
www.odfoundation.eu 
 

 

 

 

 

Nie chcąc powtórzyd losu obalonego autorytarnego rządu na 
Ukrainie, władze Kazachstanu rozprawiają się z niewygodnymi 
dziennikarzami i przyjmują represyjne dla mediów poprawki w 

ustawodawstwie. 

 

 

 

 

 

 

 

Raport opublikowano w kwietniu 2014 roku 



www.odfoundation.eu 

 

 2 

 

Spis treści 

1. Wstęp: władze „przykręcają śrubę” niezależnym mediom……………………………………………… str. 3 

2. „Drakooskie” ustawy niszczą resztki wolności słowa w Kazachstanie……………………………… str. 4 

3. Wywieranie nacisków na niezależnych dziennikarzy: zamykanie gazet, ściganie karne, 
przeszukania…………………………………………………………………………………………………………………… 

str. 6 

 3.1. Nowe metody represji: niewielkie uchybienia techniczne powodem wstrzymania 
publikacji niezależnych mediów ………………………………………………………………………………… 

str. 6 

 3.2. Dziennikarzom grożą kary więzienia za pomówienie; niektórzy są zmuszeni do 
wyjazdu z kraju w poszukiwaniu schronienia ……………………………………………............... 

str. 7 

 3.3. Przeszukania w biurach i konfiskowanie mienia należącego do organizacji obrony 
praw człowieka „Amansaulyk” i ośrodka producenckiego „Rakurs”................................. 

 str. 8 

4. Ograniczenia w prowadzeniu działalności zawodowej przez dziennikarzy „jednego 
wspólnego środka masowego przekazu „Respublika” ……………………………………………………. 

   
str. 10 

 4.1. Wyrok Vladimira Kozlova jako podstawa zamknięcia szeregu niezależnych 
mediów…………………………………………………………………………………………………………………………. 

   
str. 10 

 4.2. Wstrzymanie publikacji gazety „Assandi-Times” i ograniczenia zawodowe dla 
byłych pracowników „jednego wspólnego środka masowego przekazu „Respublika” ….. 

          
str. 10 

5. Pobicia i aresztowania niezależnych dziennikarzy………………………………………………………. str. 13 

 5.1. Napady na niezależnych dziennikarzy…………………………………………………………………….. str. 13 

 5.2.  Udział w akcji protestacyjnej powodem aresztowania blogerów ….......................... str. 13 

 5.3. Aresztowanie opozycyjnego dziennikarza Andreya Tsukanova …………………………….. str. 14 

6. Wnioski i zalecenia: władze muszą odwoład represyjne poprawki w ustawach 
dotyczących mediów ……………………………………………………………………………………………………….… 

 
str. 16 



www.odfoundation.eu 

 

 3 

1. WSTĘP: WŁADZE „PRZYKRĘCAJĄ ŚRUBĘ” NIEZALEŻNYM MEDIOM 

W ciągu ostatniego 1,5 roku niezależne i opozycyjne media w Kazachstanie znalazły się na granicy 
zaniku. Po tragedii w Zhanaozen [1] kazachstaoskie władze udowodniły swoją determinację w 
walce z politycznym pluralizmem i odmiennością poglądów w kraju, jak również pragnienie 
zachowania kontroli nad przestrzenią informacyjną i opinią publiczną. 

W związku z rewolucyjnymi wydarzeniami i obaleniem autorytarnego rządu na Ukrainie, 
kazachstaoskie władze próbują się zabezpieczyd przed ewentualnością protestów społecznych. W 
tym celu przyjmowane są poprawki do ustaw, które mają charakter represyjny dla mediów. 
Kazachstaoskie władze przyznały sobie między innymi prawo arbitralnego cenzurowania i 
samowolnego zamykania wszelkich mediów w sytuacji stanu wyjątkowego.Taka polityka ma za 
zadanie niedopuszczenie do „wycieku” informacji niepożądanych z punktu widzenia władz, jak to 
miało miejsce w 2011 roku, kiedy świat dowiedział się o krwawej masakrze protestujących 
naftowców z Zhanaozen. Poza tym kazachstaoski parlament pozwolił prokuratorowi generalnemu 
na samodzielnie - bez udziału sądu - wstrzymywanie działania sieci społecznościowych oraz 
serwisów internetowych, jeśli te są wykorzystywane w „celach przestępczych”.  

Po zamknięciu wszystkich najbardziej wpływowych i niezależnych mediów w grudniu 2012 roku, w 
Kazachstanie nadal są szykanowane niskonakładowe media, które nie należą do paostwa. 
Kazachstaoski rząd łamiąc wszystkie swoje międzynarodowe zobowiązania, prowadzi „czystkę” na 
polu informacyjnym. Mechanizm zamykania lub wstrzymywania wydawania niewygodnych 
mediów realizowany jest w formie rozpraw sadowych o charakterze formalnym, odbywających się 
według jednego schematu, któremu towarzyszą poważne uchybienia w zakresie zasad 
sprawiedliwego procesu sądowego. Na dziennikarzy systematycznie wywierane są naciski w 
postaci gróźb, napaści, przemocy fizycznej, między innymi za udział w akcjach protestacyjnych i 
wyrażanie swojej opinii społecznej.  

Dokonując czystki w przestrzeni informacyjnej, władze lekceważą międzynarodowe zobowiązania 
w sferze gwarantowania prawa do wolności słowa i opinii, jak również pozbawiają społeczeostwo 
możliwości uzyskiwania informacji z różnych źródeł. Struktury siłowe oddziałują na dziennikarzy 
poddając ich aresztowaniom i pobiciom. Rząd Kazachstanu nie stwarza dziennikarzom 
bezpiecznych i sprzyjających warunków do wykonywania przez nich zawodowych obowiązków i 
stosuje cenzurę, która zgodnie z art. 20 Konstytucji i art. 2 Ustawy „O środkach masowego 
przekazu” jest zabroniona. 

W niniejszym raporcie dokonano analizy nowych „drakooskich” dla mediów ustaw. Przytoczono 
też ostatnie informacje dotyczące zamykania i wstrzymywania działalności mediów, przeszukao w 
redakcjach, spraw karnych związanych z pomówieniem, pobid i aresztowao niezależnych 
dziennikarzy, a także prześladowao pracowników byłego „jednego wspólnego medium 
„Respublika”, którzy w rzeczywistości zostali pozbawieni prawa do wykonywania zawodu. 
Kazachstaoskie władze nie tylko zaostrzają naciski na wolnośd słowa, ale tworzą też nowe 
mechanizmy prawne, które mają pomóc z rozprawieniu się z niezależnymi dziennikarzami.  

 

 

Źródła: 

1. 16.12.2011 strajk naftowców specyfikowany przez policję, która użyła broni palnej, w efekcie według oficjalnych 
danych zginęło co najmniej 17 osób, a rannych zostało 108. - http://en.odfoundation.eu/i/fmfiles//odf-courts-
zhanaozen-maket-en-final.pdf  

 

http://en.odfoundation.eu/i/fmfiles/odf-courts-zhanaozen-maket-en-final.pdf
http://en.odfoundation.eu/i/fmfiles/odf-courts-zhanaozen-maket-en-final.pdf


www.odfoundation.eu 

 

 4 

2. „DRAKOOSKIE” USTAWY NISZCZĄ RESZTKI WOLNOŚCI SŁOWA W KAZACHSTANIE  

Przedstawiciele Kazachstanu w OBWE twierdzą, że władza inicjuje poprawki ustawodawcze, 
ukierunkowane na humanizację ustawodawstwa karnego zgodnie z międzynarodowymi 
standardami [1]. Jeszcze w 2010 roku, w ramach Powszechnego Okresowego Przeglądu Praw 
Człowieka, Kazachstan podjął zobowiązanie dokonania dekryminalizacji poszczególnych artykułów 
Kodeksu karnego [2]. Jednak kazachstaoskie władze nie tylko ignorują wymagania stawiane 
przez międzynarodową wspólnotę, ale też przyjmują akty ustawodawcze wzmacniające represje 
wobec dziennikarzy oskarżanych o pomówienie.  

Znamiennym przykładem jest reforma ustawodawstwo karnego i karno-procesowego w 
Kazachstanie: nowa redakcja kodeksów za pomówienie oprócz kary pozbawienia wolności, 
przewiduje niezwykle wysokie grzywny, które wzrosną w porównaniu z obecnymi ośmiokrotnie i 
będą wynosid do 17900 euro [3]. Według informacji obrooców praw człowieka, każdego roku w 
Kazachstanie z powodu oskarżenia o pomówienie dochodzi do 20-30 procesów sądowych [4]. 
Międzynarodowa Fundacja „Adil Soz” zajmująca się obroną prasy, w okresie od 2001 do 2012 roku 
zanotowała 65 spraw karnych o pomówienie, 16 zakooczyło się wydaniem wyroku, z których 3 
skazaniem na karę pozbawienia wolności [5]. Komitet Praw Człowieka przy ONZ apeluje do 
paostw, aby nie dopuszczały do wykorzystywania przepisów dotyczących pomówienia, w celu 
ograniczania prawa do swobodnego wyrażania poglądów [6]. 

W dniu 28.01.2014 kazachstaoski rząd uchwalił zaostrzenie zasad prowadzenia działalności przez 
media w czasie obowiązywania stanu wyjątkowego. Zgodnie z zasadami, w czasie stanu 
wyjątkowego treści materiałów oficyn wydawniczych, stacji radiowych i telewizyjnych powinny 
byd uzgadniane z miejscową komendą, w przeciwnym przypadku działalnośd mediów zostanie 
zawieszona lub zakazana [7]. Kazachstaoscy obroocy praw człowieka i dziennikarze twierdzą, że w 
ten sposób władze reagują na masowe antyrządowe protesty na Ukrainie i będą surowo karad 
wszelkie ewentualne zamieszki, do jakich może dojśd wśród społeczeostwa podczas oczekiwanej 
zmiany elit w Kazachstanie. 

