kozlovska  is 

suspected by the Ukraine Security Service of  the crime of high treason 

and of incitement to disturb the borders of Ukraine. This article, citing a 

source of questionable quality (a political report by a committee, based 

on  unreliable  sources),  once  again  presents  Lyudmyla  Kozlovska  as  a 

dishonest person, refers to her alleged  links with a bank fraudster and 

informs  readers  of  some  irregularities  and  serious  doubts  concerning 

the  Foundation. Also,  the  presentation  of  negative  information  about 

the claimant indicates a lack of clarity and transparency in the financing 

of  the  Foundation.  The  average  reader  will  have  the  impression  (the 

article  intends  to  cause  doubts  about  the  claimant  and,  in  this  way, 

cause  the  impression)  that  the  Foundation,  managed  by  the  claimant 

(Lyudmyla Kozlovska), is acting in the same way. In addition, the article 

expressly  refers  to  the  Foundation's  links  with  Russia  and  its  [the 

Foundation's]  activities  to  the  detriment  of  the  countries  that  oppose 

the  interests  of  Russia.  This  material  infringes  the  Foundation's  and 

Lyudmyla Kozlovska's  personal  rights,  i.e.  their  reputation  and honour 

[Polish: cześć]. 

22) https://www.tvp.info/38580264/abw‐ludmila‐kozlowska‐zostala‐

objeta‐ zakazem‐wjazdu‐do‐polski‐i‐ue, (pages 433‐434; for a transcript of 

the video published before the release of the video, see pages 441‐443; 

the transcript is still available by clicking the above hyperlink and reflects 



24  

the  content  of  the  video).  This  article  was  published  on  the 

www.tvp.infowebsite on 20 August 2018. It is said in this article that the 

head  of  the  Internal  Security  Agency  refused  to  approve  Lyudmyla 

Kozlovska's  application  for  the  long‐term  EU  resident  status  and,  as  a 

result, she was banned from entering Poland and the EU, Stanisław Żaryn, 

the spokesperson  for  the Coordinating Minister  for Secret Services,  said 

on Monday. Mr  Żaryn  explained  that  the  negative  opinion  prepared  by 

the Counterintelligence Department of  the  Internal Security Agency was 

based  on,  among  other  things,  serious  doubts  concerning  the  financial 

side of the Open Dialogue Foundation, led by Lyudmyla Kozlovska, which 

doubts may have "legal  implications". "Due to statutory restrictions and 

the tax inspection under way, no details of the matter may be disclosed 

to  the  public  at  the  moment,"  the  spokesperson  for  the  Coordinating 

Minister for Secret Services added. It is then reported that on 13 August, 

Lyudmyla  Kozlovska  came  to  Brussels,  where  the  Open  Dialogue 

Foundation  is  based. When  her  passport was  checked  at  the  airport,  it 

turned  out  that  she was  not  allowed  to  cross  the  border,  as  her  name 

entered in a list of people to be deported from the Schengen area. 

 

The  onet.pl  portal  reported  that  the  Ministry  of  the  Interior  and 

Administration  had  entered  Lyudmyla  Kozlovska  in  the  Schengen 

Information System (SIS), which allows for checking people that cross the 

Schengen area border. Kozlovska's name was entered in the SIS with the 

highest‐level alert. Unlike with lower‐level alerts, when border guards are 

required to pay special attention to anyone covered by them, the highest‐

level alert means  that  the person concerned must be deported not only 

from  the  country  that  made  the  entry  in  the  SIS,  but  also  from  the 

European Union  and  any  other  Schengen  area  country. When  Lyudmyla 

Kozlovska was stopped at the airport, the Belgian Ministry of the Interior 

reportedly  asked  the  Polish  ministry  whether  it  confirmed  the  entry  of 

Lyudmyla  Kozlovska  in  the  SIS.  According  to  the  onet.pl  portal,  Poland 

confirmed  the  entry  and  Lyudmyla  Kozlovska was  deported  by  plane  to 

Ukraine on Tuesday. Before her deportation, Kozlovska applied, in Poland, 

for  a  long‐term  EU  resident  permit  on  the  grounds  that  she  had  been 



25  

living  and working  in  Poland  for  ten  years  and  that  her  husband was  a 

Polish  national.  In mid‐July,  she  learned  that  part  of  the  records  of  the 

matter  had  the  status  of  classified  material  and  now  she  thinks  it  had 

something to do with the deportation decision. 

 

A  video  posted  before  the  article  comments  on  the  reasons  for  the 

deportation of Lyudmyla Kozlovska from the EU, indicating that, according 

to informal sources, the decision was made for national security reasons. 

The video features experts saying that if the secret service agencies made 

the  decision,  they  must  have  had  valid  reasons  for  it.  The  video  then 

refers to sources of the Foundation's income and to Lyudmyla Kozlovska's 

brother's  links  with  Russia's  munitions  industry  and  to  the  fact  that 

Lyudmyla  Kozlovska's  family members  and  the  Foundation's  donors  are 

allegedly  holders  of  Russian  passports.  The  style  of  the  video  and  the 

article  is  a  clearly  pejorative  for  Lyudmyla  Kozlovska  and  the 

Foundation.  Lyudmyla Kozlovska  is presented as a person  that poses a 

threat to Poland's legal order, but fails to provide a reasonable basis for 

the decision to deport Lyudmyla Kozlovska form the EU, while referring 

to some justified "serious doubts" that the Internal Security Agency had 

about  Lyudmyla  Kozlovska.  It  is  evidently  implied  that  the  claimant  is 

involved  in  an  unclear  and  unlawful  practice,  which  relates  to  the 

Foundation she is charge of as well. 

23) https://vod.tvp.pl/video/minela‐dwudziesta,26092018,38864790, 

(page 455;  for  a  transcript  of  the  video,  see  pages  458‐465).  This  video 

was  broadcast  on  the  TVP  Info  television  channel's  "Minęła  20" 

programme,  on  26  September  2018,  hosted  by  Michał  Rachoń,                           

a  journalist.  The  host  of  the  programme  talks  about  some  unclear 

financing  of  the  Foundation  and  cites  "reports  by  Internet  users",  "a 

report  by  M.  Rej  from  the  'Russian  Fifth  Column  in  Poland'  blog", 

considering information published by private individuals to be established 

facts.  Szymon  Szynkowski  vel  Sęk,  who  is  a  guest  on  the  programme, 

repeats  that  Lyudmyla Kozlovska was entered  in  the SIS on  the basis  of 

information held by the secret service agencies and that no person is ever 

entered  in  the SIS  if  there are no  serious doubts about  the person. The 



26  

guest  notes  that  Poland  is  exposed  to  the  Russian  Federation's 

aggressive  politics.  The  host  uses  a  question  to  link  the  Foundation 

directly  with  Russia,  the  question  being  "I  understand  that  your 

interpretation of these activities of the Foundation or its president is set 

in the context of the Russian Federation's aggressive activities towards 

Poland?”. The guest again emphasises some doubts about the financing 

of  the  Foundation  and  notes  that  these  doubts  are more  serious  and 

that this information is held by the secret service agencies. The content 

of  this  video  infringes  the  personal  rights  of  the  Foundation  and  of 

Lyudmyla  Kozlovska.  The  claimants  are  presented  as  persons  posing  a 

threat  to  Poland  and  acting  to  the  detriment  of  Poland,  showing  an 

openly  pro‐Russian  attitude.  It  is,  once  again,  said  that  Lyudmyla 

Kozlovska  is an exceptional threat to Poland's national security and an 

opinion  by  the  special  security  agencies  is  cited,  implying  that  the 

arguments  are  very  serious.  At  the  same  time  and  once  again,  no 

legitimate reasons for the deportation of Lyudmyla Kozlovska from the 

EU  are  presented,  and  the  viewers  are  left  with  the  impression  that 

Lyudmyla  Kozlovska  poses  an  exceptional  threat  [to  Poland]  if  the 

special  security  agencies  talk  of  "serious  doubts",  although  they  have 

not provided any substantive reasons for the deportation decision. The 

host talks about some unclear financing of the Foundation and its links 

with  Russia's  munitions  industry,  citing  "reports  by  Internet  users",  a 

report  by  a  Facebook  blogger,  and  presents  such  information  as  facts 

rather  than  speculations.  In  addition,  this  Court  is  of  the  opinion  that 

sources  such  as  "reports  by  Internet  users"  or  "bloggers'  reports"  

should be approached with great care. 

24) https://www.tvp.info/40835634/przedwyborczy‐strach‐

europejskiego‐ mainstreamu‐opinia, (pages 275‐278). 

This  article  was  published  on  the  www.tvp.info  website  on  13  January 

2019. This article is largely an analysis of Europe's political systems and an 

analysis  related  to  a  European  Parliament  election.  It  is  said  in  the  last 

paragraph of the article that "it is better to look for Putin's friends among 

politicians who  are promoting,  to  spite  Poland,  Lyudmyla  Kozlovska, who 

was  deported  from  Poland  because  of  her  suspicious  links  with  Russia. 



27  

Apart from the above paragraph, no other part of the article refers to the 

claimants.  It  needs  to  be  stressed  that  this  article,  too,  refers  to  some 

unidentified  links  between  Lyudmyla  Kozlovska  and  Russia    and  to  the 

fact  that her  improper  (i.e.  subversive or hostile) activities against Poland 

have  led  to  her  deportation.  The  defendant  once  again  presents  the 

claimant  as  an  enemy  of  Poland,  and  such  a  presentation  of  her  is  only 

intended to strengthen the readers' negative perception of the claimant. 

