Francuski tygodnik Le Point o kazachstańskim reżimie i jego oponentach

  • 08.01.2015
  • Autor: wyborcza.pl

Marc Nexon, który wraz z prezydentem Hollandem złożył w grudniu wizytę w Astanie opublikował w tygodniku Le Poin artykuł poświęcony Nursultanowi Nazarbayevowi, długoletniemu przywódcy Kazachstanu.

Nexon opisał reżim „ojca narodu” – jak nazywają Nazarbayeva w Kazachstanie, jako mniej represyjny niż w Uzbekistanie, czy groteskowy niż w Turkmenistanie, ale dalej despotyczny. Jako dowód przytacza polityczne sprawy wytaczane oponentom politycznym – m.in. sprawę byłego ministra Zamenbeka Nourkadilova, byłego burmistrza Almaty Viktora Khrapounova oraz kazachskiego dysydenta Mukhtara Ablyazova. Jak zwraca uwagę Nexon, Ablyazov nigdy nie przestał wspierać finansowo demokratycznej opozycji, nawet podczas fali strajków w grudniu 2011 roku. Cytuje także byłego senatora, Zauresha Battolova, według którego „wypuszczenie Ablyazova jest największą obawą dla Nazarbayeva”. Oraz Petera Sahlasa, jednego z adwokatów Ablyazova, którego zdaniem reżim na wytropienie dysydenta i propagandową wojnę z nim wydał 500 mln dolarów. Z kolei zdaniem Bakhitzhana Toregozhina, także cytowanego w artykule, transfer do Kazachstanu Ablyazov może przypłacić śmiercią.

Źródło: lepoint.fr 

Więcej na temat: Ablyazov, Nazarbayev, Kazachstan, Le Point