Dnia 02.04.2014 kazachstaoski parlament wniósł zmiany do ustawy „O łączności”, które pozwalają 
prokuratorowi generalnemu lub jego zastępcy na wstrzymanie działania sieci, środków 
łączności, dostępu do serwisów internetowych bez postanowienia sądu. Prokurator otrzymuje 
takie uprawnienia w przypadku, gdy określone zasoby internetowe są wykorzystywane w „celach 
przestępczych”, „szkodzących interesom jednostki, społeczeostwa i paostwa, a także do 
rozpowszechniania informacji naruszających przepisy o wyborach w Republice Kazachstanu, 
zawierają treści nawołujące do prowadzenia działalności ekstremistycznej i terrorystycznej, 
wzniecania zamieszek masowych, jak również do udziału w masowych (publicznych) imprezach 
przeprowadzanych z naruszeniem ustalonych zasad”. Norma ta może byd bardzo szeroko 
interpretowana. Pozwala ona władzom na kontrolowanie treści przekazywanych przez media 
według własnego uznania, szczególnie w czasie wyborów, a nawet bez wprowadzania stanu 
wyjątkowego, w całości zablokowad Internet i łącznośd bez postanowienia sądu [8]. 

Również poważną obawę wywołuje inicjatywa kazachstaoskiej prokuratury, jaką jest wniesienie do 
projektu nowego kodeksu karnego artykułu „о rozpowszechnianiu pogłosek”, który przewiduje 
karę do 12 lat pozbawienia wolności. Artykuł będzie stosowany, „w przypadku, gdy 
rozpowszechnianie fałszywych pogłosek pociąga za sobą naruszenie zasad porządku publicznego i 
bezpieczeostwa” [9]. W praktyce zaś artykuł ten może stad się instrumentem represji i 
pociągania do odpowiedzialności karnej dziennikarzy, prowadzących śledztwa dziennikarskie, 
krytyczne wobec władzy. Faktycznie dziennikarzy pozbawia się prawa powoływania się na swoje 
źródła, nawet wówczas, gdy sami dziennikarze gwarantują niezawodnośd tych źródeł.  

https://www.youtube.com/watch?v=5llGibfRQIk
http://adilet.zan.kz/rus/docs/P090001778_
http://en.odfoundation.eu/a/1050,reform-of-the-criminal-procedure-law-in-kazakhstan-increases-the-pressure-on-the-rights-and-freedoms-of-citizens
http://www.respublika-kaz.info/news/politics/36128/
http://rus.azattyq.org/content/kazakhstan-problem-of-defamation/25240755.html
http://www.medialawca.org/posts/10-05-2012/61612.html
http://adilet.zan.kz/rus/docs/P1400000035
http://tengrinews.kz/kazakhstan_news/sotsseti-v-kazahstane-smogut-blokirovat-bez-resheniya-suda-253345/
http://www.zakon.kz/page,1,2,4613269-do-12-let-lishenija-svobody-mozhet.html


www.odfoundation.eu 

 

 5 

Ponadto parlament w drugim czytaniu przegłosował wprowadzenie do kodeksu karnego 
odpowiedzialności za „rozpowszechnianie fałszywych informacji, stwarzających zagrożenie dla 
łamania zasad porządku publicznego lub szkodzenia uprawnieniom i interesom obywateli”.  
Władze proponują też wprowadzenie odpowiedzialności karnej za „wyrządzenie szkody 
majątkowej poprzez rozpowszechnianie fałszywych informacji w przypadku, gdy brak jest oznak 
kradzieży”. Wskazane wyżej normy narażają na niebezpieczeostwo wszystkich dziennikarzy, 
którzy piszą o problemach korupcji i konfliktach wewnątrz elit w Kazachstanie. Organizacje 
obrony praw człowieka i OBWE wzywają kazachstaoskie władze do zrewidowania ostatnich zmian 
w ustawodawstwie [10], [11] , [12]. 

 

 

Źródła:  

1. OSCE Parliamentary Assembly // Winter Meeting 2014. - https://www.youtube.com/watch?v=5llGibfRQIk 

2. О zatwierdzeniu Narodowego Raportu Republiki Kazachstanu w ramach Powszechnego Okresowego Przeglądu Praw 
Człowieka na 2010 rok. - http://adilet.zan.kz/rus/docs/P090001778_ 

3. Open Dialog Foundation // Reform of the criminal procedure law in Kazakhstan increases the pressure on the rights 
and freedoms of citizens. - http://en.odfoundation.eu/a/1050,reform-of-the-criminal-procedure-law-in-kazakhstan-
increases-the-pressure-on-the-rights-and-freedoms-of-citizens  

4. Portal informacyjno-analityczny „Respublika” // Zimny prysznic dla wolnej prasy. - http://www.respublika-
kaz.info/news/politics/36128/  

5. Radio Azattyk // Proponują zaostrzenie kary za pomówienie. - http://rus.azattyq.org/content/kazakhstan-problem-
of-defamation/25240755.html  

6. Prawo i media w Azji Środkowej // Międzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich i Politycznych. - 
http://www.medialawca.org/posts/10-05-2012/61612.html  

7. Postanowienie przewiduje także możliwośd zawieszenia lub rozwiązania działalności partii politycznych lub 
stowarzyszeo społecznych, które „utrudniają usunięcie okoliczności stanowiących podstawę wprowadzenia stanu 
wyjątkowego”. - http://adilet.zan.kz/rus/docs/P1400000035  

8. Tengrinews // Sieci społecznościowe w Kazachstanie mogą zostad zablokowane bez postanowienia sądu. - 
http://tengrinews.kz/kazakhstan_news/sotsseti-v-kazahstane-smogut-blokirovat-bez-resheniya-suda-253345/  

9. Zakon.kz // Według nowego Kodeksu karnego za rozpowszechnianie pogłosek może grozid do 12 lat pozbawienia 
wolności. - http://www.zakon.kz/page,1,2,4613269-do-12-let-lishenija-svobody-mozhet.html  

10. OSCE // Proposed legal amendments in Kazakhstan threat to media freedom, says OSCE representative. - 
http://www.osce.org/fom/117595  

11. Human Rights Watch // Kazakhstan: Sweeping Emergency Rules Violate Rights. - 
https://www.hrw.org/news/2014/04/14/kazakhstan-sweeping-emergency-rules-violate-rights  

12. Reporters without borders // Increasingly suffocating climate for media freedom. - http://en.rsf.org/kazakhstan-
increasingly-suffocating-climate-03-04-2014,46085.html  

  

 

 

 

http://www.osce.org/fom/117595
https://www.hrw.org/news/2014/04/14/kazakhstan-sweeping-emergency-rules-violate-rights
http://en.rsf.org/kazakhstan-increasingly-suffocating-climate-03-04-2014,46085.html
https://www.youtube.com/watch?v=5llGibfRQIk
http://adilet.zan.kz/rus/docs/P090001778_
http://en.odfoundation.eu/a/1050,reform-of-the-criminal-procedure-law-in-kazakhstan-increases-the-pressure-on-the-rights-and-freedoms-of-citizens
http://en.odfoundation.eu/a/1050,reform-of-the-criminal-procedure-law-in-kazakhstan-increases-the-pressure-on-the-rights-and-freedoms-of-citizens
http://www.respublika-kaz.info/news/politics/36128/
http://www.respublika-kaz.info/news/politics/36128/
http://rus.azattyq.org/content/kazakhstan-problem-of-defamation/25240755.html
http://rus.azattyq.org/content/kazakhstan-problem-of-defamation/25240755.html
http://www.medialawca.org/posts/10-05-2012/61612.html
http://adilet.zan.kz/rus/docs/P1400000035
http://tengrinews.kz/kazakhstan_news/sotsseti-v-kazahstane-smogut-blokirovat-bez-resheniya-suda-253345/
http://www.zakon.kz/page,1,2,4613269-do-12-let-lishenija-svobody-mozhet.html
http://www.osce.org/fom/117595
https://www.hrw.org/news/2014/04/14/kazakhstan-sweeping-emergency-rules-violate-rights
http://en.rsf.org/kazakhstan-increasingly-suffocating-climate-03-04-2014,46085.html
http://en.rsf.org/kazakhstan-increasingly-suffocating-climate-03-04-2014,46085.html


www.odfoundation.eu 

 

 6 

3. WYWIERANIE NACISKÓW NA NIEZALEŻNYCH DZIENNIKARZY: ZAMYKANIE GAZET, ŚCIGANIE 
KARNE, PRZESZUKANIA  

 

3.1. Nowe metody represji: niewielkie uchybienia techniczne powodem wstrzymania publikacji 
niezależnych mediów 

W 2012 roku kazachstaoskie sądy wydały zakaz prowadzenia działalności przez najbardziej 
wpływowe media, wykorzystując do tego celu motywowowany politycznie wyrok opozycjonisty 
Vladimira Kozlova. Ta decyzja stała się ciosem nie tylko dla wspólnoty dziennikarskiej, ale dla 
całego społeczeostwa obywatelskiego Kazachstanu. Po pewnym czasie w Kazachstanie pojawiły się 
niskonakładowe, lecz obiecujące nowe, niepaostwowe media, dokąd przeszła częśd dziennikarzy z 
wydawnictw objętych zakazem w 2012 roku. Obecnie wobec tych mediów władze stosują nową 
taktykę prześladowao: nakładanie kar administracyjnych w postaci grzywny lub wstrzymanie 
publikacji za techniczne i formalne uchybienia. Takie działania władz stanowią poważne zagrożenie 
dla praw i swobód obywateli Kazachstanu. Tym samym zostaje naruszona zasada współmierności 
i proporcjonalności kary.  

W dniu 24.09.2013 sąd w Almaty po raz trzeci w ciągu roku wstrzymał na 3 miesiące publikację 
gazety „Pravda Kazakhstanu” (gazeta opozycyjnej Komunistycznej Partii Kazachstanu). Redaktor 
naczelny gazety Sharip Kurakbay został ukarany karą grzywny w wysokości 17 tysięcy tenge (około 
80 euro) za niedopełnienie obowiązku publikacji stopki redakcyjnej. W dniu 24.10.2013 instancja 
apelacyjna pozostawiła w mocy wcześniejszą decyzję. Wcześniej, w lutym 2013 roku, publikacja 
gazety również została wstrzymana przez sąd na trzy miesiące w związku z naruszeniem zasady 
okresowości publikacji [1]. 

W dniu 24.02.2014 Bostandykskiy Sąd Rejonowy w Almaty przychylił się do wniosku prokuratora i 
postanowił wstrzymad publikację „Pravdivej Gazety”. Uprzednio wydawnictwo wielokrotnie było 
pociągane do odpowiedzialności administracyjnej, lecz mimo to, nie naprawiało stwierdzonych 
uchybieo. Orzeczenie sądu zostało wydane pod nieobecnośd pozwanych [2]. W dniu 18.04.2014 
sąd odrzucił apelację złożoną przez przedstawicieli „Pravdivej Gazety”. Strona pozwana ma jednak 
zamiar przejśd przez wszystkie instancje apelacyjne w Kazachstanie i jest gotowa zwrócid się do 
Komitetu Praw Człowieka przy ONZ. W ciągu 2013 roku wydawnictwo nie jeden zetknęło się z 
różnymi formami ograniczeo. Pierwszy nakład został zajęty przez policję, a następnie drukarnie 
odmawiały podejmowania współpracy z opozycyjnym wydawnictwem. 