25) https://www.tvp.info/38994904/zapraszajac‐kozlowska‐niemcy‐

graja‐polsce‐ na‐nosie,  (pages 444‐445; for a transcript of the video, see 

pages  452‐454).  This  article was  published  on  the www.tvp.infowebsite 

on  14  September  2018.  Above  this  article,  a  video  is  available.  The 

transcript  of  the  video  is  contained  on  pages  452‐454  and  reflects  the 

content of the video. 

 

"It is necessary to prevent actions detrimental to the interests of Poland 

and such actions were taken in relation to Lyudmyla Kozlovska," Jarosław 

Porwich,  an MP  of  the Wolni  i  Solidarni  Party,  said  on  the  "Minęła  8" 

programme. He said that "Germany thumbed its nose at Poland by taking 

the  decision  to  invite  this  lady".  Paweł  Kobyliński  of  the  Nowoczesna 

Party appealed for "an in‐depth examination of the matter", as "it's about 

the  interests  of  Poland",  he  stressed.    According  to  Andrzej  Czerwiński 

(Civil  Platform  Party),  the  decision  to  ban  Lyudmyla  Kozlovska  from 

entering  the  EU  should  never  have  been  taken.  "The  Polish  Foreign 

Ministry's  statement  shows  no  evidence  that  the  Open  Dialogue 

Foundation  made  any  specific  mistakes;  there  was  only  talk  of  some 

doubts," he said convincingly, and added that he was not trying to make 

light of the matter. "But there are two sides to every story. We live in a 

lawful  country and  in a community of  law,  so  if any violation  is proved, 

then the violators are held to account. He said he was surprised that the 

Polish  special  security  agencies  had  not  provided  any  specific  evidence 

against  the Russian activist. Małgorzata Gosiewska (Law & Justice Party) 

said,  in a  convincing voice,  that  such matters were not disclosed  to  the 

public "in any country". "The work of special security agencies is such that 

not  all  information  may  be  made  public,"  she  noted.  "There  were 



28  

reservations about the financing of the Open Dialogue Foundation as long 

ago as the Civil Platfom Party was in power. The special security agencies 

became  interested  in  this  organisation  for  a  long  time,"  she  stressed. 

Paweł  Kobyliński  admitted  that  it was  a  serious matter.  "If  the  highest‐

ranking  state  dignitaries  are  involved  in  it,  then  something  is  up. 

However,  I  would  refrain  from  passing  judgment,  because  hasty 

comments may not help  the matter.  If  the matter  is politicised, we will 

help  those  who  do  not  wish  Poland  very  well,"  he  said.  "This  matter 

requires  an  in‐depth  investigation,  because  it's  about  Poland's  national 

security after all.  I hope that the special security agencies will  scrutinise 

the matter," he added. He also said he hoped that the matter would be 

dealt  with  by  the members  of  the  parliamentary  Committee  for  Secret 

Services. "It is necessary to prevent actions detrimental to the interests of 

Poland and such actions were taken  in  relation  to Lyudmyla Kozlovska," 

stressed Jarosław Porwich, who was trying to prove that it was "obviously 

obvious"  that  the  president  of  the  Foundation  had  links  with  "Russian 

oligarchs,  with  George  Soros".  "The  actions  taken  by  the  Polish 

authorities  must  have  been  the  right  thing  to  do  in  response  to  what 

Kozlovska  did,  and  in  my  opinion  and,  certainly,  in  the  opinion  of  the 

secret service agencies, which is proved by the Internal Security Agency's 

information,  she  was  acting  against  the  interests  of  Poland.  "Germany 

thumbed its nose at Poland by taking the decision to invite this lady and it 

is taking advantage of the situation to hit the governments of Poland and 

Hungary,  because  the  two  governments  [text  missing  in  the  original 

document] them in the EU. 

 

According to Jerzy Jachnik of the Kukiz’15 political party, Germany should 

respect the decision to ban Lyudmyla Kozlovska from entering the EU. "By 

inviting  [her]  to  Bundestag,  in  the  presence  of  other  organisations, 

including  Hungarian  and  Polish  ones,  Germany  thumbed  its  nose  at 

Poland. It is not the first time this has happened," he said convincingly. "In 

fact,  some EU member  states are beginning  to  look  for pretexts. Not  so 

long ago, the government of Ireland refused 



29  

to surrender a criminal to Poland, on the grounds of 'a lack of the rule law' 

in Poland," he recalled. 

 

The entire video and the article below the video focus on the reasons for the 

deportation  of  Lyudmyla  Kozlovska  from  the  EU  and  on  emphasising  that 

there must have been valid  reasons  for  the decision  if  the  special  security 

agencies  took  the  decision.  One  of  the  commentators  says  clearly  that 

Poland has taken actions to prevent causing harm to Poland, while stressing 

that  not  all  the  details  about  Lyudmyla  Kozlovska  are  known,  but,  at  the 

same  time,  saying  that  it  is  "obviously  obvious  that  she  has  links  with 

Russian oligarchs, with George Soros" (page 453).  It  is  then said that  if  the 

deportation  decision  was  made,  the  actions  taken  by  the  Polish  secret 

service agencies must have been the right thing to do  in response to what 

Kozlovska did. 

 

The  discussion  infringes  Lyudmyla  Kozlovska's  personal  rights  by 

presenting her as a person acting to the detriment of Poland, although the 

speakers have virtually no factual knowledge and their opinions are based 

on  the  Internal  Security  Agency's  statement  of  a  very  general  nature. 

Lyudmyla Kozlovska is presented as a dangerous person linked with some 

Russian  oligarchs,  the  popular  understand  of which  is  that  she  has  links 

with Russia and so she is acting for the benefit of Russia. This presentation 

of the claimant is an infringement of her personal rights. 

26) https://www.tvp.info/33560157/fundacja‐otwarty‐dialog‐na‐

kontrmanifestacji‐ w‐warszawie, (pages 170‐176) 

This article was published on the tvp.info website on 10 August 2017. The 

article begins with citing the Polish Radio that Bartosz Kramek, chairperson 

of  the  Open  Dialogue  Foundation,  and  his  wife,  Lyudmyla  Kozlovska, 

president  of  the  Foundation,  took  part  in  a  counter‐demonstration  in 

opposition  to  a  regular  monthly  event  to  commemorate  the  Smoleńsk 

plane  crash.  The  article  continues  by  saying  that  what  made  Kramek 

"famous" was his social media posts calling for "deactivation" of the Polish 

government. The article then refers to Bartosz Kramek's alleged Facebook 

post on 21 July 2017, saying "Niech państwo stanie: wyłączmy rząd!” [May 



30  

the state come to a standstill:  let's deactivate the government]. According 

the writer of the article, what Kramek published was a set of  instructions 

about how to overthrow the Polish government. The article says that the 

Polish Foreign Ministry is looking into the matter and has, at the request of 

Mariusz Kamiński, the Coordinating Minister for Secret Services, requested 

the management of the Foundation to send all of the resolutions passed by 

the Board of the Foundation between 2013‐ [text apparently missing in the 

original document]. In addition, the first page shows a smaller window with 

a  hyperlink  to  the  article  headlined  "Nawoływali  do  łamania  prawa? 

Fundacja  Otwarty  Dialog  ma  się  wytłumaczyć”  [They  were  calling  for 

breaking  the  law.  The  Open  Dialogue  Foundation  has  to  explain  it].  The 

second page of the article contains a photograph of the claimant [Bartosz 

Kramek]  with  his  wife,  probably  the  Twitter  @PR24_pl  account,  with  a 

caption  reading:  "Bartosz  Kramek,  calling  for  action  to  overthrow  the 

government,  with  his  wife,  Lyudmila  Kozlovska  (Open  Dialogue 

Foundation) at a demonstration of The Citizens of the Republic of Poland". 

The  photograph  is  followed  by  the  statement  that  the  Open  Dialogue 

Foundation  was  granted,  in  2014,  a  licence  from  the  Ministry  of  the 

Interior  and  Administration  to  trade  in  defence  weapons,  and  that  the 

application for the  licence was approved by Piotr Pytel,. the then head of 

the Military Counterintelligence Service, who is suspected of collaborating 

with the Federal Security Service of the Russian Federation. 

This material infringes the claimants' personal rights, i.e. their reputation 

and  honour  [Polish:  cześć].  The  article  presents  the  claimants  as 

dangerous  persons  being  the  subjects  of  some  activities  undertaken  by 

secret service agencies, implying some unspecified activities to stress the 

claimants are particularly dangerous and the allegations against them are 

serious. 

27) https://www.tvp.info/33565401/kramek‐wspieram‐obywateli‐rp‐i‐

czuje‐sie‐z‐ tego‐dumny (pages 177‐178). 

This article was published on the www.tvp.info website on 11 August 2017. 

It is illustrated with a photograph of Bartosz Kramek and his wife, Lyudmila 

Kozlovska, talking to a TVP Info reporter. 