Przedstawiciel OBWE do spraw wolności mediów Dunja Mijatovid wyraziła zaniepokojenie, iż 
drobne wykroczenia służą jako usprawiedliwienie działao Kazachstanu, które mogą ograniczyd 
wolnośd mediów i dostęp do informacji. Stwierdziła ona również, że zamknięcie „Pravdivej Gazety” 
wskazuje na koniecznośd przeprowadzenia reformy ustawodawczej w celu niedopuszczenia do 
ograniczania prawa do swobody wyrażania opinii [3]. Z oświadczeniem w obronie „Pravdivej 
Gazety” wystąpił także Komitet Ochrony Dziennikarzy („Committee to Protect Journalist”).  

W dniu 23.09.2013 sąd w Almaty wstrzymał publikację gazety „Tribuna” na 3 miesiące i nałożył 
karę grzywny na właściciela Asem Almukhametkyzy w wysokości 173 000 tenge (około 680 euro). 
Jednym z wydawców jest Zhanbolat Mamay, aktywista ruchu strajkowego naftowców Zhanaozenu. 
Właścicielce gazety Asem Almukhametkyzy zarzucono, iż nie uprzedziła Akimatu o swoim urlopie 
w dniach od 10 do 21 sierpnia. Zdaniem Zhanbolata Mamaya, w ostatnim przed przerwą 
wakacyjną wydaniu gazety została wydrukowana informacja o tym, że redakcja udaje się na urlop, 
co według prawa również stanowi oficjalne zawiadomienie organów paostwowych [4]. Tym 
bardziej, że do Akimatu w Almaty są wysyłane wszystkie egzemplarze gazety. 

http://rus.azattyq.org/content/news/25118402.html
http://www.zonakz.net/view-v-almaty-resheniem-suda-zakryta-pravdivaja-gazeta-.html
http://www.osce.org/ru/fom/115768
http://www.respublika-kaz.info/news/politics/32474


www.odfoundation.eu 

 

 7 

Powyższy przykład wyraźnie ilustruje, iż wstrzymanie publikacji niezależnych mediów z powodu 
technicznych uchybieo jest sprzeczne nie tylko z międzynarodowymi standardami prawnymi, ale 
też ze zdrowym rozsądkiem. Na podstawie tego, że czytelnicy na czas nie otrzymali gazety, 
władza karze redakcję wstrzymaniem publikacji gazety na kilka miesięcy, tym samym jeszcze 
bardziej naruszając prawa czytelników. 

W dniu 30.01.2014 pułkownik rezerwy Kuspabay Zhampeisov złożył przeciwko gazecie pozew, w 
którym zażądał 3 milionów tenge (około 11 800 euro) za rzekomo niewłaściwą interpretację jego 
wypowiedzi. Gazeta napisała sprostowanie, lecz pułkownik i tak zwrócił się do sądu. W dniu 
18.03.2014 Medeuski Sąd Rejonowy w Almaty nakazał gazecie „Tribuna” zapłacenie kary grzywny 
w wysokości 2 milionów tenge (około 7900 euro), co jest równoznaczne z bankructwem i 
zamknięciem gazety. Redakcja gazety będzie składad apelację [5], [6]. 

 

3.2. Dziennikarzom grożą kary więzienia za pomówienie, niektórzy są zmuszeni do wyjazdu z 
kraju w poszukiwaniu schronienia 

W dniu 05.03.2014 Sąd Nr 2 w Aktobe wszczął przeciwko dziennikarce Natalii Sadykovej sprawę 
karną na podstawie art. 129 cz. 3 kk RK1 („Pomówienie połączone z oskarżeniem osoby o 
popełnienie przestępstwa korupcyjnego, ciężkiego lub szczególnie ciężkiego”).  Sprawa karna 
została wszczęta z oskarżenia prywatnego wniesionego przez biznesmena i byłego członka izby 
niższej parlamentu Marala Itegulova. Zażądał on pociągnięcia Natalii Sadykovej do 
odpowiedzialności karnej za pomówienie oraz wypłaty odszkodowania w wysokości 10 mln tenge 
(około 39 880 euro) za doznane straty moralne. Zdaniem biznesmena Marala Itegulova, artykuł pt. 
„Przetargów w Aktobe nie wystarczy dla wszystkich”, opublikowany 23.12.2013 na portalu 
„Respublika” [7] zawiera pomówienie oraz oczernia jego cześd i reputację. Artykuł został napisany 
pod pseudonimem „Bakhyt Ilyasova”. Dziennikarka Natalia Sadykova twierdzi, że była autorką 
szeregu artykułów napisanych dla portalu „Respublika”, ale tego artykułu nie napisała i nie ma z 
nim niczego wspólnego. Jednak powód, Maral Itegulov bezpodstawnie twierdzi, że „Bakhyt 
Ilyasova”, to pseudonim Natalii Sadykovej. Powołując się „na wyniki sądowej ekspertyzy 
pismoznawczej” przeprowadzonej przez biegłego, mającej na celu ustalenie autora tekstu, Sąd Nr 
2 w Aktobe stwierdził, że autorem artykułu jest rzekomo Natalia Sadykova, ale nie ujawnił ani 
nazwisk autorów ekspertyzy, ani metodyki jej przeprowadzenia. Prawdziwym powodem wszczęcia 
sprawy karnej przeciwko Natalii Sadykovej jest działalnośd zawodowa, prowadzona przez nią oraz 
jej męża Aidosa. 

 W Kazachstanie dziennikarce Natalii Sadykovej grozi kara ograniczenia lub pozbawienie 
wolności na okres do 3 lat. Obawiając się więzienia Natalia Sadykova wraz z mężem Aidosem 
Sadykovem 09.03.2014 wyjechała na Ukrainę. W dniu 17.03.2014 Sąd Nr 2 w Aktobe ogłosił za 
Natalią Sadykovą list gooczy i zastosował zaocznie środek zapobiegawczy w postaci aresztu. Aidos i 
Natalia mają zamiar za kilka miesięcy wyjechad z Ukrainy do Polski, gdzie chcą prosid o udzielenie 
im azylu politycznego. W celu zabezpieczenia pozwu o zapłatę odszkodowania za poniesione straty 
moralne, kazachstaoski sąd dokonał zabezpieczenia mienia Natalii Sadykovej w postaci należącego 
do niej mieszkania [8]. 

Dnia 05.12.2013 sąd w obwodzie północnokazachstaoskim skazał redaktora agencji informacyjnej 
„Kazakh-Zerno” Sergeya Bukatova na jeden rok ograniczenia wolności za pomówienie (art. 129 
kk RK). Zgodnie z orzeczeniem sądu dziennikarz nie może bez powiadomienia zmieniad miejsca 
zamieszkania i nie powinien opuszczad domu w czasie wolnym od pracy. Pozew został złożony 
przez spółkę akcyjną „Ak Biday-Terminal” zajmująca się przeładunkiem ziarna w porcie Aktau, 

                                                 
1 Kodeks karny Republiki Kazachstanu 

http://www.adilsoz.kz/news/gazeta-tribuna-sayasat-ala%D2%A3y-mozhet-byt-razorena/
http://www.adilsoz.kz/news/gazeta-tribuna-sayasat-ala%D2%A3y-dolzhna-vyplatit-dva-milliona-tenge-v-kompensaciyu-moralnogo-vreda/
http://www.respublika-kz.info/news/politics/34508/


www.odfoundation.eu 

 

 8 

która stwierdziła, że śledztwo dziennikarskie prowadzone przez agencję informacyjną „Kazakh-
Zerno” jest niewiarygodne i szkaluje reputację firmy [9]. 

Na wniosek sędzi Danii Kisikovej została wszczęta sprawa karna przeciwko redakcji witryny 
„Insiderman” za „pomówienie sędziego, członka ławy przysięgłych, prokuratora, śledczego, osoby 
prowadzącej dochodzenie, eksperta, komornika sądowego i funkcjonariusza policji sądowej” (cz. 3 
art. 343 kk RK – do 4 lat pozbawienia wolności). Wydanie „Insiderman” prowadziło monitoring 
procesu sądowego w sprawie gwałtu, dokonanego przez dwóch młodzieoców, z których jeden jest 
synem urzędnika zajmującego wysokie stanowisko. Dziennikarze skrytykowali przy tym i poddali w 
wątpliwośd bezstronnośd sędziego [10]. W dniu 18.12.2013 w mieszkaniu szefa projektu 
internetowego Valeriya Surganova zostało przeprowadzone przeszukanie, zabezpieczono twardy 
dysk komputera. Przeprowadzono też przeszukanie u administratora witryny, zabezpieczono cały 
sprzęt komputerowy i hasła dostępu do strony [11]. W dniu 01.04.2014 śledczy doręczył 
Valeriyowi Surganovowi akt oskarżenia, zgodnie z którym Surganov „działając w zmowie, za 
pomocą językowych środków manipulacji świadomością społeczną, zorganizował grupę 
przestępczą, której celem było pomówienie sędzi Daniyi Kisikovej” [12]. Śledztwo jest w toku.  

W dniu 31.03.2014 Saryarkinskij Sąd Rejonowy w Astanie wydał postanowienie o przeprowadzeniu 
ściągnięciu kwoty 16 mln tenge (około 63 tys. euro) od sp. k. „Gazeta „Megapolis", od prezesa sp. 
k. „Biznes-sistems” Vadima Lopatina, (który posłużył gazecie za źródło informacji), a także od 
dziennikarki Anny Vypritskikh - autorki artykułu „Gdzie są pieniądze, Zino?” - opublikowanego 
30.12.2013. W artykule jest mowa o tym, jak adwokat Ayzhamal Babisheva wygrała w sądzie 34 
mln tenge (około 135600 euro) dla firmy „Biznes-sistems”, a prezes firmy Vadim Lopatin twierdził, 
że pieniądze te nigdy nie trafiły do firmy. Mecenas Babisheva odmówiła udzielenia komentarzy 
dziennikarzom gazety. Po opublikowaniu artykułu doszła do wniosku, że narusza on jej zawodową 
reputację i złożyła pozew do sądu. Sądowi zostały przedstawione dwie ekspertyzy językowe: 

 Ekspert Ministerstwa Sprawiedliwości Dauren Rabilov stwierdził, że jeśli informacje 
przedstawione w artykule nie odpowiadają rzeczywistości, to naruszają one reputację 
zawodową.  

 Eksperci ze społecznego centrum ekspertyz sporów informacyjnych i dokumentacyjnych 
przy fundacji „Adil Soz” nie znaleźli w artykule informacji szkalujących.  

Redakcja gazety ma zamiar zaskarżyd wyrok sądu [13]. 

 

3.3. Przeszukania w biurach i konfiskowanie mienia należącego do organizacji obrony praw 
człowieka „Amansaulyk” i ośrodka producenckiego „Rakurs”  

Społeczna fundacja „Amansaulyk” zajmuje się obroną praw człowieka w sferze ochrony zdrowia i 
opieki społecznej. Szefowa fundacji Bakhyt Tumenova należała wcześniej do grona liderów dwóch 
opozycyjnych partii - „Demokratyczny Wybór Kazachstanu” i „Alga!”. Obie partie zostały 
zdelegalizowane w związku z oskarżeniem ich o prowadzenie działalności ekstremistycznej. Spółka 
komandytowa (sp.k.) „Agencja Producencka „Panorama” i „Rakurs” (dalej - agencja producencka 
„Rakurs”) zajmowała się przygotowaniem informacji dla opozycyjnego kanału „16/12”, 
utworzonego po zlikwidowaniu niezależnych kazachstaoskich mediów w listopadzie 2012 roku. 
Kazachstaoska policja uważa, że agencja „Rakurs” jest finansowana przez opozycyjnego polityka 
Mukhtara Ablyazova. Na tle delegalizacji mediów i represji wobec dziennikarzy, fundacja 
„Amansulyk” i ośrodek „Rakurs”, przy niewielkim budżecie finansowym, były jednymi z niewielu 
organizacji, które wspierały działania niezależnych obrooców praw człowieka i dziennikarzy w 
Kazachstanie. 

http://newskaz.ru/society/20121212/4449036.html
http://www.respublika-kz.info/news/politics/34595/
http://www.adilsoz.kz/news/proizveden-obysk-v-kvartire-astaninskogo-zhurnalista-valeriya-surganova/
http://www.adilsoz.kz/news/zhurnalista-valeriya-surganova-obvinyayut-v-klevete-na-sudyu-v-sostave-opg/
http://forbes.kz/massmedia/sud_obyazal_megapolis_vyiplatit_16_mln_tenge


www.odfoundation.eu 

 

 9 

Przeciwko fundacji „Amansaulyk” i agencji producenckiej „Rakurs” została wszczęta sprawa karna z 
art. 193 kodeksu karnego RK („Legalizacja środków pieniężnych lub innego mienia, nabytego w 
drodze przestępstwa”). W dniu 05.12.2013 roku policja finansowa przeprowadziła przeszukanie i 
zajęła mienie znajdujące się w biurze ośrodka producenckiego „Rakurs” w Alamty. Policja 
zarekwirowała sprzęt: kamery wideo, twarde dyski, sejfy, komputery, notebooki. W dniu 
11.03.2014 około godziny 16-00 do biura fundacji „Amansaulyk” wkroczyli funkcjonariusze policji 
finansowej posiadający sankcję na przeszukanie pomieszczenia, zatrzymanie komputerów, 
telefonów komórkowych oraz dokumentów fundacji. Fundacja „Otwarty Dialog” informowała o 
licznych faktach potwierdzających, że przeszukanie i zabezpieczenie mienia zostały 
przeprowadzone w sposób rażąco naruszający kazachstaoskie ustawodawstwo [14]. 

 

 

Źródła:  

1. Radio Azattyk // Publikacja „Pravdy Kazakhstanu” została wstrzymana. - 
http://rus.azattyq.org/content/news/25118402.html 

2. Zona.kz // W Almaty na mocy orzeczenia sądu została zamknięta „Pravdivaya Gazeta”. - 
http://www.zonakz.net/view-v-almaty-resheniem-suda-zakryta-pravdivaja-gazeta-.html  

3. OBWE // Zamknięcie „Pravdivej Gazety” wykorzeni pluralizm mediów w Kazachstanie, powiedziała przedstawicielka 
OBWE do spraw wolności mediów. - http://www.osce.org/ru/fom/115768  

4. Portal informacyjno-analityczny „Respublika” // Władze dobrały się i do „Tribuny”. - http://www.respublika-
kaz.info/news/politics/32474  

5. Adil Soz // Gazeta „Tribuna — Sayasat Alany” może upaśd. - http://www.adilsoz.kz/news/gazeta-tribuna-sayasat-
ala%D2%A3y-mozhet-byt-razorena/  

6. Adil Soz // Газета «Трибуна — Sayasat Alany” ma zapłacid dwa miliony tenge odszkodowania za szkody moralne. - 
http://www.adilsoz.kz/news/gazeta-tribuna-sayasat-ala%D2%A3y-dolzhna-vyplatit-dva-milliona-tenge-v-
kompensaciyu-moralnogo-vreda/  

7. Portal informacyjno-analityczny „Respublika” // Przetargów w Aktobe nie wystarczy dla wszystkich. - 
http://www.respublika-kz.info/news/politics/34508/  

8. Postanowienie Sądu Nr 2 w Aktobe z 12.03.2014 

9. Agencja „Novosti-Kazakhstan”  // Redaktor rolnej agencji informacyjnej „Kazakh-Zerno” skazany na rok ograniczenia 
wolności za pomówienie. - http://newskaz.ru/society/20121212/4449036.html  

10. Portal informacyjno-analityczny „Respublika” // Krytykowanie sędziego jest niebezpieczne dla wolności. - 
http://www.respublika-kz.info/news/politics/34595/  

11. Adil Soz // Przeprowadzono przeszukanie w mieszkaniu astaoskiego dziennikarza Valeriya Surganova. - 
http://www.adilsoz.kz/news/proizveden-obysk-v-kvartire-astaninskogo-zhurnalista-valeriya-surganova/  

12. Adil Soz // Dziennikarz Valeriy Surganov, działający w składzie ZGP, oskarżony o pomówienie sędziego. - 
http://www.adilsoz.kz/news/zhurnalista-valeriya-surganova-obvinyayut-v-klevete-na-sudyu-v-sostave-opg/  

13. Forbes.kz // Sąd zobowiązał „Megapolis” do zapłacenia 16 mln tenge. - 
http://forbes.kz/massmedia/sud_obyazal_megapolis_vyiplatit_16_mln_tenge  

14. Open Dialog Foundation // Financial police search offices and seize property of the human rights organization 
«Amansaulyk». - http://en.odfoundation.eu/a/3102,financial-police-search-offices-and-seize-property-of-the-human-
rights-organisation-amansaulyk 

 

 

 

http://en.odfoundation.eu/a/3102,financial-police-search-offices-and-seize-property-of-the-human-rights-organisation-amansaulyk
http://rus.azattyq.org/content/news/25118402.html
http://www.zonakz.net/view-v-almaty-resheniem-suda-zakryta-pravdivaja-gazeta-.html
http://www.osce.org/ru/fom/115768
http://www.respublika-kaz.info/news/politics/32474
http://www.respublika-kaz.info/news/politics/32474
http://www.adilsoz.kz/news/gazeta-tribuna-sayasat-ala%D2%A3y-mozhet-byt-razorena/
http://www.adilsoz.kz/news/gazeta-tribuna-sayasat-ala%D2%A3y-mozhet-byt-razorena/
http://www.adilsoz.kz/news/gazeta-tribuna-sayasat-ala%D2%A3y-dolzhna-vyplatit-dva-milliona-tenge-v-kompensaciyu-moralnogo-vreda/
http://www.adilsoz.kz/news/gazeta-tribuna-sayasat-ala%D2%A3y-dolzhna-vyplatit-dva-milliona-tenge-v-kompensaciyu-moralnogo-vreda/
http://www.respublika-kz.info/news/politics/34508/
http://newskaz.ru/society/20121212/4449036.html
http://www.respublika-kz.info/news/politics/34595/
http://www.adilsoz.kz/news/proizveden-obysk-v-kvartire-astaninskogo-zhurnalista-valeriya-surganova/
http://www.adilsoz.kz/news/zhurnalista-valeriya-surganova-obvinyayut-v-klevete-na-sudyu-v-sostave-opg/
http://forbes.kz/massmedia/sud_obyazal_megapolis_vyiplatit_16_mln_tenge
http://en.odfoundation.eu/a/3102,financial-police-search-offices-and-seize-property-of-the-human-rights-organisation-amansaulyk
http://en.odfoundation.eu/a/3102,financial-police-search-offices-and-seize-property-of-the-human-rights-organisation-amansaulyk


www.odfoundation.eu 

 

 10 

4. OGRANICZENIA W PROWADZENIU DZIAŁALNOŚCI ZAWODOWEJ PRZEZ DZIENNIKARZY 
„JEDNEGO WSPÓLNEGO ŚRODKA MASOWEGO PRZEKAZU „RESPUBLIKA”  

 

4.1. Wyrok Vladimira Kozlova jako podstawa zamknięcia szeregu niezależnych mediów  

W grudniu 2012 na podstawie orzeczeo kazachstaoskich sadów został wydany zakaz prowadzenia 
działalności przez opozycyjną partię „Alga!” i 34 niepaostwowe środki masowego przekazu (gazeta 
„Vzglyad”, portal wideo Stan.tv, kanał telewizyjny „К+”, „jeden wspólny środek masowego 
przekazu „Respublika” (- pojęcie obejmuje 8 gazet i 23 serwisy internetowe). Wszystkie te media 
szeroko relacjonowały zhanaozenskie wydarzenia [1]. Formalnie, jako pozwany w sprawie 
występowała gazeta, a nie konkretny żywy człowiek. Pozew był skierowany przeciwko „jednemu 
wspólnemu środkowi masowego przekazu „Respublika”, do którego na podstawie własnych 
przesłanek, prokuratorzy zaliczyli 8 gazet i 23 serwisy internetowe. Prokurator stwierdził, że 
jednym z głównych kryteriów decydujących o przynależności do grupy „jednego wspólnego 
środka masowego przekazu” jest wspólne kolegium redakcyjne. W ten sposób dziennikarskiemu 
kolektywowi „jednego wspólnego środka masowego przekazu „Respublika” nie tylko zabroniono 
wydawania gazety pod nazwą „Respublika”, ale stworzono przeszkody w wykonywanej pracy [2].  