 



31  

The article begins with a text in letters larger that the remaining text of the 

article,  reading  that  Bartosz  Kramek  is  the  chairperson  of  the  Open 

Dialogue Foundation, which was calling for action to overthrow the Polish 

government.  The  article  continues  by  saying  that  the  Open  Dialogue 

Foundation published a total of sixteen posts saying "Niech państwo stanie: 

wyłączmy  rząd!”  [May  the  state  come  to  a  standstill:  let's  deactivate  the 

government],  which  means  calling  for  action  to  "organise  a  Polish 

Euromaidan" (the Foundation provided assistance to people taking part in 

the  Ukrainian  riots).  The  article  is  followed  by  the  following  hyperlink: 

https://www.tvp.info/33560157/fundacja‐otwarty‐dialog‐na‐ 

kontrmanifestacji‐w‐warszawie.  This  material  infringes  the  claimants' 

personal  rights,  i.e.  their  reputation  and  honour  [Polish:  cześć].  The 

information  presented  in  the  article  has  been  manipulated,  as  Bartosz 

Kramek's  personal  beliefs  and  manifesto  are  equated  with  the 

Foundation's opinions. The way that the information is presented implies 

that  the  claimant  [Bartosz  Kramek]  is  trying  to  overthrow  the  Polish 

government by force. 

28) https://wiadomosci.tvp.pl/33413345/sponsorzy‐fundacji‐otwarty‐

dialog,  (page  375;  for  a  transcript  of  the  video,  see  pages  377‐378).  This 

video was broadcast on  the TVP  television  channel's  "Wiadomości"  news 

bulletin  at  7:30 PM on 30  July  2017.  The web page  containing  the  video 

says that the generous sponsors of the Foundation include business people 

doing  business  in  Russia.  It  is  also  stressed  that  the  chairperson  of  the 

Board of the Foundation intended to organise a street riot in Warsaw such 

as  the Ukrainian Euromaidan. The video  is still available  to watch on that 

web  page.  The  entire  material  focuses  on  sources  of  the  Foundation's 

income and the Foundation's financing‐related links with Russia. The article 

mentions  particular  names  and  amounts  reportedly  transferred  to  the 

Foundation,  as  well  as  their  links  with  Russian  companies.  The  entire 

material  clearly  implies  that  the  Foundation  is  financed  with  money 

flowing  from  Russian  sources  and  that  this  is  the  nature  of  the 

Foundation's  operation  in  Poland. A  similar  opinion  is  given  of  Bartosz 

Kramek's activities.  To make  the material  sound more  significant,  there 

are statements by so‐called experts  talking about  the anti‐Polish nature 



32  

of  the  Foundation's  activities  and management.  This  material  infringes 

the  claimants'  personal  rights,  i.e.  their  reputation  and  honour  [Polish: 

cześć]. The article presents the claimants as dangerous persons being the 

subjects  of  some  activities  undertaken  by  secret  service  agencies, 

implying  some  unspecified  activities  to  stress  the  claimants  are 

particularly dangerous and the allegations against them are serious. 

29) https://www.tvp.info/33448513/koncesja‐na‐bron‐dla‐otwartego‐

dialogu‐  opiniowal‐ja‐byly‐szef‐skw‐ktory‐ma‐zarzuty‐ws‐nielegalnej‐

wspolpracy‐z...,  (pages  383‐389).  This  article  was  published  on  the 

www.tvn.infowebsite on                 2 August 2017. This article refers to the 

Foundation's  licence  to  trade  in weapons, where  the  application  for  the 

licence was approved by a former head of the Military Counterintelligence 

Service,  who  is  charged  with  the  crime  of  illegal  collaboration  with  the 

Federal  Security  Service  of  the  Russian  Federation.  The  headline  alone 

indicates  that  the  licence  was  granted  to  the  Foundation  only  and 

exclusively  because  the  application  process  involved  the  head  of  the 

Military  Counterintelligence  Service  who  reportedly  had  some  links  with 

Russia's  secret  service  agencies.  The  article  continues  by  saying  that  the 

Foundation  was  granted  a  licence  to  trade  in  defence  weapons.  The 

application was  reportedly  approved  by  Piotr  Pytel,  head  of  the Military 

Counterintelligence Service, who  is charged with criminal offences, which 

is to indicate a lack of transparency and questionable quality of the opinion 

on which  the  approval was  based,  by  "passing  judgment"  on  the  person 

that approved the Foundation's application. The article contains a scanned 

copy of a notice of the official decision of 3 November 2014, signed by the 

head of the Military Counterintelligence Service. The style of the opinion is 

laconic  and  cliched,  as  it  fails  to  disclose  the  reasons  that  could  have 

prevented the approval. The article is also accompanied by a scanned copy 

of  the  licence  dated  on  15  December  2014.  The  article  continues  by 

specifying what  products  for military  or  police  use were  covered  by  the 

licence  (e.g.  armour  plates,  helmets,  face  and  limb  guards,  personal 

armours, bulletproof jackets, filter‐ventilation devices). It is then said that 

the  agreement  between  the Military  Counterintelligence  Service  and  the 

Federal  Security  Service  of  the  Russian  Federation  was  entered  into 



33  

without  the  involvement of  the prime minister, who was  responsible  for 

supervising the work of the special security agencies, and enabled Russia's 

secret  service  agencies  to  infiltrate  into  the  Polish  military 

counterintelligence service. The article continues by saying that on 12 June 

2017,  the  Minister  of  the  Interior  and  Administration  cancelled  the 

Foundation's weapon trading licence. This is followed by a scanned copy of 

the  entire  decision  notice  of  12  June  2017. Although  any  careful  reader 

may,  in addition to the author's comment  in the article, easily view the 

scanned decision notice of 12 June 2017 and learn about the true reasons 

for cancelling the licence (the Foundation had discontinued the activities 

covered  by  the  licence  and  did  not  have  any  personnel  qualified  to 

manage  such  activities,  of  which  the  Foundation  itself  notified  the 

Ministry of  the  Interior and Administration),  the defendant presented a 

one‐side  description  of  the  facts  in  a  style  that  is  pejorative  for  the 

Foundation. The article seems to imply, from its very beginning, that the 

licence  was  granted  to  the  Foundation  under  some  unclear 

circumstances, which is clearly proved by the fact that the application for 

the licence was approved by the head of the Military Counterintelligence 

Service, who was later charged with illegal collaboration with the Federal 

Security  Service  of  the  Russian  Federation.  The  article  is  indirectly 

discreditable  by  linking  [the  claimant]  with  a  disgraced  person  with 

criminal  charges,  which  indicates  that  any  person  dealing  with  such  a 

person is suspicious only because of such contact. At the same time, the 

defendant  dishonestly  reported  on  the  "cancellation"  of  the  weapon 

trading  licence, which  is  also  imprecise  and  false.  It  needs  to  be  noted 

that the licence of 15 December 2014 is a licence "to trade in products for 

military or police use" in accordance with a clearly specified annex to the 

relevant regulation of the Council of Ministers. However, the defendant 

expressly says that the licence is a licence to trade in defence weapons. 

The  statement  referring  to  the  cancellation  of  the  licence  refers  to  the 

cancellation of a  licence to trade  in weapons, which the average reader 

will interpret as defence weapons (rifles, tanks, firearms). This, together 

with  the  information  about  the  doubts  concerning  the  approval  of  the 

application  for  the  licence  by  a person  charged with  collaborating with 



34  

the  Federal  Security  Service  of  the  Russian  Federation,  presents  the 

Foundation as a dangerous organisation with some unspecified links with 

Russia  and,  because  it  holds  a  weapon  trading  licence,  also  an 

organisation that is dangerous in the usual sense of the word. The entire 

material  infringes  the Foundation's personal  rights,  i.e.  their  reputation 

and good name. 

 

30) https://www.tvp.info/35444945/fundacja‐otwarty‐dialog‐zada‐

zamkniecia‐ rosyjskiej‐v‐kolumny‐w‐polsce‐i‐pol‐mln‐zl, (pages 184‐

185). 

This article was published on the www.tvp.info website on 2 January 2018. 

The 

article  begins  with  the  statement  that  the  Open  Dialogue  Foundation 

demands  that  the  "Fifth  Russian  Column  in  Poland"  Facebook  profile  be 

blocked  and  that  the  Foundation  be  paid  PLN  550  thousand  as 

compensation.  It  is  said  that  the  above  Facebook profile  has,  on  several 

occasions,  published  posts  about  the  Foundation's  suspicious  activities 

and  Russia's  illegal  activities,  not  only  in  Poland.  This material  infringes 

the Foundation's personal  rights,  i.e.  its  reputation and good name, by 

presenting it as a law‐breaking organisation. 

31) https://polandin.com/39427322/poland‐deportee‐could‐face‐charges‐

of‐high‐  treason‐in‐ukraine‐reports,  pages  364‐366;  for  a  translation,  see 

pages  368‐369).  This  article  was  published  on  the    www.polandin.com  

website  on  11  October  2018  and  was  headlined  "Deportowana  z  Polski 

może  zostać  oskarżona  o  zdradę  na  Ukrainie:  Doniesienia”  [A  person 

deported  from  Poland  may  face  criminal  charges  with  high  treason  in 

Ukraine:  Reports].  The  article  cites  a  statement  on  a  Ukrainian  website 

saying  that  Lyudmyla  Kozlovska,  officially  banned  by  Poland's  special 

security  agencies  from  entering  the  Schengen  area,  may  face  serious 

criminal  charges  in  her  mother  country,  including  for  fraud  and  high 

treason,  as  she  is  suspected  of  criminal  offences  such  as  treason, 

incitement  to  riots  and  large‐scale  frauds.  Citing  the  same  Ukrainian 

website, the article reports that the Ukraine Security Service's investigators 

have  obtained  recordings  of  telephone  conversions  between  Lyudmyla 



35  

Kozlovska and her Polish husband, Bartosz Kramek, as well as evidence of 

suspicious  bank  transfers.  The  article  refers  to  some  suspicious  links 

between  Lyudmyla  Kozlovska  and  a  Kazakh  business  person,  Mukhtar 

Ablyazoy,  the  Foundation's  donor  and,  at  the  same  time,  charged  with 

embezzling about 6 million US dollars while he was the chairman of a bank. 

It is then implied that the claimant may have had an intimate relationship 

with the banker. Citing another Ukrainian website, the article reports again 

that Lyudmyla Kozlovska may be a Russian sleeper agent.  It  is said, again, 

that  Lyudmyla  Kozlovska,  who  comes  from  the  city  of  Sevastopol, 

collaborated  with  Russia's  secret  service  agencies  after  the  Russian 

annexation of Crimea and was given a Russian passport.  It  is argued  that 

her  family member who  transferred  some money  to  the  Foundation was 

allegedly linked with Russia's munitions industry. It is also said in the article 

that  Ukrainian  prosecutors  are  reportedly  investigating  the  activist's 

possible  involvement  in various crimes,  including  terrorism financing. The 

article  ends  with  a  reference  to  the  Foundation's  and  the  claimants' 

involvement  in  protests  in  Poland  against  the  Law  &  Justice  Party 

government.  The  entire  article,  dealing  with  mostly  with  Lyudmyla 

Kozlovska,  is  based  mainly  on  randomly  selected  citations  from  other 

media. the information directly defaming Lyudmyla Kozlovska (i.e. she is 

reportedly  facing  serious  charges;  she  is  suspected  of  criminal  offences 

such as high treason; she has strong links with a business person charged 

with embezzling millions of US dollars; it is implied that the activist may 

have had an  intimate  relationship with a disgraced banker;  it  is  implied 

that Lyudmyla Kozlovska may be a sleeper agent who collaborated with 

Russia's  secret  service  agencies)  is  presented  in  the  form  of  unverified 

citations  from  other  media,  using  speculative  language  such  as  "it  is 

implied",  "may  have  been",  "reportedly  linked",  "may  be  [have  been] 

involved".  The  style  of  the  entire  article  is  highly  defamatory  or  even 

offensive, particularly  for  Lyudmyla Kozlovska, who  is  accused of,  apart 

from  espionage,  fraud  by  linking  her with  a  disgraced  banker,  implying 

that she has committed adultery with the same banker, which may add 

credibility  to  the  statement  that  the  banker  is  also  the  Foundation's 

donor,  thus  linking  Lyudmyla  Kozlovska  with  other  criminal  offences, 



36  

including  terrorism  financing.  The  defendant  again  writes  about  some 

unclear financing of the Foundation and implies some links with Russia's 

munitions  industry.  The  information  in  this  article  clearly  infringes  the 

claimants' personal rights. 

32) https://polandin.com/38582999/reasons‐for‐deporting‐ukrainian‐

activist‐form‐ poland‐revealed, (pages 307‐310; for a translation, see 

pages 312‐313). 

This article was published on the www.polandin.comwebsite on 20 August 

2018. A photograph of the claimants is followed by a text (in letters larger 

that the remaining text of the article) saying that according to the Internal 

Security  Agency,  Lyudmila  Kozlovska  has  been  deported  from  EU  in 

connection  with  serious  doubts  about  the  financing  of  the  Foundation, 

which  Lyudmila  Kozlovska  is  in  charge  of.  It  is  mentioned  that  her 

application for a long‐term EU resident permit was rejected. It is then said 

that  Lyudmila  Kozlovska  is  the  president  of  the  Foundation,  which  is 

described  as  an  anti‐government  group  that  allegedly  called  for 

overthrowing  the  Polish  conservative  government  in  Warsaw.      This  is 

followed  by  a  statement  by  the  spokesperson  for  the  Coordinating 

Minister  for  Secret  Services,  referring  to  the  rejection  of  Lyudmila 

Kozlovska's application for a long‐term EU resident permit and the reasons 

for the rejection. The decision to reject the application was based on the 

Internal  Security  Agency's  serious  doubts  about  the  financing  of  the 

Foundation,  managed  by  Lyudmyla  Kozlovska,  which  doubts  may  have 

legal implications. It is also said that no other information will be disclosed 

because of statutory restrictions and the fact that a tax inspection is under 

way  [in  respect  of  the  Foundation].  The  above  is  accompanied  by  a 

comment  from  a  Moldovan  website,  saying  that  Lyudmyla  Kozlovska 

helped Russia with its hybrid warfare against the West and that worked for 

"Russian secret services". The article says that the Foundation is known for 

its  aggressive  lobbying  against Russia's  enemies,  i.e.  Poland and Ukraine. 

The  article  cites  the  polityce.pl  portal,  saying  that  the  Foundation  has 

prepared  a  plan  of  16  steps  to  overthrow  the  Polish  government,  and  a 

Facebook fan page, mentioning some unclear sources of the Foundation's 

income that may be linked with Russian businesses. The article is a biased 



37  

presentation of Lyudmyla Kozlovska as an enemy of Poland in respect of 

whom  determined  action  should  be  taken.  This  action  is  so  dangerous 

that  no  specific  reasons  are  disclosed  for  the  rejection  of  Lyudmila 

Kozlovska's application for a long‐term EU resident permit by the Internal 

Security Agency. At the same time, the defendant uses citations, against 

the  applicable  rules,  to  provide  questionable  information  from  other 

sources concerning the Foundation's allegedly anti‐Polish activities.  The 

defendant manipulates  the  facts  and  presents  the manifesto  published 

by Bartosz Kramek on 21 July 2017, equating it with the activities of the 

Foundation  itself:  "Last  summer,  the  Foundation prepared  a plan of  16 

steps  to  overthrow  the  Polish  government".  The  citation  of  another 

website (wpolityce) and the presentation of objectively false information 

may  not  be  regarded  as  accurate  and  reliable  reporting,  because  the 

defendant was well aware of who and what capacity had published the 

manifesto,  as  its  publication  had  been  covered  by  many  of  the 

defendant's  articles  and  referred  to,  several  times,  in  other  published 

materials  directly  or  indirectly  related  to  the  Foundation  and/or 

Lyudmyla Kozlovska. The above  indicates that the direct purpose of the 

article  was  a  negative  presentation  the  claimants  to  the  public,  By 

providing information on the Foundation's alleged subversive activities, or 

activities for the benefit of Russia, or unclear sources of income linked with 

Russian  businesses,  or  "plans  to  overthrow  the  Polish  government". The 

purpose  of  the  entire  article  is  to  present  the  claimants  in  a  negative 

light,  and  the  references  to  the  Internal  Security  Agency  and  "legal 

implications" are clearly intended to discredit the claimants by indicating 

that further legal steps are only a matter of time. 

33) https://polandin.com/38610307/opposition‐leaders‐want‐expelled‐

ngo‐head‐  back‐in‐eu,  (pages  316‐319;  for  a  translation,  see  pages  321‐

322).  This  article was  published  on  the www.polandin.comwebsite  on  28 

September 2018. www.polandin.com Both the headline and the text of this 

article  refer  to  an  appeal  statement  by  political  leaders,  activists  and 

scholars  calling  for  the  deportation  of  Lyudmyla  Kozlovska  from  the  EU. 

The  article  says  that  according  to  the  authors  and  signatories  of  the 

petition,  the deportation of  the nongovernmental  activist  has  to  do with 



38  

Poland's  violation  of  the  Schengen  agreement  and  with  political 

persecution.  Although  the  article  deals with  a  petition  in  defence  of  the 

Lyudmyla  Kozlovska,  it  repeats  the  information  that  the  deportation 

decision was based on the Internal Security Agency's serious doubts about 

the  financing  of  the  Foundation, managed by  Lyudmyla  Kozlovska, which 

doubts  may  have  legal  implications.  However,  no  details  about  any 

investigation regarding the claimant are disclosed to the public. The article 

continues  by  saying  that  the  Foundation  and  Bartosz  Kramek  became 

involved  in  Poland's  politics  by  calling  for  action  to  "deactivate  the 

government"  and  for  civil  disobedience.  It  is  said  in  the  article  that 

Lyudmyla Kozlovska  is clearly  involved  in anti‐government protests and  is 

calling for her deportation from the EU to be regarded as an act of political 

persecution, although the real problem is the continuing doubts about the 

source  of  the  Foundation's  income.  Citing  "an  independent  investigative 

journalist", the defendant reports that the Foundation's main donors were 

linked  with  Russia's  munitions  industry,  including  people  blacklisted 

following  the  annexation  of  Crimea  by  Russia.  Citing  a  well‐known  pro‐

government  portal,  the  defendant  says  that  the  Foundation's  objective 

may  have  been  to  overthrow  the  Polish  government  and  that  the 

Foundation  may  have  been  used  for  some  foreign  interests.  The  article 

again  refers  to  the  manifesto  calling  for  action  to  "deactivate  the 

government",  accompanied  by  the  comment  that  the  purpose  of  the 

manifesto  may  have  been  to  organise  an  event  such  as  Ukraine's 

Euromaidan  in 2013, where hundreds of people were killed as a result of 

clashes between the protesters and government forces. The way that the 

claimants  are  presented  in  the  article,  the  presentation  of  unverified 

information  by  relying  on  citations  of  questionable  quality,  the  use  of 

half‐truths, and references to people apparently not connected with the 

Foundation, as is the case with Michał Broniatowski (the presentation of 

his  opinions  was  accompanied  by  the  manifesto  calling  for  action  to 

"deactivate  the  government"),  have  all  been  used  to  cause  the 

impression that the Foundation and Bartosz Kramek encourage and incite 

the use of force in actions against the Polish State. This material infringes 

the  claimants'  personal  rights,  i.e.  their  reputation  and  honour  [Polish: 



39  

cześć]. 