Sprawa zawieszenia działalności „jednego wspólnego środka masowego przekazu „Respublika” 
była rozpatrywana w ramach postępowania cywilnego. Za podstawę do zawieszenia działalności 
mediów, posłużyły wyniki ekspertyz, przeprowadzonych na potrzeby innej sprawy karnej, 
wszczętej przeciwko opozycyjnemu liderowi Vladimirowi Kozlovowi. Przedstawicie opozycyjnych 
mediów nie brali udziału w sprawie Vladimra Kozlova ani w charakterze świadków, ani w 
charakterze oskarżonych. Wyrok Vladimira Kozlova nie zawierał punktów związanych z wydaniem 
zakazu dla jakichkolwiek mediów lub ich rozwiązaniem.  W trakcie toczących się rozpraw, 
prokuratorzy ani razu nie przytoczyli żadnego zdania o charakterze ekstremistyczny, które 
zostałoby opublikowane na łamach oskarżanych gazet. Wszyscy eksperci (psycholodzy, filolodzy, 
politolodzy), którzy uznali media za ekstremistyczne, reprezentowali wyłącznie struktury 
paostwowe. W dniu 28.11.2013 Sąd Najwyższy odmówił wszczęcia postępowania w trybie nadzoru 
w sprawie „jednego wspólnego środka masowego przekazu „Respublika”. W ten sposób wszystkie 
instancje odwoławcze w Kazachstanie odrzuciły skargi dziennikarzy [3]. 

 

4.2. Wstrzymanie publikacji gazety „Assandi-Times” i ograniczenia zawodowe dla byłych 
pracowników „jednego wspólnego środka masowego przekazu „Respublika”  

W dniu 10.07.2013 na konferencji prasowej byli pracownicy zdelegalizowanego „jednego 
wspólnego środka masowego przekazu „Respublika”, Oksana Makushina i Sergey Zelepukhin 
złożyli oświadczenie, w którym stwierdzili, iż zarówno oni, jak i ich koledzy otrzymują groźby od 
nieznanych osób, podających się współpracowników służb specjalnych, jak również żądania, aby 
zaprzestali wykonywania działalności zawodowej [4]. Wcześniej, 10.04.2013 Irina Petrushova, 
redaktor naczelny grupy medialnej „Respublika” oświadczyła, że kazachstaoskie służby specjalne 
wywierają naciski na pracowników zdelegalizowanego „jednego wspólnego środka masowego 
przekazu „Respublika”, grożąc użyciem siły wobec ich rodzin, w tym wobec dzieci [5]. 

W dniu 23.10.2013 firma, która świadczy dziennikarzom portalu „R-STUDIYA” usługi hostingowe, 
zwróciła się do redakcji z powiadomieniem, że Ministerstwo Transportu i Komunikacji żąda 
zablokowania dostępu do strony „R-STUDIYA”. Ministerstwo powołuje się na pismo Prokuratury 
Generalnej, która zawiadamia o wydaniu zakazu prowadzenia działalności przez „jeden wspólny 
środek masowego przekazu „Respublika”. Redakcja zaznacza, że „R-STUDIYA” to nowy projekt 

http://en.odfoundation.eu/i/fmfiles/raporty/odf-mission-report-dec2012-en.pdf
http://en.odfoundation.eu/a/1033,kazakhstan-journalism-ban-enacted
http://rus.azattyq.org/content/verkhovniy-sud-delo-yedinogo-smi/25182961.html
http://www.adilsoz.kz/news/zhurnalisty-zapreshhennoj-respubliki-podvergayutsya-ugrozam/
http://socialismkz.info/?p=7589


www.odfoundation.eu 

 

 11 

dziennikarzy ze zdelegalizowanej gazety „Golos Respubliki”, jednakże nie łączy ich nic z „jednym 
wspólnym środkiem masowego przekazu „Respublika”, gdyż pracę rozpoczęli po 
uprawomocnieniu się wyroku sądu. Zwłaszcza, że na stronie „R-STUDIYA” są umieszczane artykuły 
gazetowe [6]. 

W dniu 02.04.2014 do redakcji gazety „Assandi-Times” wtargnęli komornicy z zawiadomieniem o 
wykonaniu postanowienia wydanego dzieo wcześniej 01.04.2014 przez Medeuski Sąd Rejonowy w 
Almaty о „wstrzymaniu na terenie Republiki Kazachstanu rozpowszechniania produktów jednego 
wspólnego środka masowego przekazu gazety „Assandi-Times”, a także „zarekwirowaniu 
wszystkich opublikowanych gazet „Assandi-Times”. Sąd podjął taką decyzję w celu zabezpieczenia 
pozwu złożonego przez prokuratora, który wystąpił o uznanie gazety „Assandi-Times” „za 
element składowy i formę rozpowszechniania produktów jednego wspólnego środka masowego 
„Respublika” [7]. Żaden z przedstawiciele gazety nie otrzymał wezwania i nikt nie był obecny w 
dniu 01.04.2014 na rozprawie w sądzie. Według relacji dziennikarzy, komornicy zachowywali się 
grubiaosko, poszturchiwali pracownice redakcji, utrudniali dziennikarzom filmowania całego 
zajścia, rozrzucali rzeczy, skonfiskowali z redakcji archiwum z gazetami. Przy tym komornicy nie 
pozostawili dziennikarzom tytułu wykonawczego i pospiesznie opuścili redakcję [8]. 

Interesujące, że „Assandi-Times” nie występuje na liście wydawnictw uznanych za „jeden wspólny 
środek masowego przekazu, które zostały zdelegalizowane na mocy postanowienia sądu z 
25.12.2012. Podobnie jak w przypadku „jednego wspólnego środka masowego przekazu 
„Respublika”, pozwanym w sprawie przeciwko „Assandi-Times” jest sama gazeta, a nie konkretny 
człowiek. Warto też zauważyd, że prokurator nie zgłosił żadnych zastrzeżeo, co do treści 
informacyjnych lub jakiegokolwiek konkretnego materiału opublikowanego przez gazetę. Redakcja 
złożyła zażalenie na działania komorników sądowych, lecz sąd odmówił jego rozpatrzenia. Sąd 
uznał, że zażalenie na działania komorników sądowych należy skierowad do nich samych, a ci, jeśli 
uznają to za konieczne, mogą zwrócid się do sądu. Mecenas Tamara Simakhina zaznacza, że 
redakcja także ma prawo wystąpid do sądu z takim zażaleniem.   

W dniu 15.04.2014 odbyła się pierwsza rozprawa przed sądem, na której rozpatrywano pozew 
złożony przez prokuraturę. Prawnicy redakcji w pismach kierowanych do sądu podnosili, że 
wstrzymanie pracy gazety jest niewspółmiernym środkiem zabezpieczającym wniosek prokuratury. 
Obroocy „Assandi-Times” podkreślali, że gazeta nie ma związku z „jednym wspólnym środkiem 
masowego przekazu „Respublika” i nieposiadając osobowości prawnej, nie może byd podmiotem 
stosunków prawnych. Prawa do wydawania gazety należą do spółki komandytowej „IMC-1” [9]. 
Jednak sędzia Bakhytzhan Tazhikhanov zignorował wszystkie dowody strony pozwanej. W dniu 
21.04.2014, po upływie pół godziny od zakooczenia kolejnej rozprawy, sąd przychylił się do 
wniosku prokuratury o uznaniu gazety „Assandi-Times” za element składowy „jednego 
wspólnego środka masowego przekazu „Respublika” i zakazie publikacji”.  

Redaktor naczelny gazety „Assandi-Times” Sergey Duvanov stwierdził, że zapewne, zasadniczym 
pretekstem złożenia pozwu przez prokuraturę jest to, iż do gazety przyszli pracowad 
dziennikarze, wcześniej pracujący dla „jednego wspólnego środka masowego przekazu 
„Respublika”: „Tutaj jest jedna gazeta. Ja jestem redaktorem naczelnym tej gazety. Od tego, że do 
tej gazety zostali przyjęci pracownicy z opozycyjnych wydawnictw, gazeta nie stała się 
„Respubliką” czy też inną zakazaną gazetą. A może tym ludziom zakazano zajmowania się 
działalnością dziennikarską? W istocie, tak właśnie wychodzi” [10]. Sergey Duvanov uważa, że 
kazachstaoskie władze prześladują gazetę z powodu jej opozycyjnego nastawienia. Według 
informacji uzyskanych z portalu „Respublika”, „zlecenie” dotyczące „Assandi-Times” przyszło z 
Administracji Prezydenta [11]. W obronie gazety „Assandi-Times” wystąpiły “Committee to Protect 
Journalist” [12] i „Reporters without borders” [13]. 

http://www.adilsoz.kz/news/proekt-r-studiya-pod-ugrozoj-zakrytiya/
https://www.facebook.com/AssandiTimes/posts/1472493896302011?stream_ref=10
http://www.respublika-kaz.info/news/politics/36092/
http://www.respublika-kaz.info/news/politics/36314/
https://www.youtube.com/watch?v=joRjCF4buNU
http://www.respublika-kaz.info/news/sluhi/36211/
http://cpj.org/2014/04/kazakh-authorities-shut-down-another-newspaper.php
http://en.rsf.org/kazakhstan-increasingly-suffocating-climate-03-04-2014,46085.html


www.odfoundation.eu 

 

 12 

Źródła  

1. Open Dialog Foundation // Court hearings in the case against the following mass media outlets: the newspapers 
«Vzglyad», «Respublika» as one mass media outlet, the «stan.tv» internet portal, the «K+» TV channel as well as the 
unregistered party «Alga!». - http://en.odfoundation.eu/i/fmfiles/raporty/odf-mission-report-dec2012-en.pdf  

2. Open Dialog Foundation // Kazakhstan journalism ban enacted. - http://en.odfoundation.eu/a/1033,kazakhstan-
journalism-ban-enacted  

3. Radio Azattyk // “Jeden wspólny środek masowego przekazu” wyczerpał możliwości apelacji w Kazachstanie. - 
http://rus.azattyq.org/content/verkhovniy-sud-delo-yedinogo-smi/25182961.html  

4. Adil Soz // Groźby wobec dziennikarzy zakazanej „Respubliki”. - http://www.adilsoz.kz/news/zhurnalisty-
zapreshhennoj-respubliki-podvergayutsya-ugrozam/  