34) https://polandin.com/38991953/germany‐invites‐deported‐ukrainian‐

activist‐  to‐discuss‐poland,  (pages  325‐328;  for  a  translation,  see  pages 

331‐333). This article was published on the www.polandin.comwebsite on 

13  September  2018.  This  article  refers  to  Lyudmyla  Kozlovska's  visit  to 

Bundestag and says that she was deported from the EU four weeks ago at 

the request of  the Polish authorities. The article continues by saying  that 

Lyudmyla Kozlovska was banned from entering the Schengen area on the 

basis of an entry made by the Internal Security Agency, whose decision was 

based on serious doubts about the financing of the Foundation.  It  is then 

said  in  the  article  that,  initially,  the  Foundation  became  famous  for  its 

active  support  for  Ukrainian  protests  in  2013‐2014,  and  that  later  the 

Foundation  and  Bartosz  Kramek  became  involved  in  Polish  politics.  The 

claimant [Bartosz Kramek] published his guide to protests, calling for action 

to  "deactivate  the  government".  It  is  then  said  that  there  have  been 

reports  indicating  that  the  Foundation  may  be  receiving  direct  financial 

support  from Russian nationals,  some of  them being  linked with  Russia's 

munitions industry. The entire article presents the claimants in a negative 

light,  as  persons  disloyal  to  Poland,  involved  in  unlawful  activities,  and 

through  suggestions  about  to  the  financing  of  the  Foundation,  implies 

that  the Foundation  is acting directly  for  the benefit of Russia. Such,  in 

the opinion of this Court, is the overtone of this article. 

35) https://polandin.com/39189708/deported‐ngo‐activist‐receives‐

belgian‐visa,  (pages  337‐340;  for  a  translation,  see  pages  342‐343).  This 

article was published on the www.polandin.comwebsite on 26 September 

2018. 

This  article  deals  with  the    Polish  Foreign  Ministry's  doubts  about  the 

granting,  by  Belgium,  of  a  visa  to  Lyudmyla  Kozlovska,  although  Poland 

banned her from entering the Schengen area. The article then says that the 

claimant  is  in  charge  of  the  Foundation,  which  is  seriously  involved  in 

opposition to the Law & Justice Party government. The Polish authorities 

accused  Lyudmyla  Kozlovska's  Foundation  of  "questionable  financing". 

However,  the  government  disclosed  no  additional  details  about  its 

statements that the Foundation is financed with money from businesses 



40  

linked  with  Kremlin.  The  defendant  clearly  admits  that  despite  some 

doubts  about  the  financing  of  the  Foundation,  no  details  have  been 

provided  in  connection  with  such  doubts,  particularly  by  government 

institutions. Although the defendant is in possession of such information, 

as  it  refers to  it,  it also talks about "alleged financing  irregularities" and 

explains  that  such  financing  comes  from  Russian  businesses,  thus 

implying  that  such  Russian  financing  means  that  the  Foundation's 

(Russian)  donors  are  also  involved.  The  Foundation  is  presented  as  an 

anti‐Polish,  subversive  organisation  and,  with  Lyudmyla  Kozlovska 

banned from entering the EU and considered by the Polish government as 

an undesired person, and so  the  readers'  impression of  the claimants  is 

clearly negative. 

36) https://polandin.com/39235810/govt‐official‐slams‐germany‐belgium‐

for‐  inviting‐deported‐activist,  (pages 346‐349;  for a  translation,  see pages 

349‐350).  This  article was published on  the www.polandin.comwebsite on 

28  September  2018.  This  article  deals with  a  Polish minister's  criticism  of 

the  Germany's  and  Belgium's  authorities  in  connection  with  the  visas  by 

these two countries to Lyudmyla Kozlovska, who was deported from the EU. 

Polish  Minister  Zieliński  says  that  an  investigation  has  been  launched 

against the claimant, but he discloses no details of the investigation to the 

public.  The  articles  continues  by  saying  that  Lyudmyla  Kozlovska  is  the 

person  in  charge  of  the  Foundation,  which  is  known  for  supporting  anti‐

government protests  in Poland and  that her husband B. Kramek  is  known 

for ideas intended to disrupt the functioning of the Polish State. The article 

again  refers  to  the  reason  for entering Lyudmyla Kozlovska  in  the SIS as a 

result  of  the  Internal  Security  Agency's  doubts.  The  article  mentions  the 

Foundation's  links  with  Russia's  munitions  industry.  Citing  a  Ukrainian 

website, 

the  article  says  that  "it  is  suggested  on  the  website  that  Lyudmyla 

Kozlovska may be a Russian  sleeper agent whose main  role  is  to  increase 

tensions  in  the region".  In  this article,  the defendant provides unverified 

information  by  citing  an  unidentified  Ukrainian  website  and  the 

suggestion on the website that the claimant may be a sleeper agent. This, 

combined  with  the  insinuation  earlier  in  the  article  implying  some 



41  

"possible links between the Foundation and Russia's munitions industry is 

intended to make the average reader to believe that Lyudmyla Kozlovska 

not only may be a foreign secret agent, but she certainly is one, which is 

indicated by the article's reference to some unclear sources of  funds for 

the Foundation which are flowing from Russia's munitions industry, which 

is directly linked with and controlled by the Russian government. 

37) https://polandin/com/39359862/polands‐deputy‐fm‐protests‐

blacklisted‐ngo‐  activists‐uk‐visit,  (pages  353‐356;  for  a  translation,  see 

pages  358‐360.  This  article  was  published  on  the 

www.polandin.comwebsite on 20 August 2018. This article was published 

on  the  www.polandin.comwebsite  on  7  October  2018  and  headlined 

"Polski wiceminister  spraw zagranicznych protestuje przeciwko wizycie w 

Wielkiej  Brytanii  aktywistki  organizacji  pozarządowej  wpisanej  na  czarną 

listę" [Polish deputy foreign minister protests against a visit to the UK by a 

blacklisted  NGO  activist].  The  headline  is  immediately  followed  by  the 

statement  that  Lyudmyla  Kozlovska  is  suspected  by  Polish  authorities  of 

obtaining funds from undisclosed Russian sources. The article continues by 

referring  to  the  reasons  for  the  deportation  of  Lyudmyla  Kozlovska,  by 

citing the Internal Security Agency's decision and referring to questionable 

sources  of  the  Foundation's  income.  The  article  repeats  the  information 

that Lyudmyla Kozlovska is the person in charge of the Foundation, which 

is known for supporting anti‐government protests  in Poland and that her 

husband B. Kramek is known for ideas intended to disrupt the functioning 

of  the  Polish  State.  The  article  mentions  the  Foundation's  links  with 

Russia's  munitions  industry.  Citing  a  Ukrainian  website,  the  article  says 

that  "it  is  suggested  on  the  website  that  Lyudmyla  Kozlovska may  be  a 

Russian  sleeper  agent  whose  main  role  is  to  increase  tensions  in  the 

region". The impression made by this article on the average reader is the 

same  as  described  in  the  case  of  the  article  discussed  in  item  37.  In 

particular, the defendant repeats the same information, with virtually no 

stylistic changes. 

38) https://polandin.com/38526912/ngo‐head‐deported‐reasons‐unknown, 

(pages  292‐  298  for  a  translation,  see  pages  300‐302).  This  article  was 

published  on  the  www.polandin.comwebsite  on  15  August  2018.  This 



42  

article  looks behind the scenes of  the deportation of Lyudmyla Kozlovska 

from the EU and says that her deportation was based on Poland's entry of 

her name in the blacklist of the SIS.  It  is said that when her passport was 

checked,  she  was  shocked  to  learn  that  "the  Polish  government  has 

classified her as  a  criminal".  The article  continues by  referring  to Bartosz 

Kramek's  statement  that  the  deportation  of  Lyudmyla  Kozlovska  is  the 

Polish government's  revenge  for his activities.  It  is  then said  that Bartosz 

Kramek's  activities  may  be  considered  to  be  in  conflict  with  the  Polish 

government. It is said that Kramek published a manifesto calling for action 

to  "deactivate"  the  Polish  government,  starting  a  campaign  of 

disobedience  against  the  ruling  Law &  Justice  Party.    Since  21  July  2017, 

when the manifesto was published, the Foundation has been in permanent 

conflict  with  the  Polish  government  and  became  the  subject  of  detailed 

financial  and customs  inspections. The Polish Foreign Ministry  took  steps 

to suspend the operation of the Foundation, but the ministry's application 

was rejected by the courts. Kozlovska's name was entered in the SIS with 

the highest‐level alert, which means that each member state is required to 

deport her not only from its territory, but also from the territory of the EU. 