5. Socialism.kz // Służby specjalne grożą krewnym i dzieciom pracowników „jednego wspólnego środka masowego 
przekazu „Respublika”. - http://socialismkz.info/?p=7589  

6. Adil Soz // Projektowi „R-STUDIYA” grozi zamknięcie. - http://www.adilsoz.kz/news/proekt-r-studiya-pod-ugrozoj-
zakrytiya/  

7. Strona „Assandi Times” na Facebooku. - 
https://www.facebook.com/AssandiTimes/posts/1472493896302011?stream_ref=10  

8. Portal informacyjno-analityczny „Respublika” // W Kazachstanie zamykają opozycyjną gazetę „Assandi-Times”. - 
http://www.respublika-kaz.info/news/politics/36092/  

9. И Portal informacyjno-analityczny „Respublika” // Według jakiego prawa sądzą „Assandi Times”. - 
http://www.respublika-kaz.info/news/politics/36314/  

10. Rstudio.kz // Komu przeszkadza gazeta „Assandi-Times”? - https://www.youtube.com/watch?v=joRjCF4buNU  

11. Portal informacyjno-analityczny „Respublika” // „Assandi-Times” przeszkadza generałom - http://www.respublika-
kaz.info/news/sluhi/36211/  

12. Committee to Protect Journalists // Kazakh authorities shut down another newspaper. - 
http://cpj.org/2014/04/kazakh-authorities-shut-down-another-newspaper.php  

13. Reporters without borders // Increasingly suffocating climate for media freedom. - http://en.rsf.org/kazakhstan-
increasingly-suffocating-climate-03-04-2014,46085.html  

 

http://en.odfoundation.eu/i/fmfiles/raporty/odf-mission-report-dec2012-en.pdf
http://en.odfoundation.eu/a/1033,kazakhstan-journalism-ban-enacted
http://en.odfoundation.eu/a/1033,kazakhstan-journalism-ban-enacted
http://rus.azattyq.org/content/verkhovniy-sud-delo-yedinogo-smi/25182961.html
http://www.adilsoz.kz/news/zhurnalisty-zapreshhennoj-respubliki-podvergayutsya-ugrozam/
http://www.adilsoz.kz/news/zhurnalisty-zapreshhennoj-respubliki-podvergayutsya-ugrozam/
http://socialismkz.info/?p=7589
http://www.adilsoz.kz/news/proekt-r-studiya-pod-ugrozoj-zakrytiya/
http://www.adilsoz.kz/news/proekt-r-studiya-pod-ugrozoj-zakrytiya/
https://www.facebook.com/AssandiTimes/posts/1472493896302011?stream_ref=10
http://www.respublika-kaz.info/news/politics/36092/
http://www.respublika-kaz.info/news/politics/36314/
https://www.youtube.com/watch?v=joRjCF4buNU
http://www.respublika-kaz.info/news/sluhi/36211/
http://www.respublika-kaz.info/news/sluhi/36211/
http://cpj.org/2014/04/kazakh-authorities-shut-down-another-newspaper.php
http://en.rsf.org/kazakhstan-increasingly-suffocating-climate-03-04-2014,46085.html
http://en.rsf.org/kazakhstan-increasingly-suffocating-climate-03-04-2014,46085.html


www.odfoundation.eu 

 

 13 

5. POBICIA I ARESZTOWANIA NIEZALEŻNYCH DZIENNIKARZY  

 

5.1. Napady na niezależnych dziennikarzy  

W dniu 19.04.2012 dokonano próby zamachu na dziennikarza Lukpana Akhmedyarova. 
Napastnicy dotkliwie pobili dziennikarza, dwukrotnie strzelali do niego z broni pneumatycznej i 
zadali mu osiem ciosów nożem w okolice serca. Dziennikarz jest przekonany, że brutalny napad na 
niego ma związek z jego działalnością zawodową. W dniu 10.07.2013 wydział karny 
wyspecjalizowanego sądu w Uralsku wydał wyrok w sprawie sprawców zamachu na znanego 
kazachskiego dziennikarza. W efekcie zostały skazane cztery osoby z art. 24-96 Kodeksu karnego 
Republiki Kazachstanu („usiłowanie zabójstwa”. O zorganizowanie zamachu na Lukpana 
Akhmedyarova prokuratura oskarżyła Nurlana Takhambetova, brata Askhata Takhambetova, 
którego sąd wcześniej uznał za jednego ze sprawców zamachu. Jak się okazało na podstawie 
zeznao jednego z oskarżonych Manarbeka Akbulatova, organizator napadu nakłaniał sprawców do 
popełnienia przestępstwa słowami: „Trzeba porozmawiad z jednym dziennikarzem, który dużo 
mówi” [1]. Rozprawy wciąż trwają. Osób, które zleciły dokonanie zabójstwa, na razie nie ustalono. 

W dniach od 12.04.2014 do 16.04.2014 portal gazety „Uralskaya Nedelya”, której redaktorem 
naczelnym jest Lukpan Akhmedyarov, z niewyjaśnionych przyczyn został zablokowany na terenie 
Kazachstanu. Blokada została nałożona przez krajowego operatora telekomunikacji 
„Kazakhtelekom. Kierownictwo operatora oświadczyło, że nie ma nic wspólnego z blokadą strony, 
lecz nie potrafi wyjaśnid, z jakiego powodu strona jest niedostępna. Kiedy 16.04.2014 dziennikarze 
portalu przyszli do biura „Kazakhtelekom” na akcję protestacyjną, usłyszeli od przedstawicieli 
firmy, że strona już działa, i będą wyjaśniali, z jakiego powodu strona została zablokowana [2]. 

Znany kazachski dziennikarz, korespondent gazety „Svoboda Slova” i witryny „Guljan.org”, Igor 
Larra zmarł 13.10.2013 w Aktobe na oddziale reanimacji szpitala ratownictwa medycznego w 
wieku 41 lat. Igor Larra żywo relacjonował wydarzenia podczas strajków naftowców w Zhanaozen, 
często też krytycznie oceniał politykę kazachstaoskich władz. Za życia wielokrotnie mu grożono i 
dokonywano napaści. Powodem była jego działalnośd zawodowa. Do jednego z napadów doszło 
niedługo przed śmiercią Igora Larry. W nocy  20.08.2013, w Aktobe pobiło go czterech nieznanych 
sprawców, którzy zabrali mu dwa telefony komórkowe, 30 tysięcy tenge (około 150 euro) oraz 
dokumenty. Napad na dziennikarza mógł się stad przyczyną pogorszenia stanu jego zdrowia, co po 
pewnym czasie doprowadziło do jego śmierci [3]. 

W dniu 11.04.2014, w Astanie policja pobiła dziennikarzy, zabraniając im filmowania akcji 
protestacyjnej obok Prokuratury Generalnej. Około dwudziestu kobiet i dzieci wystąpiło 
przeciwko wyburzeniu ich domów i zabraniu działek „na potrzeby paostwowe”, ponieważ 
odszkodowanie w kwocie 27 tysięcy dolarów wypłacane paostwo, nie pozwoli na kupienie nawet 
jednopokojowego mieszkania w okolicach miasta [4]. Na filmie wideo, nakręconym na miejscu 
zdarzenia widad, jak policjanci zatrzymują i wsadzają do autobusu kobiety oraz dzieci [5]. 
Dziennikarzom utrudniano kręcenie materiału, wykręcano ręce, usiłowano zniszczyd sprzęt. Urazu 
głowy doznał operator filmowy kanału internetowego „16/12” Viktor Gudz [6]. 

 

5.2. Udział w akcji protestacyjnej powodem aresztowania blogerów  

W dniu 05.02.2014 sąd w Almaty dokonał aresztowania trójki blogerów Nurali Aytelenova, Rinata 
Kibrayeva i Dmitriya Shchelokova na 10 dni pod zarzutem chuligaostwa. Policja zatrzymała ich w 
czasie akcji protestacyjnej, jaką Nurali Aytelenov i Rinat Kibrayev prowadzili w pobliżu restauracji, 
w której Akim Miasta Almaty Akhmetzhan Yesimov odbywał spotkanie z zaproszonymi blogerami. 

http://en.odfoundation.eu/a/1198,lukpan-akhmedyarov-s-case-perpetrators-of-the-assassination-attempt-against-the-journalist-have-been-convicted
https://www.facebook.com/lukpanchik/posts/782839635074692?comment_id=7956078&offset=0&total_comments=3
http://ru.odfoundation.eu/a/1305,fond-otkrytyy-dialog-vyrazhaet-soboleznovaniya-rodnym-i-blizkim-skonchavshegosya-zhurnalista-igorya-larry
http://www.respublika-kaz.info/news/society/36257/
https://www.youtube.com/watch?v=Jpe7GGlERhE
http://rus.azattyq.org/archive/news/2/360/360.html?id=25333397


www.odfoundation.eu 

 

 14 

Blogerzy rozpoczęli protest po tym, jak nie zostali wpuszczeni na spotkanie. Nurali Aytelenov  
oświadczył, że na spotkanie z Akimem zaproszenie otrzymali tylko blogerzy popierający politykę 
rządu i piszący w sposób nieobiektywny na temat obecnej władzy w paostwie [7]. Jak twierdzi 
blogerka Dina Baydildayeva, Dmitriy Shchelokov został aresztowany za to, że nagrywał protest na 
wideo.  

W dniu 07.02.2014 kazachscy aktywiści obywatelscy, wśród nich Ramazan Yesergepov, Galym 
Ageleulov, Murat Talibekov i Yerlan Kaliyev, złożyli doniesienie w sprawie nadużyd popełnionych w 
czasie aresztowania trójki blogerów: po zatrzymaniu nie został sporządzony protokół, w czasie 
rozprawy blogerom nie przydzielono adwokatów i nie wyjaśniono powodów zatrzymania [8]. 
Według zeznao blogerów, na błyskawicznym posiedzeniu sądu nie było też obserwatorów. 
Ochrona nie wpuściła na rozprawę dziennikarki Diny Baydildayevej. Na znak protestu przeciwko 
niesprawiedliwemu prowadzeniu postępowania, na czas trwania aresztu Dmitriy Shchelokov 
ogłosił strajk głodowy. Pod koniec okresu aresztowania został przeniesiony do szpitala. Rinat 
Kobrayev powiedział, że razem z innymi aresztowanymi złoży skargę na warunki pobytu w ośrodku 
dla osób zatrzymanych, przede wszystkim z powodu złego zaopatrzenie żywnośd [9]. 

W dniu 08.02.2014 dziennikarka Dina Baydildayeva przeprowadziła jednoosobową akcję 
protestacyjną w centrum Almaty, jako poparcie dla aresztowanych blogerów. Jej wystąpienie 
miało na celu ich uwolnienie i doprowadzenie do dymisji prezesa sądu Azamata Abdraimova, który 
wydał postanowienie o ich aresztowaniu, oraz, dymisji Akima Almaty Akhmetzhana Yesimova. Dina 
Baydildayeva została zatrzymana przez policję. Najpierw oskarżono ją o przeprowadzenie 
„niesankcjonowanej jednoosobowej pikiety” i „niepodporządkowanie się władzom”, potem jednak 
drugi zarzut uchylono. W dniu 21.02.2014 międzyrejonowy sąd administracyjny w Almaty w 
charakterze kary udzielił Dinie Baydildayevej upomnienia [10]. Jak poinformowała fundację 
„Otwarty Dialog” sama Dina Baydildayeva, nie spodziewała się, że zostanie zatrzymana, ponieważ 
przeprowadzenie jednoosobowej pikiety nie wymaga uzgodnieo z Akimatem, dlatego uważa, że jej 
akcja nie była niezgodna z prawem. Dziennikarka złożyła już do sądu miejskiego zażalenie na tę 
decyzję i będzie domagad się całkowitego uniewinnienia. W dniu 21.02.2014 Dmitriy Shchelokov 
przyszedł do sądu na rozprawę w sprawie Diny Baydildayevej i wyraził protest przeciwko 
aresztowaniu blogerów. W sądzie od razu został aresztowany i skazany na 15 dni aresztu za 
chuligaostwo [11]. 

 

5.3. Aresztowanie opozycyjnego dziennikarza Andreya Tsukanova  

W dniu 20.02.2014 w Almaty za „uporczywe niepodporządkowywanie się” funkcjonariuszom 
policji i „zniewagę sądu” został aresztowany na 18 dni dziennikarz Andrey Tsukanov. Tego samego 
dnia po raz kolejny została zatrzymana trójka blogerów Nurali Aytelenov, Rinat Kibrayev i Dmitriy 
Shchelokov, lecz jeszcze tego samego dnia zostali zwolnieni. Policjanci przyszli do czwórki 
dziennikarzy do domu i poprosili, aby razem z nimi udali się do Rejonowego Oddziału Spraw 
Wewnętrznych (ROSW) w celu złożenia zeznao dotyczących zarzutu o pomówienie. Wniosek 
wobec czwórki aktywistów złożył Makhsat Usenov, syn zajmującego wysokie stanowisko 
urzędnika, który w grudniu 2013 roku potrącił w Almaty 6 pieszych i zbiegł z miejsca 
przestępstwa [12]. W areszcie przebywał w celi, która sąsiadowała z tą, do której 05.02.2014 trafili 
Nurali Aytelenov, Rinat Kibrayev i Dmitriy Shchelokov. Blogerzy upowszechnili informacje o 
specjalnym traktowaniu Maskhata Usenova i znacznie lepszych warunkach pobytu, nazywając go 
„vip-aresztowanym”. 

Andrey Tsukanov zgodził się na złożenie pisemnych wyjaśnieo w ROSW, ale poprosił policjantów o 
wypisanie mu wezwania na późniejsza godzinę, ponieważ rano planował wziąd udział w spotkaniu 

http://rus.azattyq.org/media/video/25253759.html
http://rus.azattyq.org/content/news/25256116.html
https://total.kz/society/2014/02/18/almatinskiy_bloger_nashel_vremya
http://news.ivest.kz/56835374-blogeru-baydildaevoy-vyneseno-preduprezhdenie
http://rus.azattyq.org/content/news/25272194.html


www.odfoundation.eu 

 

 15 

z Akimem Almaty Akhmendzhanem Yesimovem, który miał składad sprawozdanie z wykonanej 
pracy [13]. Według relacji Andreya, policjanci wręczyli mu wezwanie na wieczór i opuścili 
mieszkanie. Kiedy jednak wyszedł z domu, został schwytany przez policjantów i mocno pobity. 
Andrey Tsukanov twierdzi, że policjanci z ROSW dusili go, wykręcali ręce, uderzyli jego głową o 
stół i dokonali przeszukania osobistego bez protokołu i świadków, usuwając przy tym zdjęcia i 
pliki wideo ze smartfonu i kamery wideo dziennikarza. Andrey Tsukanov złożył do sądu zażalenie, 
w którym domaga się uznania działao policjantów dokonujących jego zatrzymania, za niezgodne z 
prawem i zadośduczynienia od Departamentu Spraw Wewnętrznych w Almaty za straty moralne w 
wysokości 1 mln tenge (około 3990 euro) [14].  

 

 

Źródła:  

1. Open Dialog Foundation // Lukpan Akhmedyarov’s case: perpetrators of the assassination attempt against the 
journalist have been convicted. - http://en.odfoundation.eu/a/1198,lukpan-akhmedyarov-s-case-perpetrators-of-the-
assassination-attempt-against-the-journalist-have-been-convicted 

2. Strona Lukpana Akhmedyarova na Facebooku. - 
https://www.facebook.com/lukpanchik/posts/782839635074692?comment_id=7956078&offset=0&total_comments
=3  

3. Open Dialog Foundation // Fundacja «Otwarty Dialog” składa wyrazy współczucia krewnym i bliskim zmarłego 
dziennikarza Igora Larry. - http://ru.odfoundation.eu/a/1305,fond-otkrytyy-dialog-vyrazhaet-soboleznovaniya-
rodnym-i-blizkim-skonchavshegosya-zhurnalista-igorya-larry  

4. Portal informacyjno-Analityczny „Respublika” // Jak bronią Astany przed kobietami i dziedmi. - 
http://www.respublika-kaz.info/news/society/36257/  

5. Radio Azattyk // Jak astaoska policja wsadziła dzieci do więźniarek. - 
https://www.youtube.com/watch?v=Jpe7GGlERhE  

6. Radio Azattyk // Jak rozpędzono akcję protestacyjną przed Prokuraturą Generalną. - 
http://rus.azattyq.org/archive/news/2/360/360.html?id=25333397  

7. Radio Azattyk // Zatrzymanie niezaproszonych blogerów. - http://rus.azattyq.org/media/video/25253759.html  

8. Radio Azattyk // W obronie aresztowanych blogerów wystąpili obywatelscy aktywiści. - 
http://rus.azattyq.org/content/news/25256116.html  

9. Total.kz // Almatyoski bloger znalazł czas, żeby umrzed w specjalnym ośrodku dla zatrzymanych - 
https://total.kz/society/2014/02/18/almatinskiy_bloger_nashel_vremya  

10. News.ivest.kz // „Blogerka Baydildayeva otrzymała upomnienie” - http://news.ivest.kz/56835374-blogeru-
baydildaevoy-vyneseno-preduprezhdenie/56835374-blogeru-baydildaevoy-vyneseno-preduprezhdenie  

11. Radio Azattyk // Bloger Dmitriy Shchelokov aresztowany na 15 dni. - 
http://rus.azattyq.org/content/news/25272194.html  

12. Zginął jeden z poszkodowanych. 

13. Z powodu zatrzymania na to spotkanie nie zdołali dotrzed Nurali Aytelenov, Rinat Kibrayev, Dmitriy Shchelokov i 
Andrey Tsukanov, którzy są znani ze swoich niewygodnych pytao zadawanych urzędnikom. 

14. Strona Andreya Tsukanova na Facebooku. - 
https://www.facebook.com/acukanov/posts/765171220182831?stream_ref=10  

 

 

https://www.facebook.com/acukanov/posts/765171220182831?stream_ref=10
http://en.odfoundation.eu/a/1198,lukpan-akhmedyarov-s-case-perpetrators-of-the-assassination-attempt-against-the-journalist-have-been-convicted
http://en.odfoundation.eu/a/1198,lukpan-akhmedyarov-s-case-perpetrators-of-the-assassination-attempt-against-the-journalist-have-been-convicted
https://www.facebook.com/lukpanchik/posts/782839635074692?comment_id=7956078&offset=0&total_comments=3
https://www.facebook.com/lukpanchik/posts/782839635074692?comment_id=7956078&offset=0&total_comments=3
http://ru.odfoundation.eu/a/1305,fond-otkrytyy-dialog-vyrazhaet-soboleznovaniya-rodnym-i-blizkim-skonchavshegosya-zhurnalista-igorya-larry
http://ru.odfoundation.eu/a/1305,fond-otkrytyy-dialog-vyrazhaet-soboleznovaniya-rodnym-i-blizkim-skonchavshegosya-zhurnalista-igorya-larry
http://www.respublika-kaz.info/news/society/36257/
https://www.youtube.com/watch?v=Jpe7GGlERhE
http://rus.azattyq.org/archive/news/2/360/360.html?id=25333397
http://rus.azattyq.org/media/video/25253759.html
http://rus.azattyq.org/content/news/25256116.html
https://total.kz/society/2014/02/18/almatinskiy_bloger_nashel_vremya
http://news.ivest.kz/56835374-blogeru-baydildaevoy-vyneseno-preduprezhdenie/56835374-blogeru-baydildaevoy-vyneseno-preduprezhdenie
http://news.ivest.kz/56835374-blogeru-baydildaevoy-vyneseno-preduprezhdenie/56835374-blogeru-baydildaevoy-vyneseno-preduprezhdenie
http://rus.azattyq.org/content/news/25272194.html
https://www.facebook.com/acukanov/posts/765171220182831?stream_ref=10


www.odfoundation.eu 

 

 16 

6. WNIOSKI I ZALECENIA: WŁADZE MUSZĄ ODWOŁAD REPRESYJNE POPRAWKI W USTAWACH 
DOTYCZĄCYCH MEDIÓW 

System wymiaru sprawiedliwości staje się sposobem nacisku wywieranego na media w 
Kazachstanie. Zależne od władzy sądy wydają politycznie motywowane wyroki, które ograniczają 
wolnośd mediów. Nadmiernie rozbudowane procedury biurokratyczne są wykorzystywane jako 
powód do represjonowania mediów.  

Wobec braku niezależnego systemu wymiaru sprawiedliwości, kazachscy dziennikarze stale są 
narażeni na możliwośd trafienia do aresztu lub ukarania karą grzywny pod zarzutem pomówienia. 
Władze nie tylko odmawiają dekryminalizowania artykułu za pomówienie, ale też proponują 
dodanie do Kodeksu karnego nowego artykułu - „rozpowszechnianie pogłosek”, który 
kwalifikowany jest jako „ciężki” i zagrożony karą do 12 lat pozbawienia wolności. W Kazachstanie 
każde niezależne śledztwo dziennikarskie może zakooczyd się dla jego autora karą więzienia.  