When asked by Belgium's Foreign Ministry, Poland confirmed the highest‐

level alert for Kozlovska. The article continues by saying that there is some 

controversy  surrounding  the  Foundation  and  concerning  some  unclear 

source  of  its  income,  as  reported  by  the  author  of  the  Facebook  page 

called Fifth Russian Column in Poland. The page implies that the unknown 

sources of the Foundation's funds may be linked with Russian businesses. 

This article, too, presents Lyudmyla Kozlovska as an extremely dangerous 

person with the highest‐level alert [in the SIS], meaning that she must be 

deported from the EU. At the same time, citing some unverified sources 

(a  Facebook  page),  the  article  mentions  some  alleged  financing  of  the 

Foundation  by  Russian  businesses,  which  is  to  be  proof  of  the 

Foundation's subversive and shady activities. 

 

On  21  July  2017,  Bartosz  Kramek  used  his  private  Facebook  profile  to 

publish his manifesto:  "Niech państwo stanie: wyłączmy  rząd!”  [May  the 



43  

state  come  to  a  standstill:  let's  deactivate  the  government]  (pages  569‐

572),  where  he  suggested  his  ways  of  opposing  to  what  thinks  is  a 

progressive attack on the rule of law in Poland. The ways suggested by the 

claimant were based on the idea of civil disobedience, while emphasising 

the  peaceful  nature  of  any  protests. While  drawing  a  comparison  with 

Ukraine's Euromaidan, the claimant clearly stressed the peaceful nature of 

any protests: "At the same time, the red line for us must be very clear: it is 

aggression,  violence  and  blood"  (page  569v).  Although  Bartosz  Kramek 

published  the manifesto on his private Foundation profile, he signed  the 

manifesto  as  the  Chairperson  of  the  Board  of  the  Open  Dialogue 

Foundation  (page  572).  The  manifesto  is  followed  by  a  brief  statement 

referring to the Open Dialogue Foundation's objects (page 572). 

 

It  needs  to  be  noted  that  the  manifesto  was  published  on  Bartosz 

Kramek's  private  Facebook  profile,  and  although  Bartosz  Kramek  signed 

the  manifesto  as  the  Chairperson  of  the  Board  of  the  Open  Dialogue 

Foundation and published a brief  statement  referring  to  the Foundation, 

the average reader will not clearly have the impression that the manifest 

published  by  Bartosz  Kramek  is  actually  the  Foundation's  manifesto. 

Moreover, the manifesto can hardly be considered as a guide or a call for 

action to overthrow Poland's democratic government. The claimant clearly 

says  that  he  disagrees with  the  Polish  government  and  suggests  various 

ways based on the idea of civil disobedience that he thinks may lead to a 

democratic  change  of  power.  At  the  same  time,  in  his  manifesto,  the 

claimant  stresses,  a  few  times,  the  peaceful  nature  of  any  protests  and 

that an escalation of any aggressive or violent behaviour must be avoided 

at any cost. 

 

Civil disobedience is the act of deliberately breaking some rules of  law in 

the belief that these rules are in conflict with the value of significance for 

the person that performs that act (while the person is aware of the legal 

implications  of  that  act).  The  direct  purpose  of  the  act  is  to  change  or 

maintain  certain  social  behaviours.  The  personal  consequences  for  the 

actor are a major element of the act and carry an important message. An 



44  

act of civil disobedience may take the form of an act that was announced 

publicly and that involves an individual or a group of individuals. Such an 

act  is an expression of opposition  to a government policy or  to methods 

employed  by  a  government.  The  purpose  of  civil  disobedience  is  to 

influence a policy or a  law, or  to make  the government abandon certain 

forms  of  activity  which  the  protesters  consider  unacceptable.  Civil 

disobedience may  involve breaking the  law (e.g. when a group of people 

hold  a  demonstrate  without  official  permission),  but  it  never  involves 

violence.  Civil  disobedience  may  take  the  form  of  demonstrations, 

organising and taking part  in parades, writing petition, blockades  (e.g. of 

roads),  acts  of  sabotage  (including  for  ecological  reasons,  known  as 

ecotage), as well as other acts that can hinder the normal operation of an 

institution or authority, or even the use of a public road. 

 

Regardless of how any  such act might be  judged, one  cannot agree with 

the  assertions  made  by  the  defendant  in  its  articles,  implying  that  the 

claimants  attempted  to  overthrow  a  democratically  elected  Polish 

government.  The  word  “overthrow”  is  commonly  understood  as  the 

seizure  of  power  by  force,  with  the  use  of  violence,  whereas  the 

“overthrowing”  of  a  government  through  the  idea  of  civil  disobedience 

rules out any use of violence, and the final seizure of power should happen 

in a democratic process. It may, in some situations, involve acting against 

the law, while accepting the responsibility for such action (i.e. for unlawful 

acts). 

 

Whether or not such activities were reasonable, it needs to be noted that 

the  claimant's  activities  (which  the  defendant  also  equated  with  the 

activities  of  the  Foundation)  fell  within  the  limits  of  the  constitutional 

freedom of expression (Article 54 of the Polish Constitution: "The freedom 

to  express  opinions,  to  acquire  and  to  disseminate  information  shall  be 

ensured to everyone"). 

 

This  is  how  the  Foundation's  activities  were  interpreted  by  the  District 

Court for the City of Warsaw, which issued an order on 17 July 2018 (pages 



45  

575‐578) dismissing the Polish Foreign Minister's application following an 

appeal against a court referendary’s decision to suspend the operation of 

the Open Dialogue Foundation and to appoint a compulsory administrator. 

The  court  said  clearly  in  the  order  that  it  was  impossible  to  consider 

Bartosz Kramek's actions as the actions of the Board of the Foundation or 

to equate his actions with those of  the Foundation. The court stresses  in 

that  order  that  although  Bartosz  Kramek's  private  Facebook  profile 

mentions  his  role  in  the  Foundation,  this  may  not  be  interpreted  as 

indicating  that  the  statements  posted  by  him  on  this  profile  are  the 

Foundation's statements. The court also concludes in the order that even if 

Bartosz  Kramek's  publication  of  a  statement  on  the  Foundation's  official 

Facebook  profile  is  equated  with  the  actions  of  the  Board  of  the 

Foundation,  then  there  is  no  basis  for  considering  any  such  action  as  a 

material violation of law. The presentation of ideas about forms of public 

protests  against  the  representatives of  the  ruling political  party may not 

be  interpreted  as  a  violation  of  law  that would  provide  the  basis  for  an 

official decision to suspend the management of the Foundation. The ideas 

presented by Bartosz Kramek in his statement fall within the limits of the 

freedom of expression guaranteed in Article 54 of the Polish Constitution. 

The court stresses in the order that the Foundation itself said clearly in its 

Facebook post on 23 July 2017 that any action that may be taken should 

be "determined but free of violence, as aggression is not the way". 

 

Given  the  fact  that  the  claimants  exercised  their  constitutional  right  to 

freedom  of  expression,  the  presentation  of  the  claimants  as 

troublemakers,  people  acting  to  the  detriment  of  the  Polish  State,  only 

because the views they have presented are not shared by, as it may seem, 

the  defendant,  should  be  interpreted  an  infringement  of  the  claimants' 

personal rights. 

 

The  right  to  information  and  the  role  played  by  the  defendant  (a  public 

broadcaster) provide a basis for the defendant to keep the public informed 

of  the  claimants'  activities.  However,  the  use  of  negative  judgements, 

comparisons or even manipulation to present the claimants  in a negative 



46  

light  fall  outside  the  limits  of  a  broadcaster's  right  to  report  accurate 

information or  its  right  to  justifiable  criticism. The  right  to  criticism ends 

where the personal rights of another person or entity are infringed. 

 

This  Court will  not  analyse  the  published materials  to  determine whether 

there were any reasons  for  justifiable criticism from the media or whether 

such  criticism  was  in  the  public  interest,  because  in  the  process  of 

considering  an  application  for  an  order  to  secure  a  claim,  this  Court may 

only refer to the materials alone based on the presumption of unlawfulness 

of the alleged infringement of the claimants' personal rights. 

 

In  this  case,  the claimants  requested protection  for  the  following personal 

rights which they claim to have been infringed by the defendant's materials: 

honour [Polish: cześć], comprising dignity and good name in the case of the 

individuals, and good name (pages 134‐142 of the statement of claim) in the 

case of the legal person [the Foundation]. 

 

Section  23  of  the  Polish  Civil  Code  provides  for  the  protection  of  the 

personal rights of individuals, including (but not limited to) health, freedom, 

honour [Polish: cześć], freedom of conscience, name or pseudonym, image, 

privacy of correspondence, inviolability of the home, and scientific, artistic, 

inventive  or  improvement  achievements  are  protected  by  civil  law, 

independently of any protection provided for in any other statute. 

 

Any person's good name, which is the external part of honour [Polish: cześć], 

is defined as the person's expectation to be respected by other people. An 

infringement of a person's right to their good name consists in accusing the 

person  of  such  conduct  and/or  characteristics  which  may  humiliate  the 

person  in  the  eyes  of  the  public  and/or  expose  the  person  to  the  risk  of 

losing  the  trust  they need  for a particular post, profession or activity. This 

may involve disseminating certain information that amounts to an allegation 

against the person, as well as expressing a negative opinion of the person’s 

activity. The honour, good name and reputation of an individual extend over 



47  

the  personal,  professional  and  social  aspects  of  the  individual's  life.  A 

person's  right  to  honour may  be  infringed  by  accusing  the  person  of  bad 

behaviour in their personal life and/or family life, as well as by accusing the 

person of bad behaviour in their professional life to such an extent that the 

person  may  be  exposed  to  losing  the  trust  they  need  to  practise  the 

profession  or  to  perform  any  other  activity  (cf  the  Supreme  Court's 

judgment of 9 October 2002, Case File No.: IV CKN 1402/00). 

 

Courts and legal scholars agree that legal persons have personal rights such 

as good name (a good reputation, good standing), name (a business name) 

or secrecy of correspondence (cf the Supreme Court's judgments of 7 March 

2003, Case File No.: I CKN 100/01, and of 14 May 2009, Case File No.: I CSK 

440/08).  The  good  name  of  a  legal  person  will  normally  be  infringed  by 

statements  that  can  objectively  be  interpreted  to  imply  the  person's 

improper conduct that may result in the person's losing the trust it needs to 

be  able  to  achieve  its  objectives  as  part  of  its  activities  (cf  the  Supreme 

Court's  judgment of 27 March 2013, Case File No.:  I CSK 518/12, OSNC‐ZD 

2014, No. 1, item 13). Courts and legal scholars describe such infringements 

as  the  making  of  false  allegations  indicating,  for  example,  that  the  legal 

person's  product  or  service  is  of  poor  quality,  or  that  the  person  fails  to 

comply with its statutory obligations under public law or private law (failure 

to pay taxes, national  insurance contributions, defaulting on bank  loans or 

other debt), mistreatment of personnel (mobbing, failure to pay salaries on 

time), mistreatment  of  customers  (dealing with  customers  rudely,  dealing 

with customer complaints improperly) (cf. Supreme Court's judgments of 10 

May 2007, Case File No.: III CSK 73/07, and of 28 September 2008,  Case File 

No.:  II CSK 126/08 (cited from the Supreme Court's  judgment of 11 August 

2016, Case File No.: I CSK 419/15, Sip Legalis). 

 

This Court is of the opinion that the reputation of a business entity (a legal 

person)  is  an  equivalent  of  the  good  name  or  honour  [Polish:  cześć]  of  a 

natural person  (an  individual). Therefore,  to substantiate the claim  in this 

case, it was necessary for the claimants to prove such circumstances which 

provide a sufficient basis for an order to secure the claim under s.24 of the 



48  

Civil Code. In the opinion of this Court, the published materials submitted, 

as  evidence,  by  the  claimants  which  contain  information  about  them 

provide a sufficient basis at present. 

 

Given  the  size  of  the  statement  of  claim,  the  number  of  claims,  the 

number of materials (articles), and, most importantly, the chronologically 

chaotic  presentation  of  the  facts  by  the  lawyer  for  the  claimants),  this 

Court is not able to perform an in‐depth analysis of the materials within a 

reasonable period of time in accordance with the requirements of s.737 of 

the Code of Civil Procedure (i.e. within the statutory period of one week) 

(sic).  Furthermore,  an  order  to  secure  a  claim  is,  in  fact,  based  on  a 

simplified analysis of the legitimacy of the claim and, necessarily, must be 

based on evidence given by the claimants. In the case of an infringement 

of  personal  rights  and  the  presumption  of  unlawfulness  of  the 

infringement, the analysis of the request for an order to secure the claim 

should be based, in particular, on the published materials which, according 

to the claimants, infringed their personal rights. 

 

Following an analysis of the materials referred to the above, the claimants 

rightly  argue  that  the  materials  are  a  biased,  one‐sided,  unfriendly  and 

insinuative  presentation  of  information  relating  to  the  claimants.  It  is 

particularly evident in the case of Lyudmila Kozlovska, as each and every of 

the published materials, even those reporting other events  involving her, 

repeats  ad  nauseam  the  same  information  about  the  deportation of  the 

claimant  from  the  EU,  the  reasons  for  the  deportation  decision,  the 

Internal  Security  Agency's  negative  opinion  and  some  unspecified 

"information  from  partner  states".  Repeating  such  information 

emphatically makes Lyudmila Kozlovska seem to be a threat to the Polish 

State.  The  references,  in  the materials,  to  state  authorities  (the  Internal 

Security  Agency,  the  Polish  Foreign  Ministry,  the  head  of  the  Polish 

National  Revenue  Administration)  are  intended  to  make  the  average 

reader  or  viewer  believe  that  the  information  in  the  materials  is 

exceptionally objective and professionally reliable. To explain the reasons 

for the Internal Security Agency's negative opinion, references are made to 



49  

some unclear sources of  the Foundation's  income, accompanied by some 

unspecified  "threats"  of  further  steps,  i.e.  "implications",  that  the 

Foundation may  face.  The  Foundation  so  presented  in  the material may 

seem  to  be  involved  in  unlawful  activities,  or  even  to  be  a  subversive 

organisation, and so any person working with or related to the Foundation 

may also have something to do with such activities. 

 

The  defendant  emphasises  in  its  published  materials  that  Lyudmila 

Kozlovska  is  suspected  of  high  treason  and  incitement  to  attempts  to 

change  the  borders  of  Ukraine.  The  defendant  also  argues  that  criminal 

proceedings  are  pending  against  Lyudmila  Kozlovska  in  connection  with 

some  signs  indicating  the  commission  of  a  criminal  offence  by  her. 

Lyudmila Kozlovska is, according to the defendant, charged with, inter alia, 

"an  attempt  to  disturb  the  integrity  of  Ukraine,  high  treason",  "taking 

deliberate action to change the  territorial borders of Ukraine", "treason" 

or "large‐scale financial misappropriation". Referring to these allegations, 

it  needs  to  be  noted  that  the  article  is  exceptionally  manipulative.  The 

article begins with a text in large letters that the Ukraine Security Service 

has  launched an  investigation  against  Lyudmyla Kozlovska  concerning  an 

attempt to disturb the integrity of Ukraine and the crime of high treason. 

The language of the text is not explicit, which is indicated by the phrase "is 

reportedly  verifying",  although  the  headline  of  the  article  explicitly  says 

that such an investigation has already been initiated: “the Ukraine Security 

Service has  launched an  investigation”  (pages 255‐256). What matters  to 

the average reader is their first  impression of the article and a screaming 

headline  rather  than  the  information  in  the  article,  information  that  is 

neither  precise  nor  reliable.  According  to  information  from  the  General 

Prosecution Service of Ukraine and the Security Service of Ukraine, no such 

investigation  against  Lyudmyla  Kozlovska  has  ever  been  launched  or  is 

under  way  (cf  the  letter  on  pages  620‐621,  622‐623).  As  a  result,  the 

information published by the defendant is not true. 

 

The defendant argues  that  the  claimant  Lyudmila Kozlovska was granted 

Russian  citizenship  and  that  an  English‐language  server  administered  by 



50  

the defendant contained reports indicating that Claimant 4 was a sleeper 

agent. 

 

The  defendant  is  consistently  creating  an  image  of  the  claimants  by 

referring  to  their  suspicious  collaboration  with  some  people  or  entities. 

Also, the defendant focuses on entities linked, either directly or indirectly, 

with Russia or the Kremlin and which are supposed to collaborate with the 

Foundation  and  to  finance  its  activities  to  an  extent  that  only  the 

defendant  knows.  The  defendant  has  broadly  commented  on  the 

Foundation's  alleged  links  with  Russian  entities,  from  the  claimants' 

alleged activities for the benefit of the Kremlin to the suspicious financing 

of  their  activities by entities  linked with Russian authorities or oligarchs. 

The  defendant  also  links  the  financing  of  the  claimants'  activities  with 

Russia's munitions industry. 

 

The defendant insinuates that the Foundation's activities were detrimental 

to  the  image  of  the  countries  that  took  measures  against  Russia's 

geopolitical  interests.  The  defendant  provides  the  information  in  such  a 

way as to present the claimants negatively in the light of the defendant's 

statements. 

 

It  needs  to  be  stressed  that  in  the  majority  of  the  published materials, 

there is no comment from the claimants on the content of the materials. 

But if the claimants' comments are included in any of the materials, they 

are presented  in such a way as  to confirm what  is  stated. The claimants' 

comments  in  the materials  are  only  hackneyed  statements  and  some  of 

them seem to have been quoted out of context. 

 

The  defendant's  materials  are  hostile  in  style  and  use  pejorative 

vocabulary.  In  its  materials,  the  defendant  makes  the  most  serious 

allegations  against  the  claimants  with  no  reserve  whatsoever.  The 

claimants  are  described  as  dangerous  people,  and  the  Foundation  is 

considered  by  the  defendant  to  be  acting  for  the  benefit  of  Russia.  The 



51  

context of the defendant's statements is that the claimants are perceived 

very  negatively  by  the  recipients  of  the  statements.  The  defendant  uses 

such  language and  form of  its statements  that  the average reader of  the 

defendant's articles will have the impression that what they are reading in 

the article has been verified and is true. 