Ponadto przyznanie prokuratorowi uprawnieo do samowolnego wstrzymywania działalności 
serwisów internetowych pozostaje w całkowitej sprzeczności z deklaracjami władz odnośnie 
dążenia do demokratyzacji. Także w warunkach reżimu autorytarnego, władze mogą nadużywad 
możliwości sprawowania kontroli nad mediami w czasie stanu wyjątkowego. 

Fundacja „Otwarty Dialog” wzywa władze Republiki Kazachstanu do natychmiastowej reakcji i 
poprawy zaistniałej sytuacji w celu realizowania powziętych międzynarodowych zobowiązao. 
Domagamy się od kompetentnych organów Republiki Kazachstanu:  

1. Zaprzestania praktyki wywierania nacisku, prześladowania i zastraszania dziennikarzy; 
zapewnienia im prawa do wykonywania zawodu, prawa do swobodnego wyrażania opinii i 
rozpowszechniania informacji, zgodnie z Międzynarodowym Paktem Praw Obywatelskich i 
Politycznych, Powszechną Deklaracja Praw Człowieka oraz zobowiązaniami OBWE w dziedzinie 
wymiaru ludzkiego.  

2. Dekryminalizacji artykułu za pomówienie zgodnie z międzynarodowymi standardami ochrony 
wolności opinii i jej wyrażania oraz umorzenia spraw karnych przeciwko dziennikarzom 
oskarżonym o pomówienie. 

3. Zrezygnowania z wprowadzenia do nowego Kodeksu karnego odpowiedzialności karnej za 
„rozpowszechnianie pogłosek i nieprawdziwych informacji”, uchylenia uchwały dotyczącej 
zaostrzenia zasad funkcjonowania mediów w czasie stanu wyjątkowego i poprawek do ustawy 
„O łączności”, które pozwalają na blokowanie serwisów internetowych. 

4. Wniesienia odpowiednich zmian do Kodeksu postępowania administracyjnego, 
uniemożliwiając stosowanie niewspółmiernych surowych kar w postaci wstrzymania lub 
zawieszenia wydawania gazet za uchybienia formalne lub techniczne.  

5.  Dokonania rewizji wyroku uznającego gazetę „Assandi-Times” za „jeden wspólny środek 
masowego przekazu „Respublika” i zakazujący wychodzenia gazety na terenie Kazachstanu. 

6. Uchylenia orzeczenia w sprawie zawieszenia wydawania „Pravdivej Gazety” i przywrócenia 
redakcji prawa do uzyskiwania i rozpowszechniania informacji. 

7. Zaprzestania prześladowania gazet „Pravda Kazakhstanu” i „Tribuna” oraz dokonania rewizji 
wyroku sądu w sprawie kary grzywny dla czasopisma „Tribuna”, której zapłata jest 
równoznaczna z bankructwem i likwidacją gazety. 

8. Udzielenia wyjaśnieo w sprawie śledztwa prowadzonego przeciwko fundacji „Amansaulyk” i 
ośrodka producenckiego „Rakurs” oraz zaprzestania politycznego prześladowania dziennikarzy 
i obrooców praw człowieka. 



www.odfoundation.eu 

 

 17 

9. Przeprowadzenia obiektywnego śledztwa w sprawie legalności działao policji podczas 
zatrzymania blogerów Nurali Aytelenova, Rinata Kibrayeva, Dmitriya Shchelokova i Andreya 
Tsukanova. 

10. Publicznego potępienia napadów na dziennikarzy i pociągnięcia do odpowiedzialności 
zleceniodawców zamachu na Lukpana Akhmedyarova oraz zapewnienia transparentności i 
obiektywności postępowania sądowego wobec zleceniodawców zamachu.  

11. Przeprowadzenia szczegółowego śledztwa w sprawie napadów dokonanych na Igora Larrę, 
jakie miały miejsce przed jego śmiercią, jak również sprawdzenia ewentualnych związków 
pomiędzy ostatnim napadem na dziennikarza i gwałtownym pogorszeniem jego stanu zdrowia, 
zakooczonego jego śmiercią. 

Zwracamy się także do przedstawiciela OBWE do spraw wolności mediów Dunji Mijatovid oraz 
specjalnego sprawozdawcy ONZ do spraw promocji i ochrony prawa do wolności przekonao oraz 
ich swobodnego wyrażania Franka La Rue, podkreślając koniecznośd prowadzenia stałej kontroli 
realizowania przez Republikę Kazachstanu zobowiązao podjętych w zakresie wolności mediów, 
oraz uruchomienia wszelkich możliwych mechanizmów na najwyższym szczeblu mających za 
zadanie wywarcie nacisku na kazachstaoskie władze w celu odwołania represyjnych ustaw 
regulujących działalnośd dziennikarską. 

 

Wszystkie osoby zainteresowane udzieleniem pomocy mogą wspierad nasze apele kierując swoje wnioski pod 
następujące adresy: 

 Prezydent Kazachstanu Nursultan Nazarbayev – Administracja Prezydenta, „Akorda”, Lewy Brzeg, Astana 010000, 
Kazachstan, fax +7 7172 72 05 16; 

 Minister Spraw Wewnętrznych RK  Kalmukhanbet Kasymov  - 010000, Astana, prospect Tauelsizdik 1,tel. +7 7172 
72 24 93, +7 7172 71-51-89, e-mail: oraz-n@mvd.kz; 

 Prokurator Generalny RK Askhat Daulbayev - 010000, Astana, Dom Ministerstw, wejście Nr 2, ul. Orynborg 8, tel.: 
+7 7172 71-26-20, +7 7172 71-28-68; 

 Minister Spraw Zagranicznych Republiki Kazachstanu Yerlan Idrisov - 010000, Astana, Lewy Brzeg, ul. Kunayeva 31, 
tel.: +7 7172 72-05-18, +7 7172 72-05-16, e-mail: midrk@mfa.kz; 

 Odpowiedzialny sekretarz Ministerstwa Kultury i Informacji Republiki Kazachstanu Zhanna Kurmangalieva – 
Astana, ul. Orynborg 8, Dom Ministerstw, wejście Nr 15, piętro 3, gabinet 317, tel.: +7 7172 74-01-14, +7 7172 74-
01-16; e-mail: zh.kurmangalieva@mki.gov.kz;  

 Pełnomocnik do spraw praw człowieka w Republice Kazachstanu Askar Shakirov – 010000, Astana, lewy Brzeg, 
Dom Ministerstw, wejście Nr 15; e-mail: ombudsman-kz@mail.ru  fax: +7 7172 740548. 

 Departament do walki z przestępczością gospodarczą i korupcyjną (Policja Finansowa) w Almaty – 050002, Almaty, 
ul. Zhibek Zholy 15, tel. +7 (727) 278 75 78, e-mail: almaty@abekp.kz  

 Agencja Republiki Kazachstanu walki z przestępczością gospodarczą i korupcyjną (Policja Finansowa) – 010000, 
Astana, ul. S. Seyfullina 37, tel. 8 (7172) 90 92 60 (przewodniczący – Rachid Tusupbekov), e-mail: mail@abekp.kz  

 Przedstawiciel OBWE do spraw wolności mediów Dunja Mijatovid - Wallnerstrasse 6, 1010 Vienna, Austria, tel.: +43 
1 514 36 6800, fax: +43 1 514 36 6802, email: pm-fom@osce.org  

 Specjalny sprawozdawca ONZ do spraw promocji i ochrony prawa do wolności przekonao oraz ich swobodnego 
wyrażania Frank La Rue - Palais des Nations, CH-1211 Geneva 10, Switzerland, tel. +41 22 917 9006, email: 
freedex@ohchr.org  

 

 

mailto:oraz-n@mvd.kz
mailto:midrk@mfa.kz
mailto:zh.kurmangalieva@mki.gov.kz
mailto:ombudsman-kz@mail.ru
mailto:almaty@abekp.kz
mailto:mail@abekp.kz
mailto:pm-fom@osce.org
mailto:freedex@ohchr.org


www.odfoundation.eu 

 

 18 

Fundacja Otwarty Dialog powstała w Polsce w 2009 roku z inicjatywy Lyudmyly Kozlovskiej, 
pełniącej obecnie funkcję Prezesa Zarządu Fundacji. Do celów statutowych Fundacji należą obrona 
praw człowieka, demokracji i praworządności na obszarze postsowieckim, ze szczególnym 
uwzględnieniem największych krajów WNP: Rosji, Kazachstanu i Ukrainy. 

Fundacja realizuje swoje cele poprzez organizację misji obserwacyjnych, w tym obserwacji 
wyborów i monitorowanie stanu przestrzegania praw człowieka w krajach WNP. Na ich podstawie 
powstają raporty i sprawozdania dystrybuowane następnie wśród instytucji UE, OBWE i innych 
organizacji międzynarodowych, resortów spraw zagranicznych i parlamentów krajów UE, 
ośrodków analitycznych i mediów.  

Obok działalności obserwacyjnej i analitycznej, Fundacja prowadzi aktywne działania we 
współpracy z parlamentarzystami zaangażowanymi w sprawy zagraniczne, prawa człowieka i 
relacje z krajami WNP w celu wsparcia procesów demokratyzacji i liberalizacji polityki wewnętrznej 
na obszarze postsowieckim. Do istotnych obszarów działalności Fundacji należą także programy 
wsparcia więźniów i uchodźców politycznych. 

 

 

00-580 Warsaw 

11a Szucha Avenue, office 21 

E-mail: odfoundation@odfoundation.eu  

www.odfoundation.eu  

+48 22 307 11 22 

 

Raport został opublikowany w kwietniu 2014 roku 

Printed by: OPEN DIALOG FOUNDATION 

 

Zdjęcie na okładce: respublika-kaz.info 

 

W celu zyskania bardziej szczegółowych informacji prosimy o kontakt: 

Katerina Savchenko - katerina.savchenko@odfoundation.eu 

Lyudmyla Kozlovska - lyudmylakozlovska@odfoundation.eu 

 

 

 

  

mailto:odfoundation@odfoundation.eu
http://www.odfoundation.eu/
mailto:katerina.savchenko@odfoundation.eu
mailto:lyudmylakozlovska@odfoundation.eu