 

The language used by the defendant to describe the claimants is offensive 

and pejorative. The defendant's activities are aimed at undermining their 

claimants' standing and humiliating them in the eyes of the public, and to 

play down their contribution to the defence of the rule of law and human 

rights. The firmness of the defendant's statement is expected to make the 

audience  believe  that  all  the  information  published  by  the  defendant  is 

true and has been verified. 

 

As  regards  the  unlawfulness  of  the  infringement,  s.24  of  the  Civil  Code 

provides for the rebuttable presumption that any infringement of personal 

rights  is  unlawful.  Therefore,  the  burden  of  proof  establishing  that  the 

defendant's  conduct was not unlawful  falls on  the defendant.  Therefore, 

as  this  Court  has  found  that  the  infringement  of  the  claimants'  personal 

rights  has  been  substantiated  by  the  claimants,  it  is  presumed  that  the 

infringement is unlawful. 

 

Referring  to  the  second  statutory  prerequisite  for  an  order  to  secure  a 

claim, i.e. the applicant's  legal  interest in obtaining the order,  it needs to 

be  noted  that  such  a  legal  interest  exists  if,  without  such  an  order,  the 

enforcement  of  the  final  judgment  would  be  prevented  or  seriously 

hindered, or if achieving the purpose of the proceedings would otherwise 

be prevented or seriously hindered. 

 

Under  s.730 and subsequent  sections of  the Code of Civil Procedure,  the 

purpose of an order to secure a claim is to make the civil proceedings more 

effective by ensuring that the purpose of the proceedings as  intended by 

either party to them can be achieved despite the time taken to make the 



52  

final determination. 

 

Following an analysis of the claimants' assertions and the documents they 

have provided, this Court has found that the claimants indeed have a legal 

interest  in  requesting  an  order  to  secure  their  claim.  It  is  true  that  the 

availability of  the defendant's materials on  the  Internet  and, as  a  result, 

the  materials  may  be  read  or  watched  by  more  and  more  people. 

However, in the opinion of this Court, the hypothetical concern alone that 

this  may  be  the  case  would  not  be  a  sufficient  basis  for  the  requested 

order.  It  needs  to  be  noted,  however,  that  the  claimants  have  provided 

printouts from, inter alia, websites containing extremely negative comments 

relating to the claimants as a result of the publication of the materials by the 

defendant (cf pages 674‐675v,  679‐680,   682‐682v,  686‐688,  689‐690,692‐

693,     695‐696v,   705, 700‐705,     708v‐710, 714‐19), even  if  it  is assumed 

that  the  information  in  the  defendant's materials  is  true. The  claimants' 

concern  that  the  false  information  may  still  be  widely  available  on  the 

Internet  is  a  real,  not  hypothetical,  concern.  Leaving  the  defendant's 

materials without any comment would, in the opinion of this Court, result 

in more and more people reading or watching information that has not yet 

been  proved  to  be  true.  This  Court  has,  therefore,  found  that  the  legal 

interest  prerequisite  for  an  order  to  secure  the  claimants'  claim  exists. 

Nonetheless, leaving the above considerations aside, it needs to be noted 

that  an  order  to  secure  a  claim  against  a  media  company  is  an 

extraordinary order as compared to any other such orders. 

 

It  is  in  the  public  interest  for media  companies  to  criticise  the  negative 

things happening in the life of society. Section 1 of the Press Law Act, the 

press has the right to freedom of expression and shall realise the right of 

citizens to reliable information, transparency of public life as well as social 

control  and  criticism,  any  censorship  of  media  companies  is  prohibited. 

The publication of  any material  should be prohibited only  in  exceptional 

circumstances  and  any  such  prohibition  should  serve  to  protect  the 

common  good,  and  no  prohibition  order  should  deprive  the  public  of 

access  to a  source of any  information  that  the public may  reasonable be 



53  

interested  in.  It  needs  to  be  noted  that  the  claimants  themselves 

mentioned the growing tendency of general courts to move away, because 

of  the  special  role  of  the  press  and  the  related  public  interest,  from 

prohibiting the publication of an article to making the audience aware that 

the content of the article has been challenged and that its content was or 

is the subject of the lawsuit regarding the protection of personal rights. As 

a result, the article may be still available to read on the one hand, but the 

reader  is  required  to  take a more critical approach  to  the content of  the 

article on the other. 

 

Given the non‐pecuniary nature of a claim for  the protection of personal 

rights,  the  provision  of  s.755  of  the  Code  of  Civil  Procedure  applies  to 

securing the claim. The choice of measures to secure non‐pecuniary claims 

under that section is unlimited. A non‐pecuniary claim may be secured by 

any means adequate under the circumstances of the matter, i.e. in a way 

that  provides  adequate  protection  for  the  person  seeking  protection  on 

the  one  hand  and  is  not  excessive  burdensome  for  the  defendant 

(s.730(1)(3)  of  the  Code  of  Civil  Procedure).  An  adequate  means  of 

securing a claim is such which provides adequate protection for the person 

seeking protection on the one hand and is not excessive burdensome for 

the defendant and which is connected with the exercise of the claim in the 

future insofar as it may be necessary to ensure the satisfaction of the claim 

(cf  the Supreme Court's  judgment of 28 November 1961, Case File No.:  II 

CZ 167/61, OSNCP 1963, No. 6, item 119). 

 

It  is  an  established  view accepted by  courts  and  legal writers  agree  that 

the communication of any content via the Internet meets the definition of 

the  press,  insofar  as  such  communication  meets  the  requirements  laid 

down in s.7(2)(1) of the Press Law Act of 26 January 1984 (cf the Supreme 

Court's  judgment of 15 December 2010, Case File No.:  III KK 250/10, OSP 

2011/10/101)  It  is  the  role  of  the  press  to  keep  the  public  informed  of 

events  as  they  happen.  On  the  one  hand,  the  press  are  not  required  to 

update the public on anything reported in the past. On the other, out‐of‐

date articles are a valuable source of information about what things were 



54  

like at a particular point in time. 

 

Given  this  Court's  findings  in  this  case,  i.e.  the  infringement  of  the 

claimants' personal  rights  in  the defendant's published materials, as well 

as the defendant's failure to prove that its journalists were acted with due 

care and diligence when gathering and using the information (in the case 

of some of  the published materials,  the claimants substantiated, as early 

as  in  the  statement  of  claim,  that  the  information  presented  in  certain 

videos and articles were false or manipulated),  this Court has considered 

the claimants' interest as well as the extent of the possible burden for the 

defendant  and  has  found  that  requiring  the  defendant  to  publish  a 

statement  referring  to  the  proceedings  in  this  case will  be  an  adequate 

means of secure the claimants' claim.  

 

On the one hand, if the articles are accompanied by a statement referring 

to  the  legal  proceedings  in  this  case,  the  claimants'  interest  will  be 

secured, as the potential readers will be more cautious when reading the 

information in the articles and will know that the information may not be 

true  and  has  been  questioned  by  the  claimants. On  the  other  hand,  the 

publication  of  such  a  statement will  not  be  an  excessive  burden  for  the 

defendant.  Therefore,  this  Court  considers  it  necessary  therefore,  this 

Court considers it necessary to make the public aware, in an unemotional 

manner, of the proceedings in this case. It  is the only way to prevent the 

false  information  published  by  the  defendant  about  the  claimants  from 

being consolidated in the minds of the public. 

 

At the same time, the wording of the statement covered by the claimants' 

request  is totally neutral and cannot be  interpreted as concluding whether 

or  not  the  claimants'  personal  rights  were  infringed  by  the  defendant's 

materials. It is not excessively far‐reaching either. Moreover, it would not be 

excessively difficult for the defendant to accompany the published materials 

with the statement requested by the claimants. On the technical side,  it  is 

an easy thing to do and it is part of the work done by the defendant as part 



55  

of its operation of its websites. 

 

This  Court  has  ordered  that  the  claim  be  dismissed  to  the  extent  not 

covered  by  the  above.  More  specifically,  this  Court  has  dismissed  the 

claimants'  request  to  the  extent  of  minor  changes  to  the  wording  of  the 

statements that the defendant has been ordered to publish and relating to 

the defendant. In the opinion of this Court, it would be unacceptable for the 

statement  to  be  published  by  the Management  Board  of  Telewizja  Polska 

S.A.  if  the defendant  is Telewizja Polska S.A., with  the Management Board 

being authorised only and exclusively to represent the defendant as a legal 

person.  Under  no  circumstances  may  the  Management  Board  of  the 

defendant, although it is authorised to act for the defendant, be considered 

as  the  defendant  and,  as  a  result,  required  to  publish  the  statement.  The 

changes to the wording made by this Court are limited to the deletion of the 

word  "Management  Board"  from  the  statement  and  the  addition  of  the 

legal  form  designation  (S.A.)  in  the  English‐language  version  of  the 

statement.  At  the  same  time,  this  Court  has  doubts  about  the  correct 

equivalent  of  the  legal  form  designation  in  English  and,  therefore,  has 

decided to include the original designation, i.e. in Polish, in the statement. 

 

Given  the above,  this Court has ordered as  stated  in  the operative part of 

this order. 

 

 

 

/‐/ Mariusz Solka, Regional Court Judge 



56  

Instructions: 

1. Serve a copy of this order to 

a. the lawyer for the claimants, with a note on the enforceability of the 

order; 

b. the defendant, with notes on its right to appeal against this order 

2. Prepare the service of the statement of claim. 

 

 

/‐/ Mariusz Solka, Regional Court Judge 


